szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ha télen cunami dúl Ázsiában, és ezrek mondják vissza a megrendelt utakat, akkor nyáron szükségszerűen gondok lesznek az utazási piacon? Még mindig túl sok az utaztató, ráadásul a korábbi csődök felelősei, a szabályokat megkerülve, továbbra is foglalkoznak utazásszervezéssel.

168 nevet tartalmaz a Manager Magazin ma megjelent számában szereplő feketelista, amelyen az elmúlt öt évben csődbement utazási irodák és egyéb, turizmussal foglalkozó cégek szerepelnek. Az utazásszervezéssel foglalkozó cégek piacán állandóan változnak a szereplők, s gyakran – főként nyáron, nyár végén - hallani olyan vállalkozásról, amely fizetésképtelenség miatt nem tudja hazahozni külföldről az utasait.

"Mint egy zsák bolha" – így jellemezte az állandóan változó szektort az Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal  egyik szakembere, ami az adatok ismeretében nem meglepő. A legfrissebb kimutatás szerint, nem tévedés, 1145 bejegyzett iroda folytat utazásszervezői, vagy -közvetítői tevékenységet. Ezek közül a szigorúbb feltételek mellett folytatható kiutaztatással is 529 társaság foglalkozik, miközben a Manager Magazinnak nyilatkozó piaci szakemberek szerint is legfeljebb 180-200 olyan „komoly” iroda működik, amelyek a szervezett külföldi utazásokra évente befizető 600-700 ezer ügyfél nagy részét elviszik. A durván évi 50 milliárd forintos piac többi résztvevője leginkább csak vegetál, többnyire csekély tőkeerejű, kis családi kft.-k és bt.-k formájában.

A Manager Magazinban olvasható lista az interneten is elérhető. A felsorolt cégek között olyan nevek találhatóak, mint a Mercator Travel, a Jorgos Travel Kft. És az Eurotours Utazási Iroda. A listán szereplő 168 cégből 94 Budapesten, 74 vidéki városokban működött. A teljes dokumentum letölthető a magazin weboldaláról.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

Nyaralás külföldön: tippek pórult járt utasoknak

Az utazási irodák katalógusaiban látottaktól a valóságban erősen eltérhetnek az egyéni vagy társasutakban ajánlott külföldi szálláshelyek, programok és az ellátás is. Ez azonban csak a kiutazás után derül ki, panaszkodni pedig nem mindig érdemes. Hosszas egyezkedésre és időigényes papírmunkára számíthatnak ugyanis azok, akik a saját hibájukon kívül rosszul sikerült utazás miatt kárpótlást kérnek az utazási irodától.