Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Fut a pénze után a szocialista képviselő Kapolyi László: évek óta nem tud erőművet építeni az orosz államadósság fejében jutányos áron megvett gázturbinájához, így fizetni sem tud a büdzsének. Legújabb ötletként az erőmű helyszínéül a választási körzetéhez közeli Vásárosnaményt szemelte ki.
Mint a forró krumplit, úgy próbálja valahová végre "letenni" Kapolyi László volt ipari miniszter, szocialista országgyűlési képviselő azt a 270 megawatt kapacitású gázturbinát, amit még 2000 végén vásárolt egy szentpétervári energetikai cégtől az orosz államadósság terhére (HVG, 2003. február 1.). Kapolyit ugyanis szorítja az idő. A Magyar Államkincstárba már 2003-ban és 2004-ben, két részletben be kellett volna fizetnie 45 millió dollárt, amit azonban - miután csúszik az erőművi beruházás - egyelőre nem tudott teljesíteni. Az MSZP-s képviselő tavaly a kormánytól fizetési haladékot kapott: 2005. június végéig 26 millió dollárt kell leperkálnia, a fennmaradó részt pedig 2006 végéig.
A gázturbinát Kapolyi - pontosabban a tulajdonában álló, főként villamosenergia-importtal foglalkozó System Consulting Rt. (SC) - eredetileg az ukrajnai Kárpátaljai Erőmű megépítéséhez szánta, ez az üzlet azonban befuccsolt. Ezt követően Kapolyi újabb helyszínként a többségi állami tulajdonban lévő és eladásra szánt Vértesi Erőmű Rt.-be telepítette volna a gázturbinát (HVG, 2003. szeptember 20.). Az SC vezette konzorcium a 2003-as privatizációs pályázaton fényes ajánlattal nyert: a 3 milliárd forintos vételáron túl egyebek között átvállalta volna a széntüzelésű erőmű 20 milliárd forintot igénylő környezetvédelmi beruházásához adott állami garanciát, és a cég bánhidai telephelyén egy új, korszerű erőművi blokk megépítését ígérte be.
A Vértesi Erőmű megvétele kétségkívül szívügye is lehetett a térséghez ezer szállal kötődő Kapolyinak, akinek a karrierje - fiatal mérnökként - a "szomszédos" tatabányai szénbányáknál indult, s aki a nyolcvanas években, miniszterként, a Vértesi Erőmű kiszolgálására két bánya (a márkushegyi és a mányi) megnyitását szorgalmazta. Utóbbiak idővel gazdaságtalannak bizonyultak. A helyi szénbányászat esetleges újbóli megmentőjeként Kapolyi a 2004 végén bezárt mányi bánya működésének egyéves meghosszabbítását ígérte, míg a Márkushegyen bányászott barnaszénre az SC 2014-ig tartott volna igényt.
"Csakhogy ez az üzlet is dugába dőlt, mivel a szerződéstervezet aláírása után fény derült egy, a pályázatban nem szereplő momentumra" - emlékezik ma Kapolyi a HVG-nek. Eszerint 2004 januárjától környezetterhelési díjat róttak ki a hazai széntüzelésű erőművekre, ami a Vértesi Erőmű esetében évi több milliárd forintos bírságot jelent. A 2004-re elkészült környezetvédelmi beruházás ugyanis csupán az erőmű kén-dioxid-kibocsátását szüntette meg, szén-dioxid- és szén-monoxid-szennyezését azonban nem. Miután a bírság kompenzálására az állam nem volt hajlandó, a Kapolyi-cég 2004 februárjában visszalépett a Vértesi Erőmű megvásárlásától. A visszavonulóban más is szerepet játszott: a kormány ahhoz sem járult hozzá, hogy az erőmű új tulajdonosa is megkapja azt az - idei évben 8 milliárd forintra rúgó - áramár-kiegészítést, amellyel a nagykereskedő Magyar Villamos Művek Rt. (MVM) a gazdasági miniszter rendelete alapján kénytelen a Vértesi Erőmű drágán megtermelt áramát szubvencionálni (eszerint az MVM-nek a 270 megawatt kapacitású erőműben termelt áram felét kilowattóránként 32 forintért kell átvennie, ami hozzávetőleg kétszerese a piaci árnak).
A meghiúsult üzlet után az állam feje is főhet. A pártában maradt erőmű állami támogatását ugyanis Brüsszel sem nézi jó szemmel, ezért a kormány az állami apanázst az EU-ban nem kifogásolt, úgynevezett szénfillér bevezetésére tervezi átfazonírozni. Eszerint a szénbányászat támogatása címén a Vértesi Erőmű már idén ősztől kilowattóránként mintegy 10-30 fillérrel többet számlázhat az áramért - feltéve, hogy ezt Brüsszelben jóváhagyják.
