Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cfd09416-b510-4e5c-a304-75c1f606428f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Trump-barát ketrecharcos szerint az illegális bevándorlási hullám pusztítást okoz Írországban. ","shortLead":"A Trump-barát ketrecharcos szerint az illegális bevándorlási hullám pusztítást okoz Írországban. ","id":"20250318_Conor-McGregor-Feher-Haz-Donald-Trump-bevandorlas-ellenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfd09416-b510-4e5c-a304-75c1f606428f.jpg","index":0,"item":"dd35f2e8-0260-4b3f-893e-0f9bbf981782","keywords":null,"link":"/elet/20250318_Conor-McGregor-Feher-Haz-Donald-Trump-bevandorlas-ellenes","timestamp":"2025. március. 18. 11:32","title":"Conor McGregor a Fehér Házban járt, ahol bevándorlásellenes nézeteit fejtegette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc1ede5f-ece2-49c5-b14f-07f552cae4d4","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ennyi idő alatt 4 milliárd forintnyi osztalékot tudott kivenni a cégeiből.","shortLead":"Ennyi idő alatt 4 milliárd forintnyi osztalékot tudott kivenni a cégeiből.","id":"20250318_Meszaros-Lorinc-occse-5-ev-alatt-40-milliard-forintnyi-kozbeszerzest-nyert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc1ede5f-ece2-49c5-b14f-07f552cae4d4.jpg","index":0,"item":"11119e7c-4757-4925-a000-69c25b83bb3d","keywords":null,"link":"/kkv/20250318_Meszaros-Lorinc-occse-5-ev-alatt-40-milliard-forintnyi-kozbeszerzest-nyert","timestamp":"2025. március. 18. 08:14","title":"Közpénzeső Felcsúton: Mészáros Lőrinc öccse 5 év alatt 40 milliárd forintnyi közbeszerzést nyert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17adbb7c-be4c-49ee-a5ba-26a6f757f3b8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az agresszív közbeszéd ellen állnak ki a segítő szakemberek.","shortLead":"Az agresszív közbeszéd ellen állnak ki a segítő szakemberek.","id":"20250318_Orban-Viktor-poloska-peticio-szakemberek-tiltakozas-pszichologus-pszichiater","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17adbb7c-be4c-49ee-a5ba-26a6f757f3b8.jpg","index":0,"item":"11a095b2-fc3a-40cd-bc3c-e52605c4f054","keywords":null,"link":"/itthon/20250318_Orban-Viktor-poloska-peticio-szakemberek-tiltakozas-pszichologus-pszichiater","timestamp":"2025. március. 18. 10:25","title":"Petícióban ítélik el pszichológusok, pszichiáterek Orbán poloskás beszédét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1930d16d-aad1-4050-acea-9779ecf1f0b3","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A tenderre egy szlovák és egy magyar cég jelentkezett.","shortLead":"A tenderre egy szlovák és egy magyar cég jelentkezett.","id":"20250317_kassa-fociakademia-magyar-kozpenz-eredmenytelen-tender","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1930d16d-aad1-4050-acea-9779ecf1f0b3.jpg","index":0,"item":"15692420-177b-46da-bfba-fe9ab246cc84","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250317_kassa-fociakademia-magyar-kozpenz-eredmenytelen-tender","timestamp":"2025. március. 17. 15:06","title":"Elfogyott a pénz? Túl drága ajánlatok jöttek, ezért egyelőre nem épül magyar közpénzből fociakadémia Kassán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1dbe82b-7c84-44db-b9ce-f1153c4a243e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ételkiszállító cég banki problémával magyarázza a járandóságok elmaradását. Késésről ugyanakkor szerintük nincs szó.","shortLead":"Az ételkiszállító cég banki problémával magyarázza a járandóságok elmaradását. Késésről ugyanakkor szerintük nincs szó.","id":"20250317_Foodora-futarok-kifizetes-csuszas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1dbe82b-7c84-44db-b9ce-f1153c4a243e.jpg","index":0,"item":"d181d67f-7224-41ab-9d63-2580e8c96ad8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250317_Foodora-futarok-kifizetes-csuszas","timestamp":"2025. március. 17. 08:15","title":"Népszava: Nem fizette ki a Foodora a futárjait, többen emiatt \"sztrájkba helyezték magukat\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a33fe814-74c5-4129-87c5-48bd6d13ea0e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Teljesítette kéthetes küldetését, és összesen 119 GB tudományos adatot küldött vissza a Földre a Blue Ghost holdszonda. A zord holdi éjszaka beköszönte után végleg leállt.","shortLead":"Teljesítette kéthetes küldetését, és összesen 119 GB tudományos adatot küldött vissza a Földre a Blue Ghost holdszonda...","id":"20250318_firefly-aerospace-blue-ghost-holdszonda-kuldetes-vege-holdi-ejszaka-celok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a33fe814-74c5-4129-87c5-48bd6d13ea0e.jpg","index":0,"item":"cde0c4d1-5840-4651-8ba0-1c6339f3e487","keywords":null,"link":"/tudomany/20250318_firefly-aerospace-blue-ghost-holdszonda-kuldetes-vege-holdi-ejszaka-celok","timestamp":"2025. március. 