Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"500ec166-34f0-4b6f-842d-b204053bd585","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy komment szerint olyan, mint egy szobai klíma. ","shortLead":"Egy komment szerint olyan, mint egy szobai klíma. ","id":"20241202_jaguar-uj-auto-kiszivargott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/500ec166-34f0-4b6f-842d-b204053bd585.jpg","index":0,"item":"d46c5445-b930-4cca-a89b-49c3ad3c31e1","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_jaguar-uj-auto-kiszivargott","timestamp":"2024. december. 02. 17:02","title":"Kiszivárgott képeken a Jaguar új autója, ami talán a vártnál is meglepőbb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c19717b3-4f10-46f2-bd86-8740dd1de1c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az utasokat átszállították egy másik vonatra, a fennakadás miatt több forgalmi változás is szükségessé vált.","shortLead":"Az utasokat átszállították egy másik vonatra, a fennakadás miatt több forgalmi változás is szükségessé vált.","id":"20241201_Athaladt-a-tilto-jelzesen-egy-vonat-Ferencvarosnal-a-mozdonyvezeto-meg-idoben-kapcsolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c19717b3-4f10-46f2-bd86-8740dd1de1c4.jpg","index":0,"item":"142a02db-a92a-4f6d-9e66-55a4e6cc0aea","keywords":null,"link":"/itthon/20241201_Athaladt-a-tilto-jelzesen-egy-vonat-Ferencvarosnal-a-mozdonyvezeto-meg-idoben-kapcsolt","timestamp":"2024. december. 01. 13:20","title":"Áthaladt a tiltó jelzésen egy vonat Ferencvárosnál, a mozdonyvezető még időben kapcsolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ad08245-c07e-4371-8fc8-aeacee632475","c_author":" Egészségértés Díj","category":"brandcontent","description":"Online ismeretterjesztéssel és edukációs programmal formálják a tudást a daganatos betegségekről, nemcsak pácienseknek, hanem hozzátartozóiknak, valamint minden laikusnak és szakértőnek is. A Rákkutatók Alapítvány a közösségi platformokon érzékenyít és edukál arról a betegségről, amely, közvetve vagy közvetlenül, rengeteg embert érint, mégis kevés róla a tudás, a tévhit és a tabu viszont sok. A program elnyerte az AIPM idei Egészségértés Díjat az Egészségügyi intézmények kategóriájában. Dr. Bödör Csaba szakmai felelőssel, a Semmelweis Egyetem Patológiai és Kísérleti Rákkutató Intézetének egyetemi tanárával, Magyarország legnagyobb molekuláris patológiai központjának vezetőjével beszélgettünk az alapítvány munkájáról.","shortLead":"Online ismeretterjesztéssel és edukációs programmal formálják a tudást a daganatos betegségekről, nemcsak pácienseknek...","id":"20241202_Rakkutatok-Alapitvany-SOTE-Bodor-Csaba-egeszsegertes-dij-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ad08245-c07e-4371-8fc8-aeacee632475.jpg","index":0,"item":"5703340a-bb2b-4517-9beb-a811e4eacf39","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241202_Rakkutatok-Alapitvany-SOTE-Bodor-Csaba-egeszsegertes-dij-interju","timestamp":"2024. december. 02. 13:30","title":"Azért beszélnek a rákról, hogy megtörjék a betegséggel kapcsolatos számtalan tabut","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Egész nap közelítette ezt a szintet a magyar fizetőeszköz, végül kora délután át is vitte.","shortLead":"Egész nap közelítette ezt a szintet a magyar fizetőeszköz, végül kora délután át is vitte.","id":"20241202_euro-arfolyam-415-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902.jpg","index":0,"item":"53208c5f-4f26-4120-b85d-ebfae32bf25b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241202_euro-arfolyam-415-ebx","timestamp":"2024. december. 02. 14:49","title":"Meglett a 415 forintos euró is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a018e401-5c3d-4173-830c-c5ca0b675c59","c_author":"Keresztes Imre","category":"vilag","description":"Újjáéledt a szunnyadó szíriai polgárháború, miután a lázadók elfoglalták az ország második legnagyobb városát. Basar Asszad szír elnök ezúttal nem számíthat Irán és a Hezbollah, illetve Oroszország eltökélt támogatására. ","shortLead":"Újjáéledt a szunnyadó szíriai polgárháború, miután a lázadók elfoglalták az ország második legnagyobb városát. Basar...","id":"20241201_sziria-haboru-aleppo-asszad-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a018e401-5c3d-4173-830c-c5ca0b675c59.jpg","index":0,"item":"db8bf943-a64e-4ba1-9d35-b39c3b66352f","keywords":null,"link":"/vilag/20241201_sziria-haboru-aleppo-asszad-ebx","timestamp":"2024. december. 