szerző:
hvg.hu

Egyre több az elégedetlen hang a magas hazai benzinárak miatt: az utóbbi napokban két kezdeményezés is indult részben a Mol ellen, részben pedig az üzemanyagárak adótartalmának csökkentéséért. A fuvarozók a bojkott mellett demonstrációval is fenyegetőznek, a kijelölt új pénzügyminiszter pedig ígéretekkel hűtené le a kedélyeket.

A Mol ellen kampányolnak
© Mol Rt.
E-mailben terjed az utóbbi napokban az az internetes kezdeményezés, amely az üzemanyagok kiskereskedelmi árképzése miatt a Mol Rt. elleni bojkottra szólítja fel a címzetteket. Az ismeretlen eredetű levél arra hívja fel az autósokat, hogy a magas üzemanyagárak miatt május 2-án egyáltalán ne tankoljanak.  

„Mekkora szégyen már tényleg ez az ország???!!!” – teszi fel a kérdést az elektronikus levél. A szöveg felidézi a  Mol április 9-i áremelését: akkor az olajtársaság a benzin árát hét, a gázolaj árát öt forinttal emelte. A szöveg szerint a Mol azt is bejelentette, hogy a világpiaci árak alakulása a benzin esetében literenként mintegy 20 forintos, a gázolaj esetében pedig 12 forintos fokozatos emelést tenne indokolttá.

„Kinek az érdeke ez? Vajon hány magyar nagy- és kisrészvényese lehet a MOL-nak és milyen százalékarányban, akik nyereséget könyvelhetnek el maguknak?” – folytatja az üzenet, amely végül azt kéri az olvasótól, hogy tiltakozásul egyetlen napon, május 2-án ne tankoljon senki.

A napokban azonban valamelyest csökkentek az olajárak, ezért a Mol is csökkentette árait. Igaz csak kis mértékben: április 20-ától a benzin 2 forinttal, a gázolaj pedig 3 forinttal lett olcsóbb. Így szerdától a 95-ös ólmozatlan benzin 256,5 forintba, a 95-ös keverék benzin 259,5 forintba, a 98-as ólmozatlan benzin 265,5 forintba, a gázolaj  pedig 249 forintba kerül literenként.

Már évekkel ezelőtt is sokba került

Drága töltés
© sxc.hu
Az e-mail azt is kiemeli, hogy a Magyar Autóklub (MAK) 2003. november 26-án jogerősen pert nyert a Legfelsőbb Bíróságon a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ellen, mivel az nem megfelelően végezte a Mol ellen indított, az árképzéssel kapcsolatos vizsgálatot. A MAK álláspontját idézve a levél azt állítja, hogy a Mol „vasúti költséget számol vezetéken érkezett kőolajért, amit nem a nyugati tőzsdén vásárolt, de annak árával számolt.”

Az autóklub valójában az ellen a GVH-döntés ellen fellebbezett, amely 2001 januárjában megszüntette a Mol ellen korábban indult vizsgálatot. A fellebbezésre a bíróság újabb vizsgálatra kötelezte a versenyhivatalt. A tavaly februárban indított új eljárásban a GVH által felkért szakértő megállapította, hogy a Mol üzemanyag-nagykereskedelmi árai az 1997-2000 közötti időszakban magasabbak voltak, mint - a befektetett tőke elvárható hozamát is magukban foglaló – nagykereskedelmi költségei.

Az árak és a költségek közötti eltérést a GVH annak figyelembevételével értékelte, hogy a Mol nagykereskedelmi árai versenyárnak minősülnek. A versenyár alkalmazása a versenyjog szabályai szerint azonban nem kifogásolható, a szabálytól eltérésre a költségvizsgálat eredményei sem adtak alapot, ezért a GVH az eljárást megszüntette.

A hvg.hu meg szerette volna kérdezni az autóklub véleményét mind az internetes kezdeményezésről, a versenyhivatali döntésekről, illetve a Mol jelenlegi árképzésről, de Kovács Kázmér, az autóklub jogásza és etikai bizottságának elnöke elutasította a kérdéséket. Akárcsak a Mol, amely a hvg.hu kérdésére szintén nem kommentálta az ügyet.

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója a Figyelőnek korábban viszont azt mondta, hogy ha a Mol csökkentené az üzemanyagárakat, akkor 100 százalékos részesedést szerezne a magyar piacon a mostani 70-75 százalék helyett és megszűnne a verseny. A cég vezetője szerint a Mol legfeljebb annyit tehet, hogy a kereslet-kínálatot figyelembe véve nem emel túl gyorsan. 