18. 09:03","title":"14 nap után elnémult a Firefly holdszondája, a cég szerint minden feladatát teljesítette a szerkezet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43944ecf-bbc9-4387-acab-79d3b94fcf4d","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Elindult hétfőn a kormány legújabb gazdaságpolitikai innovációja, az árréssapka, amelytől az árak visszafogását várják a döntéshozók, bár azt maga Nagy Márton is elismerte, az intézkedés aligha fogja érdemben csökkenteni az inflációt. És nem is ez a legnagyobb baj vele: végigvettük a fogyasztói bizalomtól a forintárfolyamig miért többet árt, mint használ az árrésstop.","shortLead":"Elindult hétfőn a kormány legújabb gazdaságpolitikai innovációja, az árréssapka, amelytől az árak visszafogását várják...","id":"20250317_arres-arressapka-arresstop-kormany-hitelesseg-fogyasztas-inflacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43944ecf-bbc9-4387-acab-79d3b94fcf4d.jpg","index":0,"item":"a41f61b5-ff19-45e1-8a1d-ffcd469ecb32","keywords":null,"link":"/360/20250317_arres-arressapka-arresstop-kormany-hitelesseg-fogyasztas-inflacio","timestamp":"2025. március. 17. 12:23","title":"A kormány saját maga és az egész ország alatt vágja a fát az árrésstoppal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05779725-bed8-4366-ad31-287958239022","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Tábla, felfestés és lámpa is volt a gyalogátkelőnél. ","shortLead":"Tábla, felfestés és lámpa is volt a gyalogátkelőnél. ","id":"20250318_Zebran-gazolt-egy-figyelmetlen-sofor-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05779725-bed8-4366-ad31-287958239022.jpg","index":0,"item":"a2dbe174-a597-4c39-8e28-e731042dbdea","keywords":null,"link":"/cegauto/20250318_Zebran-gazolt-egy-figyelmetlen-sofor-video","timestamp":"2025. március. 18. 08:11","title":"Zebrán gázolt egy figyelmetlen sofőr – videóval","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyre bővülő választékban találunk a nagyáruházak boltok polcain saját márkás termékeket: a cégek célja a logójuk alá vett árukkal, hogy a gyártói márkáknak árkonkurenciát teremtsenek. A felmérések azt igazolják, a magyarok nagy része bízik a saját márkás termékekben. Vajon miért?
A GfK Hungária Piackutató Intézet 2004-es évre vonatkozó kereskedelmi márka analízise alapján az úgynevezett kereskedelmi, vagy saját márkák 9-18 százaléknyi részesedést birtokolnak a napi fogyasztási cikkek piacain; ezek legnagyobb részét a Tesco és a Coop termékek adják, de hozzájárulnak még olyan márkák is, mint a SPAR, az ARO vagy a CBA.
A saját márkás kínálat „összesített versenyében” a fogyasztási toplista élén lévő termék például a sűrített tej, a papírtörlő és papír zsebkendő, a WC papír, a tejszínhab, a citromlé, a tejföl vagy az állateledel. A legkevesebb bizalmat ugyanakkor a szénsavas üdítőknek, fűszereknek, sajtoknak és kávéspecialitásoknak szavazzuk bevásárláskor, ha saját márkákról van szó.
Fogarassy Gabriella, a GfK területvezetőjének összegzése szerint a kereskedelmi márkás termékek sikere az élelmiszer kategóriákban jelentősebb, a vegyi és kozmetikai árukat már nem keresik olyan lelkesen a fogyasztók, inkább a reklámozott, gyártói termékekhez hűségesek. Szerinte termékimázs kérdése is lehet, hogy „az emberek kisebb jelentőséget tulajdonítanak az élelmiszerek minőségének, forrásának, mint a kozmetikumokénak”.
Laber Zsuzsa, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője a hvg.hu-nak elmondta: tapasztalataik szerint a vásárlók kedvelik a saját márkákat, mert általuk a termékválaszték jelentősen bővül. A sajátmárkás árak pedig mindig az azonos kategóriába tartozó gyártói termékek árai alatt maradnak. "Plusz szolgáltatás", hogy egyes saját termékeken elkészítési javaslatokat, hasznos információkat is feltüntetnek, vagy kiegészítő termékekkel szolgálnak; erre legjobb példa a SPAR szakácskönyv.
