A politikai megmondóemberek mellett egyre több influenszer is beáll egyik vagy másik párt mellé, kitéve magát a veszélynek, hogy követői, aztán pedig hirdetői elpártolhatnak tőle.
Egy bajai gazda vetését túrták fel, miközben Zsigó Róbert, markológépekkel a háttérben illusztrálva jelentette be, hogy végre megépül a várost elkerülő út. Sem a földet kezelő önkormányzati cég, sem a földet bérlő gazda nem tudott erről. Ráadásul azóta látszólag semmi nem is történt a helyszínen.
Mennyit számít, hogy mit mondott és mit nem március 15-én Orbán Viktor és Márki-Zay Péter, hogyan befolyásolja a kampányt a háború, és mi okozhatja most a legnagyobb fejtörést a Fideszben, illetve az ellenzéknél – erről beszélgettünk a hvg.hu választási podcastjában László Róbert választási szakértővel.
Óriási tétet adott a választásnak Orbán Viktor március 15-i beszédében, mikor arról beszélt, hogy a békepárti jobboldal és a háborúpárti baloldal között kell választani. Márki-Zay próbál szabadulni a ráfestett képtől, de nincs könnyű dolga. A háború mindenkinél újraírta a forgatókönyveket, és egyelőre úgy tűnik, az egészből Orbán Viktor jött ki jobban.
Orbán Viktor miniszterelnök választási győzelem esetére most nem fenyegette meg az ellenzéket, minden eddiginél magasabbra emelte viszont a választás tétjét. A leegyszerűsítő - és torzított - üzenet úgy szólt, ők vannak a béke, az ellenzék a háború oldalán. Márki-Zay Péter a csodában bízik, azzal viszont egyet bevitt Orbánnak, hogy mellé állt a színpadra Donald Tusk, miközben a Fidesz nem tudott felmutatni lengyel "testvéreket." Nekik más dolguk volt.
Orbán Viktor ellenzéki kihívójának háborúval kapcsolatos nyilatkozataira szálltak rá a százmilliókért reklámozott kormánypárti influenszerek, akik már azt a szívességet sem teszik meg, hogy legalább egyedivé tegyék az egyébként amúgy is egy irányba mutató üzeneteiket.
Nyakunkon a kampány, így elérkezettnek láttuk, hogy összegyűjtsük azokat a hivatalos és nem hivatalos kampánydalokat, illetve politikai színtérre keveredett slágereket, amelyekkel a pártok bombáztak minket a rendszerváltás óta. A klipekben mindig örülnek és ölelkeznek, a himnikus dalokban mindig azt kérik, „gyere” és „bízz”, de nemigen sikerültek túl jól a tökösebbre hangolt számok sem. Öveket becsatolni, következik az Igen, igen, a halszagú Magyarország, a Csordás Anett-rap és a narancsliget, minden mennyiségben.
Fideszes aktivisták felkészítő anyagai landoltak a DK elnökénél. Gyurcsány Ferenc szerint a gyurcsányozás 12 év után eléggé szánalmas, ráadásul bántó az aktivistákra és a Fidesz-szavazókra nézve is.
„Önök a mi médiánk” – így kérte Márki-Zay Péter a híveit, hogy segítsenek cáfolni a kormánypropaganda róla terjesztett hazugságait. Riport az ellenzék miniszterelnök-jelöltjének kampánykörútjának állomásairól, reménytelennek tűnő és biztos befutó körzetekből.
Márki-Zay Péter miniszterelnök-jelölt gazdasági kabinetjének társvezetője korábban az Antall-kormány ipari minisztere volt, majd a Magyar Nemzeti Bank elnöke, sőt 2006-ban két választási forduló között a szavazatmaximálás jegyében Orbán Viktor őt jelölte meg egy esetleges Fidesz-MDF-kormány vezetőjének. Ma az ellenzék gazdasági programjához adja a tudását és az arcát. Az alábbi cikk az e heti HVG-ben megjelent interjú hosszabb változata.
Molnár Zsolt által átvett állítólagos 40 millió forint kenőpénzről írt hétfőn a Magyar Nemzet egy kiszivárgott vallomásra hivatkozva, de a vádat már pénteken tagadta a politikus.
Ezt egyébként egy hódmezővásárhelyi óvónő kezdte terjeszteni, csak az vele a gond, hogy az ellenzék miniszterelnök-jelöltje nem abba az óvodába járt, ahol a néni annak idején dolgozott.
Lehet-e hatással a magyarországi választási kampányra mindaz, ami Kelet-Ukrajnában történik? A HVG két újságírója is az orosz–ukrán határ felé veszi az irányt, előtte viszont összefoglalták a konfliktus eredetét és lehetséges kifutásait a SzavazóFülke podcast rendkívüli adásában.
Bár még csak a kampányidőszak egyötödénél járunk, az elmúlt tíz nap már tisztázta azt, hogy ki és mivel akar felülkerekedni a másikon a Fidesz–KDNP és az egyesült ellenzék küzdelmében. A kormányzati kommunikációs gépezet dübörög, a pénzosztás lassan mindenkit elér, és a mérések egyelőre a Fidesznek kedveznek, de a külső tényezők pont Orbánék ellen, egyúttal az ellenzék kezére játszanak. Tíz nappal a kampányidőszak kezdete után megnéztük, mi az az öt dolog, ami bevált a Fidesznek és az ellenzéknek – és mi az az öt, ami nem, vagy még visszaüthet.