01. 13:02","title":"Végzetes lehet Asszad számára Aleppó elvesztése – mi történik Szíriában?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39b9e99e-a37d-4b6e-b088-7bd7fbdbda68","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Akár ott volt, akár nem, az eresz körül ma is pezseg az élet Brüsszelben.","shortLead":"Akár ott volt, akár nem, az eresz körül ma is pezseg az élet Brüsszelben.","id":"20241201_szajer-jozsef-eresz-brusszel-kepek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39b9e99e-a37d-4b6e-b088-7bd7fbdbda68.jpg","index":0,"item":"86f1749d-3b90-420e-a7fd-791799fd3abe","keywords":null,"link":"/itthon/20241201_szajer-jozsef-eresz-brusszel-kepek-ebx","timestamp":"2024. december. 01. 08:05","title":"Így néz ki most az eresz, ami Szájer József szerint nem is volt azon a házon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"257a5aa7-719d-4f60-acf5-d6229c870b59","c_author":"E.ON","category":"brandcontent","description":"<strong>Megtorpantak a hőszivattyú-eladások Európában, ami azért kellemetlen, mert így a tervezettnél kevésbé csökkenhetnek a szén-dioxid-kibocsátások, ami pedig veszélyeztetheti a 2030-as európai uniós klímacélok teljesülését. E tendencián változtathat az Európai Unió szakmai programja, amely állami támogatások finanszírozásával járul hozzá ahhoz, hogy a hőszivattyú-beruházások vonzóak legyenek a vállalkozások számára, az általuk befektetett összegek megtérüljenek.</strong>","shortLead":"<strong>Megtorpantak a hőszivattyú-eladások Európában, ami azért kellemetlen, mert így a tervezettnél kevésbé...","id":"20241107_Most-erdemes-a-vallalkozasoknak-hoszivattyura-valtaniuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/257a5aa7-719d-4f60-acf5-d6229c870b59.jpg","index":0,"item":"5ff0ae1a-4c77-4dcc-9f67-9e9a0ae5ca20","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241107_Most-erdemes-a-vallalkozasoknak-hoszivattyura-valtaniuk","timestamp":"2024. december. 01. 19:30","title":"Megtorpantak a hőszivattyú-eladások Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe2a2edf-aef6-417b-8014-09e3396857b3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hosszas telefonálás után végül mégis átadhatta a gyerekeknek szánt ajándékait.","shortLead":"Hosszas telefonálás után végül mégis átadhatta a gyerekeknek szánt ajándékait.","id":"20241201_nem-engedtek-be-magyar-petert-a-cegenydanyadi-lakasotthonba-sem-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe2a2edf-aef6-417b-8014-09e3396857b3.jpg","index":0,"item":"1e8e7c4e-8080-41f2-9645-e7242b8cbb5e","keywords":null,"link":"/itthon/20241201_nem-engedtek-be-magyar-petert-a-cegenydanyadi-lakasotthonba-sem-ebx","timestamp":"2024. december. 01. 17:47","title":"Nem engedték be Magyar Pétert a cégénydányádi lakásotthonba sem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tetszetős az ötajtós, a Chevy Cruze minden oldalról autóformát kapott, manapság már ennek is kell örülni.
Tetszetős az ötajtós, a Chevy Cruze minden oldalról autóformát kapott, manapság már ennek is kell örülni. Csak az autó fara új, a belső nem változott, de a lépcsőshátú kivitel mégis teljesen más, mint a szedán. A négyajtós magyarországi bevezetésekor sokan azt gondolták, íme, a Lacettit leváltó népautó. Ám, a válság közbeszólt, és a Cruze maradt a polcon. Ezúttal friss áru érkezett, és bár a válság még itt ólálkodik, a belendülő hazai flottapiacon van keresnivalója a Cruze-nak.
MOTOROK Háromféle motor dolgozik a géptető alatt – két benzines, és egy turbódízel. 2012 elején egy új, 1,7 literes dízelmotor csatlakozik hozzájuk, tesztelése és fejlesztése folyamatban van. A Chevrolet ettől várja, hogy a márka zöld útra tér, a tesztelt kocsik motorjai ugyanis eléggé iszákosnak bizonyultak. A kétszáz kilométeres hajtós próbaút végén 7,2 literes átlagfogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép a dízelben, a közel 100 kilométeres másik próba után a benzines 8,8 literes átlagfogyasztásról adott számot. Az 1,6 literes alapmotort nem hozta el a Chevrolet Zadarba, a Pag sziget meredek emelkedőin meg is izzadtunk volna vele.
