Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"afe47a14-47cd-4628-8a3a-947854be8907","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Dubaji vásárlások tucatjaival nullázták le a bankszámláját.","shortLead":"Dubaji vásárlások tucatjaival nullázták le a bankszámláját.","id":"20250521_Internetes-csalok-aldozataul-esett-Zalatnay-Sarolta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afe47a14-47cd-4628-8a3a-947854be8907.jpg","index":0,"item":"cde04ded-175e-406c-a50c-527abfc56650","keywords":null,"link":"/elet/20250521_Internetes-csalok-aldozataul-esett-Zalatnay-Sarolta","timestamp":"2025. május. 21. 13:30","title":"Internetes csalók áldozatául esett Zalatnay Sarolta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2b7ef76-40ee-402f-a8d1-830b7899852c","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Többször is elkeseredett kommentháborúra emlékeztetett az Európai Parlament feszült vitája szerda este az átláthatóságinak nevezett törvény ügyében. A Mi Hazánk és a román AUR képviselői hevesen védelmezték Orbán Viktort. ","shortLead":"Többször is elkeseredett kommentháborúra emlékeztetett az Európai Parlament feszült vitája szerda este...","id":"20250521_ep-vita-atlathatosagi_torveny-europai-parlament-jogallamisag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2b7ef76-40ee-402f-a8d1-830b7899852c.jpg","index":0,"item":"0034ca0a-20e0-4d70-bd77-37f401d2af69","keywords":null,"link":"/eurologus/20250521_ep-vita-atlathatosagi_torveny-europai-parlament-jogallamisag-ebx","timestamp":"2025. május. 21. 20:43","title":"„Arra várunk, hogy ellenzéki politikusok essenek ki az ablakon?” – az EP-ben vitáztak az „átláthatósági” törvényről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5bc1c9d-786e-4fb1-8e7b-1535aceedf12","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Spotify egy új lapot tett a mobilos alkalmazásba, hogy a felhasználók naprakészek maradhassanak a zenei életben.","shortLead":"A Spotify egy új lapot tett a mobilos alkalmazásba, hogy a felhasználók naprakészek maradhassanak a zenei életben.","id":"20250522_spotify-upcoming-releases-premier-megjelenes-uj-album-uj-zene","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5bc1c9d-786e-4fb1-8e7b-1535aceedf12.jpg","index":0,"item":"fa6c2cf2-a418-4e9d-aee9-6a38e2622049","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_spotify-upcoming-releases-premier-megjelenes-uj-album-uj-zene","timestamp":"2025. május. 22. 10:03","title":"Itt találhatja meg a legújabb zenéket a Spotifyon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0d3b937-9c1d-4912-811c-0d19dea0fece","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"Ön is az edzés közben tanulta meg, hogy 1 perc az nem is olyan rövid idő? Nincs egyedül, újfent bebizonyosodott, hogy Einsteinnek igaza volt az idő relativitásával kapcsolatban.","shortLead":"Ön is az edzés közben tanulta meg, hogy 1 perc az nem is olyan rövid idő? Nincs egyedül, újfent bebizonyosodott...","id":"20250521_ido-relativitas-idoerzekeles-edzes-lassaban-mulik-az-ido-tanulmany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0d3b937-9c1d-4912-811c-0d19dea0fece.jpg","index":0,"item":"e42aff97-811f-4fc4-9da7-d3888365d6ba","keywords":null,"link":"/elet/20250521_ido-relativitas-idoerzekeles-edzes-lassaban-mulik-az-ido-tanulmany","timestamp":"2025. május. 21. 06:01","title":"Az edzőteremben lassabbnak érezzük az idő múlását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1399f639-798a-43b2-99bb-14ea79bee36f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"12 helyszínt vizsgált Kijev, ahol új atomreaktorokat lehetne építeni – ezek egyike a világ egyik legismertebb ukrán régiója, Csernobil, amelynek egyes területein mai napig magas a sugárzás.","shortLead":"12 helyszínt vizsgált Kijev, ahol új atomreaktorokat lehetne építeni – ezek egyike a világ egyik legismertebb ukrán...","id":"20250520_csernobil-zona-ukrajna-kismeretu-atomreaktorok-smr-telepitese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1399f639-798a-43b2-99bb-14ea79bee36f.jpg","index":0,"item":"0e662114-6c6b-4a09-b7ed-dac71e46c53b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_csernobil-zona-ukrajna-kismeretu-atomreaktorok-smr-telepitese","timestamp":"2025. május. 