Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"43a1fa6e-0321-400a-b7ed-aa8f08cfcbad","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Bess Truman óta nem láttak ilyen kevéssé aktív First Ladyt. ","shortLead":"Bess Truman óta nem láttak ilyen kevéssé aktív First Ladyt. ","id":"20250511_Melania-Trump-alig-tesz-eleget-a-First-Lady-feladatainak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43a1fa6e-0321-400a-b7ed-aa8f08cfcbad.jpg","index":0,"item":"587d1452-2af0-431e-82ec-d6ffd0f2f403","keywords":null,"link":"/elet/20250511_Melania-Trump-alig-tesz-eleget-a-First-Lady-feladatainak","timestamp":"2025. május. 11. 18:19","title":"Melania Trump két hetet sem töltött a Fehér Házban férje beiktatása óta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43b598d7-bf13-478f-a3f8-77ed16a0b8b8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több mint fél évszázad után tért vissza a Földre.","shortLead":"Több mint fél évszázad után tért vissza a Földre.","id":"20250510_Koszmosz-482-urszonda-becsapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43b598d7-bf13-478f-a3f8-77ed16a0b8b8.jpg","index":0,"item":"d34d68b2-a55c-4334-91c8-6e66fba5cb0d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250510_Koszmosz-482-urszonda-becsapodas","timestamp":"2025. május. 10. 14:13","title":"Becsapódhatott a szovjet Koszmosz-482 űrszonda, egyelőre nem tudni, hol ért földet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c8ff10f-dbf5-4864-9470-fee50161602d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Szerintük a férfi tevékenysége „nagy mértékben veszélyeztette hazánk szuverenitását”.","shortLead":"Szerintük a férfi tevékenysége „nagy mértékben veszélyeztette hazánk szuverenitását”.","id":"20250510_TEK-es-videoval-erositette-meg-a-kormany-hogy-kemkedessel-vadolt-ukrant-fogtak-Budapest-belvarosaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c8ff10f-dbf5-4864-9470-fee50161602d.jpg","index":0,"item":"9fef5c7a-f621-4118-aadb-226c4e811683","keywords":null,"link":"/itthon/20250510_TEK-es-videoval-erositette-meg-a-kormany-hogy-kemkedessel-vadolt-ukrant-fogtak-Budapest-belvarosaban","timestamp":"2025. május. 10. 13:15","title":"TEK-es videóval erősítette meg a kormány, hogy kémkedéssel vádolt ukránt fogtak Budapest belvárosában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f1c4232-7fd5-4989-8188-1582ae6626b4","c_author":"Bokros Dorottya - Martini Noémi","category":"vilag","description":"Rómába utaztunk, hogy megnézzük, milyen hangulatban, kik várják az új pápát, mit várnak tőle és mit jelent számukra Ferenc öröksége. Ott voltunk a Szent Péter téren, amikor felszállt a fehér füst, és kilépett az erkélyre XIV. Leó. ","shortLead":"Rómába utaztunk, hogy megnézzük, milyen hangulatban, kik várják az új pápát, mit várnak tőle és mit jelent számukra...","id":"20250510_papavalasztas-roma-vatikan-videoriport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f1c4232-7fd5-4989-8188-1582ae6626b4.jpg","index":0,"item":"f506a59e-4845-4a91-ac74-6e9ad312c064","keywords":null,"link":"/vilag/20250510_papavalasztas-roma-vatikan-videoriport","timestamp":"2025. május. 10. 