Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e3e70df0-eb51-45fb-b2f4-c5dddcc73ea7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bombaként robbant a napokban a hír, hogy egy amerikai bio- és géntechnológiai vállalat „feltámasztott” egy olyan állatot, amely az utolsó jégkorszak vége felé halt ki. A kölykök valóban hordják őseik jellegzetességeit, azonban vannak, akik szkeptikusak, állítva, igazából nem egészen felel meg a valóságnak, amit a vállalat állít.","shortLead":"Bombaként robbant a napokban a hír, hogy egy amerikai bio- és géntechnológiai vállalat „feltámasztott” egy olyan...","id":"20250418_colossal-biosciences-feltamasztott-remfarkas-oriasfarkas-szkeptikus-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3e70df0-eb51-45fb-b2f4-c5dddcc73ea7.jpg","index":0,"item":"aa580d7d-5a46-427b-b0ba-d74512bbf349","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_colossal-biosciences-feltamasztott-remfarkas-oriasfarkas-szkeptikus-velemeny","timestamp":"2025. április. 18. 16:03","title":"Újabb kérdőjelek merültek fel a nemrég feltámasztott rémfarkasról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e31c093-bcf7-480c-91d4-65bb083db42a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekes szerint senkitől sem elvárható, hogy a nap huszonnégy órájában a nagyközönség rendelkezésére álljon.","shortLead":"Az énekes szerint senkitől sem elvárható, hogy a nap huszonnégy órájában a nagyközönség rendelkezésére álljon.","id":"20250419_robbie-williams-rajongok-kozos-foto-panik-szorongas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e31c093-bcf7-480c-91d4-65bb083db42a.jpg","index":0,"item":"4875cadc-a4d3-4f3a-82a2-c27d9f37ae5e","keywords":null,"link":"/elet/20250419_robbie-williams-rajongok-kozos-foto-panik-szorongas","timestamp":"2025. április. 19. 11:46","title":"Szorong és pánikol Robbie Williams, amikor idegenek mennek oda hozzá fotót kérni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"983caef9-689f-47e8-a582-abce2310a97d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az áldozatokra egy társasház előtt találtak rá. Helikopterrel kutatnak az elkövető után. ","shortLead":"Az áldozatokra egy társasház előtt találtak rá. Helikopterrel kutatnak az elkövető után. ","id":"20250420_Agyonlottek-ket-ferfit-egy-nemetorszagi-kisvarosban-az-elkoveto-szokesben-van","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/983caef9-689f-47e8-a582-abce2310a97d.jpg","index":0,"item":"9d6aa5a8-0748-4b41-8bcb-92b3e74c320e","keywords":null,"link":"/vilag/20250420_Agyonlottek-ket-ferfit-egy-nemetorszagi-kisvarosban-az-elkoveto-szokesben-van","timestamp":"2025. április. 20. 10:36","title":"Agyonlőttek két férfit egy németországi kisvárosban, az elkövető szökésben van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Interjút adott F. János, amelyben egész más dolgokat állított, mint a rendőrségi kihallgatásán.","shortLead":"Interjút adott F. János, amelyben egész más dolgokat állított, mint a rendőrségi kihallgatásán.","id":"20250419_till-tamas-feltetelezett-gyilkos-f-janos-interju-vallomas-birosag-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8.jpg","index":0,"item":"06004e3b-f778-4785-95fb-3d21d252a8e0","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_till-tamas-feltetelezett-gyilkos-f-janos-interju-vallomas-birosag-letartoztatas","timestamp":"2025. április. 19. 