szerző:
MTI

A gépjárműforgalmazók július elsejétől büntethetők is, ha nem gondoskodnak az általuk forgalmazott gépkocsikról, amikor azok roncsautókká válnak például úgy, hogy erre szerződést kötnek megfelelő bontó-hasznosító cégekkel.

Eddig azonban mindössze három szerződés született a forgalmazó és a bontó-hasznosító oldal képviselői között a hulladékhasznosítási kötelezettség átvállalásáról. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) főtitkára elmondta: azt szeretnék elérni, hogy ne lehessen kivonni a forgalomból hivatalos bontási igazolás nélkül a roncsokat, vagy aki mégis ezt a megoldást választja, az a 2600 forintos bontási illetéknek legalább a hússzorosát, mintegy 52 ezer forintot legyen köteles fizetni külön illetékként.

"Az MGE kérte a környezetvédelmi tárcát, hogy a július 1-jei határidőt toják ki legalább fél évvel, ám eredménytelenül. A GKM-ben szerdán az érdekeltek jelenlétében megtartott egyeztetésen a környezetvédelmi hatóság ígéretet tett: ha a gépjármű forgalmazók nyilatkoznak arról, hogy már folyamatban van a szerződésük egy bontó-hasznosítóval, akkor azt pozitívan értékelik, és eltekintenek a szankcióktól" - hangsúlyozta az MGE főtitkára. Szerinte megoldást jelenthetne az is, ha a Belügyminisztérium módosítaná, az autók bontási igazolás alapján történő, végleges forgalomból való kivonásáról szóló rendeletét, amely egyszerűbbé, és egyértelműbbé tenné a járművek forgalomból való kivonását.

Egy EU irányelv és a hulladékká vált gépjárművekről szóló kormányrendelet szerint, a gépjárműimportőrök és forgalmazók legkésőbb június 30-ig köthettek szerződést egy bontó-hasznosító hálózattal, amelynek gondoskodnia kell megfelelő számú roncsautó átvételéről és feldolgozásáról. E szerződések híján, a legszigorúbb szankcióként péntektől, a gépjárműimportőrnek akár forgalmazási engedélyét is visszavonhatják, vagyis Magyarországon az adott márkakereskedő nem adhatna el egyetlen autót sem.

Hibbeyné Joó Márta, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium környezetvédelmi osztályának vezetője elmondta: szerinte is módosítani kellene a gépjárművek forgalomból történő kivonásának szabályozását, emellett a visszavételi kötelezettség teljesítését biztosító begyűjtő hálózat megszervezésének elmaradása esetén a további működést nem ellehetetlenítő szankcionálási rendszert kellene bevezetni a gépjármű forgalmazókra. Emlékeztetett arra, hogy a kormányrendelet meghatározza az elhasználódott gépjárművek gyártói felelősség alapján történő visszagyűjtését, az arra feljogosított, regisztrált autóbontókhoz való eljuttatását és a járművekből keletkezett hulladékok 2005 végéig 85 százalékos, 2015-ig pedig 95 százalékos újrahasznosítását.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Vélemény

Összejátszó autóbiztosítási cégek

A Gazdasági Versenyhivatal a múlt héten versenyellenes összejátszást gyanítva csapott le az Allianz és a Generali-Providencia biztosítókra, három nagy márkakereskedő - az Opel, a Porsche és a Peugeot - biztosítási alkuszcégeire és a márkakereskedők szövetségére, a Gémoszra.

Hadházy és Szél már két órája az MTVA székházban - addig maradnak, amíg be nem olvassák a petíciót

Hadházy és Szél már két órája az MTVA székházban - addig maradnak, amíg be nem olvassák a petíciót

Egyelőre főnök nélkül marad a Nissan

Egyelőre főnök nélkül marad a Nissan

Ezrek tüntetnek az MTVA székházánál - percről percre

Ezrek tüntetnek az MTVA székházánál - percről percre

Január végén szavaz a brit parlament a Brexitről

Január végén szavaz a brit parlament a Brexitről

És akkor apa és anya beköltözik a munkahelyére a családok évében

És akkor apa és anya beköltözik a munkahelyére a családok évében

Mit gondol, kit, és mihez hasonlítva írták át a Kossuth tér nevét a metrón?

Mit gondol, kit, és mihez hasonlítva írták át a Kossuth tér nevét a metrón?