Ultimátum a kormánynak (Oldaltörés)

Mit ígér a kijelölt pénzügyminiszter?
© magyarorszag.hu
Nemcsak a névtelen e-mail hirdetett benzinbojkottot az utóbb napokban: csütörtökön a fuvarozók két érdekvédelmi szervezete is arra szólította fel tagvállalkozásaikat, hogy külföldön tankoljanak mindaddig, amíg az itthoni gázolaj ára veszteséget okoz.

Sőt, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége és a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete közleménye szerint a hazai árak módosításáig a két szervezet "a szükséges és elégséges mértékben, törvényes keretek között megvalósítandó demonstrációk szervezését helyezi kilátásba".

A közlemény emlékeztet arra, hogy a fuvarozók a miniszterelnökhöz fordultak, és megoldási javaslatokat tettek a gázolaj árának, illetve adótartalmának csökkentésére. A bojkottot hirdető és demonstrációkkal fenyegetőző fuvarozó szervezetek tíz forintos azonnali árcsökkentést akarnak.

„Amennyiben a fenti célok megvalósítására érdemi intézkedés 2005. május 17-ig nem történik, úgy a cél elérése érdekében, valamennyi hazai termelő és forgalmazó hely bojkottját és megközelíthetőségének korlátozását helyezzük kilátásba” - áll a közleményben.

Az érdekképviseletek, a Pénzügyminisztérium és a Gazdasági Minisztérium korábban egy bizottságot hozott létre, amely az üzemanyagárak változásának hatásait, illetve az árak csökkentésének lehetőségét vizsgálta. Ám a fuvarozók szerint túl lassan halad a testület munkája. "A többször újra kezdett szakértői tárgyalások felgyorsított és eredményes lezárását várjuk az új pénzügyminisztertől. Mi versenyképesen akarunk vállalkozni, munkahelyet megőrizni, és nem demonstrációkkal kívánunk foglalkozni" - írta a két fuvarozói érdekképviselet, amely újabb találkozót kért a minisztertől.

A kijelölt új pénzügyminiszter, Veres János a napokban azt mondta: az üzemanyagok  jövedéki adóját és más adótételét úgy kell változtatni, hogy ezekből a termékekből Magyarországon vásároljanak azok, akik eddig ezt a határ túloldalán tették. A hírek szerint a kormány két javaslatot is vizsgál az üzemanyagok jövedéki adójával és áfatartalmával kapcsolatban. 

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
MTI Gazdaság

Vita a benzin jövedéki adójáról

A benzin jövedéki adója ma ugyannyi, mint három éve a Fidesz-kormány idején, a gázolajé pedig öt forinttal kevesebb - mondta Kovács Tibor, az MSZP frakcióvezető-helyettese. Lázár Mózes a Fidesz nevében visszautasította az előző kormányra való hivatkozást és felszólította a kormányt: hozzon intézkedéseket az üzemanyagárak csökkentése érdekében.

MTI Gazdaság

Merre mozdul itthon a benzin ára?

Az idén továbbra is magasak, hordónként 40 dollár körüliek lesznek a kőolajárak, s ehhez hasonlóan magasak lesznek a termékárak is - mondta Horváth Ferenc, a Mol Rt. ügyvezető igazgatója.

Gazdaság

Úszunk a benzinárral

Két százalékponttal meghaladta az export 4 százalékos növekedését a januári import, így a kereskedelmi mérleg 43...

Fülke: Orbánnak most a saját terveit kell lesöpörnie az asztalról

Fülke: Orbánnak most a saját terveit kell lesöpörnie az asztalról

Trump személyi ügyvédje már évek óta kavar Ukrajnában

Trump személyi ügyvédje már évek óta kavar Ukrajnában

Még mindig keresik a Himaláján eltűnt magyar hegymászót

Még mindig keresik a Himaláján eltűnt magyar hegymászót

És akkor Karácsony mély sóhajjal belenézett a főváros kasszájába

És akkor Karácsony mély sóhajjal belenézett a főváros kasszájába

Kína vezető szerepet kíván betölteni a kibertér fejlődésében

Kína vezető szerepet kíván betölteni a kibertér fejlődésében

Drámai hatását mutatták ki a légszennyezettségnek

Drámai hatását mutatták ki a légszennyezettségnek