Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"19946c8d-34a2-47c5-a8fa-ae62055ddfb0","c_author":"Weyer Béla","category":"360","description":"Hatalmas a vasárnapi német parlamenti választás tétje: a leendő koalíciós kormány pártjainak úgy kell megoldást találniuk a migráció, a gazdaság gondjaira, hogy megakadályozzák a szélsőségek előretörését.","shortLead":"Hatalmas a vasárnapi német parlamenti választás tétje: a leendő koalíciós kormány pártjainak úgy kell megoldást...","id":"20250223_hvg-valasztas-nemetorszag-afd-cdu-menekultek-gazdasag-egymasra-utalva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19946c8d-34a2-47c5-a8fa-ae62055ddfb0.jpg","index":0,"item":"a3e99525-7880-493c-b8b3-f6c1c23210fb","keywords":null,"link":"/360/20250223_hvg-valasztas-nemetorszag-afd-cdu-menekultek-gazdasag-egymasra-utalva","timestamp":"2025. február. 23. 08:30","title":"„Ez az egyetlen, utolsó töltényünk van” – így készül Németország a választásokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f3f4ede-ac80-4d1c-bfef-5869289f3444","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök reményét fejezte ki, hogy az Egyesült Államok továbbra is támogatja országát.","shortLead":"Az ukrán elnök reményét fejezte ki, hogy az Egyesült Államok továbbra is támogatja országát.","id":"20250224_Zelenszkij-Trumppal-is-beszelt-az-online-G7-talalkozon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f3f4ede-ac80-4d1c-bfef-5869289f3444.jpg","index":0,"item":"34aee147-67c1-4aa4-8163-10ce95661da2","keywords":null,"link":"/vilag/20250224_Zelenszkij-Trumppal-is-beszelt-az-online-G7-talalkozon","timestamp":"2025. február. 24. 20:47","title":"Zelenszkij Trumppal is beszélt az online G7-találkozón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a398f7b-c775-4071-9e2e-9e3e8e37a20e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Kínai Tudomános Akadémia mérnökei lézerek segítségével értek el áttörést a képalkotás területén.","shortLead":"A Kínai Tudomános Akadémia mérnökei lézerek segítségével értek el áttörést a képalkotás területén.","id":"20250224_kina-megfigyeles-kamera-felbontas-pontossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a398f7b-c775-4071-9e2e-9e3e8e37a20e.jpg","index":0,"item":"0b77714e-300c-4b1d-9f52-b976eb46cadb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250224_kina-megfigyeles-kamera-felbontas-pontossag","timestamp":"2025. február. 24. 15:03","title":"Megépítették a világ legerősebb kémkameráját: 100 km-ről is milliméteres pontossággal lát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23c8a9fc-0739-49a1-9209-7fda44abe859","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A kormánypárti táboron belül is csak korlátozott érdeklődést váltott ki Orbán Viktor miniszterelnök szombati évértékelő beszéde. Akik megnézték, azok többsége sem tudott belőle semmit sem kiemelni – állítja az Europion közvélemény-kutató.","shortLead":"A kormánypárti táboron belül is csak korlátozott érdeklődést váltott ki Orbán Viktor miniszterelnök szombati évértékelő...","id":"20250224_Sok-fideszes-meg-csak-nem-is-hallott-Orban-evertekelojerol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23c8a9fc-0739-49a1-9209-7fda44abe859.jpg","index":0,"item":"51be63b6-e3f4-48f7-bfc3-fa34c45855b3","keywords":null,"link":"/itthon/20250224_Sok-fideszes-meg-csak-nem-is-hallott-Orban-evertekelojerol","timestamp":"2025. február. 24. 