Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3770fec8-c5fd-40b6-9d1b-683de39799ca","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Jeffrey Goldberg először azt hitte, hogy valaki szórakozik vele vagy be akarják palizni.","shortLead":"Jeffrey Goldberg először azt hitte, hogy valaki szórakozik vele vagy be akarják palizni.","id":"20250324_usa-kormany-signal-huszik-tamadas-kiszivargas-atlantic","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3770fec8-c5fd-40b6-9d1b-683de39799ca.jpg","index":0,"item":"8746c2a7-2802-4a2d-82d9-986864216ab0","keywords":null,"link":"/vilag/20250324_usa-kormany-signal-huszik-tamadas-kiszivargas-atlantic","timestamp":"2025. március. 24. 20:59","title":"Az amerikai védelmi miniszter véletlenül elküldte a jemeni húszik elleni támadás tervét az Atlantic főszerkesztőjének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"556769d9-f0b8-4cdc-ab26-502af01afeac","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Arda Güler és Szoboszlai Dominik már a mérkőzésen is összeszólalkozott, a magyar válogatott csapatkapitánya még a mérkőzés után is üzent a Real Madrid török focistájának.","shortLead":"Arda Güler és Szoboszlai Dominik már a mérkőzésen is összeszólalkozott, a magyar válogatott csapatkapitánya még...","id":"20250324_szoboszlai-dominik-arda-guler-magyar-valogatott-torokorszag-nemzetek-ligaja-instagram-real-madrid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/556769d9-f0b8-4cdc-ab26-502af01afeac.jpg","index":0,"item":"0c70169a-58ce-484c-8c44-3f958345c753","keywords":null,"link":"/elet/20250324_szoboszlai-dominik-arda-guler-magyar-valogatott-torokorszag-nemzetek-ligaja-instagram-real-madrid","timestamp":"2025. március. 24. 07:55","title":"Szoboszlai az Instagramon szólt be a török gólszerzőnek a vasárnapi vereség után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"638645a4-1c62-4e81-9add-3c2cc252af39","c_author":"HVG","category":"360","description":"Hogyan lehet a szorongásainkról szóló kortárs darab, a Mellékhatás egyszerre humoros, romantikus, elgondolkodtató, ám bizonyos jelenetekben vérfagyasztóan komoly?","shortLead":"Hogyan lehet a szorongásainkról szóló kortárs darab, a Mellékhatás egyszerre humoros, romantikus, elgondolkodtató, ám...","id":"20250325_hvg-Mellekhatas-Central-Szinhaz-Lucy-Prebble-Horgas-Adam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/638645a4-1c62-4e81-9add-3c2cc252af39.jpg","index":0,"item":"96fdbc45-3bb0-4b84-af0d-4cae6cbd1c05","keywords":null,"link":"/360/20250325_hvg-Mellekhatas-Central-Szinhaz-Lucy-Prebble-Horgas-Adam","timestamp":"2025. március. 25. 12:15","title":"Placebo-e a depresszió elleni új gyógyszer? – megtudjuk a Centrál Színház szellemes új darabjából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2e67cb1-01f4-49c0-a10d-b45d163788cd","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"A szétesett adórendszert zilálja tovább a kormány az szja alóli mentességek kiterjesztésével, a nyugdíjas áfa-visszatérítéssel, mindemellett árrésstopos ráolvasással küzd az infláció ellen.","shortLead":"A szétesett adórendszert zilálja tovább a kormány az szja alóli mentességek kiterjesztésével, a nyugdíjas...","id":"20250325_hvg-szja-forgalmi-ado-koltsegvetes-csaladtamogatas-pitti-zoltan-laszlo-csaba-valasztasi-adocsali","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2e67cb1-01f4-49c0-a10d-b45d163788cd.jpg","index":0,"item":"f5caa963-ac19-4a5f-918c-554c741a6b42","keywords":null,"link":"/360/20250325_hvg-szja-forgalmi-ado-koltsegvetes-csaladtamogatas-pitti-zoltan-laszlo-csaba-valasztasi-adocsali","timestamp":"2025. március. 25. 