Mentőövként viszont még mindig ott volt Kapolyi számára a Vértesi Erőmű bánhidai telephelye - amit 2004. december végén amúgy is leállítani terveztek -, ezért 2,3 milliárd forintot ajánlott. Csakhogy ismét egy általa korábban nem ismert környezetvédelmi bírságra derült fény: a bánhidai blokk légszennyezése miatt 1 milliárd forint büntetést kellett volna kifizetni. Ettől a szakhatóság a várható bezárás miatt ideiglenesen eltekintett ugyan, ám a telephely további üzemeltetése esetén bevasalta volna.
Ekkorra azonban már új, immár mintegy 120 millió euró költségűre dagadt projekt körvonalazódott a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei városkában, Vásárosnaményban. (Érdemes megjegyezni: Kapolyi 2002-ben az MSZP Szabolcs megyei listájáról jutott be a parlamentbe, miután Fehérgyarmaton alulmaradt a fideszes Lengyel Jánossal szemben.) A készülődés jelei már a tavalyi évre vonatkozó képviselői vagyonbevallásából is sejthetők voltak: Kapolyi 2004 végén mintegy 55 millió forint értékben 18 hektárnyi mezőgazdasági területet, szántót, legelőt vásárolt fel a település határában. Ez év elején pedig projektcége, a Kárpát Energo Kft. a Magyar Energia Hivatalnál (MEH) megkezdte az engedélyeztetési eljárást: egy 234 megawatt kapacitású, kombinált ciklusú gázerőmű építéséhez kért tüzelőanyag-választási engedélyt, amit a MEH április elején meg is adott. A tervek szerint az új, zöldmezős beruházásban megvalósuló erőmű 2007 elején kezdi meg működését.
A jövő évi országgyűlési választáson szintén Szabolcs megyében induló Kapolyi így, új munkahelyek ígéretével akár politikai tőkét is kovácsolhat magának. Ezt szolgálhatja a megyei területfejlesztési tanáccsal néhány hete megalapított új távközlési cég, a Szatáv Rt. is, amely nemcsak a helyi oktatási és egészségügyi intézményeknek, hanem a hátrányos helyzetű szabolcsi falvak lakóinak is ingyen kínálná szolgáltatást (HVG, 2005. május 14.). Az évi 100 millió forintosra taksált cehhet Kapolyi alapítványai pénzéből, továbbá cégei profitjából kívánja előteremteni.
A vásárosnaményi erőművel Kapolyi, ha erősen redukált formában is, visszakanyarodhat évek óta dédelgetett álmához, az SC ukrán energetikai üzletének kibővítéséhez. Cége ugyanis a nyugat-ukrajnai burstini erőművel több mint egy évtizede áll - bennfentesek szerint részben tulajdonosi - kapcsolatban: az ukrán erőműből évi mintegy 350 megawattnyi villamos energiát importál, amelyet az MVM 1994-ben hosszú távú szerződéssel 2015-ig kötött le. Az MVM már azt is jelezte, hogy a vásárosnaményi erőmű áramát is hajlandó átvenni. Sajtóosztályának a HVG-hez eljuttatott nyilatkozata szerint miután a hazai villamosenergia-piac kiegyensúlyozott és szabályozott működése érdekében a következő 10-15 évben mintegy ezer megawattnyi új kapacitásra lenne szükség, az MVM kész a beruházást szándéknyilatkozattal elősegíteni - e nélkül ugyanis a bankok nem adnak hitelt a beruházáshoz -, feltéve, hogy a vásárosnaményi erőmű versenyképes árat kínál.
Kapolyi ez utóbbit illetően bizakodó: miután a projektcégbe résztulajdonosként - egyelőre meg nem nevezett - ukrán gáz- és áramszolgáltató cégeket is bevonnak, a közös vállalkozás révén lehetőségük lesz a hazainál olcsóbb ukrán földgázzal működtetni az erőművet. Kapolyi szerint az árkülönbség elérheti a 15-20 százalékot is a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Rt. tarifáihoz képest, márpedig a gáztüzelésű erőműveknél a költségek mintegy 80 százalékát a tüzelőanyag adja. Az ukrán földgáz gyorsabb célba juttatásához 25 kilométer hosszú, kizárólag saját használatra szánt vezetéket terveznek építeni Vásárosnaménytól a Mol beregdaróci fogadóállomásához: az orosz és az ukrán földgázt szállító tranzitvezeték ugyanis ott lépi át a magyar határt. A megtermelt villamos energiát pedig az MVM kisvárdai, Vásárosnaménytól 26 kilométerre lévő nagyfeszültségű alállomásán táplálnák be az országos hálózatba.
MINK MÁRIA
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eszközökre, ingatlanokra és a működéssel összefüggő károkra is kiterjedhet a céges biztosítás, de jól kell szerződni.
Számos ponton változik az adózás rendje 2025-ben. Bemutatjuk a cégvezetők figyelmére is érdemes, jelentősebb változásokat.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Érkezik a magyar fesztiválkultúra történetét feldolgozó dokumentumfilm. Arról, hogy miért és hogyan rendeződik át manapság a hazai fesztiválpiac és hogy szeretnek-e egyáltalán a fiatalok fesztiválozni és sörözni, a rendezővel, Csizmadia Attilával beszélgettünk.
15–9-re nyertek a mieink.