Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"39e76f4a-a502-44d1-bccf-255a8a4caa72","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250330_chrome-frissites-csillagrobbanas-mikromuanyag-ragoban-waze-longevity-mix","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39e76f4a-a502-44d1-bccf-255a8a4caa72.jpg","index":0,"item":"1c0961bd-abf3-46ed-a77f-430ea403c755","keywords":null,"link":"/tudomany/20250330_chrome-frissites-csillagrobbanas-mikromuanyag-ragoban-waze-longevity-mix","timestamp":"2025. március. 30. 12:00","title":"Ez történt: Valami óriásit robbant az űrben, és úgy tűnik, a java csak ezután jön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0a0c6d4-695d-4b83-bdff-7019e90a798d","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"A magyar lakosság több mint 40 százaléka ötven év fölötti, nekik kell elsőként szembenézniük az idő múlásával. Miben más ma az öregedés, mint néhány évtizede? Mi mindent tehetünk, hogy a lehető legjobban éljük meg ezt az időszakot, és mit tehetünk az öregséggel kapcsolatos sztereotípiák ellen, amelyek máig makacsul tartják magukat? ","shortLead":"A magyar lakosság több mint 40 százaléka ötven év fölötti, nekik kell elsőként szembenézniük az idő múlásával. Miben...","id":"20250329_Hogyan-oregedjunk-jol-tudatos-oregedes-aktiv-idoskor-Steigervald-Krisztian-Pokorny-Lia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0a0c6d4-695d-4b83-bdff-7019e90a798d.jpg","index":0,"item":"450980ec-3085-47f8-b50b-ff1259a62122","keywords":null,"link":"/360/20250329_Hogyan-oregedjunk-jol-tudatos-oregedes-aktiv-idoskor-Steigervald-Krisztian-Pokorny-Lia","timestamp":"2025. március. 29. 20:00","title":"„Iszonyatos stressz az X generáción, hogy felfogja, mit jelent ma az öregedés”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b19bba4f-9fac-4426-9da7-03dbef2ad31d","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Hogyan vált egy egyedülálló anya, Jenny konteóhívővé egy ártatlan iskolai incidens után? – többek között ezt meséli el Dan Ariely, a pszichológia és a viselkedési közgazdaságtan világhírű professzora Tévhit című könyvében. Szerkesztett részlet a kiadványból.","shortLead":"Hogyan vált egy egyedülálló anya, Jenny konteóhívővé egy ártatlan iskolai incidens után? – többek között ezt...","id":"20250329_Igy-lett-egy-szereto-anya-a-konteok-aldozata-Dan_Ariely-tevhit-konyv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b19bba4f-9fac-4426-9da7-03dbef2ad31d.jpg","index":0,"item":"58b689e5-9256-4f81-adc2-469734132cc6","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250329_Igy-lett-egy-szereto-anya-a-konteok-aldozata-Dan_Ariely-tevhit-konyv","timestamp":"2025. március. 29. 19:15","title":"Így lett egy szerető anya a konteók áldozata – Egy iskolai incidens mindent megváltoztatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3b791d2-1836-40e9-abf7-0973def596be","c_author":"Folk György (EUrologus)","category":"360","description":"A páciensadatok kezelése, tárolása, felhőszolgáltatásként folyamatosan elérhetővé tétele hatalmas üzletnek ígérkezik – kevéssé meglepő, hogy máris sorban állnak az okostelefonjainkról ismerős óriáscégek. De vajon készen állnak a nemzeti egészségügyi rendszerek a teljes digitalizációra?","shortLead":"A páciensadatok kezelése, tárolása, felhőszolgáltatásként folyamatosan elérhetővé tétele hatalmas üzletnek ígérkezik –...","id":"20250328_Felfutoban-az-europai-paciens-adat-digitalizacio-aranylaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3b791d2-1836-40e9-abf7-0973def596be.jpg","index":0,"item":"2da63b63-8d04-487f-b34f-83fea29c5f59","keywords":null,"link":"/360/20250328_Felfutoban-az-europai-paciens-adat-digitalizacio-aranylaz","timestamp":"2025. március. 