09:34","title":"Pótcselekvés, megoldhatatlan, rémálom lesz – így néz ki az Orbán-féle választási adócsali","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1c3f90f-0670-4e34-ac9e-c08dc679aa99","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar Péterék feljelentést tettek.","shortLead":"Magyar Péterék feljelentést tettek.","id":"20250324_Reszeg-ferfi-Tisza-nepszavazas-pult-Eger-video-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1c3f90f-0670-4e34-ac9e-c08dc679aa99.jpg","index":0,"item":"941c0392-7779-4c49-a5a3-50ce62ecfaf8","keywords":null,"link":"/itthon/20250324_Reszeg-ferfi-Tisza-nepszavazas-pult-Eger-video-ebx","timestamp":"2025. március. 24. 14:21","title":"Részeg férfi verte szét a Tisza népszavazásos pultját Egerben – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"706ca530-93c7-4784-8d21-a1541d3693bf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfi azután egyezett bele a válásba, hogy felesége és annak 30 évvel fiatalabb szeretője többször próbálta őt megölni.","shortLead":"A férfi azután egyezett bele a válásba, hogy felesége és annak 30 évvel fiatalabb szeretője többször próbálta őt...","id":"20250325_emberoles-kiserlete-tanarno-szereto-ferj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/706ca530-93c7-4784-8d21-a1541d3693bf.jpg","index":0,"item":"927a4c03-9e3b-4954-bb8e-161e7377895e","keywords":null,"link":"/itthon/20250325_emberoles-kiserlete-tanarno-szereto-ferj","timestamp":"2025. március. 25. 14:34","title":"Súlyosabb ítélet született annak a nőnek az ügyében, aki fiatal szeretőjével közösen próbálta megölni a férjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a96b9404-536f-4886-9747-064e7c65a1c8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A népszerű műsorvezetőt az édesanyja mellé helyezték örök nyugalomra.","shortLead":"A népszerű műsorvezetőt az édesanyja mellé helyezték örök nyugalomra.","id":"20250324_benyi-ildiko-temetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a96b9404-536f-4886-9747-064e7c65a1c8.jpg","index":0,"item":"0e7e8a3a-673e-4e28-bf70-9bd76fa27412","keywords":null,"link":"/elet/20250324_benyi-ildiko-temetes","timestamp":"2025. március. 24. 15:02","title":"Végső búcsút vettek Bényi Ildikótól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19cd6fef-826c-46a6-b67c-4cd91b33e4a5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Fémpor, fólia és műanyag is égett már nagy mennyiségben a Monifer Kft. telephelyén, több bírságot is kaptak. Szerintük nincs semmi látnivaló.","shortLead":"Fémpor, fólia és műanyag is égett már nagy mennyiségben a Monifer Kft. telephelyén, több bírságot is kaptak. Szerintük...","id":"20250324_heves-megye-akkuhulladek-tuz-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19cd6fef-826c-46a6-b67c-4cd91b33e4a5.jpg","index":0,"item":"8ec90db5-f635-4578-a31e-4ffd6a838154","keywords":null,"link":"/kkv/20250324_heves-megye-akkuhulladek-tuz-birsag","timestamp":"2025. március. 24. 10:06","title":"Engedély nélkül tárolt és kigyulladt akkuhulladék miatt büntettek egy Heves megyei céget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kipróbáltuk, hogy milyen a gyakorlatban a Taycan enyhén terepkombisra hangolt új változata, ezenkívül pedig azt is megnéztük, hogy mit tud az első tisztán elektromos Porsche csak hátul hajtó alapmodellje.
A Porsche 2019 őszén mutatta be első villanyautóját, a Taycant, melynek hallatán sokan kapásból temetni kezdték az addig benzinmotoros sportkocsikban erős német márkát. És tették ezt nagyon helytelenül, ugyanis a Taycan is egy hamisítatlan Porsche lett, melyből a koronavírus által sújtott 2020-ban kapásból mintegy 20 ezret adtak el. Idén pedig már az első 6 hónapban elkelt belőle ez a mennyiség.
A Taycan tehát jött, látott és győzött, de a zuffenhauseniek továbbra sem ülnek a babérjaikon. Nemrégiben ugyanis bemutatták a típus enyhén terepesre hangolt sportkombi változatát, és egy ideje már a leggyengébb és legolcsóbb modellváltozat is elérhető. A két újdonságot Prága közelében próbáltuk ki.