20. 15:45","title":"Csernobilban építhet új atomreaktorokat Ukrajna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7582d5a-404b-4b3e-b04e-5b641c1ca4d0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Közel 8 millió forintot csalt ki kamu internetes eladásokkal egy férfi, az akciójához 12 bankszámlát és közel 50 telefonszámot használt.","shortLead":"Közel 8 millió forintot csalt ki kamu internetes eladásokkal egy férfi, az akciójához 12 bankszámlát és közel 50...","id":"20250522_Ket-ev-alatt-233-embert-vert-at-egy-26-eves-ferfi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7582d5a-404b-4b3e-b04e-5b641c1ca4d0.jpg","index":0,"item":"63aa02c9-ba38-4863-97fe-fe83f37fd5cb","keywords":null,"link":"/itthon/20250522_Ket-ev-alatt-233-embert-vert-at-egy-26-eves-ferfi","timestamp":"2025. május. 22. 11:06","title":"Két év alatt 233 embert vert át egy 26 éves férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fd76db0-b984-4b7c-b90f-2e9057bb3d96","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem csak nálunk látni érdekességeket az utakon. ","shortLead":"Nem csak nálunk látni érdekességeket az utakon. ","id":"20250521_horrorvontatvanyok-nemet-diszpeldany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fd76db0-b984-4b7c-b90f-2e9057bb3d96.jpg","index":0,"item":"c41755ec-6827-4063-9201-e18530fa1d21","keywords":null,"link":"/cegauto/20250521_horrorvontatvanyok-nemet-diszpeldany","timestamp":"2025. május. 21. 08:38","title":"Keresztül ment fél Európán ez a horrorvontatvány, amit Németországban kaptak el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba2abae1-922c-47e8-9aa3-1e05d382d9c4","c_author":"Lengyel Tibor","category":"gazdasag","description":"Kocsis Máté szerint a magyar elhárítás régóta tudott a kémkedéssel gyanúsított és le is tartóztatott ukrán férfiról, de a Fidesz még régebben tudhatott róla, hiszen évekkel ezelőtt közös biznisze volt a NER gazdasági elitjével. Közös thaimasszázs-cégük nyert el a Covid-járvány idején milliárdos állami megbízást, azóta pedig felszívódott.","shortLead":"Kocsis Máté szerint a magyar elhárítás régóta tudott a kémkedéssel gyanúsított és le is tartóztatott ukrán férfiról, de...","id":"20250522_A-Fidesz-altal-leleplezett-kemgyanus-ukran-Hollo-Istvan-nemreg-meg-a-Fidesz-gazdasagi-elitjevel-uzletelt-allami-milliardokhoz-jutva-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba2abae1-922c-47e8-9aa3-1e05d382d9c4.jpg","index":0,"item":"5dd96481-ec66-445f-9078-32a7cc758f25","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250522_A-Fidesz-altal-leleplezett-kemgyanus-ukran-Hollo-Istvan-nemreg-meg-a-Fidesz-gazdasagi-elitjevel-uzletelt-allami-milliardokhoz-jutva-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 09:26","title":"A Fidesz által leleplezett kémgyanús ukrán Holló István nemrég még a Fidesz gazdasági elitjével üzletelt, milliárdos állami megbízáshoz jutva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tetszetős az ötajtós, a Chevy Cruze minden oldalról autóformát kapott, manapság már ennek is kell örülni. Csak az autó fara új, a belső nem változott, de a lépcsőshátú kivitel mégis teljesen más, mint a szedán. A négyajtós magyarországi bevezetésekor sokan azt gondolták, íme, a Lacettit leváltó népautó. Ám, a válság közbeszólt, és a Cruze maradt a polcon. Ezúttal friss áru érkezett, és bár a válság még itt ólálkodik, a belendülő hazai flottapiacon van keresnivalója a Cruze-nak.
MOTOROK Háromféle motor dolgozik a géptető alatt – két benzines, és egy turbódízel. 2012 elején egy új, 1,7 literes dízelmotor csatlakozik hozzájuk, tesztelése és fejlesztése folyamatban van. A Chevrolet ettől várja, hogy a márka zöld útra tér, a tesztelt kocsik motorjai ugyanis eléggé iszákosnak bizonyultak. A kétszáz kilométeres hajtós próbaút végén 7,2 literes átlagfogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép a dízelben, a közel 100 kilométeres másik próba után a benzines 8,8 literes átlagfogyasztásról adott számot. Az 1,6 literes alapmotort nem hozta el a Chevrolet Zadarba, a Pag sziget meredek emelkedőin meg is izzadtunk volna vele.