28. 18:11","title":"Felfutóban az európai betegadatbiznisz, hol tart ebben Magyarország?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2102198a-59e4-47e6-8e37-c19fb4aab396","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A biztos szavazóknál a Tisza 40, a Fidesz 35 százalékon áll.","shortLead":"A biztos szavazóknál a Tisza 40, a Fidesz 35 százalékon áll.","id":"20250328_zavecz-research-kozvelemeny-kutatas-tisza-part-fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2102198a-59e4-47e6-8e37-c19fb4aab396.jpg","index":0,"item":"9b032e2b-434b-4b16-b189-117b2389694d","keywords":null,"link":"/itthon/20250328_zavecz-research-kozvelemeny-kutatas-tisza-part-fidesz","timestamp":"2025. március. 28. 18:13","title":"Závecz: Öt százalékpontos előnnyel stabilizálta vezető pozícióját a Tisza Párt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57ff44fb-4015-47fd-8f1d-26154f865d79","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Ez is az algásodás egyik következménye.","shortLead":"Ez is az algásodás egyik következménye.","id":"20250328_balaton-arvaszunyog-rajzas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57ff44fb-4015-47fd-8f1d-26154f865d79.jpg","index":0,"item":"a78032b6-eeb9-4d42-9021-cbcb2de01037","keywords":null,"link":"/elet/20250328_balaton-arvaszunyog-rajzas","timestamp":"2025. március. 28. 15:36","title":"Harminc éve nem látott árvaszúnyograjzás jöhet a Balatonnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2726d30-81f4-4f4a-a9fc-bba9cc97af34","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Bár a túlélőcsomagok összekészítése sokáig egy bizonyos réteg sajátja volt, az utóbbi években egymást érték a váratlan események, így már nem is tűnik olyan elrugaszkodott elképzelésnek felkészülni minden eshetőségre. Összegyűjtöttük, hogy mit érdemes magunkkal vinni, ha menekülőre fognánk.","shortLead":"Bár a túlélőcsomagok összekészítése sokáig egy bizonyos réteg sajátja volt, az utóbbi években egymást érték a váratlan...","id":"20250329_tulelocsomag-menekules-hatizsak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2726d30-81f4-4f4a-a9fc-bba9cc97af34.jpg","index":0,"item":"3d66d524-fb94-408d-902d-32f0ea5729dc","keywords":null,"link":"/elet/20250329_tulelocsomag-menekules-hatizsak","timestamp":"2025. március. 29. 08:05","title":"Mit pakoljunk a hátizsákba, ha menekülnünk kell?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6d9759b-2af5-4b10-b63c-1c2672e9c127","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A magánszemély havi 2,5-7 százalék közötti hozamokat ígért.","shortLead":"A magánszemély havi 2,5-7 százalék közötti hozamokat ígért.","id":"20250328_mnb-azonnali-tiltas-engedely-nelkuli-penzugyi-tevekenyseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6d9759b-2af5-4b10-b63c-1c2672e9c127.jpg","index":0,"item":"abeea5a0-96ac-44f8-a38d-99e702319a02","keywords":null,"link":"/kkv/20250328_mnb-azonnali-tiltas-engedely-nelkuli-penzugyi-tevekenyseg","timestamp":"2025. március. 28. 15:29","title":"Engedély nélkül forgatta a pénzt, és irreális hozamokat ígért tőzsdei befektetésekre, lekapcsolta az MNB","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Niónál nem annyira a hajtáslánc és a felfüggesztés kapcsán szólnak a fanfárok, hanem sokkal inkább a sok-sok milliárd tranzisztorról, a megannyi processzormagról és 8 megapixeles kameráról, a szuperügyes LiDAR-ról és persze a mesterséges intelligenciáról.
A napokban Berlinben jártunk, ahol az újhullámos kínai autógyártók között jegyzett Nio nemcsak a Biatorbágyon gyártott szupergyors akkumulátorcsere-állomását mutatta meg nekünk működés közben, hanem a vadonatúj okosvezetés technológiai központjába is meginvitált.
