szerző:
hvg.hu

Háromból egy családi vállalkozás éri meg a második generációt, az utódlás halogatása biztosan kudarchoz vezet.

A családi vállalkozások a kulturális, gazdasági és politikai környezettől szinte teljesen függetlenül világszerte ugyanazokkal a nehézségekkel néznek szembe – szemlézte a Piac&Profit Peter Leach Családi Vállalkozások című könyvét.

A családi vállalkozásokban ugyan meghatározó az alapító személye, de a cég folyamatosan bővül a rokonok és külső személyek belépésével. A vérségi kapcsolatok miatt olyan összetett problémák merülhetnek fel, amelyek megmérgezhetik a családi életet, de akár a céget is tönkretehetik.
Leach szerint a családi vállalkozás fennmaradása érdekében a legfontosabb pont az utódlás megtervezése, mégis, a legtöbb alapító éppen ezt mulasztja el tudatosan ütemezni. Nemcsak a kellő tapasztalat hiánya miatt nem sikerül kinevezni az utódot (általában valamelyik gyermeket), hanem az is gond, ha több jelentkező lenne a pozícióra. Ez a két probléma pedig közvetlenül a családi vállalkozás hanyatlásához szokott vezetni.

Magyarországon egy tavaly végzett kutatás szerint a kkv-k – azaz olyan cégek, melyek legalább három főt foglalkoztatnak, és minimum 50 milliós éves árbevételt érnek el – 58 százaléka, azaz csaknem 30 ezer cég családi vállalkozás. A többgenerációs családi vállalkozások (ahol az utódlás lezajlott, vagy öt éven belül esedékes) száma a becslés szerint körülbelül a tizede, kevesebb mint 3 ezer cég. Ahol az alapító tudatos, ott a vállalkozás húszéves korára el lehetett jutni a családon belüli cégátadásig.

(A nyitóképen az USA legrégebbi családi vállalkozása, az 1705-ben alapított John Stevens Shop látható.)

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!