Mindegyik motor négyhengeres, közös jellemzőjük a két felülfekvő vezértengely, a 16 szelep, és a hengerenkénti-, illetve a dízel esetében a közös nyomócsöves befecskendezés. Az 1,6-os és az 1,8 literes benzinmotor folyamatosan állítható vezérművet kapott, új szívócsővel. Az 1,6-os sűrítését megemelték 10.8:1-ről 11.0:1-re, az 1,8-ason pedig áthangolták a motorvezérlést. Az 1.8-as motor kétfokozatú szívócsövében pillangószelep helyett forgó karmantyút alkalmaztak, minimumra szorítva le az áramlási ellenállást nagy fordulatszámnál. Mivel egyforma a szívócsatornák hossza, szebben is szól a motor, mint eltérő csőhosszúságokkal. További jellegzetesség a megnövelt szilárdságú vezértengely, az alumíniumdugattyúk olajsugaras hűtése, a hengerfej és a motorblokk átdolgozott vízköpenye, valamint az olaj/víz hőcserélő integrálása a hengerfejbe.
Az 1,6 literes benzinmotor teljesítménye 124 LE 6400/perces fordulaton, a sebességváltó manuális. Szintén kézi (ötsebességes) kapcsolású váltóval készül az 1,8-as, amely 141 lóerőt ad le 6200-as percenkénti fordulaton, nyomatéka halvány, csupán 176 Nm 3800 fordulat/percnél. Csúcssebessége 200 kilométer/óra – ebből 160-at garantálunk -, százra gyorsítási ideje 10,1 másodperc.
A Cruze szedán és lejtőshátú modell kétliteres közös nyomócsöves turbódízelje a legnagyobb teljesítményűek közé tartozik a kategóriában. A 2011 modellévre számos tökéletesítést hajtottak végre rajta egy helyett már két vezértengelyes, a fogasszíjat lánchajtás váltotta fel. Variálható, örvénykeltő szívócsövet és nyitott hurkú helyett zárt hurkú befecskendezés-vezérlést alkalmaztak. A gyújtást eredményező sűrítési végnyomást 180 bárra emelték. A változó geometriájú turbófeltöltő (töltőlevegő hűtővel) lapátkoszorújának folyamatosan változó állásszöge kiváló gázpedál-reakciókat eredményez, különösen, amikor alacsony fordulatszámról kell gyorsítani. Akárcsak az 1,6-os és 1,8-as benzinmotor, ez is öntöttvas blokkot, olajsugár-hűtésű dugattyúkat és alumínium hengerfejet kapott. Hűtését vízszintes bordázatú vízköpeny javítja. Részt vesz a teljesítmény növelésében és az emisszió csökkentésében a kipufogógáz-visszavezetés átdolgozása is.
A 2011-es modellévre bevezetett hatfokozatú manuális sebességváltóval vagy automatával kombinált kétliteres turbódízel teljesítménye 163 LE 3800 fordulat/percnél, ami 205 kilométer/órás csúcssebességet tesz elérhetővé. A fajlagos teljesítmény 81,6 LE/liter. A benzines után megnyugtató az 1750 fordulat/percnél leadott 360 Nm nyomaték is. A hatfokozatú sebességváltó fokozatai rövidek, hármasból kettesbe visszakapcsolva nem egyszer lefulladtunk a tesztautóval – nemcsak nekem sikerült a blama, hanem tanult kollégámnak is. Igaz, az enyém izgalmasabb volt, mert a körforgalom bejárata után veszítettem el a szervót, a horvátok azonban nem lacafacáztak, látták, hogy magyar a mazsola és nagy lendülettel vágtak be elém. A dízel nulláról százra 8,5 másodperc alatt jut el, 40 és 100 kilométer/óra között, gyorsulása negyedikben 13,1, 80 és 100 között ötödikben 10,7 másodperc.
FUTÓMŰ A Cruze ötajtós változata nagyszilárdságú acélból készült, első és hátsó futóműve fejlett konstrukció. A MacPherson rendszerű első futómű az oldalirányú terhelést kompenzáló gólyalábat és speciális alakú csavarrugót kapott. A hidraulikus szilentblokkok hatásosan szigetelik el az útról érkező rezgéseket. Hátul a csatolt lengőkaros futómű ötvözi a hagyományos torziós felfüggesztés előnyeit, például a minimális helyigényt, a kis súllyal és az állandó kerékgeometriával. Nagy előnye, hogy lejjebb viszi a jármű súlypontját.