20:17","title":"Sok fideszes még csak nem is hallott Orbán évértékelőjéről - állítja egy friss felmérés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85181ce1-cb0e-4132-b148-df62ad49962f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rendelkezésre álló adatok szerint a 13 éves lány 2025. február 22-én XV. kerületi otthonából ismeretlen helyre távozott. A rendőrök jelenleg is keresik.","shortLead":"A rendelkezésre álló adatok szerint a 13 éves lány 2025. február 22-én XV. kerületi otthonából ismeretlen helyre...","id":"20250223_Eltunt-egy-13-eves-lany-a-15-keruletben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85181ce1-cb0e-4132-b148-df62ad49962f.jpg","index":0,"item":"9c284068-7600-4704-bfa7-c2039adfd2e9","keywords":null,"link":"/itthon/20250223_Eltunt-egy-13-eves-lany-a-15-keruletben","timestamp":"2025. február. 23. 09:34","title":"Eltűnt egy 13 éves lány a 15. kerületből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: kavarás a Közel-Keleten és gyilkosság Oroszországban. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250223_Elvitelre-Orban-Viktor-Hazafi-Alekszej-Navalnij-Kozel-Kelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"bc82ae1a-927f-4863-85e9-ca20b4f27f2c","keywords":null,"link":"/itthon/20250223_Elvitelre-Orban-Viktor-Hazafi-Alekszej-Navalnij-Kozel-Kelet","timestamp":"2025. február. 23. 06:00","title":"Elvitelre #107: Orbán Viktor, és egy Hazafi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"740ebae1-4f4f-4611-924f-4b241f7ddeb5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az utcán, eszméletlen állapotban találtak rá szombaton a lányra, akit kórházba vittek, de néhány órával később meghalt. A helyi lap szerint baleset érhette.","shortLead":"Az utcán, eszméletlen állapotban találtak rá szombaton a lányra, akit kórházba vittek, de néhány órával később meghalt...","id":"20250223_Baleset-miatt-meghalt-egy-14-eves-lany-Zalaszentgroton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/740ebae1-4f4f-4611-924f-4b241f7ddeb5.jpg","index":0,"item":"1b8fbd57-66dd-4264-8176-582ed690640a","keywords":null,"link":"/itthon/20250223_Baleset-miatt-meghalt-egy-14-eves-lany-Zalaszentgroton","timestamp":"2025. február. 23. 14:28","title":"Meghalt egy 14 éves lány Zalaszentgróton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cff1b4a1-f1e8-44e0-bbfe-664007a69de3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"15 éve hiúsult meg a gyurcsányi kaszinóváros terve Sukorón, ahol most a NER készül kiemelt beruházásra, csak azt nem tudni, hogy pontosan mit építenek.","shortLead":"15 éve hiúsult meg a gyurcsányi kaszinóváros terve Sukorón, ahol most a NER készül kiemelt beruházásra, csak azt nem...","id":"20250224_Nem-csak-a-helyieknek-a-polgarmesternek-sem-arulta-el-a-kormany-hogy-mi-epul-Sukoron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cff1b4a1-f1e8-44e0-bbfe-664007a69de3.jpg","index":0,"item":"0348938e-0ed9-4704-9fba-897b1d418289","keywords":null,"link":"/itthon/20250224_Nem-csak-a-helyieknek-a-polgarmesternek-sem-arulta-el-a-kormany-hogy-mi-epul-Sukoron","timestamp":"2025. február. 24. 12:28","title":"A polgármesternek sem árulta el a kormány, hogy mi épül Sukorón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Új éjszakai járatok, buszsávok, vasútra és távolsági buszra is érvényes BKV-bérletek - egymással versengve ígérnek tömegközlekedési Kánaánt a fővárosnak a jövő évi választásokra kacsintó szocialista és szabaddemokrata vezetői. Ráadásul a sikerpropaganda az idén még pénzükbe sem kerül.