Az új központ ünnepélyes megnyitóján többek közt Hui Zhang, a Nio Csoport alelnöke, Junwei Bao, a Nio számára LiDAR-okat szállító Seyond ügyvezető igazgatója, illetve az a Mirko Reuter is jelen volt, aki korábban az Audinál és egy repüléstechnikai cégnél vezette az autonóm vezetéssel kapcsolatos fejlesztéseket.
Az új német központ ünnepélyes megnyitója
László Ferenc
A Magyarországon egyelőre még csak nem hivatalosan forgalmazott, de hamarosan várhatóan hivatalosan is megérkező prémium kategóriás Nio villanyautók agyát úgy hívják, hogy Adam, és ezt a kompakt szuperszámítógépet sikerült is kézbe vennünk.
Adam “lelke” négy darab Nvidia Drive Orin X chip, melyekben összesen 48 processzormag, 256 tensor mag, 8096 CUDA mag és nem kevesebb, mint 68 milliárd tranzisztor található.
Négy darab Nvidia chip
László Ferenc
Masszív hűtés
László Ferenc
A Nio azt állítja, hogy ez a másodpercenként több, mint 1 billió számítási művelet elvégzésére képes, 32 GB/s-os belső sávszélességű és igen komoly hűtőrendszer felvonultató mobil számítógép a legközelebbi riválisánál kétszer izmosabb.
Kell is a teljesítmény, mert a különféle szenzorokból másodpercenént mintegy 8 GB-nyi valós idejű feldolgozást igénylő grafikus adat érkezik. A Nio szerint ez körülbelül olyan, mintha két 4K felbontású filmet egyetlen másodperc alatt kellene betölteni.
Tajvanon készülnek a chipek
László Ferenc
És ez még nem minden, ugyanis a hamarosan piacra kerülő új csúcsmodell, a Nio ET9 még nagyobb teljesítményű számítógéppel bír. Ebben már nem amerikai, hanem kínai chip található, és ez az 5 nanométeres csíkszélességű Shenji NX9031 a maga 32 processzormagjával négyszer gyorsabb a fentebb említett Nvidia hardvernél.
Mivel az ET9-ben két kínai processzor rejtőzik, az új flagship összességében kétszer nagyobb számítási teljesítménnyel bír, mint az aktuális modellek.
A cég aktuális villanyautóin nem kevesebb, mint 12 ultrahangos szenzor, 5 radar, egy LiDAR, 7 darab 8 megapixeles kamera és 4 darab 3 megapixeles kamera található.
Nio ET5 villanyszedán
László Ferenc
Így fest a LiDAR modul
László Ferenc
A kamerák kiváló minőségűek, részletgazdag képet biztosítanak, de elvakíthatja őket a nap és sötétben is csak korlátozottan használhatók.
A 905-1550 nanométeres hullámhosszú LiDAR ezzel szemben fényviszonyoktól függetlenül kiváló minőségű 3D adatokkal szolgál, és bár nem olcsó, az összes Nio alapfelszereltségének részét képezi. A 4-12 milliméteres hullámhosszú radarok nem drágák és a szakadó eső sem befolyásolja a működésüket, de a felbontásuk nem az igazi.
A Nio erre a három fő technológiára és persze a GPS-alapú pozicionálásra építi fel vezetéstámogató rendszerét.
A mechanikusan mozgó, konkrétan nagy sebességgel forgó elemet is felvonultató LiDAR a szélvédő felett középen trónol. A 120 fokos látószögű modul 160 méterről kiszúr egy jelzőbóját, 220 méterről egy gyalogost és 680 méterről egy járművet.
A Nio szerint nincs ennél optimálisabb hely ezeknek az érzékelőknek
László Ferenc
A kamerákon sem spórololnak
László Ferenc
A rendszert élesben is kipróbáltuk, városban és autópályán egyaránt. A digitális műszeregységen egyszerre akár 4-5 sáv is megjelenik és autónk kicsinyített virtuális mása nemcsak az adott sávban látszódik, hanem a sávnak pontosan azon a részén, ahol a valóságban is áll/gurul.
