Drake vs Kendrick Lamar: gyerekes szájhősködésnek indult, most mellkason lőttek valakit a „Nagy Rapháború” miatt

Az elmúlt évtized legnagyobb hip-hop-csatájának nevezik Drake, Kendrick Lamar és J. Cole „összecsapását”, ami sok elemében óvodások homokozói vagdalkozására hasonlít, de közben dollármilliókat fialhat, és legújabban már lövöldözésig fajult. Összefoglaljuk, mi történt.

Drake vs Kendrick Lamar: gyerekes szájhősködésnek indult, most mellkason lőttek valakit a „Nagy Rapháború” miatt

Egy-két odamondós dalszövegrészlet egy odamondós stílusban végül egy ember életébe is kerülhet:

„az évtized rapháborújának” legújabb fejleménye ugyanis, hogy valaki több lövést leadott a Drake nevű világhírű rapper torontói rezidenciájánál, az egyikkel a mellén találva el a sztár testőrét, akit válságos állapotban szállítottak kórházba. Az ügyben egyelőre még nem tudni, hogy Drake egyáltalán otthon volt-e az incidens alatt, és hogy az egészben valóban a rapper és „riválisa”, Kendrick Lamar szócsatája-e a motiváció, mindenesetre nehéz nem erre gondolni a hetek óta húzódó beszólogatás-párbaj közben.

Kendrick, ne már!

Az odamondogatás, a beef szinte egyidős a hip-hop műfajával, már Notorius B.I.G. és Tupac Shakur között is volt ilyen csata harminc éve (később mindkét rappert meggyilkolták), de emlékezetes volt Nas és Jay Z vagy 50 Cent és Ja Rula szócsatája is. Ilyenkor a rapperek úgynevezett diss trackekben (kb. beszólós számokban) gyalázzák egymást, egymás teljesítményét vagy akár vádolják meg a másikat alávaló dolgokkal.

A mostani csata távoli előzménye, hogy a már több mint húsz éve alkotó rapper, Drake annak idején felkarolta az éppen induló Kendrick Lamart, aki aztán pár évvel később, már befutott sztárként kijelentette, bár szereti a pályatársait, az a célja, hogy „legyilkolja” őket, de ezt a kijelentést akkoriban még mindenki a helyén kezelte: egy ambiciózus előadó nagyravágyásaként.

A közelebbi előzmény, hogy J. Cole – Drake-kel kollaborálva – egy dalban kijelentette, ők ketten és Lamar a hip hop mai „nagy hármasa”. A First Person Shooter című dal hatalmas siker lett, ez lett Drake 13. – és J. Cole első – slágerlista-vezető dala, amivel Drake felzárkózott a popzene királyához, Michael Jacksonhoz, aki szóló férfielőadóként korábban beállította ezt a rekordot.

Drake – First Person Shooter ft. J. Cole

Listen to For All The Dogs Scary Hours Edition: https://drake.lnk.to/FATDSHE Director – Gibson Hazard EP/Producer – Liam Akiva EP – Christian Tyler Executive Producer /Creative Direction- Drake, qJamil “Big Juice” ‘Davis Creative Direction – Jack Bannon & Reduciano Production Company – House of Hazard x Denim Line Producer – Cam

Idén márciusban egyszer csak feltűnt Kendrick Lamar a producer Metro Boomin’ és a Future nevű rapper egyik közös számában (Like That), és kijelentette:

nincs szó semmiféle „nagy hármasról”, csak „nagy én”-ről,

és ha Drake Michael Jackson, akkor ő maga Prince. Lamar emellett utalt Drake említett lemezének címére: For All The Dogs, amelyben a dog valójában nem kutyát jelent, hanem kvázi barátokat. Mindenesetre Lamar Stephen King horror-regényére célozva közölte, majd ő elássa ezeket a „kutyákat” a Kedvencek Temetőjében. (Metro Boomin’ egyébként maga sincs túl jóban Drake-kel, tehát már abban is lehet némi üzenet, hogy Lamar pont a producer lemezét választotta az üzengetésre.)

Kendrick szamár

Drake egy koncerten felelt a beszólásra, miszerint vele ugyan nem tud b*szakodni senki, J. Cole viszont egy egész dalt szentelt a témának következő lemezén: a 7 Minute Drill arról szól, hogy Lamar eleinte nagyszerű volt, de most már leszállóágban van, ráadásul ha arra kerül a sor, Cole gondolkodás nélkül lenyomja. Szóval egy átlagos hétköznap a Katica csoport homokozójában.

Ami viszont meglepő volt, hogy J. Cole két napon belül bocsánatot kért a daláért, „béna” húzásnak nevezte, amit csak azért követett el, mert nagy volt rajta a nyomás, majd törölte is a számot a streaming-szolgáltatókról. Igaz, a lemez címe Might Delete Later („Lehet, hogy törölni fogom”) volt, innen nézve azért nem akkora meglepetés a lépés.

J. Cole amerikai rapper
AFP / Valerie Macon

Aki lassan már kezdené unni a keménykedő fiúk csatáját, annak rossz hír, hogy ez még mindig csak a dolgok eleje, sőt a kis huligánok még csak ekkor kezdtek igazán elmenni a nagycsoporttól vissza a középső csoport felé. Drake ezután már egy olyan dallal jött elő (Push Ups), amiben már

Lamar magasságán poénkodott, törpének nevezve a 165 centi magas rappert,

meg persze gagyinak nevezve a teljesítményét. És nehogy kifelejtsük: beszólt egy újabb rappernek, Rick Rossnak is.

