Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Egyre több az elégedetlen hang a magas hazai benzinárak miatt: az utóbbi napokban két kezdeményezés is indult részben a Mol ellen, részben pedig az üzemanyagárak adótartalmának csökkentéséért. A fuvarozók a bojkott mellett demonstrációval is fenyegetőznek, a kijelölt új pénzügyminiszter pedig ígéretekkel hűtené le a kedélyeket.
A Mol ellen kampányolnak © Mol Rt. |
„Mekkora szégyen már tényleg ez az ország???!!!” – teszi fel a kérdést az elektronikus levél. A szöveg felidézi a Mol április 9-i áremelését: akkor az olajtársaság a benzin árát hét, a gázolaj árát öt forinttal emelte. A szöveg szerint a Mol azt is bejelentette, hogy a világpiaci árak alakulása a benzin esetében literenként mintegy 20 forintos, a gázolaj esetében pedig 12 forintos fokozatos emelést tenne indokolttá.
„Kinek az érdeke ez? Vajon hány magyar nagy- és kisrészvényese lehet a MOL-nak és milyen százalékarányban, akik nyereséget könyvelhetnek el maguknak?” – folytatja az üzenet, amely végül azt kéri az olvasótól, hogy tiltakozásul egyetlen napon, május 2-án ne tankoljon senki.
A napokban azonban valamelyest csökkentek az olajárak, ezért a Mol is csökkentette árait. Igaz csak kis mértékben: április 20-ától a benzin 2 forinttal, a gázolaj pedig 3 forinttal lett olcsóbb. Így szerdától a 95-ös ólmozatlan benzin 256,5 forintba, a 95-ös keverék benzin 259,5 forintba, a 98-as ólmozatlan benzin 265,5 forintba, a gázolaj pedig 249 forintba kerül literenként.
Már évekkel ezelőtt is sokba került
Drága töltés © sxc.hu |
Az autóklub valójában az ellen a GVH-döntés ellen fellebbezett, amely 2001 januárjában megszüntette a Mol ellen korábban indult vizsgálatot. A fellebbezésre a bíróság újabb vizsgálatra kötelezte a versenyhivatalt. A tavaly februárban indított új eljárásban a GVH által felkért szakértő megállapította, hogy a Mol üzemanyag-nagykereskedelmi árai az 1997-2000 közötti időszakban magasabbak voltak, mint - a befektetett tőke elvárható hozamát is magukban foglaló – nagykereskedelmi költségei.
Az árak és a költségek közötti eltérést a GVH annak figyelembevételével értékelte, hogy a Mol nagykereskedelmi árai versenyárnak minősülnek. A versenyár alkalmazása a versenyjog szabályai szerint azonban nem kifogásolható, a szabálytól eltérésre a költségvizsgálat eredményei sem adtak alapot, ezért a GVH az eljárást megszüntette.
A hvg.hu meg szerette volna kérdezni az autóklub véleményét mind az internetes kezdeményezésről, a versenyhivatali döntésekről, illetve a Mol jelenlegi árképzésről, de Kovács Kázmér, az autóklub jogásza és etikai bizottságának elnöke elutasította a kérdéséket. Akárcsak a Mol, amely a hvg.hu kérdésére szintén nem kommentálta az ügyet.
Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója a Figyelőnek korábban viszont azt mondta, hogy ha a Mol csökkentené az üzemanyagárakat, akkor 100 százalékos részesedést szerezne a magyar piacon a mostani 70-75 százalék helyett és megszűnne a verseny. A cég vezetője szerint a Mol legfeljebb annyit tehet, hogy a kereslet-kínálatot figyelembe véve nem emel túl gyorsan.
Mit ígér a kijelölt pénzügyminiszter? © magyarorszag.hu |
A közlemény emlékeztet arra, hogy a fuvarozók a miniszterelnökhöz fordultak, és megoldási javaslatokat tettek a gázolaj árának, illetve adótartalmának csökkentésére. A bojkottot hirdető és demonstrációkkal fenyegetőző fuvarozó szervezetek tíz forintos azonnali árcsökkentést akarnak.
„Amennyiben a fenti célok megvalósítására érdemi intézkedés 2005. május 17-ig nem történik, úgy a cél elérése érdekében, valamennyi hazai termelő és forgalmazó hely bojkottját és megközelíthetőségének korlátozását helyezzük kilátásba” - áll a közleményben.
Az érdekképviseletek, a Pénzügyminisztérium és a Gazdasági Minisztérium korábban egy bizottságot hozott létre, amely az üzemanyagárak változásának hatásait, illetve az árak csökkentésének lehetőségét vizsgálta. Ám a fuvarozók szerint túl lassan halad a testület munkája. "A többször újra kezdett szakértői tárgyalások felgyorsított és eredményes lezárását várjuk az új pénzügyminisztertől. Mi versenyképesen akarunk vállalkozni, munkahelyet megőrizni, és nem demonstrációkkal kívánunk foglalkozni" - írta a két fuvarozói érdekképviselet, amely újabb találkozót kért a minisztertől.
A kijelölt új pénzügyminiszter, Veres János a napokban azt mondta: az üzemanyagok jövedéki adóját és más adótételét úgy kell változtatni, hogy ezekből a termékekből Magyarországon vásároljanak azok, akik eddig ezt a határ túloldalán tették. A hírek szerint a kormány két javaslatot is vizsgál az üzemanyagok jövedéki adójával és áfatartalmával kapcsolatban.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Újabb izraeli és amerikai tervek szövődtek a gázai palesztin lakosság kitelepítésére, miközben a háború mellett harc folyik az élelmiszerért, és repedezik a klánok és a Hamász hallgatólagos hatalmi paktuma.
Vihart kavart a Kneecap fellépése a Sziget Fesztiválon, a kormány után több mint 150 művész is azt követelte, hogy mondják le a koncertet.
A Tisza Párt elnöke Szabó Tündére utalva reagált a Róka Rékáról szóló hírekre.
Minden évben 500 milliárd forinttal többet költene egészségügyre a Tisza-kormány.
A humorista szerint a miniszterelnök hazudik, amikor azt mondja, hogy számíthatnak rá a kárpátaljai magyarok.