Európa-szerte bizonyít a magyar villanybusz, a halkan suhanó Ikarus 120e

A kínai akkumulátorra és villanymotorra épülő magyar fejlesztésű autóbuszt több európai helyszínen is használják, tesztelik.

  • hvg.hu hvg.hu
Európa-szerte bizonyít a magyar villanybusz, a halkan suhanó Ikarus 120e

Az Ikarus által 2020 őszére kifejlesztett magyar elektromos autóbusz az elmúlt időkben több magyar és európai helyszínen is üzembe állt.

A Székesfehérváron és Kaposváron rendszeresített Ikarus 120e-t többek közt Budapesten, Pakson és Pécsett is kipróbálták, illetve Erdélyben, Lengyelországban, Németországban és Törökországban is tesztelték, tesztelik a lokálisan zéró károsanyag-kibocsátású járművet.

Lengyelországi járat
Ikarus

A közel két évtized után tavaly ősszel a német IAA szakkiállításra visszatért Ikarus alacsonypadlós újdonsága 12 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,27 méter magas.

A 86 személyes busz mozgatásáról egy maximum 326 lóerőre és 3200 Nm-re képes villanymotor gondoskodik, mely egy tíz részre osztott 314 kWh kapacitású CATL akkumulátorcsomagból nyeri az energiát.

Volánbusz flotta
Ikarus

A részben a tetőre telepített telep 3-5 óra alatt tölthető fel teljesen. A rekuperációra is képes jármű menetkész tömege 12,5 tonna, a végsebesség 70 km/h-ra van korlátozva.

A kínai hajtásláncú és mintegy 350 kilométeres hatótávolságú Ikarus 120e-t Magyarországon fejlesztették ki, a gyártás során a hazai hozzáadott érték meghaladja az 50 százalékot.

Ikarus

Nemrégiben Pakson jártunk, ahol a menetrendszerűen közlekedő tíz villanybusz mellett néhány napig egy az elektromos buszoktól eltérően akár percek alatt feltölthető és alacsonyabb tömegű üzemanyagcellás Toyota-Caetano hidrogénbuszt teszteltek.

A fordított vízbontás elvén működő hipermodern buszt villanymotorok hajtják, de nincs benne nagy és nehéz akkumulátor, a kipufogóján pedig víz csepeg ki, a magas ár és a kezdetleges hidrogéntöltő infrastruktúra azonban komolyan hátráltatja ezen buszok térnyerését.

Mindkét jármű hidrogénnel üzemel
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.