Drake
AFP / Robyn Beck

Rick Ross viszont pontosan érezte, mi az a színvonal, amelyen a beef zajlik, így válaszában (a Champagne Moments című dalban) azzal vádolta meg Drake-et, hogy az plasztikai műtéttel varratott magának hasizmokat, sőt még a fenekét is megműttette, hogy jobban nézzen ki. A vita talán legröhejesebb része, hogy Drake anyukája ezután egy közösségi médiában közzétett csetüzenetben

kérdőre vonta kisfiát, hogy tényleg kés alá feküdt-e, és tényleg megműttette-e a hátsóját.

Kanye West ez után Lamar oldalára állt Drake ellenében, Drake pedig újabb diss tracket adott ki, amelyben csak a kisebb „bűne” volt, hogy meglepő módon még Taylor Swiftet is behozta a balhéba – mondván, Lamar nem mert akkor zenét kihozni, amikor az énekesnő kiadta új lemezét, mert félt tőle –, de mesterséges intelligenciát használva „feltámasztotta” Tupac Shakurt, vagy legalábbis a hangját, és Snoop Dogg is így szólalt meg a dalban. Lehet, hogy Drake nagy nevetést várt a húzásáért, de ehelyett Tupac Shakur örökösei fenyegették meg diszkréten – mellesleg Lamar mellé állva a harcban –, így ez a szám is eltűnt a streamingről.

Kendrickbe mar

Lamar válasza relatíve hosszabb várakozás után csak ekkor következett. Az Euphoria című számban – amelynek címe utalás az HBO sorozatára, amelynek Drake producere volt – hazugnak és kiszámíthatónak nevezte Drake-et, ő is „megerősítette”, hogy a rapper hasizmai sebészkés alatt jöttek létre, de leszögezte azt is, mindent utál Drake-ben.

Kendrick Lamar
AFP / Yuki wamura

Ha már így belelendült, Lamar szinte rögtön kiadott egy újabb dalt is, a 6:16 in LA-t, amelynek címe annyi mindenre utal, hogy felsorolni sem kíséreljük meg, legyen elég az az egy ezek közül, hogy idén hatodik hó tizenhatodikán van Amerikában az apák napja, így a cím arra is utalás, hogy Drake-ről korábban kiderült, van egy eltitkolt fia (akit aztán már felvállalt a sztár).

Na ez már tényleg sok volt Drake-nek, aki a Family Matters című dalban mondta el válaszul, hogy őt talán még lehet rugdosni, de a családját már nem hagyja. És tényleg: ebben a dalban már olyasmikkel vádolta meg Lamart, mint hogy családon belüli erőszak elkövetője.

No Title

Uploaded by None on 2024-05-04.

Lamar felvette a tempót, és mindössze 20 perccel később maga is közzétett egy olyan számot (Meet The Grahams), amelyben ő is leszögezte, az ő családjával sem lehet cicózni. Ez a dal már semmi másról nem szólt, csak hogy mekkora rohadék Drake, például szex-, drog- és szerencsejáték-függő, ráadásul egy eltitkolt lánya is van.

Lamar nagyon belelendült, és a Not Like Us című számmal folytatta a sárdobálást:

ebben már azzal vádolta Drake-et, hogy kiskorúakkal folytat szexuális kapcsolatot.

Ennek lőttek

A lövöldözés nem is az egyetlen tettlegesség ebben a „háborúban”, bár a másik fejlemény szerencsére jóval kisebb áldozattal járt: valaki festékszóróval felfújta a Drake tulajdonában álló OVO egyik üzletének kirakatára Lamar sorát: „They not like us”.

Daily Loud on Twitter: “Drake’s OVO Store in London has been vandalized. The front window was spray painted “They Not Like Us” pic.twitter.com/KXXJ1K9CQv / Twitter”

Drake’s OVO Store in London has been vandalized. The front window was spray painted “They Not Like Us” pic.twitter.com/KXXJ1K9CQv

Abban az ügy legtöbb elemzője egyetért, hogy bár ez a csata „új életet lehelt” a hip-hopba, amely amúgy is a legnépszerűbb műfajjá vált mára, azért nem nevezhető épp magas színvonalúnak, nincs benne semmi olyan, aminek bármiféle hatása lenne a műfajra, pusztán felnőtt férfiak sértegetik úgy egymást, mintha rosszul nevelt kisgyerekek lennének, és kész.

Mégsem lehet azt mondani, hogy ne érné meg a szájhősködés a rappereknek: minden szereplő letöltései megnőttek, rengetegen beszélnek róluk és vásárolják meg zenéiket, ennek pedig pénzben, sőt dollármilliókban nagyon is kifejezhető hatása van – hát, ha nem is a műfajra, de legalábbis a három fő közreműködő életszínvonalára.

Ugyanakkor a mostani lövöldözés mégis más fénytörést ad a „rapcsatának”: ennyit biztos, hogy egyetlen jóérzésű embernek sem ér némi profitorientált sértegetés. Kérdés, elég motivációt jelent-e ez az ügy a sztároknak, hogy végre abbahagyják hónapok óta tartó szórakozásukat.