A CATL leállította a termelést a világ egyik legfontosabb lítiumbányájában
Augusztus 9-én lejárt a bánya engedélye, amit a kínai kormányzat egyelőre nem hosszabbított meg.
Augusztus 9-én lejárt a bánya engedélye, amit a kínai kormányzat egyelőre nem hosszabbított meg.
Nem a várt ütemben veszik az emberek az elektromos autókat, ezért óriásit zuhant az akksijukba való lítium ára. A nyugati bányatársaságok ezért sorra jegelik a tervezett fejlesztéseiket, pedig a zöld átálláshoz rengeteg kellene belőle. A piaci viszonyok és a befektetői igények a kínai cégeket kevésbé zavarják: ebben a szektorban is rengeteg állami támogatás zúdul rájuk, így benyomulnak a vákuumba, és elkezdik átvenni az irányítást.
Az akkumulátorok fő alapanyagának számító lítiumnak jelenleg magas a világpiaci ára, mert nagy rá a kereslet, és kevés van belőle. Amerika viszont fordíthat a trenden.
Az akkumulátorok nélkülözhetetlen alapanyaga a lítium, amelyből a legtöbb Dél-Amerikában van. A baloldali chilei kormányzat ellenőrzése alatt akarja tartani a kitermelést, míg az ugyancsak baloldali Argentína jobban bízik a magántőkében.
Sajtóértesülések szerint Szerbia csomagban kapna egy elektromos autógyárat, és a Jadarban egyszer már befékezett lítiumbányát, mindezt kőkemény külpolitikai feltételekhez láncolva.
Jelenleg ezeket 98%-ban Kínából importálják, és ez jelentős zsarolási potenciál, hiszen a gazdaság egyre több ágában elengedhetetlenek ezek az anyagok. Csakhogy a ritkaföldfémek bányászata károsítja a környezetet, ezért a helyi lakosság igencsak ellenáll.