21:18","title":"Feltételezett gyilkosa most azt állítja, nem megölte, hanem véletlenül elütötte Till Tamást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"776e3edb-cc9a-47c9-9db9-0ad010e6e1dd","c_author":"Lyreco Central Europe","category":"brandcontent","description":"Az irodaszerek változékony piacán 1 híján 100 éves múltra visszatekintő Lyreco termékkínálatának és logisztikájának fejlesztésén túl a tanácsadói hálózat finomhangolásával igyekszik megőrizni vezető szerepét. Mikulas Herskovic-csal, a Lyreco Central Europe ügyvezető igazgatójával beszélgettünk fenntarthatóságról, a munkahelyi jóllét biztosításáról, a stabil ügyfélkapcsolatok kialakításáról, valamint arról, mi lesz a vállalat fókuszában a következő években Magyarországon.","shortLead":"Az irodaszerek változékony piacán 1 híján 100 éves múltra visszatekintő Lyreco termékkínálatának és logisztikájának...","id":"20250320_irodaszer-fenntarthato-megoldasok-munkahelyi-jollet-lyreco","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/776e3edb-cc9a-47c9-9db9-0ad010e6e1dd.jpg","index":0,"item":"70ab956e-fecf-4c6f-97e0-14909f12bdee","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250320_irodaszer-fenntarthato-megoldasok-munkahelyi-jollet-lyreco","timestamp":"2025. április. 20. 11:30","title":"Az irodaszereken túl – fenntartható megoldásokkal a munkahelyi jóllétért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A légitársaság szerint az ilyenkor kötelező vizsgálat húzódott el.","shortLead":"A légitársaság szerint az ilyenkor kötelező vizsgálat húzódott el.","id":"20250419_wizz-air-jaratkeses-repuloter-varakozas-madrid-budapest-jarat-villamcsapas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631.jpg","index":0,"item":"63a2f9d7-ef9c-4de9-a10d-48355db74c81","keywords":null,"link":"/elet/20250419_wizz-air-jaratkeses-repuloter-varakozas-madrid-budapest-jarat-villamcsapas","timestamp":"2025. április. 19. 19:09","title":"Egy napja várnak Madridban a Wizz Air budapesti járatának utasai, mert villám csapott a repülőgépbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38d1fe86-c854-42ba-ab9d-08934b0dfba8","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Bloomberg úgy tudja, hogy az amerikai vezetés vizsgálja a lehetőséget. ","shortLead":"A Bloomberg úgy tudja, hogy az amerikai vezetés vizsgálja a lehetőséget. ","id":"20250419_krim-oroszorszag-resze-elismeres-ukrajna-donald-trump-orosz-ukran-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38d1fe86-c854-42ba-ab9d-08934b0dfba8.jpg","index":0,"item":"2a504cb7-022f-4c38-b253-dca7be69c5f3","keywords":null,"link":"/vilag/20250419_krim-oroszorszag-resze-elismeres-ukrajna-donald-trump-orosz-ukran-haboru","timestamp":"2025. április. 19. 12:58","title":"Trumpék nyitottak arra, hogy a Krímet Oroszország részének ismerjék el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fba5ee4-bde1-4942-8179-68135c141b7d","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az orosz elnök vasárnap estig ígért fegyvernyugvást.","shortLead":"Az orosz elnök vasárnap estig ígért fegyvernyugvást.","id":"20250419_volodimir-zelenszkij-vlagyimir-putyin-egyoldalu-tuzszunet-drontamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fba5ee4-bde1-4942-8179-68135c141b7d.jpg","index":0,"item":"c5314ab6-a817-4baa-8aac-93c6a083bcde","keywords":null,"link":"/vilag/20250419_volodimir-zelenszkij-vlagyimir-putyin-egyoldalu-tuzszunet-drontamadas","timestamp":"2025. április. 19. 19:08","title":"Zelenszkij az orosz tűzszünetről: Putyin most is drónokkal támadja Ukrajnát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Niónál nem annyira a hajtáslánc és a felfüggesztés kapcsán szólnak a fanfárok, hanem sokkal inkább a sok-sok milliárd tranzisztorról, a megannyi processzormagról és 8 megapixeles kameráról, a szuperügyes LiDAR-ról és persze a mesterséges intelligenciáról.
A napokban Berlinben jártunk, ahol az újhullámos kínai autógyártók között jegyzett Nio nemcsak a Biatorbágyon gyártott szupergyors akkumulátorcsere-állomását mutatta meg nekünk működés közben, hanem a vadonatúj okosvezetés technológiai központjába is meginvitált.
