Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Gyors ütemben bővítik multimédiás kínálatukat a harmadik generációs szolgáltatások áttörésére készülő mobiltelefon-társaságok és -készülékgyártók. Az új telefonok rádióadásokat vesznek és videoklipeket töltenek le, illetve digitális zenelejátszóként is működnek.
Szó sincs arról, hogy a felnőttek és a tizenévesek piacának telítődése miatt most az óvodásokra is kivetnénk a hálónkat - magyarázkodik több amerikai szórakoztatóipari cég, amely rövid rajzfilmek letöltésére és lejátszására alkalmas mobiltelefonokat adna az iparág számára még fehér foltnak számító 3 év körüli korosztály kezébe. A Walt Disney és a Warner Brothers is távközlési partnereket keres egy ilyen szolgáltatáshoz, a Sesame Street sorozat tulajdonosa, a Sesame Workshop nonprofit oktatási szervezet viszont már meg is találta: nemrég kötött szerződést az USA egyik vezető mobiltelefon-társaságával, a Verizon Wireless-szel. A megállapodás szerint a Verizon V-Cast nevű, havi 15 dollárba kerülő széles sávú multimédia-csomagjának előfizetői már nemcsak tévén, hanem telefonon is élvezhetik a Sesame Street egyes epizódjait.
A harmadik generációs (3G) készülékekkel "fogható", idén februárban indult V-Cast révén az előfizetők - persze külön díjért - háromdimenziós videojátékokat, politikai, üzleti, szórakoztatóipari és sporthíreket, időjárás-jelentést, valamint fél-három perces videoklipeket tölthetnek le. Az új médiumot a Rupert Murdoch médiacézár birodalmához tartozó Fox Television tévécsatorna is felfedezte: a Kiefer Sutherland főszereplésével forgatott, 24 című tévésorozat alapján 60 másodperces, kifejezetten mobiltelefon-képernyőre írt epizódokat - iparági szlengben mobizódokat - készített, amelyeket szintén a V-Cast felhasználói nézhetnek meg, bárhol és bármikor.
Az újfajta multimédiás szolgáltatásokkal a mobiltársaságok egyszerre akarják hasznosítani a drága pénzen vett 3G-licenceiket, és újabb készülékekkel elárasztani a fejlett országok piacait, ahol a telefonok száma lassan megközelíti a felnőtt lakosokét. A kísérletezés fő terepe Japán és Dél-Korea. Utóbbiban már szinte hétköznapi dolog, ha valaki a mobiljáról vezérli háztartási eszközeit, légkondicionálóját vagy éppen garázskapuját. Tesztelik azt a szolgáltatást is, amely műholdról 14 tévé- és 24 rádiócsatornát sugároz 3G-s készülékekre, havi 12,4 dollárnak megfelelő előfizetésért. Németország is igyekszik lépést tartani: a jövő évi futball-világbajnokság idején a mérkőzéseket ily módon fogják élőben "sugározni" a tévéközelben nem lévők telefonjára.
A mobiltelefonokra küldött video- és tévéképek az amerikai ABI Research csúcstechnológiai piackutató cég szerint már most is évi 200 millió dolláros üzletet jelentenek. A piac azonban az évtized végére akár 27 milliárd dollárosra is duzzadhat, ha a 3G készülékekhez megfelelő szolgáltatási csomagok társulnak. A mobiltelefonok másik fejlődési iránya - miközben a fényképezés lassan alapkövetelmény - a digitális zenelejátszás. A szolgáltatók ugyanis a csengőhangok iránti érdeklődés felfutásán és az abból származó profiton (HVG, 2005. február 12.) nekibuzdulva arra számítanak, hogy az MP3-ra, illetve más digitális formátumba tömörített zenék piacán is van keresnivalójuk.
A mikrocsipek teljesítményének gyorsulásával, az akkumulátor élettartamának meghosszabbodásával, valamint a beépített memória kapacitásának növekedésével egyre-másra jönnek ki olyan telefonok, amelyek a letölthető és lejátszható zeneszámok mennyiségét tekintve fölveszik a versenyt a flashmemóriás MP3-lejátszókkal. A japán-svéd Sony Ericsson márciusban mutatta be a Walkman telefont, az amerikai Motorola három új, digitális zenei lejátszóként is működő modellt jelentett be, míg a piacvezető finn Nokia a Microsoft programját és a seattle-i székhelyű Loudeye zenebázisát felhasználva kínál letöltési lehetőséget.
Az üzleti modellen azonban akad még csiszolnivaló, amit az is mutat, hogy a Motorola a tavaszi hannoveri CeBit számítástechnikai kiállításra ígérte az Apple internetes digitális zeneboltjával, az iTunes Music Store-ral együttműködő telefonját, ám a premier elmaradt. Értesülések szerint főként azért, mert a szolgáltatók egyelőre nem kapkodnak a készülékért, nem világos ugyanis számukra, milyen mértékben részesednek a zenéért fizetett pénzből. Az internetről letölthető zeneszámoknál nincs továbbítási költség, ám a mobiltársaságok ragaszkodnak ahhoz, hogy a hálózatukon bonyolódó üzlet után megkapják a maguk jussát. Az előny náluk van: becslések szerint az idén világszerte 112 millió, zenelejátszásra is alkalmas mobiltelefont adnak el, ez több mint duplája az értékesíteni remélt MP3-lejátszóknak.
NAGY GÁBOR
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Egyelőre nem világos, milyen ellencsapásra lehet képes Irán, ugyanakkor Donald Trump táborában is többen úgy látják, hogy Amerikának nem lett volna szabad belekeverednie ebbe a háborúba.
Többféle nézetben is rá lehet nézni az éppen közlekedő vonatokra.
A nemzetközileg elismert kutató 91 éves volt.
Érdemes lesz minél gyakrabban hidratálni és kerülni a tűző napot a déli órákban.