18:23","title":"„Készültem a keresztnevekből, hogy tudjam, ki lesz a pápa és tudtam is!” – videóriport a Vatikánból a pápaválasztásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b77d466b-5fc7-42ff-8a41-46dd13491d7c","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A turisztikai ajánlathoz promóvideó is készült, kékvillogós autóval és magángéppel.","shortLead":"A turisztikai ajánlathoz promóvideó is készült, kékvillogós autóval és magángéppel.","id":"20250510_Luxusvadaszat-turai-kastely-Tiborcz-Istvan-BDPST","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b77d466b-5fc7-42ff-8a41-46dd13491d7c.jpg","index":0,"item":"ad16cd98-c0fd-40f8-9b8d-c3644be7a45b","keywords":null,"link":"/kkv/20250510_Luxusvadaszat-turai-kastely-Tiborcz-Istvan-BDPST","timestamp":"2025. május. 10. 15:47","title":"Luxusvadászatokat hirdet a turai kastély képeivel egy cég, Tiborczék azt állítják, visszaélés történt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ha bedől az amerikai demokrácia, azzal beteljesül a kínai elnök álma. Közben úgy tűnhet, Trump kezdi felismerni, hogy amit az izraeli vezetés művel, az az USA érdekeit veszélyeztetheti a Közel-Keleten. Válogatás a világlapok híreiből.","shortLead":"Ha bedől az amerikai demokrácia, azzal beteljesül a kínai elnök álma. Közben úgy tűnhet, Trump kezdi felismerni...","id":"20250510_nemzetkozi-lapszemle-magyar-peter-kembotrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"18915ba0-e05d-4bdb-80a6-99ce54d546f8","keywords":null,"link":"/360/20250510_nemzetkozi-lapszemle-magyar-peter-kembotrany","timestamp":"2025. május. 10. 08:43","title":"Magyar az utolsó remény, hogy békésen le lehessen váltani Orbánt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Orbán Viktor egészen megdöbbentő módon, az 1000 éves Tihanyi Apátságból küldött támogató üzenetet a szélsőségesen magyargyűlölő, korábban az úzvölgyi temetőben magyar sírokat gyalázó George Simion román elnökjelöltnek – írta Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke Facebook-bejegyzésében.","shortLead":"Orbán Viktor egészen megdöbbentő módon, az 1000 éves Tihanyi Apátságból küldött támogató üzenetet a szélsőségesen...","id":"20250510_Magyar-Peter-szerint-Orban-Viktor-elarulta-a-kulhoni-magyarokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"020fb024-2f4c-454c-8598-e72b6ad7c5a0","keywords":null,"link":"/itthon/20250510_Magyar-Peter-szerint-Orban-Viktor-elarulta-a-kulhoni-magyarokat","timestamp":"2025. május. 10. 15:08","title":"Magyar Péter szerint Orbán Viktor elárulta a külhoni magyarokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"351c9713-ea89-4215-94c6-3d4c35bec42b","c_author":"Németh András","category":"sport","description":"Marta Kosztjuk ukrán teniszezőnő, aki nyíltan kiállt az országa elleni orosz invázió ellen és nem volt hajlandó kezet fogni orosz vagy fehérorosz ellenfeleivel, kezet fogott Darja Kaszatkinával, miután pénteken 6-4 6-2-re legyőzte őt az olasz nyílt teniszbajnokság második fordulójában.","shortLead":"Marta Kosztjuk ukrán teniszezőnő, aki nyíltan kiállt az országa elleni orosz invázió ellen és nem volt hajlandó kezet...","id":"20250510_Egy-ukran-teniszezono-kezet-fogott-orosz-ellenfelevel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/351c9713-ea89-4215-94c6-3d4c35bec42b.jpg","index":0,"item":"2d0dbc65-aa6c-4c94-969c-ba5f0bf6242e","keywords":null,"link":"/sport/20250510_Egy-ukran-teniszezono-kezet-fogott-orosz-ellenfelevel","timestamp":"2025. május. 10. 18:14","title":"Egy ukrán teniszezőnő kezet fogott orosz ellenfelével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Új éjszakai járatok, buszsávok, vasútra és távolsági buszra is érvényes BKV-bérletek - egymással versengve ígérnek tömegközlekedési Kánaánt a fővárosnak a jövő évi választásokra kacsintó szocialista és szabaddemokrata vezetői. Ráadásul a sikerpropaganda az idén még pénzükbe sem kerül.