Az új központ ünnepélyes megnyitóján többek közt Hui Zhang, a Nio Csoport alelnöke, Junwei Bao, a Nio számára LiDAR-okat szállító Seyond ügyvezető igazgatója, illetve az a Mirko Reuter is jelen volt, aki korábban az Audinál és egy repüléstechnikai cégnél vezette az autonóm vezetéssel kapcsolatos fejlesztéseket.
Az új német központ ünnepélyes megnyitója
László Ferenc
A Magyarországon egyelőre még csak nem hivatalosan forgalmazott, de hamarosan várhatóan hivatalosan is megérkező prémium kategóriás Nio villanyautók agyát úgy hívják, hogy Adam, és ezt a kompakt szuperszámítógépet sikerült is kézbe vennünk.
Adam “lelke” négy darab Nvidia Drive Orin X chip, melyekben összesen 48 processzormag, 256 tensor mag, 8096 CUDA mag és nem kevesebb, mint 68 milliárd tranzisztor található.
Négy darab Nvidia chip
László Ferenc
Masszív hűtés
László Ferenc
A Nio azt állítja, hogy ez a másodpercenként több, mint 1 billió számítási művelet elvégzésére képes, 32 GB/s-os belső sávszélességű és igen komoly hűtőrendszer felvonultató mobil számítógép a legközelebbi riválisánál kétszer izmosabb.
Kell is a teljesítmény, mert a különféle szenzorokból másodpercenént mintegy 8 GB-nyi valós idejű feldolgozást igénylő grafikus adat érkezik. A Nio szerint ez körülbelül olyan, mintha két 4K felbontású filmet egyetlen másodperc alatt kellene betölteni.
Tajvanon készülnek a chipek
László Ferenc
És ez még nem minden, ugyanis a hamarosan piacra kerülő új csúcsmodell, a Nio ET9 még nagyobb teljesítményű számítógéppel bír. Ebben már nem amerikai, hanem kínai chip található, és ez az 5 nanométeres csíkszélességű Shenji NX9031 a maga 32 processzormagjával négyszer gyorsabb a fentebb említett Nvidia hardvernél.
Mivel az ET9-ben két kínai processzor rejtőzik, az új flagship összességében kétszer nagyobb számítási teljesítménnyel bír, mint az aktuális modellek.
A cég aktuális villanyautóin nem kevesebb, mint 12 ultrahangos szenzor, 5 radar, egy LiDAR, 7 darab 8 megapixeles kamera és 4 darab 3 megapixeles kamera található.
Nio ET5 villanyszedán
László Ferenc
Így fest a LiDAR modul
László Ferenc
A kamerák kiváló minőségűek, részletgazdag képet biztosítanak, de elvakíthatja őket a nap és sötétben is csak korlátozottan használhatók.
A 905-1550 nanométeres hullámhosszú LiDAR ezzel szemben fényviszonyoktól függetlenül kiváló minőségű 3D adatokkal szolgál, és bár nem olcsó, az összes Nio alapfelszereltségének részét képezi. A 4-12 milliméteres hullámhosszú radarok nem drágák és a szakadó eső sem befolyásolja a működésüket, de a felbontásuk nem az igazi.
A Nio erre a három fő technológiára és persze a GPS-alapú pozicionálásra építi fel vezetéstámogató rendszerét.
A mechanikusan mozgó, konkrétan nagy sebességgel forgó elemet is felvonultató LiDAR a szélvédő felett középen trónol. A 120 fokos látószögű modul 160 méterről kiszúr egy jelzőbóját, 220 méterről egy gyalogost és 680 méterről egy járművet.
A Nio szerint nincs ennél optimálisabb hely ezeknek az érzékelőknek
László Ferenc
A kamerákon sem spórololnak
László Ferenc
A rendszert élesben is kipróbáltuk, városban és autópályán egyaránt. A digitális műszeregységen egyszerre akár 4-5 sáv is megjelenik és autónk kicsinyített virtuális mása nemcsak az adott sávban látszódik, hanem a sávnak pontosan azon a részén, ahol a valóságban is áll/gurul.