Az olcsó termékekkel kapcsolatban rögtön felmerül a kérdés: min „spórolják meg" az alacsony árakat biztosító költségeket a boltok? Egyenes arányban állnak-e az árak a minőséggel? Mint azt Zsigri István, a Bravos kávétermékeket forgalmazó Mocca Negra Rt. kereskedelmi igazgatója elmondta, gyártójuk, a Multi Food 2000 Kft. által gyártott, csomagolt kereskedelmi márkás kávék ugyanazon az ISO minőségbiztosítási rendszer szerinti ellenőrzésen mennek keresztül, mint a Bravos termékek; ráadásul azokat még a forgalmazó cégek is ellenőrzik. Honnan akkor az alacsony ár a termékekhez? Seregély István, a Coop Hungary Rt. belföldi beszerzési divízió vezetője úgy magyarázza, hogy azokat nem terhelik az ún. "szervízköltségek", például reklám, területi képviselet.
Vásárláskor sokakban felmerül, vajon ki gyártja ezeket a termékeket? Ezt a legtöbb esetben nem árulják, nem árulhatják el a forgalmazók, akadnak azonban kivételek. Megtudtuk például, hogy az ARO-s, CBA-s, Coop-os, Tesco-s, SPAR-os vagy Profi-s márkajelzésű kávétermékeket a Mocca Negra Rt. gyártja.
Ám ilyen információt csak kevesen adhatnak meg, ugyanis a gyártó cégek szerződésben korlátozzák a forgalmazókat. Laber Zsuzsa úgy fogalmazott: „Sok esetben ugyanazok a gyártó cégek készítik a saját márkás termékeket, akik a legjobb, legkedveltebb magyar termékek gyártói. ” Ugyanakkor nyilvánvalóan nem érdeke a jól menő márkák forgalmazóinak, hogy elárulják, hol kapható ugyanaz a minőség alacsonyabb áron.
Arról, hogy melyek a legkedveltebb, illetve kevésbé sikeres, saját márkák alatt futó termékek, többnyire egyeznek a válaszok. Seregély István arról számolt be, hogy a Coop Hungary Rt. hatékony forgalmat bonyolít márkatermékeivel, s ezek közül például a saját márkás száraz állateledelek, az ásványvíz és a papíráru a szállítói márkák forgalmát is meghaladja. Kevésbé siekres a kávé- vagy a mosóporeladás. Véleménye szerint ennek oka, hogy ezekkel a termékcsoportokkal kapcsolatban nagyon erősek a kialakult vásárlói és fogyasztási szokások.
A SPAR-nál a leginkább sikeres kategóriába sorolhatók például a tejtermékek, az ásványvíz, de a SPAR márkanév alatt forgalmazott kozmetikai termékcsalád is. A dm Kft. kereskedelmi márka menedzsere, Reményi Rita a saját márkás pelenkát, papírárukat és tusfürdőket sorolta a „nagyon keresett” kategóriába.
Olyan termékek is vannak, amelyek eddig nem kerültek a saját kereskedelmi márkák repertoárjára; ilyenek például a hajszínezők vagy a rovarirtók, melyek Fogarassy Gabriella magyarázata szerint többnyire kis és nagyon speciális termékcsoportok.
Azzal kapcsolatban, hogy milyen gyártót, illetve származási helyet tüntetnek fel a forgalmazók a termékek leírásában, megoszlanak a szokások. A SPAR-os árucikkeken megnevezik a gyártót; a Coop Hungary Rt. azonban folyamatosan áll át arra a módszerre, hogy csak a kizárólagos forgalmazót tartalmazza a címke -illetve az előírásoknak megfelelően a száramzási helyet. A Tesco-nál a saját termékeiken mind a gyártót, mind a származási helyet feltüntetik, bár ezek közül csak az egyik kötelező.
Tehát ha valaki résen van és figyeli a termékleírásokat, megveheti a bevált, reklámozott terméket olcsóbb áron, más csomagolásba rejtve.
Az ötlet pofonegyszerű: vezessünk be egy antimárkát, egy brand nélküli brandet. A környezet- és emberbarát tornacipők gyártói borsot törnének a nagy sportmárkák orra alá. Se védjegy, se tömegtermelés, se profit?
Tavaly a legnagyobb értéknövekedést az eBay internetes aukciós portál, a HSBC pénzintézet, a Samsung elektronikai konszern, az Apple számítógép gyár és az UBS bankház érte el.
Idén év végére – ha tervei valóra válnak – a Szentkirályi Ásványvíz Kft. 150 millió palack ásványvíz forgalmazására lesz képes Magyarországon, ami a hazai 650 millió palackos összes ásványvízfogyasztás majd egynegyede.
Lezárult a Magyar Reklámszövetség 2005. május 6-án meghirdetett, a legkedveltebb magyar márkák felderítését célzó szavazása. a 26 ezer voks legtöbbje a Pöttyös Rudira, a Pick Téliszalámira, s a Boci Csokira érkezett.