Taycan Cross Turismo
László Ferenc
Taycan
László Ferenc
Taycan Cross Turismo
A Porschénál úgy gondolták, hogy a nem túl nagy csomagtartó és a szuperalacsony építési mód egyeseket talán elriaszt a Taycan megvásárlásától, így megalkották a Cross Turismo változatot. Jelen esetben egy olyan autóhoz van szerencsénk, melyet a gyártója hivatalosan a CUV-ok (Compact Utility Vechicle) közé sorol, és amely csak leheletnyire hajaz a kombikra, illetve a szabadidő-autókra.
Az újdonságot a fényezetlen kerékjáratív ívekről, a kicsit nagyobb hasmagasságról és a dobozosabb hátsó traktusról lehet megismerni. A 19-21 colos egyedi felniket kapott Cross Turismo hátuljának felső részén fix légterelő teljesít szolgálatot, a hosszanti tetőlécek, illetve a hátsó kerékpártartó megoldás opcionális extra.
László Ferenc
A csomagtartó 39 literrel nagyobb az alapmodellénél, így jelen formájában 446 liternyi pakkot képes magába fogadni, illetve adott esetben egészen 1212 literesre bővíthető. Akinek esetleg ez kevés lenne, az megrendelheti a speciális tetőboxot, melyben további 480 liternyi, maximum 75 kilogrammos cókmók transzportálható. A német autópályán akár 200 km/h sebességgel.
A kevésbé lejtő tetővonal miatt a hátul helyet foglalók fejtere 4,5 centiméterrel nőtt. Az utastér hátul szellősebbnek érződik, azonban sietünk megjegyezni, hogy ez a Taycan is szigorúan 4 személyes, ami adott esetben behatárolhatja a családi használatot. Egy 84 literes kis kiegészítő csomagtartót egyébként elöl is kialakítottak.
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
A nagyméretű és remek minőségű kijelzőkkel ékesített műszerfal lényegében változatlan maradt, viszont újdonság a hagyományos iránytű, illetve a Gravel üzemmód, melyet kifejezetten a laza talajon történő használathoz találtak ki. A normál Taycanhoz képest 2-3 centiméterrel megemelt futómű, illetve az alapáras összkerékhajtás ugyan nem varázsolja terepjáróvá a Porsche villanyautóját, de adott esetben könnyebbé teheti a hétköznapi használatot.
A légellenállási tényező 0,22-ről 0,26-ra romlott, viszont a vezetési pozíción szinte nem is érezni az emelést. Ehhez hasonlóan a remek adaptív futómű, illete a szuperpontos kormányzás sem változott, a Cross Turismo is egy hamisítatlan Taycan.
László Ferenc
A menetpróba során a csúcsmodellhez, egy konkrétan 306 232 eurós (72,2 millió forint) Turbo S-hez volt szerencsénk, melynek 761 lóerős csúcsteljesítménye még a szuszt is kipréselte belőlünk. 2,8-ról 2,9 másodpercre nőtt a 0–100-as szintidő, de a normálhoz hasonlóan a terepkombis Taycan is eszeveszetten, az emberi szervezetet megterhelő módon gyorsul. Amiben többek közt az egyedi kétfokozatú váltónak is szerepe van.
A végsebesség 260 helyett ezúttal "csak" 250 km/h, de ezzel vélhetően a legtöbbünk együtt tud élni. Amit mindenképpen szokni kell, az a hatalmas, 2,3 tonnás tömeg, és ezt a legdurvább hajtás és a legkiválóbb futómű is maximum csak palástolni tudja.
A fékrendszer brutális, elöl konkrétan tízdugattyús a rendszer, és mint megtudtuk, a fékezések 90 százalékában inaktív marad a fék, köszönhetően az extraerős, 290 kW-os rekuperációnak.
Ionity gyorstöltőn
László Ferenc
A 187 764 eurós (65,7 millió forint) indulóárú csúcsmodell alatt a 154 440 eurós (54,1 millió forint) Turbo található, melynek 680 lóereje még mindig 3,3 másodperces 0-100-as gyorsulást tesz lehetővé. Az 571 lóerős 4S kivitel 111 842 euróba (39,2 millió forint) kerül, a 476 lovas 4-es verzió pedig 93 635 eurón (32,8 millió forint) nyit.
