szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A gépjárműforgalmazók július elsejétől büntethetők is, ha nem gondoskodnak az általuk forgalmazott gépkocsikról, amikor azok roncsautókká válnak például úgy, hogy erre szerződést kötnek megfelelő bontó-hasznosító cégekkel.

Eddig azonban mindössze három szerződés született a forgalmazó és a bontó-hasznosító oldal képviselői között a hulladékhasznosítási kötelezettség átvállalásáról. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) főtitkára elmondta: azt szeretnék elérni, hogy ne lehessen kivonni a forgalomból hivatalos bontási igazolás nélkül a roncsokat, vagy aki mégis ezt a megoldást választja, az a 2600 forintos bontási illetéknek legalább a hússzorosát, mintegy 52 ezer forintot legyen köteles fizetni külön illetékként.

"Az MGE kérte a környezetvédelmi tárcát, hogy a július 1-jei határidőt toják ki legalább fél évvel, ám eredménytelenül. A GKM-ben szerdán az érdekeltek jelenlétében megtartott egyeztetésen a környezetvédelmi hatóság ígéretet tett: ha a gépjármű forgalmazók nyilatkoznak arról, hogy már folyamatban van a szerződésük egy bontó-hasznosítóval, akkor azt pozitívan értékelik, és eltekintenek a szankcióktól" - hangsúlyozta az MGE főtitkára. Szerinte megoldást jelenthetne az is, ha a Belügyminisztérium módosítaná, az autók bontási igazolás alapján történő, végleges forgalomból való kivonásáról szóló rendeletét, amely egyszerűbbé, és egyértelműbbé tenné a járművek forgalomból való kivonását.

Egy EU irányelv és a hulladékká vált gépjárművekről szóló kormányrendelet szerint, a gépjárműimportőrök és forgalmazók legkésőbb június 30-ig köthettek szerződést egy bontó-hasznosító hálózattal, amelynek gondoskodnia kell megfelelő számú roncsautó átvételéről és feldolgozásáról. E szerződések híján, a legszigorúbb szankcióként péntektől, a gépjárműimportőrnek akár forgalmazási engedélyét is visszavonhatják, vagyis Magyarországon az adott márkakereskedő nem adhatna el egyetlen autót sem.

Hibbeyné Joó Márta, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium környezetvédelmi osztályának vezetője elmondta: szerinte is módosítani kellene a gépjárművek forgalomból történő kivonásának szabályozását, emellett a visszavételi kötelezettség teljesítését biztosító begyűjtő hálózat megszervezésének elmaradása esetén a további működést nem ellehetetlenítő szankcionálási rendszert kellene bevezetni a gépjármű forgalmazókra. Emlékeztetett arra, hogy a kormányrendelet meghatározza az elhasználódott gépjárművek gyártói felelősség alapján történő visszagyűjtését, az arra feljogosított, regisztrált autóbontókhoz való eljuttatását és a járművekből keletkezett hulladékok 2005 végéig 85 százalékos, 2015-ig pedig 95 százalékos újrahasznosítását.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vélemény

Összejátszó autóbiztosítási cégek

A Gazdasági Versenyhivatal a múlt héten versenyellenes összejátszást gyanítva csapott le az Allianz és a Generali-Providencia biztosítókra, három nagy márkakereskedő - az Opel, a Porsche és a Peugeot - biztosítási alkuszcégeire és a márkakereskedők szövetségére, a Gémoszra.