Városban nemcsak a gyalogosokat és a bicikliseket, hanem még az út szélén gazdátlanul pihenő bicikliket is remekül látja a technika, legyen szó egyenes útszakaszról vagy akár összetettebb kereszteződésről.
Autópályán az ET7 kicsit bizonytalanabbul tartotta a sávot, mint az ET5 Touring, ami vélhetően a szoftveres optimalizációk közötti különbségnek tudható be, hiszen elvileg a hardver mindkét autóban azonos.
Körülbelül fél perc után kezd el csilingelni a rendszer, hogy fogjuk meg a kormányt
László Ferenc
200-ra limitált végsebesség
László Ferenc
A táblafelismerés tapasztalatink szerint hibátlan és az adaptív tempomat is finoman végzi a rábízott feladatokat. És hogy mi a helyzet, ha szakadó esőben az előttünk haladó félrerántja a kormányt és hirtelen felbukkan előttünk egy álló jármű?
Nos erre a Lausitzringen a Dekra jóvoltából kaptunk választ. Íme, ahogy egy ET5 teljesen magától végez vészfékezést egy ilyen szituációban:
A LiDAR-os rendszer szakadó esőben is tökéletesen “lát”
Hiába a megannyi csúcsmodern technika, a Niók is ugyanúgy a 2-es szintet ugorják meg az önvezető autók 5-ös skáláján, mint a legtöbb manapság kapható modern autó, így például a Teslák is.
A hardver persze simán tudja a Level 3-at, így már csak némi finomhangolásra és engedélyeztetésre van szükség annak hivatalos megugrásához, és onnantól a Niók is körülbelül ugyanazt fogják tudni, amit most még egyelőre csak az S-osztályos Mercedes és a 7-es BMW tud.
Igaz most még ezek a német luxusautók is csak egyes régiókban képesek Level 3-as önvezetésre, és csak itt engedhető el a kormányuk hosszabb időre, és csak itt nézhet a sofőr utazás közben YouTube-ot.
A Seyond ügyvezetője kérdésünkre elmondta, hogy a Level 3 után néhány évvel jöhet a Level 4, de a teljesen kormány és pedál nélküli Level 5 a korábbi várakozásokkal ellentétben továbbra is a távoli jövő sci-fi-je.
Junwei Bao, a Seyond első embere
László Ferenc
A cégvezér hozzátette, hogy a Nio hamarosan piacra kerülő új csúcsmodellje, az ET9 nemcsak a tetején, hanem a két oldalán is felvonultat egy-egy LiDAR-t, a jövő tehát már elkezdődött.
A Nio mesterséges intelligenciával megspékelt, de azért még nem éppen ChatGPT tudású digitális asszisztensét Nominak hívják, és az akár 1000+ kilométeres hatótávú ET7-ben egy teniszlabda méretű kis golyókijelző személyesíti meg.
Ez a high-tech golyóbis mindig azon utas irányába fordul, akitől éppen kérdést vagy hangparancsot hall, üljön az elöl vagy éppen hátul.
Tapasztalataink szerint a hangvezérlés az átlagnál gyorsabban és nagyobb hatékonysággal teszi a dolgát, magyarul persze még nem tud, de szerény angoltudással is egész jól kezelhető. Megkérdezhetjük például, hogy mennyi hatótáv maradt az aksiban, hogy merre vannak a legközelebbi éttermek és persze viccet is kérhetünk magunknak és az ülésmasszírozást is bekapcsolhatjuk.
Első körben ennyit az ET7-tel és az ET5 Touringgal szerzett személyes élményekről – hamarosan részletes tesztben is beszámolunk majd a Nio villanyautóiról.
Akár kis sapkát is húzhatunk Nomira
László Ferenc
Touring, vagyis kombi kivitelben is készül a Nio ET5