Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a7bd80cc-913e-445d-8c4f-45f166bcd194","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Megtörtént az első jelátvitel egy olyan agyi chippel, mely teljesen vezeték nélkül működik. A megoldás segíthet helyreállítani például a stroke-on átesett betegek kommunikációját.","shortLead":"Megtörtént az első jelátvitel egy olyan agyi chippel, mely teljesen vezeték nélkül működik. A megoldás segíthet...","id":"20250603_paradromics-connexus-bci-agyi-chip-teszt-vizsgalat-vezetek-nelkuli-kapcsolat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7bd80cc-913e-445d-8c4f-45f166bcd194.jpg","index":0,"item":"690a7824-5c39-42f5-992b-46e3604e1fce","keywords":null,"link":"/tudomany/20250603_paradromics-connexus-bci-agyi-chip-teszt-vizsgalat-vezetek-nelkuli-kapcsolat","timestamp":"2025. június. 03. 11:03","title":"Kipróbálták az első agyi chipet, amely vezeték nélkül kapcsolja össze az embert egy számítógéppel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80030816-2c4e-422d-af8d-2f40870103fd","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Magyar Nemzeti Bank felmérése szerint az emberek többsége megvárja a kamatfizetést, nem váltja vissza korábban az állampapírját.","shortLead":"A Magyar Nemzeti Bank felmérése szerint az emberek többsége megvárja a kamatfizetést, nem váltja vissza korábban...","id":"20250604_mnb-lakas-onkentes-nyugdijpenztari-tagok-megtakaritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80030816-2c4e-422d-af8d-2f40870103fd.jpg","index":0,"item":"a0c3aa14-2e0a-4d7b-932a-e654ea98106a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250604_mnb-lakas-onkentes-nyugdijpenztari-tagok-megtakaritas","timestamp":"2025. június. 04. 18:05","title":"MNB: már nem lakást vennének az önkéntes nyugdíjpénztári tagok a megtakarításukból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee962bd3-6bb1-4eb1-b330-267e9b18cead","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Megkezdődtek az Úri muri, megazisten! című új magyar mozifilm forgatási munkálatai a Nemzeti Filmintézet fóti stúdiójának kültéri díszletében. Bár ez a közleményben nem szerepel, Vidnyánszky Attila rendező több mint egymilliárd forint támogatást kapott a filmre.","shortLead":"Megkezdődtek az Úri muri, megazisten! című új magyar mozifilm forgatási munkálatai a Nemzeti Filmintézet fóti...","id":"20250603_Vidnyanszky-Attila-mar-forgatja-a-milliardos-tamogatasu-mozifilmjet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee962bd3-6bb1-4eb1-b330-267e9b18cead.jpg","index":0,"item":"a3a0a180-07d2-4502-ad54-a9874606189d","keywords":null,"link":"/kultura/20250603_Vidnyanszky-Attila-mar-forgatja-a-milliardos-tamogatasu-mozifilmjet","timestamp":"2025. június. 03. 11:57","title":"Vidnyánszky Attila már forgatja a milliárdos támogatású mozifilmjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"055247af-9975-4655-a17f-070159127881","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az új évadban Tóth Gabi is képernyőre kerül.","shortLead":"Az új évadban Tóth Gabi is képernyőre kerül.","id":"20250604_Till-Attila-Megasztar-zsuri-TV2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/055247af-9975-4655-a17f-070159127881.jpg","index":0,"item":"c2a03532-db12-4df2-a50e-0a91daa8d295","keywords":null,"link":"/elet/20250604_Till-Attila-Megasztar-zsuri-TV2","timestamp":"2025. június. 04. 07:14","title":"Till Attila tömören elárulta, miért nem ő lesz a Megasztár műsorvezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a341a703-c2a2-4181-b87c-7f88485e0571","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A felfrissített Model Y-nak köszönhetően Norvégiában kiugróan sokat javultak a Tesla eladási számai.","shortLead":"A felfrissített Model Y-nak köszönhetően Norvégiában kiugróan sokat javultak a Tesla eladási számai.","id":"20250603_bedurrantak-a-tesla-eladasok-a-villanyautok-mekkajaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a341a703-c2a2-4181-b87c-7f88485e0571.jpg","index":0,"item":"75e0f220-951a-470f-a2c1-cbb19a993475","keywords":null,"link":"/cegauto/20250603_bedurrantak-a-tesla-eladasok-a-villanyautok-mekkajaban","timestamp":"2025. június. 