Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ca7f84c4-22b0-4bc6-9601-0ed78776489a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Garancsi István 14, Habony Árpád 7 milliárd forinthoz jutott hozzá.","shortLead":"Garancsi István 14, Habony Árpád 7 milliárd forinthoz jutott hozzá.","id":"20250530_garancsi-habony-kaszino-beszamolo-nyereseg-osztalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca7f84c4-22b0-4bc6-9601-0ed78776489a.jpg","index":0,"item":"1b39d26a-4a38-46db-92cd-3296b93f5799","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_garancsi-habony-kaszino-beszamolo-nyereseg-osztalek","timestamp":"2025. május. 30. 15:14","title":"Több osztalékot tudott Garancsi István és Habony Árpád kivenni a kaszinócégükből, mint amennyi a nyereség volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Kísérteni fogja a Nyugatot, hogy elárulta Ukrajnát. A nagy ügyvédi irodák 3–0-ra vezetnek Trump ellen. Nem válik be Izrael gázai segélyterve, ha nem érnek véget a csaták. Hogyan veszítette el fényét egy olyan város, amely egykor értelmiségieket és művészeket nevelt? – az Economist szerzőjének könyve Budapestről. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Kísérteni fogja a Nyugatot, hogy elárulta Ukrajnát. A nagy ügyvédi irodák 3–0-ra vezetnek Trump ellen. Nem válik be...","id":"20250530_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"b92f1fa2-1afe-4ce2-a6f3-a7d9b486a931","keywords":null,"link":"/360/20250530_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 30. 11:01","title":"Der Spiegel-elemzés: Ha az EU Moszkva elleni manővere rosszul sül el, az autokrata Orbán újra megnyerheti a választást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4223e631-111e-40cb-91cf-573981431052","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Először érte el a 10 milliárd forintot Várkonyi Andrea cégének árbevétele, s Várkonyi osztaléka az egymilliárd forintot.","shortLead":"Először érte el a 10 milliárd forintot Várkonyi Andrea cégének árbevétele, s Várkonyi osztaléka az egymilliárd forintot.","id":"20250531_Varkonyi-Andrea-milliardos-lett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4223e631-111e-40cb-91cf-573981431052.jpg","index":0,"item":"0e24f61b-bacf-4f2d-b1a2-2e29bf2fd3df","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Varkonyi-Andrea-milliardos-lett","timestamp":"2025. május. 31. 14:42","title":"Várkonyi Andrea milliárdos lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e60aaa6-0956-4403-8278-84a8b1204a9c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrség indoklása nem volt megfelelő, nekik kell állniuk perköltséget is. ","shortLead":"A rendőrség indoklása nem volt megfelelő, nekik kell állniuk perköltséget is. ","id":"20250531_mini-pride-betiltas-kuria-dontes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e60aaa6-0956-4403-8278-84a8b1204a9c.jpg","index":0,"item":"b445f8e2-9906-474e-b64e-c0a407ecb383","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_mini-pride-betiltas-kuria-dontes","timestamp":"2025. május. 31. 15:49","title":"A Kúria szerint megalapozatlan volt a mini-Pride rendőrségi betiltása az alaptörvényi újítás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4da6b26-4a5c-4105-ac00-dc734f68c396","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Versenyeztetés nélkül adják el neki, fenntartva az állam különleges jogait, de más tulajdonost nem engednek be.","shortLead":"Versenyeztetés nélkül adják el neki, fenntartva az állam különleges jogait, de más tulajdonost nem engednek be.","id":"20250531_Teljesen-a-Mole-lesz-a-Muegyetemet-fenntarto-ceg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4da6b26-4a5c-4105-ac00-dc734f68c396.jpg","index":0,"item":"a50e7522-b116-4908-a224-2b75696da4b5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Teljesen-a-Mole-lesz-a-Muegyetemet-fenntarto-ceg","timestamp":"2025. május. 31. 