szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az eRoadArlanda fejleszésének köszönhetően az elektromos autók menet közben, az aszfaltból nyerik ki az elektromos áramot, így gyakorlatilag tölteni sem kellene megállni.

Az elmúlt évek fejlesztései egyértelműen azt mutatják: nemcsak a személyautózás, de a teherfuvarozás terén is nagy változás várható. Több cég is bemutatta már az általuk megálmodott elektromos kamiont, ami kiválthatná a belső égésű motorral szerelt változatokat, ezzel csökkentve jelentősen a károsanyag-kibocsátást.

Az elektromos járművek terjedésének azonban jelenleg több akadálya is ismert. Egyrészt hiába egyre jobb a hatótávolság, sokaknak még mindig nem elég meggyőző a váltáshoz, ráadásul az akkumulátorok ára miatt jóval többe kerül az autó, mint a hagyományos változatai. A svédek azonban olyan megoldással álltak elő, ami a számítások szerint 2030-ra mintegy 70(!) százalékkal csökkentené a károsanyag-kibocsátást.

A The Guardian beszámolója szerint a világon elsőként a svédek készítették el azt az utat, ami menet közben képes tölteni és működtetni az elektromos autókat. Mindehhez a Stockholm-Arlanda repülőtér, valamint az egyik logisztikai központ közötti 2 km-es útszakaszba telepített elektromos "sínt" a projekt munkálatait végző eRoadArlanda konzorcium, amit a tervek szerint egy apró áramszedő segítségével tudnak majd használni a járművek.

©

A sín nincs folyamatosan áram alatt. A rendszer érzékeli, amikor egy autó érkezik fölé, ekkor bekapcsol a sín, és automatikusan áram alá kerül. Az utat 50 méteres szakaszokra osztották fel, így csak abból a részből lehet áramot kinyerni, amelyiknél épp tart a kocsi. Ha megáll, az áram is automatikusan kikapcsol. Előzéskor ugyanez a helyzet.

Az eRoadArlanda számításai szerint Svédországban mintegy 500 ezer kilométer út található, amelyből 20 ezer km autópálya. A szakemberek úgy látják, ha az autópályákra sikerülne ilyen rendszert telepíteni, gyakorlatilag elektromossá válhat a közlekedés. Az autópályák között ugyanis legfeljebb 45 km a távolság, amit a mai elektromos autók már képesek megtenni egy feltöltéssel.

Hans Säll, a konzorcium vezetője szerint nem is kellene az egész autópályát ilyen sínekkel behálózni, elég lenne mintegy 5000 km-t ahhoz, hogy elektromossá válhasson a közlekedés.

A számítások szerint kilométerenként 1 millió eurot (kb. 311 millió forint) kellene költeni ahhoz, hogy a terv megvalósulhasson. Ez soknak tűnik, a szakember szerint ugyanakkor még mindig 50-szer olcsóbb megoldás, mint egy városi villamosvonal megépítése.

A svédek az építkezés során már elkezdték megtervezni az egész Svédországra kiterjedő hálózatot, így a következő évtized végére az egész beruházás megvalósulhat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
A "nők poklát" teremtette meg Lengyelországban Jaroslaw Kaczynski és a katolikus egyház

A "nők poklát" teremtette meg Lengyelországban Jaroslaw Kaczynski és a katolikus egyház

Ismét több mint százezren tüntettek Fehéroroszországban

Ismét több mint százezren tüntettek Fehéroroszországban

Trump kabinetfőnöke beismerte, nem is akarják ellenőrzés alatt tartani a koronavírus-járványt

Trump kabinetfőnöke beismerte, nem is akarják ellenőrzés alatt tartani a koronavírus-járványt