03. 08:41","title":"Bedurrantak a Tesla-eladások a villanyautók Mekkájában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c469123b-3633-4926-8e4b-2e3a6a35cb90","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az árbevételét pedig megháromszorozta.","shortLead":"Az árbevételét pedig megháromszorozta.","id":"20250603_Magyar-Peter-cege-llm-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c469123b-3633-4926-8e4b-2e3a6a35cb90.jpg","index":0,"item":"2cc30a22-14d0-4787-bd59-d11b74731450","keywords":null,"link":"/kkv/20250603_Magyar-Peter-cege-llm-beszamolo","timestamp":"2025. június. 03. 15:00","title":"Magyar Péter tavaly 51-szeresére növelte tanácsadó cége nyereségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff743a4b-ee8d-4f58-802c-aace1b93f539","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A bányakatasztrófa miatt annyira sós lett a a Kis-Küküllő, hogy ihatatlan az ivóvíz.","shortLead":"A bányakatasztrófa miatt annyira sós lett a a Kis-Küküllő, hogy ihatatlan az ivóvíz.","id":"20250603_parajd-kis-kukullo-ihatatlan-sos-ivoviz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff743a4b-ee8d-4f58-802c-aace1b93f539.jpg","index":0,"item":"25268e9f-5832-4e64-9b35-a084f6afc2f3","keywords":null,"link":"/vilag/20250603_parajd-kis-kukullo-ihatatlan-sos-ivoviz","timestamp":"2025. június. 03. 12:54","title":"Parajdnál negyvenezer ember számára lett ihatatlan az ivóvíz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b366b365-c8d4-48e3-93df-76b85822539e","c_author":"Fülöp István","category":"gazdasag","description":"A nyereséget és az eredménytartalékot is kivette osztalékként a felerészben Vaszily Miklós tulajdonában lévő Indamedia Network holdingvállalat. Jelentős változás történt a szervezeti struktúrában is: a Totalcar az Indexhez kerül, ezzel az alapító Karotta is távozik, a Port.hu ezentúl a Femina Médiához tartozik.","shortLead":"A nyereséget és az eredménytartalékot is kivette osztalékként a felerészben Vaszily Miklós tulajdonában lévő Indamedia...","id":"20250604_indamedia-vaszily-leanyceg-Index-tulajdonos-starcz-ziegler-osztalek-port-totalcar-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b366b365-c8d4-48e3-93df-76b85822539e.jpg","index":0,"item":"d640c380-ada1-4919-9941-800ff18614a3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250604_indamedia-vaszily-leanyceg-Index-tulajdonos-starcz-ziegler-osztalek-port-totalcar-ebx","timestamp":"2025. június. 04. 22:35","title":"Összes leánycégét kiürítette az Index tulajdonosa, Karotta távozik a Totalcartól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
2025-ben kezdi meg a gyártást a BMW debreceni óriásüzeme, s a civisváros különleges helyet kap a német konszernen belül: az északkelet-magyarországi gyár lesz az első, ahol az elektromos autók harmadik generációjához tartozó járművek, a Neue Klasse kocsik készülnek.
Bár a koronavírus-járvány miatt átmenetileg lelassult a debreceni BMW-gyár építése, mára behozták a lemaradást, s ez azt jelenti, hogy 2025-ben megindulhat az elektromos járművek harmadik generációjához, a Neue Klasse-hoz tartozó, minden elemükben új kocsik gyártása. A gyárépítéséről szóló megállapodást 2018 októberében írták alá, az első kapavágás 2020 februárjában történt, s Andreas Pfleger projektigazgató debreceni tájékoztatóján elmondta, most a kevésbé látványos munkák, az infrastruktúra és a közművek kialakítása zajlik, s a nagyobb épületek – elsőként a kommunikációs, illetve az oktatási központ – építése 2022-ben kezdődik, a csarnokok pedig 2023-tól épülnek majd. Amikor pedig elkészülnek a csarnokok, következik a tesztelés, s csak ezt követően indulhat meg a tömegtermelés.