Egy autó ütközésbiztonsága a szerkezet szilárdságától és gyűrődési jellemzőitől függ. A lejtőshátú Cruze hegesztett karosszériája teljes hosszúságú tartókból, présidomokból és zártszelvényekből áll. Torziós merevsége körülbelül 140 százalékkal haladja meg a típuselődét, a ponthegesztések száma 30 százalékkal nagyobb. A struktúra 62 százaléka nagyszilárdságú acélból készül, az első és a hátsó gyűrődő zóna viszont a tervezett módon deformálódik, megőrizve az utascella integritását. Kis, 4 kilométer/óra alatti sebességnél az alumínium első- és hátsó lökhárító nyeli el az ütközési energiát, így minimális a karosszéria sérülése. Komolyabb esetben a hosszú motorbölcső és a váztartók veszik fel az erő zömét. A kettős bevezetési útvonal hatásosan osztja meg az energiát.
A négyajtóshoz hasonlóan az ötajtós is ötcsillagos NCAP értékelésre számíthat. Az autó oldala egy darabból áll, az ajtónyílást és a tetőt hegesztett csőstruktúra erősíti. Az ultra-nagyszilárdságú ajtóbetétek oldalütközéskor védenek hatásosan. Hátul, a hossztartók deformálódása után, a futómű erős kereszttartója viszi át a terhelést a küszöbökhöz. A tank védett helyen van, és erőhatásra nem reped meg, csak behorpad, majd visszaugrik eredeti alakjára.
HASZNÁLHATÓSÁG A műszerfal középső részét szövet vagy barkázott műanyag burkolja, a műszerek háttérvilágítását fénydiódák adják. A beltér nem túl minőségi, de egyszerű, áttekinthető és praktikus. A csomagtér 413 literes, de a 60/40 arányban osztott hátsó ülés előredöntésével 883 literig bővíthető. Hátul 974 milliméter a fejtér. Tárolási lehetőséget a kétszintű kesztyűtartó, a kartámasz rekesze, az ajtó- és ülészsebek kínálnak.
A lejtőshátú Cruze és a 2012 modellévi négyajtós modell opcionális navigátorát SD-kártyás szoftver-frissítéssel látták el. Alapáras immár a Cruze-ban a vezetőtájékoztató rendszer, az AM/FM/CD rádió, mp3 lejátszás, digitális rádióvétel, akár hat hangszóróval, fekete-fehér vagy színes kijelző, USB-csatlakozó középen az LTZ szinten, mp3-lejátszó, vagy iPod részére, manuális légkondicionáló, porszűrővel az LS Plus modellekben, automatikus klíma, automatikus levegőkeringtetés és páraérzékelő az LTZ-n.
BIZTONSÁG Alapfelszerelés az elektronikus menetstabilizáló (ESC), amely kritikus helyzetekben segít megőrizni a kitűzött haladási irányt, javítja a blokkolásgátló hatását, és kiváló útfogásról, illetve kormányzásról gondoskodik. A kipörgésgátló (TCS) elinduláskor és gyorsításkor akadályozza meg az első kerekek túlforgását, a blokkolásgátló (ABS) pedig erős fékezés közben is megőrzi a jármű kormányozhatóságát. Az arányos első, illetve hátsó féknyomás megtartása az elektronikus fékerő-elosztó (EBD) feladata. Bekapcsolt elektronikával nem sikerült gumit csikorogtatni, kanyarban is feszes az autó, de rossz úton sem kellemetlen.
A hat légzsákot és az öt hárompontos biztonsági övet az érzékelő és diagnosztikai modul felügyeli, amelynek érzékelőit az első lökhárítóban és a B-oszlopban helyezték el. Alapáras az isofix-csatlakozás gyerekülésekhez. Ütközés esetén elmozduló pedálsor védi sérüléstől a vezető lábát, míg a géptető és a motor közötti nagyobb üres hely megakadályozza, hogy az elütött gyalogos közvetlen kapcsolatba kerüljön kemény szerkezeti elemekkel. A gyalogos lábát a megfelelően kialakított lökhárító óvja meg.
Nálunk már kapható az ötajtós, évi 200 eladása a cél, az indulást akció kíséri, most legolcsóbban 3,599 millió forintért ülhetünk az 1,6 literes klímás modellbe. A dízel alapára LT+ felszereltséggel 5,395 millió forint, az 1,8-asért LT+ felszereltséggel 4,419 millió forintot kérnek a kereskedők. A kocsi jó ár-érték aránya és a várhatóan alacsony üzemeltetési költségek számos céget sarkallnak majd vásárlásra. Legalábbis ebben reménykednek Billy Durant és Louis Chevrolet márkájának hazai képviselői. Csak győzzék benzinnel és gázolajjal…
A kormányfő korábbi nem hivatalos tanácsadója csöndben beszállt abba a katonai repülőgépeket gyártó cseh cégbe, amelytől a honvédség is rendelt már. Habony Árpád tulajdonrésze egykor Szalay-Bobrovniczky Kristófé volt.