08:57","title":"Teljesen a Molé lesz a Műegyetemet fenntartó cég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45633044-0b45-411c-a3ea-36a81a0cb097","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Habár a CPAC jelenleg éppen Budapesten ülésezik, újraválasztása óta Donald Trump amerikai elnök már nem dicséri annyit a magyar kormányfőt, mint korábban. De akadnak más jelei is, hogy lehűlt a kétoldalú viszony – jelenti a magyar fővárosból Lucas Minisini, a francia lap kiküldött tudósítója.","shortLead":"Habár a CPAC jelenleg éppen Budapesten ülésezik, újraválasztása óta Donald Trump amerikai elnök már nem dicséri annyit...","id":"20250530_Le-Monde-Orban-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45633044-0b45-411c-a3ea-36a81a0cb097.jpg","index":0,"item":"1fc00949-0e11-43fc-add1-61c12bc64f40","keywords":null,"link":"/360/20250530_Le-Monde-Orban-Trump","timestamp":"2025. május. 30. 06:52","title":"Le Monde: Véget értek a mézeshetek Orbán és Trump között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92ff8b52-6cb7-4769-b172-64286577aeca","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hogyan teremthető kedv és bizalom a mesterséges intelligencia használatához? Ez a legnagyobb kérdés a korban, amikor a kiberbűnözők már aktívan kihasználják a technológia újabb és újabb lehetőségeit, a védekezés eredményessége pedig nagyrészt azon múlik, hogy a vállalatok döntéshozói mellett a munkatársak is higgyenek benne: MI nélkül nem lehet védekezni az MI fenyegetései ellen.","shortLead":"Hogyan teremthető kedv és bizalom a mesterséges intelligencia használatához? Ez a legnagyobb kérdés a korban, amikor...","id":"20250530_ai-act-mesterseges-intelligencia-kiberbiztonsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92ff8b52-6cb7-4769-b172-64286577aeca.jpg","index":0,"item":"c2288dae-c62e-485f-8f44-c0e90ac3c76f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_ai-act-mesterseges-intelligencia-kiberbiztonsag","timestamp":"2025. május. 30. 10:33","title":"Most végre a saját eszközükkel lehet keresztbe tenni a bűnözőknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff1d1894-fbac-4ba6-a08f-776fd37d33fb","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"Bár már nem gyártanak szórakoztató, figyelemfelkeltő reklámokat, amelyek cigarettavásárlásra buzdítanak, a közösségi médiában mégis pozitív színben tüntetik fel a színes, ízes elektromos cigiket, ez pedig egy új generációnak nyithat ajtót a dohányzáshoz. A helyzet azonban nem kilátástalan, világszinten fokozatosan csökken a nikotinfüggők száma.","shortLead":"Bár már nem gyártanak szórakoztató, figyelemfelkeltő reklámokat, amelyek cigarettavásárlásra buzdítanak, a közösségi...","id":"20250523_cigaretta-dohanyzas-fust-cigi-nepszeru-influenszer-leszokas-fustmentes-dohanyzasmentes-vilagnap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff1d1894-fbac-4ba6-a08f-776fd37d33fb.jpg","index":0,"item":"199419da-0314-42b1-a3b6-bfbbbb609d3e","keywords":null,"link":"/elet/20250523_cigaretta-dohanyzas-fust-cigi-nepszeru-influenszer-leszokas-fustmentes-dohanyzasmentes-vilagnap","timestamp":"2025. május. 31. 06:00","title":"Nagy erőkkel küzd a világ a dohányzás ellen, az e-cigiket népszerűsítő influenszerek viszont keresztbe tehetnek a füstmentes világnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A növekedés és fejlődés érdekében egy startupnak a megfelelő teljesítménymutatókra kell összpontosítania, továbbá stabil finanszírozási stratégiát kidolgozni, és a kezdetektől fogva globális terveket szőni. A BlaBlaCar alapítója mesél tapasztalatairól.
A szerzőről
Frédéric Mazzella a francia telekocsis cég, a BlaBlaCar alapítója. A vállalkozást 2004-ben indította el, korábban tudományos kutatóként dolgozott az amerikai űrkutatási hivatalnál, a NASA-nál, illetve a japán telekommunikációs cégnél, az NTT-nél. Mesterdiplomáját Computer Science szakon a Stanfordon szerezte, elkötelezett híve a fenntartható fejlődésnek és az online megoldások iránti bizalom megerősítésének.