A főváros negyedik metrójáért harcoló - s ez ügyben az előző kormánnyal szemben csatát vesztett - Demszky Gábor főpolgármester újabb offenzívát indított, ezúttal azonban a metrót finanszírozó kormány támogatását élvezve. Több, a tömegközlekedést jobb helyzetbe hozó akciósorozata elemeként szeptember 1-jétől a Városháza megteszi az első lépést a 12 év óta csak emlegetett Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) létrehozására (HVG, 1998. január 10.). Eszerint a Budapesti Közlekedési Rt. (BKV) a havi bérleteinél 10 százalékkal drágább, úgynevezett összvonalas bérletet is bevezet, ezzel a városhatáron belül vonatozni s a Volánbusz Rt. távolsági járatain utazni is lehet, vagy a BKV-bérlet mellé kiegészítő jegy váltható rájuk, ugyanúgy, mint a városhatáron kívüli HÉV-szakaszokra. Egyelőre mindhárom cég tarifarendszere változatlan marad, ezzel együtt az új bérlet sem lenne kis lépés a tömegközlekedéssel ingázó napi közel 200 ezer ember, illetve a külső kerületekből a belvárosba igyekvők számára. Például a ma Rákosliget, Rákoskert vagy Nagytétény vasútállomástól a belvárosig közlekedők havi 7500 forintos MÁV-os bérlet árával szemben (amiből munkába járás esetén 6450 forintot a munkáltató áll) - a július 1-jétől 5950-ről 6250 forintra dráguló BKV-bérlet 10 százalékos felárával számolva - 625 forintból megúszhatóvá válik ugyanez a vonatozás.
"Új időszámítás kezdődik a fővárosi tömegközlekedésben" - jelentette be a városházi MSZP-frakció múlt pénteki sajtótájékoztatóján a Deák téri metróalagútban Gy. Németh Erzsébet frakcióvezető. A fővárosi közgyűlés csütörtökön dönt a közös bérletet is előirányzó BKSZ-alapszerződés elfogadásáról, Vajda Pál, főpolgármester-helyettes pedig abban bízik, addigra meglesz a kormány jóváhagyása is. A tarifarendezés idei számláját amúgy teljes egészében a kormány fizeti: a közlekedési tárca költségvetésében e célra eredetileg 480 millió forint szerepelt, amit a megszorító intézkedések során 432 millióra kurtított. Jövőre a Városháza is a zsebébe nyúl - ígérte Vajda, ami gyökeres fordulat ahhoz képest, hogy tavaly és az idén erre egyetlen fillért sem irányzott elő.
Az új bérlettel jövőre 1,8 milliárd forintot takaríthatnak meg a tömegközlekedést választók. Eddig ugyanis az ingázók több mint háromnegyede voltaképpen duplán fizetett a városhatár és a budapesti végállomás között: vasúti vagy távolságibusz-bérletet és BKV-bérletet is váltott. A MÁV viszont közel 1 milliárd, a Volánbusz több mint félmilliárd, a BKV 360 millió forintos úgynevezett áttarifálási bevételkieséssel számolhat. A kalkulált 1,8 milliárd forintos ráfizetés kétharmadát az előzetes egyeztetések alapján a közlekedési tárca, egyharmadát a főváros finanszírozza - mondta a HVG-nek Kéthelyi József, a BKSZ-t előkészítő iroda vezetője -, jóllehet a fővárosnak nemcsak a BKV-büdzsében keletkező hiányt kellene fedeznie, hanem részben a másik két cégét is, hiszen a helyi közlekedés önkormányzati feladat, aminek egy részét az összvonalas bérlet fejében a BKV helyett e két társaság végzi.
