szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Szerdán fél tizenegykor elindult első próbaútjára a világ ez idő szerint legnagyobb utasszállító repülőgépe, az Airbus A380-asa. A franciaországi Toulouse repülőterén 70 ezren figyelték az első felszállást.

A gép 15 méterrel szélesebb, négy méterrel magasabb és két méterrel hosszabb, mint a Boeing 747-es Jumbo, amely négy évtizeden át volt a "bajnok". Az A380-as 555 utast szállíthat vegyes osztályokkal, a Jumbo 416-ot. Teljesen turistaosztállyal berendezve az A380-as kapacitása 853 utas, a Jumbóé 568.

Nézze meg galériánkat!
© AP
Az A380-as fogadására a legtöbb repülőtér még nem alkalmas. A brit BAA repülőtér-üzemeltető például 450 millió fontot szán a megfelelő berendezések építésére.

Az A380-asra eddig 139 kötelező érvényű vásárlási ajánlat érkezett 13 vevőtől, és még további 15-re van nem kötelező ajánlat. A legnagyobb A380-as flotta, 45 géppel, a dubai Emirates légitársaságnál ígérkezik. Az A380-as 10,7 milliárd dollárnak megfelelő beruházási programja körülbelül 250 gép értékesítése után kezd megtérülni.

A légitársaságok utaskilométerenként legalább 15 százalékos költség-megtakarítást remélnek az A380-astól a Boeing 747-400-ashoz képest. Az A380-as listaára 285 millió dollárnak felel meg, a Boeing 747-400-asé 210 millió dollár.

Az A380-as minden idők második legnagyobb repülőgépe. Az eddigi legnagyobb a hatmotoros orosz Antonov An-225 Mriya, amelyet még a volt Szovjetunió épített az egykor tervezett szovjet űrrepülőgép szállítására. Az Antonov gépéből azonban csak két példány készült.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Világ

Az Airbus leelőzte a Boeinget

Az amerikai Boeing repülőgépgyártó konszern 25 év után elveszítette vezető helyét a polgári repülőgépek piacán, miután az idén valószínűleg 20 géppel kevesebbet tud eladni, mint fő riválisa, az Airbus.