szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az iskolai végzettség emelkedésével nő a napi kávézgatás száma, a fiatalok egynegyede naponta iszik valamilyen kávét, egyharmaduk pedig rendszeres kávéfogyasztónak nevezhető. Fény derült a magyarok kávézási szokásaira.

A fiatalok egynegyede naponta iszik valamilyen kávét, egyharmaduk pedig rendszeres kávéfogyasztónak nevezhető (legalább 2-3 naponta fogyaszt kávét). Az élénkítő nedűt rendszeresen választó fiatalok nagy többsége (58%) 16-18 éves kora között szokott rá a kávézásra, további 23 százalékuk pedig már 15 évesen vagy azelőtt kezdte. egyik legnépszerűbb élelmiszerünkről, a kávéról és az ahhoz fűződő szokásokról, véleményekről kérdezte az Ipsos a 15-25 éves korosztályt. Összesen 550 ifjú embert interjúvoltak meg országos, reprezentatív mintán.

A nagy népszerűség ellenére a 15-25 évesek fele egyáltalán nem szokott kávézni, ez főleg a 15-19 évesekre igaz, 65%-uk soha nem ivott még kávét. Az idősebbek viszont (20-25 évesek) az átlagnál nagyobb arányban fogyasztják ezt az élvezeti cikket, mintegy 40 százalék. Nemcsak az életkorral, de az iskolai végzettség emelkedésével is nő a naponta kávézók aránya: míg a 8 általánost végzettek 12%-a, a szakmunkás végzettségűek 36%-a, a gimnáziumi érettségivel rendelkezők 40%-a, a felsőfokú végzettséggel rendelkezőknek pedig 55%-a fogyaszt naponta kávét. A napi fogyasztók fele két csészével is megiszik egy nap alatt, viszont három vagy annál több kávét már igen kevesen jeleztek. Míg a 15-19 évesek többsége csak egy csészével iszik egy nap, a 20-25 évesekre a napi két csésze jellemzőbb.

A rendszeres kávéfogyasztó fiatalok (akik legalább 2-3 naponta isznak kávét) döntő többséggel reggel, még otthon isszák meg frissítő italukat. A legnépszerűbb kávéfajták közé az espresso, a tejeskávé és a cappuccino tartozik. Az espressót főleg vidéken kedvelik, a tejeskávé viszont a budapesti fiatalokra jellemzőbb.

Az otthoni kávéfogyasztók preferencialistájának első helyén az őrölt-pörkölt kávé szerepel, melyet a "három az egyben"-típusú és az instant kávék követnek. Leggyakrabban cukorral, tejjel és tejszínnel gazdagítják az ízvilágot. A legnépszerűbb otthoni fogyasztásra szánt márkák közé tartozik a Douwe Egberts, a Tchibo, a Nescafé és a Jacobs.

Azok a fiatalok, akik legalább 2-3 naponta fogyasztanak kávét, leginkább az élénkítő hatás (75%-uk) és az íze miatt (46%-uk) kávéznak. Ugyanakkor egynegyedük arról vallott, hogy csupán megszokásból nyúl kávé után, egyötödük pedig csupán a kávézás hangulata miatt.

Rengeteg kutatás foglalkozik a kávéfogyasztás egészségre gyakorolt hatásával. A 15-25 éves rendszeres fogyasztók 70 százaléka azonban nem tartja egészségtelennek a kávéfogyasztást. Pozitív hatásként az élénkítő-frissítő érzésen és az ízén kívül a vízhajtó hatást, a vérkeringés serkentését és a teljesítményfokozást emelték ki. A negatívumok közül a magas vérnyomás, a szívritmuszavar és a fogak elszíneződése a legismertebb.

A kávé mellett egyéb élénkítő italok fogyasztása is jellemző a fiatalokra. A legtöbben kólát (56%) és teát isznak (52%), minden harmadik fiatal pedig az energiaitalok híve. A leggyakrabban fogyasztott teák közé a gyümölcs-, fekete- és zöld teák tartoznak, amit legtöbbször cukorral, citrommal vagy mézzel ízesítenek. A 15-25 évesek 27 százaléka betegség vagy megfázás esetén esküszik a teára, emellett 14%-uk gyógyhatása miatt választja.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!