Az akkumulátor 93,4 kWh kapacitása kiviteltől függően 388-456 kilométeres WLTP-hatótávot tesz lehetővé, de a gyakorlatban ez inkább 300-350 kilométert jelent. DC gyorstöltő esetén 270 kW teljesítmény vehető fel, ilyenkor egy 5-ről 80 százalékra történő töltés akár 22 perc alatt letudható. AC-fronton a 11 kW jelenti a plafont.
László Ferenc
Mit tud egy olcsó Taycan?
Szép-szép, hogy a Porsche kínálatát messze 500 lóerő feletti villanyautók uralják, de szerencsére a német gyártónál azokra is gondolnak, akik beérik ennél szerényebb teljesítménnyel, és adott esetben a szelídebb árcédulát többre értékelik a lehengerlő gyorsulási adatoknál. Számukra készült az egyszerűen csak Taycan néven emlegetett új alapmodell.
Bíztunk abban, hogy lehetőségünk nyílik beülni egy 83 520 eurós (29,2 millió forint) alapmodellbe, de a csehországi flottában ilyen sajnos nem szerepelt. A teljesen fapados életérzés helyett így csak azt tudtuk megtapasztalni, hogy mit tud egy 139 801 eurós (48,9 forint) példány.
László Ferenc
László Ferenc
Nos, ami az utasteret illeti, a rengeteg megrendelt extrának köszönhetően a tesztautó semmivel sem maradt el a korábban már kipróbált Taycanoktól. A fő eltérés abban rejlik, hogy elöl ezúttal nincs villanymotor, csak és kizárólag a hátsó kerekek hajtottak.
A legolcsóbb Taycanok maximum 408 lóerős teljesítményre képesek, de mivel a tesztautónk Performance Battery Plus kivitelű, hiába úgymond csak egy mezei Taycan, amikor kell, akár 476 lóerőt is képes a legkisebb késedelem nélkül hadrendbe állítani. Utóbbinak köszönhetően 5,4 másodpercig tart a 0–100-as sprint, vagyis ez a Taycan sem mondható lassúnak. Kezdő sofőrök számára pedig sokkal inkább ajánlható, mint a Turbo vagy a Turbo S.
Az abszolút alapmodell 71 kWh-os telepe 354-431 kilométeres hatótávval kecsegtet, a legnagyobb töltési teljesítmény 225 kW. A nála 80 kilogrammal nehezebb, 2 205 kilogrammos változat 93,4 kWh-ja 407–484 kilométeres WLTP-hatótávhoz elég, és ez esetben már megkapjuk a 270 kW-os töltési opciót.
László Ferenc
László Ferenc
Konklúzió
A Porsche nem véletlenül rukkolt elő a Taycan új Cross Turismo változatával, minden jel szerint igen komoly érdeklődés mutatkozik egy ilyen enyhén terepkombis kivitel iránt. A Cross Turismo hajszál híján ugyanolyan eszeveszett gyors, mint a normál Taycan, de javult a hétköznapi használhatósága, így például az alja ritkábban súrolja a talajt.
Abban egyelőre csak bízni tudunk, hogy a későbbiekben majd egy Sport Turismo változat is jön majd, vagyis egy olyan Taycan, mely a szabadidő-autós vonások nélkül kínál praktikusabb puttonyt.
A Taycan új alapmodelljeinek megérkeztét ugyancsak örömmel fogadjuk, a legtöbb vásárlónak ugyanis egyszerűen nincs szüksége 500 lóerő feletti teljesítményre és duplamotoros összkerék-hajtásra. A 408–476 lóerős produkcióval a Taycan sokkal észszerűbb lett, mint valaha, miközben a kvintesszenciája lényegében változatlan maradt.
A német gyártó legerősebb biturbó V8-as motorjával hajtott újdonság minden riválisát lelépi, még a Lamborghini Urust is. Kipróbáltuk, hogy milyen a gyakorlatban a Nordschleife leggyorsabb SUV-ja, a végletekig kihegyezett legsportosabb Cayenne.