A főváros negyedik metrójáért harcoló - s ez ügyben az előző kormánnyal szemben csatát vesztett - Demszky Gábor főpolgármester újabb offenzívát indított, ezúttal azonban a metrót finanszírozó kormány támogatását élvezve. Több, a tömegközlekedést jobb helyzetbe hozó akciósorozata elemeként szeptember 1-jétől a Városháza megteszi az első lépést a 12 év óta csak emlegetett Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) létrehozására (HVG, 1998. január 10.). Eszerint a Budapesti Közlekedési Rt. (BKV) a havi bérleteinél 10 százalékkal drágább, úgynevezett összvonalas bérletet is bevezet, ezzel a városhatáron belül vonatozni s a Volánbusz Rt. távolsági járatain utazni is lehet, vagy a BKV-bérlet mellé kiegészítő jegy váltható rájuk, ugyanúgy, mint a városhatáron kívüli HÉV-szakaszokra. Egyelőre mindhárom cég tarifarendszere változatlan marad, ezzel együtt az új bérlet sem lenne kis lépés a tömegközlekedéssel ingázó napi közel 200 ezer ember, illetve a külső kerületekből a belvárosba igyekvők számára. Például a ma Rákosliget, Rákoskert vagy Nagytétény vasútállomástól a belvárosig közlekedők havi 7500 forintos MÁV-os bérlet árával szemben (amiből munkába járás esetén 6450 forintot a munkáltató áll) - a július 1-jétől 5950-ről 6250 forintra dráguló BKV-bérlet 10 százalékos felárával számolva - 625 forintból megúszhatóvá válik ugyanez a vonatozás.
"Új időszámítás kezdődik a fővárosi tömegközlekedésben" - jelentette be a városházi MSZP-frakció múlt pénteki sajtótájékoztatóján a Deák téri metróalagútban Gy. Németh Erzsébet frakcióvezető. A fővárosi közgyűlés csütörtökön dönt a közös bérletet is előirányzó BKSZ-alapszerződés elfogadásáról, Vajda Pál, főpolgármester-helyettes pedig abban bízik, addigra meglesz a kormány jóváhagyása is. A tarifarendezés idei számláját amúgy teljes egészében a kormány fizeti: a közlekedési tárca költségvetésében e célra eredetileg 480 millió forint szerepelt, amit a megszorító intézkedések során 432 millióra kurtított. Jövőre a Városháza is a zsebébe nyúl - ígérte Vajda, ami gyökeres fordulat ahhoz képest, hogy tavaly és az idén erre egyetlen fillért sem irányzott elő.
Az új bérlettel jövőre 1,8 milliárd forintot takaríthatnak meg a tömegközlekedést választók. Eddig ugyanis az ingázók több mint háromnegyede voltaképpen duplán fizetett a városhatár és a budapesti végállomás között: vasúti vagy távolságibusz-bérletet és BKV-bérletet is váltott. A MÁV viszont közel 1 milliárd, a Volánbusz több mint félmilliárd, a BKV 360 millió forintos úgynevezett áttarifálási bevételkieséssel számolhat. A kalkulált 1,8 milliárd forintos ráfizetés kétharmadát az előzetes egyeztetések alapján a közlekedési tárca, egyharmadát a főváros finanszírozza - mondta a HVG-nek Kéthelyi József, a BKSZ-t előkészítő iroda vezetője -, jóllehet a fővárosnak nemcsak a BKV-büdzsében keletkező hiányt kellene fedeznie, hanem részben a másik két cégét is, hiszen a helyi közlekedés önkormányzati feladat, aminek egy részét az összvonalas bérlet fejében a BKV helyett e két társaság végzi.