Éppen ez az ellenérdekeltség akadályozta mostanáig a közlekedési szövetséghez vezető első lépést. A Városháza attól tartott, hogy a BKSZ létrehozásától csökkenne a BKV bérletértékesítése - a tarifabevételek 85 százaléka -, s a kompenzációt egymagának kellene kigazdálkodnia. Demszky 1993-ban még Schamschula György MDF-es közlekedési miniszterrel állapodott meg: összehangolt menetrenddel, azonos tarifákkal működtetik a 3 millió fős agglomerációban a tömegközlekedést, de ennél tovább nem jutottak. A szabaddemokrata Lotz Károly miniszterrel már csak abban maradtak: legalább egy vonalon - például Vác-Budapest között - megpróbálják bevezetni az egységes tarifákat. A halva született ötlet után Katona Kálmán (Fidesz) közlekedési tárcavezető a főpolgármester-választási kampányban, 1998 októberében ígérte meg, hogy megszerzi a BKSZ beindításához szükséges több mint 3 milliárd forintot. Ezután a BKSZ ötletét csak a következő parlamenti választások előtti hónapokban, 2001 végén melegítette fel Fónagy János közlekedési miniszter, de ő is kosarat kapott a Városházától.
A főváros négy feltételt szabott az egyezséghez, amiből kettő teljesült, az is csak részben: a BKV 12 milliárd forintos állami támogatást kap, s a dolgozói bérletekhez havi 2 ezer forint adható adómentesen. Mivel azonban a Dél-Buda-Rákospalota metró ebben a választási ciklusban nem készül el, a főpolgármester stratégiát váltott, s szabad utat adott a BKSZ elindításának. "A menetrendek még nincsenek összehangolva, de a lábunkat betettük az ajtórésbe, 2010-ig létrejöhet a valódi közlekedési szövetség" - bizakodott Kéthelyi. Az egymás közötti teljesítményarányos elszámolást is meg fogja könnyíteni a BKV által tervezett csipkártyás bérlet. "A vasút és a Volánbusz is könnyen csatlakozhat ehhez a rendszerhez" - mondta a HVG-nek Bősze Sándor, a BKV főosztályvezetője, hozzátéve, jövőre, kísérletképpen, a kisföldalattin kezdődik az elektronikus jegyellenőrzés. Az átállás majdani teljes költsége meghaladja a 15 milliárd forintot.
A nagy kiadások tehát a következő ciklusra maradnak. Az idén futnak az olcsóbb programok, például a hétfőn személyesen Demszky által meghirdetett A tömegközlekedés előnyben akció. Ennek keretében a 7-es buszok a csúcsforgalomban a villamossíneken is közlekedhetnek. Az ötlet egyébként nem új, sőt a Bartók Béla út felújításakor már bizonyította is életképességét. Bár a vágányokat alkalmassá tették, hogy buszok is hajthassanak rajtuk, a közlekedési szakemberek ellenállása miatt nem véglegesítették ezt a több civil szervezet által évek óta javasolt megoldást.
Egy korábban szintén elvetett civil javaslatot tett most hirtelen magáévá a Városháza is - a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületét. Lakos Imre szabaddemokrata alpolgármester ugyanis bejelentette: szeptember 1-jétől a BKV átalakítja s megnyitja az utazóközönség számára éjszakai szolgálati járatait. "Jelenleg 17 vonalon, 220 kilométeren van menetrend szerinti éjszakai közlekedés, ezt harminc járatra és 440 kilométerre növeljük" - ismertette a részleteket Bősze a HVG-vel. Az évi mintegy 60 millió forintnyi BKV-pénzből kigazdálkodandó megoldással éjfél után is el lehet majd jutni tömegközlekedéssel a város egyik végéből a másikba, egyes csomópontokban a buszok bevárják majd egymást. A javuló tömegközlekedés hatására talán kevesebben fogják választani az autót, javulhat a tömegközlekedés és az egyéni közlekedés jelenleg 60-40 százalékos aránya. Bár az idén kevesebb mint fél kilométer autópálya árából elérhető mindez, mégis négy választási ciklust kellett várni, mire a változatlan főpolgármester és a változó kormányok egyszerre ítélték célszerűnek, hogy a sikerpropaganda-akciókat kiterjesszék a tömegközlekedésre is.