1) „Ha nem mérhető, akkor nem is javítható.”
Peter Drucker - menedzsment tanácsadó
Bizonyos adatok nem segítenek a teljesítmény felmérésében, ezek „hiúságot tápláló” adatok. Más mutatók jobban visszatükrözik a hatékonyságunkat, ezeket hívhatjuk „józansági” adatoknak. Végezetül pedig vannak a teljesítményre vonatkozóan tényleges adatokkal szolgáló mutatók, amelyeket napi szinten kell követnünk: hívjuk ezeket „valóság” adatoknak.
Azonosítsuk be a főbb teljesítménymutatókat (KPI- Key Performance Indicator), majd napi szinten kövessük ezeket nyomon. Kerüljük a hiúságot tápláló adatokat, amelyek egyáltalán nem minősülnek hasznosnak.
Amennyiben rossz mutatókat követünk, olyasvalamit optimalizálunk hatékonyan, amely egyébként haszontalan és az erőforrásokat pazarolja. Például a BlaBlaCar esetében nagyon büszkék vagyunk arra, hogy 25 milliós közösséget alkotnak a tagok, de ez a szám nem jelent semmit, ha a tagok nem használják rendszeresen a szolgáltatást. Pontosan emiatt a ténylegesen megtörtént telekocsizások, valamint a BlaBlaCar-ral ténylegesen utazó emberek számát követjük nyomon.
Az okostelefonok és a közösségi média térnyerésével az üzleti életben olyan mérőszámok - úgynevezett KPI-ok (Key Performance Indicator) - is kiemelt szerepet kaptak, amelyek látványos fejlődést sejtetnek, de ezek többsége valójában csak látszateredmény. Néhány tipikus tévhiten keresztül megmutatjuk, hogy miért nem lehet a lájkokra és egyéb mérőszámokra alapozni.
2) Gyűjtse össze a tőkét, mielőtt arra szüksége lenne
Találkozzon a befektetőkkel jóval azelőtt, hogy a finanszírozási szükséglet felmerülne, hogy bizalmi kapcsolatot tudjon kialakítani velük, és csak ezt követően kérje őket arra, hogy pénzt fektessenek a vállalkozásba.
Minden esetben már egy évvel azelőtt megkerestük a befektetőket, hogy a finanszírozási igény felmerült volna. Ez lehetővé tette számunkra, hogy több befektetővel tárgyaljunk egyszerre. Lehet, hogy nyilvánvalónak tűnik, de a pénzügyi támogatás összegyűjtése jelentős tervezést és anticipációt igényel, mivel a vártnál jóval időigényesebb folyamatról van szó. Ideális esetben a befektetőknek van ideje arra, hogy megismerjék az üzleti modellt és a csapatot azelőtt, hogy abba pénzt fektetnének. Nincs olyan befektető, aki egyből pénzt adna olyan vállalkozásnak, amellyel akkor találkozott életében először. A vállalat növekedésével párhuzamosan az is megfigyelhető, hogy a befektetőkkel való tárgyalások egyre kiegyensúlyozottabbá válnak, ha nincs rajtunk a nyomás, hogy azonnal pénzhez kell jutnunk.
3) Úgy válassza ki a befektetőket, mintha csapattagot választana
Találkozzon sokféle befektetővel, hogy ki tudja választani azt, akivel a legjobb a szinergia és aki leginkább értékeli a cégét. Minél inkább azonosulni tud egy befektető a tevékenységével, és minél jobban ismeri az adott iparágat, annál nagyobb hozzáadott értéket jelent a vállalat számára, és így még közös munka is élvezetesebb lesz.