Éppen ez az ellenérdekeltség akadályozta mostanáig a közlekedési szövetséghez vezető első lépést. A Városháza attól tartott, hogy a BKSZ létrehozásától csökkenne a BKV bérletértékesítése - a tarifabevételek 85 százaléka -, s a kompenzációt egymagának kellene kigazdálkodnia. Demszky 1993-ban még Schamschula György MDF-es közlekedési miniszterrel állapodott meg: összehangolt menetrenddel, azonos tarifákkal működtetik a 3 millió fős agglomerációban a tömegközlekedést, de ennél tovább nem jutottak. A szabaddemokrata Lotz Károly miniszterrel már csak abban maradtak: legalább egy vonalon - például Vác-Budapest között - megpróbálják bevezetni az egységes tarifákat. A halva született ötlet után Katona Kálmán (Fidesz) közlekedési tárcavezető a főpolgármester-választási kampányban, 1998 októberében ígérte meg, hogy megszerzi a BKSZ beindításához szükséges több mint 3 milliárd forintot. Ezután a BKSZ ötletét csak a következő parlamenti választások előtti hónapokban, 2001 végén melegítette fel Fónagy János közlekedési miniszter, de ő is kosarat kapott a Városházától.
A főváros négy feltételt szabott az egyezséghez, amiből kettő teljesült, az is csak részben: a BKV 12 milliárd forintos állami támogatást kap, s a dolgozói bérletekhez havi 2 ezer forint adható adómentesen. Mivel azonban a Dél-Buda-Rákospalota metró ebben a választási ciklusban nem készül el, a főpolgármester stratégiát váltott, s szabad utat adott a BKSZ elindításának. "A menetrendek még nincsenek összehangolva, de a lábunkat betettük az ajtórésbe, 2010-ig létrejöhet a valódi közlekedési szövetség" - bizakodott Kéthelyi. Az egymás közötti teljesítményarányos elszámolást is meg fogja könnyíteni a BKV által tervezett csipkártyás bérlet. "A vasút és a Volánbusz is könnyen csatlakozhat ehhez a rendszerhez" - mondta a HVG-nek Bősze Sándor, a BKV főosztályvezetője, hozzátéve, jövőre, kísérletképpen, a kisföldalattin kezdődik az elektronikus jegyellenőrzés. Az átállás majdani teljes költsége meghaladja a 15 milliárd forintot.
A nagy kiadások tehát a következő ciklusra maradnak. Az idén futnak az olcsóbb programok, például a hétfőn személyesen Demszky által meghirdetett A tömegközlekedés előnyben akció. Ennek keretében a 7-es buszok a csúcsforgalomban a villamossíneken is közlekedhetnek. Az ötlet egyébként nem új, sőt a Bartók Béla út felújításakor már bizonyította is életképességét. Bár a vágányokat alkalmassá tették, hogy buszok is hajthassanak rajtuk, a közlekedési szakemberek ellenállása miatt nem véglegesítették ezt a több civil szervezet által évek óta javasolt megoldást.
Egy korábban szintén elvetett civil javaslatot tett most hirtelen magáévá a Városháza is - a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületét. Lakos Imre szabaddemokrata alpolgármester ugyanis bejelentette: szeptember 1-jétől a BKV átalakítja s megnyitja az utazóközönség számára éjszakai szolgálati járatait. "Jelenleg 17 vonalon, 220 kilométeren van menetrend szerinti éjszakai közlekedés, ezt harminc járatra és 440 kilométerre növeljük" - ismertette a részleteket Bősze a HVG-vel. Az évi mintegy 60 millió forintnyi BKV-pénzből kigazdálkodandó megoldással éjfél után is el lehet majd jutni tömegközlekedéssel a város egyik végéből a másikba, egyes csomópontokban a buszok bevárják majd egymást. A javuló tömegközlekedés hatására talán kevesebben fogják választani az autót, javulhat a tömegközlekedés és az egyéni közlekedés jelenleg 60-40 százalékos aránya. Bár az idén kevesebb mint fél kilométer autópálya árából elérhető mindez, mégis négy választási ciklust kellett várni, mire a változatlan főpolgármester és a változó kormányok egyszerre ítélték célszerűnek, hogy a sikerpropaganda-akciókat kiterjesszék a tömegközlekedésre is.