A Debrecen határában, az autópálya várossal ellentétes oldalán zajló építkezésen jelenleg mintegy 250 ember dolgozik, ám ez a szám több ezerre emelkedik majd, amikor gőzerővel beindul az épületek felhúzása és a gépek beszerelése. A csarnokokat már most úgy helyezik el, hogy lehetőség legyen a bővítésre, a termelés viszonylag rövid idő alatt akár meg is duplázható, habár hansúlyozták, hogy a bővítés egyelőre nincs tervben.
A BMW rosslyni gyára.
MTI/EPA/Clemens Bilan
„Az építkezés szünet nélkül folyt, de a koronavírus-járvány miatt néhány tevékenység, például a felvétel lelassult. Viszont éppen a járvány idején döntöttek úgy a vállalat vezetői, hogy a korábban gondoltnál fontosabb szerepet szánnak Debrecennek:
az elektromos BMW- autók harmadik generációját az évtized közepén kezdik el gyártani, pont akkor, amikor a debreceni gyár is elkészül.
Debrecenben készülnek majd a Neue Klasse-hoz tartozó járművek, s ha szükség lesz rá, kibővíthetjük a jelenleg évente 150 ezer autó gyártására tervezett üzemet” – mondta Jochen Lorenzen, a gyár fejlesztési igazgatója. Az üzemet úgy építik, hogy az emberek, az alapanyagok, illetve a kész járművek lehetőleg elkerüljék egymást: a parkolók az összeszerelő csarnoktól délre lesznek, az alapanyagok az északi bejáraton érkeznek, míg a kész autók a telep délnyugati részén lévő vasúti terminálon keresztül hagyják el a gyárat.
Az elektromos autók első generációját a 2013-tól, illetve 2014-től gyártott i3-asok, illetve i8-asok képviselték, míg a második szakaszt a korábban belsőégésű motorral szerelt modellek, például az X3-asok elektromos változata, valamint a hamarosan piacra kerülő új elektromos modellek, az i4-es, illetve az iX jellemzik. A Neue Klasse architektúrán belül a BMW széles modellválasztékot kínál majd, ám
egyelőre nincs napirenden, hogy a BMW-csoporthoz tartozó Minihez hasonlóan a BMW is teljesen áttérjen az elektromos hajtásra.
Jochen Lorenzen a HVG-nek elmondta, nehézséget jelent a megfelelő számú alkalmazott felvétele – a gyárban a nyitás után több mint ezren dolgoznak majd – s a BMW azzal igyekszik enyhíteni a gondokon, hogy megkezdte a leendő alkalmazottak kiképzését és később a gyár területén is oktatja majd a jelentkezőket. Lorenzen szerint, amikor beindul a termelés, a már működő gyár nagy számban vonzza majd az embereket, s javít a helyzeten, hogy Debrecenben egyetem is működik, s onnan is várnak jelentkezőket.
Jochen Lorenzen azt is elmondta, a BMW-nél arra számítanak, hogy a debreceni gyár sok újabb magyar beszállítónak ad majd megrendelést. „A magyar beszállítók már 2019-ban is egymilliárd euró értékben szállítottak a BMW-csoportnak, s a tapasztalatok azt mutatják, ahol megtelepülnek az autógyárak, ott megjelennek a beszállítók is” – magyarázta. A debreceni gyárban igencsak jelentős szerep jut majd a robotoknak: a karosszéria csarnokban a munka kilencven százalékát végzik a gépmunkások, míg a festőrészlegben 50 százalék körüli ez az arány.
Az összeszerelést azonban még mindig jelentős részt emberek végzik, itt húsz százalék körüli a robotmunka aránya.
A BMW képviselői azt is hangsúlyozták, továbbra is helyesnek tartják azt a döntést, hogy Debrecenben kezdték el az új üzem építését. „Azt már korábban eldöntöttük, hogy Kelet-Európában épül meg a gyár, mivel az USA-ban és Kínában már jelentős gyártókapacitással rendelkezünk. Debrecennek nagyon sok előnye van, egyebek mellett közel van az autópálya és a vasút, és a városnak van repülőtere is” – mondták.