Városban nemcsak a gyalogosokat és a bicikliseket, hanem még az út szélén gazdátlanul pihenő bicikliket is remekül látja a technika, legyen szó egyenes útszakaszról vagy akár összetettebb kereszteződésről.
Autópályán az ET7 kicsit bizonytalanabbul tartotta a sávot, mint az ET5 Touring, ami vélhetően a szoftveres optimalizációk közötti különbségnek tudható be, hiszen elvileg a hardver mindkét autóban azonos.
Körülbelül fél perc után kezd el csilingelni a rendszer, hogy fogjuk meg a kormányt
László Ferenc
200-ra limitált végsebesség
László Ferenc
A táblafelismerés tapasztalatink szerint hibátlan és az adaptív tempomat is finoman végzi a rábízott feladatokat. És hogy mi a helyzet, ha szakadó esőben az előttünk haladó félrerántja a kormányt és hirtelen felbukkan előttünk egy álló jármű?
Nos erre a Lausitzringen a Dekra jóvoltából kaptunk választ. Íme, ahogy egy ET5 teljesen magától végez vészfékezést egy ilyen szituációban:
A LiDAR-os rendszer szakadó esőben is tökéletesen “lát”
Hiába a megannyi csúcsmodern technika, a Niók is ugyanúgy a 2-es szintet ugorják meg az önvezető autók 5-ös skáláján, mint a legtöbb manapság kapható modern autó, így például a Teslák is.
A hardver persze simán tudja a Level 3-at, így már csak némi finomhangolásra és engedélyeztetésre van szükség annak hivatalos megugrásához, és onnantól a Niók is körülbelül ugyanazt fogják tudni, amit most még egyelőre csak az S-osztályos Mercedes és a 7-es BMW tud.
Igaz most még ezek a német luxusautók is csak egyes régiókban képesek Level 3-as önvezetésre, és csak itt engedhető el a kormányuk hosszabb időre, és csak itt nézhet a sofőr utazás közben YouTube-ot.
A Seyond ügyvezetője kérdésünkre elmondta, hogy a Level 3 után néhány évvel jöhet a Level 4, de a teljesen kormány és pedál nélküli Level 5 a korábbi várakozásokkal ellentétben továbbra is a távoli jövő sci-fi-je.
Junwei Bao, a Seyond első embere
László Ferenc
A cégvezér hozzátette, hogy a Nio hamarosan piacra kerülő új csúcsmodellje, az ET9 nemcsak a tetején, hanem a két oldalán is felvonultat egy-egy LiDAR-t, a jövő tehát már elkezdődött.
A Nio mesterséges intelligenciával megspékelt, de azért még nem éppen ChatGPT tudású digitális asszisztensét Nominak hívják, és az akár 1000+ kilométeres hatótávú ET7-ben egy teniszlabda méretű kis golyókijelző személyesíti meg.
Ez a high-tech golyóbis mindig azon utas irányába fordul, akitől éppen kérdést vagy hangparancsot hall, üljön az elöl vagy éppen hátul.
Tapasztalataink szerint a hangvezérlés az átlagnál gyorsabban és nagyobb hatékonysággal teszi a dolgát, magyarul persze még nem tud, de szerény angoltudással is egész jól kezelhető. Megkérdezhetjük például, hogy mennyi hatótáv maradt az aksiban, hogy merre vannak a legközelebbi éttermek és persze viccet is kérhetünk magunknak és az ülésmasszírozást is bekapcsolhatjuk.
Első körben ennyit az ET7-tel és az ET5 Touringgal szerzett személyes élményekről – hamarosan részletes tesztben is beszámolunk majd a Nio villanyautóiról.
Akár kis sapkát is húzhatunk Nomira
László Ferenc
Touring, vagyis kombi kivitelben is készül a Nio ET5