4) Állítsuk sorrendbe a befektetési ütemezést, és minden egyes körre csak egy fő célkitűzésünk legyen
Nem kell megígérni, hogy a Holdat is lehozzuk már az első befektetési kör alkalmával. Adott célokra gyűjtsünk tőkét, egészen konkrétan az üzleti stratégia következő pontjának a megvalósítására. Az üzenet legyen egyszerű és hiteles. Ezzel a többi befektető meggyőződhet arról, hogy a magunk számára kitűzött célokat el tudjuk érni, és ezzel ösztönözhetjük őket arra, hogy a következő fordulóban csatlakozzanak hozzánk, hiszen már bizalom alakult ki bennük az eredményes végrehajtási képességünkkel kapcsolatban.
Minden egyes alkalommal konkrét célkitűzésekhez kapcsolódóan keresett a BlaBlaCar beruházót, annak érdekében, hogy bizonyíthassuk: el tudjuk érni a céljainkat. Miután az alapító csapat a kezdő 100.000 eurót több lépcsőben összegyűjtötte, 2009-ben indítottuk el első körben, hogy befektetőt keresünk, mégpedig 600.000 euró értékben. Ezzel lehetővé vált a termékünk finanszírozása, és átvettük a legnagyobb franciaországi közösség címét. 2010-ben került sor a második körre 1,25 millió euró értékben, amelyet az ISAI-val bonyolítottunk le, és ennek köszönhetően erőteljes üzleti modellt sikerült elindítanunk Franciaországban (amellyel biztosítani tudtuk, hogy a bevételek fedezzék a költségeinket). Amikor az üzleti modellünkről bebizonyosodott, hogy működőképes, 2012 elején 7,5 millió eurónyi befektetést kaptunk az Accel Partners nemzetközi befektetési alaptól, akiknek a környező országokra vonatkozó terjeszkedési terveinket mutattuk be.
A nemzetközi terjeszkedésre irányuló első lépéseket követően két további körben, 2014-ben az Index Ventures-szel 100 millió dollárt, és 2015-ben pedig 200 millió dollárt gyűjtöttünk össze, többek között az Insight Venture Partners, a Lead Edge Capital és a Vostok New Ventures cégektől. Ez az utolsó kör lehetővé tette számunkra, hogy még messzebbre terjeszkedjünk: Oroszország, Törökország, India, Mexikó és Brazília területén. A befektetés ezenkívül megerősítette még az innovációs és szolgáltatás-fejlesztési kapacitásunkat is, hogy konszolidálni tudjuk a meglévő piacainkat.
5) A digitális vállalatok hatását a globális lábnyomukban mérjük
Legyenek nemzetközi tervei már a vállalkozás elindításakor, és ezt a jövőképet vezesse át a kezdetektől fogva a folyamatokba és a toborzásba is, és ne halogassa sokáig a terjeszkedést. Ruházza fel szenvedéllyel a helyi vezetőket a projekttel kapcsolatban, és segítsen nekik megérteni a helyi viszonyokat.
Frederic Mazella szerint egy cégnek három dologra van szüksége ahhoz, hogy sikeres legyen, amiket zöld, kék és piros színekkel jelölt. Ezek egy startup alapszínei, amelyek közül először a zöldről, vagyis az úgynevezett vállalati DNS kialakításának fontosságáról számol be.
Ma, a digitális világban nem elég, ha saját országunkban aratjuk a babérokat. Ez különösen igaz Európára, amely több helyi piac töredékéből áll, amelyek közül egyik sem képes kellő mértékű növekedési potenciált biztosítani. A BlaBlaCar 2006-ban jött létre, azonban a növekedés csak 2009-ben kezdődött. Ugyanebben az évben indítottuk el a spanyolországi szolgáltatást, hat hónappal az első befektetési kört megelőzően, amelynek eredményeképpen a francia kockázatitőke-befektető cég, az ISAI 1,25 millió euróval támogatta a tevékenységünket. Ezt követően nyitottunk a szomszédos európai országok irányába. Hogy ezt tegyük, három stratégiát dolgoztunk egybe, amelyek lehetővé tették számunkra, hogy azonnal jelentős szerepünk lehessen a helyi piacokon:
1: Felvásárlásos toborzás (szerezzen meg helyi csapatokat, akik a területén aktívak)
2: Mellékhajtások gondozása (a saját központjából küldjön az új piacokra munkaerőt)