Mindegyik motor négyhengeres, közös jellemzőjük a két felülfekvő vezértengely, a 16 szelep, és a hengerenkénti-, illetve a dízel esetében a közös nyomócsöves befecskendezés. Az 1,6-os és az 1,8 literes benzinmotor folyamatosan állítható vezérművet kapott, új szívócsővel. Az 1,6-os sűrítését megemelték 10.8:1-ről 11.0:1-re, az 1,8-ason pedig áthangolták a motorvezérlést. Az 1.8-as motor kétfokozatú szívócsövében pillangószelep helyett forgó karmantyút alkalmaztak, minimumra szorítva le az áramlási ellenállást nagy fordulatszámnál. Mivel egyforma a szívócsatornák hossza, szebben is szól a motor, mint eltérő csőhosszúságokkal. További jellegzetesség a megnövelt szilárdságú vezértengely, az alumíniumdugattyúk olajsugaras hűtése, a hengerfej és a motorblokk átdolgozott vízköpenye, valamint az olaj/víz hőcserélő integrálása a hengerfejbe.
Az 1,6 literes benzinmotor teljesítménye 124 LE 6400/perces fordulaton, a sebességváltó manuális. Szintén kézi (ötsebességes) kapcsolású váltóval készül az 1,8-as, amely 141 lóerőt ad le 6200-as percenkénti fordulaton, nyomatéka halvány, csupán 176 Nm 3800 fordulat/percnél. Csúcssebessége 200 kilométer/óra – ebből 160-at garantálunk -, százra gyorsítási ideje 10,1 másodperc.
A Cruze szedán és lejtőshátú modell kétliteres közös nyomócsöves turbódízelje a legnagyobb teljesítményűek közé tartozik a kategóriában. A 2011 modellévre számos tökéletesítést hajtottak végre rajta egy helyett már két vezértengelyes, a fogasszíjat lánchajtás váltotta fel. Variálható, örvénykeltő szívócsövet és nyitott hurkú helyett zárt hurkú befecskendezés-vezérlést alkalmaztak. A gyújtást eredményező sűrítési végnyomást 180 bárra emelték. A változó geometriájú turbófeltöltő (töltőlevegő hűtővel) lapátkoszorújának folyamatosan változó állásszöge kiváló gázpedál-reakciókat eredményez, különösen, amikor alacsony fordulatszámról kell gyorsítani. Akárcsak az 1,6-os és 1,8-as benzinmotor, ez is öntöttvas blokkot, olajsugár-hűtésű dugattyúkat és alumínium hengerfejet kapott. Hűtését vízszintes bordázatú vízköpeny javítja. Részt vesz a teljesítmény növelésében és az emisszió csökkentésében a kipufogógáz-visszavezetés átdolgozása is.
A 2011-es modellévre bevezetett hatfokozatú manuális sebességváltóval vagy automatával kombinált kétliteres turbódízel teljesítménye 163 LE 3800 fordulat/percnél, ami 205 kilométer/órás csúcssebességet tesz elérhetővé. A fajlagos teljesítmény 81,6 LE/liter. A benzines után megnyugtató az 1750 fordulat/percnél leadott 360 Nm nyomaték is. A hatfokozatú sebességváltó fokozatai rövidek, hármasból kettesbe visszakapcsolva nem egyszer lefulladtunk a tesztautóval – nemcsak nekem sikerült a blama, hanem tanult kollégámnak is. Igaz, az enyém izgalmasabb volt, mert a körforgalom bejárata után veszítettem el a szervót, a horvátok azonban nem lacafacáztak, látták, hogy magyar a mazsola és nagy lendülettel vágtak be elém. A dízel nulláról százra 8,5 másodperc alatt jut el, 40 és 100 kilométer/óra között, gyorsulása negyedikben 13,1, 80 és 100 között ötödikben 10,7 másodperc.
FUTÓMŰ A Cruze ötajtós változata nagyszilárdságú acélból készült, első és hátsó futóműve fejlett konstrukció. A MacPherson rendszerű első futómű az oldalirányú terhelést kompenzáló gólyalábat és speciális alakú csavarrugót kapott. A hidraulikus szilentblokkok hatásosan szigetelik el az útról érkező rezgéseket. Hátul a csatolt lengőkaros futómű ötvözi a hagyományos torziós felfüggesztés előnyeit, például a minimális helyigényt, a kis súllyal és az állandó kerékgeometriával. Nagy előnye, hogy lejjebb viszi a jármű súlypontját.
