Ne dőljön be, már megint 15 nap sötétséggel riogatnak, most novemberre ígérik
Egy 2015-ben már elterjesztett híresztelés kapott ismét szárnyra, a készítők csak a dátumot módosították benne. Jön a teljes sötétség – mondják épp ők.
Egy 2015-ben már elterjesztett híresztelés kapott ismét szárnyra, a készítők csak a dátumot módosították benne. Jön a teljes sötétség – mondják épp ők.
Sokszor fárasztó lehet a kamuhíreket osztó ismerőseink aktivitása, és folyton helyreigazítani sem egyszerű őket. De vannak érvek amellett, hogy mindezek ellenére se töröljük őket.
Nem ritkán a legnagyobb vállalatok nevével visszaélve igyekeznek plusz betevőre szert tenni ismeretlenek, akik kamuoldalakon hirdetnek kihagyhatatlan játékokat – a gyors haszonszerzés ígéretével. Legutóbb a Tesco, a Telekom és a Penny Market járt így. De hogyan ismerhetjük fel az átverős (Facebook-)oldalakat, és tehetünk-e bármit, ha már belesétáltunk a gyakran gátlástalan módszerektől sem visszariadó csapdákba?
A Harvey hurrikán az állam történetében sosem látott károkat okoz Texasban, elsősorban Houstonban. De azért nem kell mindent elhinni, ami felkerül a netre – még akkor sem, ha sokan osztják meg. Videón mutatjuk a valódi houstoni helyzetet is – ami azért valóban nem túl jó.
Rengeteg kamuhíreket ontó oldal létezik, tömegek átverését pedig csak úgy lehet megakadályozni, ha a netezőknek megtanítjuk, hogyan különböztessék meg a valódi és kitalált híreket. Erre jó példa ez a Tinder-szerű játék.
A közösségi oldalak tökéletes platformot biztosítanak az álhírek gyors terjedéséhez. Egy gyors kvízzel próbára teheti magát, minek dőlt be az elmúlt hetekben.
Ismét átverés terjed a Facebook-felhasználók között. Ezúttal szerencsére minimális figyelmesség is elég ahhoz, hogy kiszúrja az ember: ez átverés.
Az utóbbi hetekben is sok álhír keringett a közösségi oldalakon, ugyanakkor olyan cikkek is, melyek hihetetlennek tűnnek, mégis teljesen igazak. Íme a friss hoaxkvíz, melyből megtudhatja, mivel vezették meg az elmúlt hetekben – és mit kellett volna elhinni.
A Facebook üzenetküldőjének népszerűségét jelzi az is, hogy már nem csak magáról az oldalról, hanem kifejezetten a Messengerről is megvezetős szöveg terjed a Facebookon.
Tényleg rózsaszínűvé vált egy ausztrál tó? Tényleg bajba került a család dadusa, amiért a gyerekek megzavarták apjuk BBC-interjúját? Az oroszok tényleg tényellenőrző oldalt indított a kamuhírek leleplezésére? Íme a friss hoaxkvíz, melyből megtudhatja, mivel vezették meg az elmúlt hetekben.
Valakik úgy gondolták, vicces dolog lesz a keddi londoni terrortámadás után elterjeszteni egy képet egy "eltűnt" személyről.
Sajnos egyre több az álhír a közösségi oldalakon, de szerencsére fokozatosan erősítenek a leleplező oldalak is. A magyar Urban Legends kvízével két perc alatt kiderítheti, mennyire dőlt be az elmúlt hetekben terjengő álhíreknek.
A hazugságkutatás még nem tart ott, hogy számítógép pótolhassa a józan észt, viszont emberi erőfeszítéssel most lehetetlennek látszik a tudatos internetes megtévesztés enyhítése.
Kamufotók és idézetek, komolynak vélt reklámfilmek, szándékosan vagy lustaságból félreértelmezett félinfók, vicceskedő médiahackerek és elhallgatott egészségtippek – az Urban Legends összegyűjtötte azokat az álhíreket, melyek az idei év első felében a legnagyobb port kavarták, azaz a legtöbben hitték el őket.
Új lehetőség jelent meg a Facebookon a mostanában (sajnos/szerencsére) nagy figyelmet kapó hamis hírek jelentésére. A legtöbbet akkor teszünk a köz érdekében, ha megfelelő helyeken sűrűn nyomogatjuk.
Több álhír is keringett az elmúlt hetekben a közösségi oldalakon. Érdekes módon a címbéli, zuckerberges eset például – egy hibának köszönhetően – tényleg igaz volt. De volt több más dolog is, amivel sokakat megvezettek novemberben.
Nem (csak) azért terjednek gyorsan a kamu hírek a Facebookon, mert rosszindulatú emberek szándékosan terjesztenék őket. Persze gyakran így indul a sztori, de aztán jön az egyszeri facebookozó, aki bebizonyítja, hogy a pokolba vezető út is jóakarattal van kikövezve.
Propaganda céljából vagy szimplán csak pénzért: programozott, fáradhatatlan robotok és kiirthatatlan hírhamisítások befolyásolják a közvéleményt több országban is.
Javában terjed a közösségi csatornákon a “napi cuki” jelzéssel elátott videó, melyen egy jegesmedve simogat egy kutyát. A terjesztők azt írják, “erre a barátságra nincsen tudományos magyarázat”. Pedig van, és nem is annyira cuki.