Egy autó ütközésbiztonsága a szerkezet szilárdságától és gyűrődési jellemzőitől függ. A lejtőshátú Cruze hegesztett karosszériája teljes hosszúságú tartókból, présidomokból és zártszelvényekből áll. Torziós merevsége körülbelül 140 százalékkal haladja meg a típuselődét, a ponthegesztések száma 30 százalékkal nagyobb. A struktúra 62 százaléka nagyszilárdságú acélból készül, az első és a hátsó gyűrődő zóna viszont a tervezett módon deformálódik, megőrizve az utascella integritását. Kis, 4 kilométer/óra alatti sebességnél az alumínium első- és hátsó lökhárító nyeli el az ütközési energiát, így minimális a karosszéria sérülése. Komolyabb esetben a hosszú motorbölcső és a váztartók veszik fel az erő zömét. A kettős bevezetési útvonal hatásosan osztja meg az energiát.
A négyajtóshoz hasonlóan az ötajtós is ötcsillagos NCAP értékelésre számíthat. Az autó oldala egy darabból áll, az ajtónyílást és a tetőt hegesztett csőstruktúra erősíti. Az ultra-nagyszilárdságú ajtóbetétek oldalütközéskor védenek hatásosan. Hátul, a hossztartók deformálódása után, a futómű erős kereszttartója viszi át a terhelést a küszöbökhöz. A tank védett helyen van, és erőhatásra nem reped meg, csak behorpad, majd visszaugrik eredeti alakjára.
HASZNÁLHATÓSÁG A műszerfal középső részét szövet vagy barkázott műanyag burkolja, a műszerek háttérvilágítását fénydiódák adják. A beltér nem túl minőségi, de egyszerű, áttekinthető és praktikus. A csomagtér 413 literes, de a 60/40 arányban osztott hátsó ülés előredöntésével 883 literig bővíthető. Hátul 974 milliméter a fejtér. Tárolási lehetőséget a kétszintű kesztyűtartó, a kartámasz rekesze, az ajtó- és ülészsebek kínálnak.
A lejtőshátú Cruze és a 2012 modellévi négyajtós modell opcionális navigátorát SD-kártyás szoftver-frissítéssel látták el. Alapáras immár a Cruze-ban a vezetőtájékoztató rendszer, az AM/FM/CD rádió, mp3 lejátszás, digitális rádióvétel, akár hat hangszóróval, fekete-fehér vagy színes kijelző, USB-csatlakozó középen az LTZ szinten, mp3-lejátszó, vagy iPod részére, manuális légkondicionáló, porszűrővel az LS Plus modellekben, automatikus klíma, automatikus levegőkeringtetés és páraérzékelő az LTZ-n.
BIZTONSÁG Alapfelszerelés az elektronikus menetstabilizáló (ESC), amely kritikus helyzetekben segít megőrizni a kitűzött haladási irányt, javítja a blokkolásgátló hatását, és kiváló útfogásról, illetve kormányzásról gondoskodik. A kipörgésgátló (TCS) elinduláskor és gyorsításkor akadályozza meg az első kerekek túlforgását, a blokkolásgátló (ABS) pedig erős fékezés közben is megőrzi a jármű kormányozhatóságát. Az arányos első, illetve hátsó féknyomás megtartása az elektronikus fékerő-elosztó (EBD) feladata. Bekapcsolt elektronikával nem sikerült gumit csikorogtatni, kanyarban is feszes az autó, de rossz úton sem kellemetlen.
A hat légzsákot és az öt hárompontos biztonsági övet az érzékelő és diagnosztikai modul felügyeli, amelynek érzékelőit az első lökhárítóban és a B-oszlopban helyezték el. Alapáras az isofix-csatlakozás gyerekülésekhez. Ütközés esetén elmozduló pedálsor védi sérüléstől a vezető lábát, míg a géptető és a motor közötti nagyobb üres hely megakadályozza, hogy az elütött gyalogos közvetlen kapcsolatba kerüljön kemény szerkezeti elemekkel. A gyalogos lábát a megfelelően kialakított lökhárító óvja meg.
Nálunk már kapható az ötajtós, évi 200 eladása a cél, az indulást akció kíséri, most legolcsóbban 3,599 millió forintért ülhetünk az 1,6 literes klímás modellbe. A dízel alapára LT+ felszereltséggel 5,395 millió forint, az 1,8-asért LT+ felszereltséggel 4,419 millió forintot kérnek a kereskedők. A kocsi jó ár-érték aránya és a várhatóan alacsony üzemeltetési költségek számos céget sarkallnak majd vásárlásra. Legalábbis ebben reménykednek Billy Durant és Louis Chevrolet márkájának hazai képviselői. Csak győzzék benzinnel és gázolajjal…