Tetszett a cikk?

Az egyszerűbb biztosítások személyre szabott díjai könnyen kiszámíthatóak és összehasonlíthatóak az interneten. Szerződést mégis kevesen kötnek a világhálón. Pedig pénzt is spórolhatnak vele.

Négy és fél napot töltött tavaly novemberben egy nyugdíjas azzal, hogy megkösse új gépjármű-felelősségbiztosítását. Az első két nap azzal telt, hogy áttanulmányozta a 12 biztosító a napilapokban megjelent, bonyolult díjstruktúráját, és kiszámolta, melyikekkel járhat a legjobban. Aztán végiglátogatta a versenyben maradt négy társaságot, és így kereste meg a számára optimális ajánlatot. Ezután elzarándokolt korábbi biztosítójához, ahol felmondta a szerződést, majd megkötötte az újat a kiválasztott cégnél. Év elején pedig egy újabb kört kellett tennie, hogy kikérje a bónuszigazolását, és bevigye új biztosítójához.

Mindez az interneten fél órát sem vitt volna el egy online alkuszcég szolgáltatásainak igénybevételével. Ha valaki bepötyögi a maga és autója adatait a számítógépbe, körülbelül öt perc alatt megtudhatja, melyik cég mekkora díjra tart igényt, és további bő tíz perc alatt meg is kötheti a szerződést. Csupán egy dolog miatt kell fölállni a számítógéptől: levélben vagy faxon el kell juttatni a megbízást az alkuszcégnek, amely ezt követően minden papírmunkát elintéz.

Az egyszerűbb biztosítási termékek egy részének személyre szabott díjait bárki maga is összehasonlíthatja a neten. Több biztosítótársaság a saját honlapján is működtet díjkalkulátort, aminek a segítségével kiszámolható egy-egy termék ára. Csakhogy egyrészt nem mindegyik biztosító kínál ilyen lehetőséget, másrészt nincs mód a közvetlen és gyors összevetésekre. Az online alkuszok viszont több - esetenként az összes - társaság ajánlatát végigszámolják (a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének honlapja - www.pszaf.hu - több internetes portálra is felhívja a figyelmet, ahol díjkalkulátor működik, vagy szerződést is lehet kötni). Igaz, egyelőre csak néhány termék esetében: az autós felelősségbiztosítás és casco, valamint a lakás- és az utasbiztosítás árait lehet ilyen módon összemérni.

A legtöbben a kötelező biztosítás díjait nézik meg, hiszen épp e sokakat érintő terméknél robbantottak az online alkuszok néhány évvel ezelőtti megjelenésükkel. Nekik köszönhetően váltak sokak számára átláthatóvá és összehasonlíthatókká a tarifák, ami már önmagában is díjversenyt gerjesztett.

Tavaly novemberben az online biztosításkötésben piacvezető alkuszcég, az 1994-ben családi vállalkozásként alakult, azóta felerészben az MKB-Euroleasing tulajdonába került Netrisk Kft. 800 ezer látogatót regisztrált az oldalán. A biztosítót váltó, becslések szerint 230-300 ezer autós közül 23 ezer náluk, 13 ezer pedig a második helyen álló - a világon az ötödik legnagyobb alkuszcég, a GrECo Holding AG leányaként 2003-ban startolt -, 600 ezer látogatót regisztrált Biztosítás.hu Kft. oldalán kötötte meg új szerződését. Mivel más számottevő szereplője nincs az internetes biztosítási alkuszok piacának, kettejük összesen több mint 10 százalékos részesedése gyakorlatilag az online kötések arányát is jelenti. Év közben viszont, amikor - új autók vásárlása, használtak továbbadása miatt - minden harmadik kötelező biztosítás "megfordul a piacon", 1 százalék alattira becsüli részesedésüket Haraszti Zsolt, a Netrisk ügyvezetője.

Érdekes ellentmondás, hogy miközben tavaly közel 1 millióan a világhálón hasonlították össze a felelősségbiztosítási ajánlatokat, a biztosítót váltó mintegy 300 ezer ügyfél túlnyomó része mégsem a neten kötötte meg az új szerződést. Haraszti a hazai internetezési szokásokkal magyarázza az autósok úgymond következetlenségét. A Netrisk felmérése szerint ugyanis ügyfeleik fele sem árut, sem szolgáltatást nem vásárolt még a neten; náluk szerezte az első tapasztalatot az online vásárlásról. A felhasználók száma egyébként évről évre dinamikusan nő, az idén az évközi kötések száma is megkétszereződött - mondta Haraszti.

Most, novemberben pedig valódi piaci robbanásra számít Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezetője, mivel már több biztosító is tekintélyes, 5-30 százalékos díjkedvezményt ad a neten szerződőknek. Bár az online kötéssel valóban sok papírmunkát megspórolhatnak a biztosítók, eddig - hogy ne tegyenek keresztbe saját üzletkötőiknek - nemigen operáltak efféle kedvezményekkel, de most a díjverseny rákényszerítette őket.

Egyre kapósabb az online kötött utasbiztosítás is. A neten keresztüli díjfizetésnek és a kötvények e-mailben való kiküldésének köszönhetően az ilyen ügyletek száma egyetlen év alatt megtizennégyszereződött. Korántsem futott be ekkora internetes karriert a többi biztosítási termék. Pedig cascóban még nagyobbak a különbségek az egyes biztosítók ajánlatai között. "Egy 1,4-es Opel esetében évi 80 ezer forint az eltérés a legolcsóbb és a legdrágább ajánlat között" - hoz példát Rácz. Olyan biztosítótársaság is van, amelyik 35 százalékkal olcsóbban méri a lakásbiztosítást, ha interneten kötik meg, amit ráadásul a saját honlapján is meg lehet tenni - még sincs igazán nagy érdeklődés.

Ha valaki kételkedik az interneten kalkulált árakban, annak jó tudnia, hogy az online alkuszok árgaranciát hirdetnek és adnak. Ha a biztosító magasabban határozza meg a rajtuk keresztül megkötött szerződés díját, mint amekkorát ők mondtak az ügyfélnek, akkor állják a különbséget. Tavaly a HVG által megkérdezett két alkuszcégnek összesen néhány tucat olyan esete volt, amikor ki kellett pótolniuk az ügyfél fizetését. Bár a legtöbben csupán az árak összehasonlításának szándékával keresik fel az ilyen internetes oldalakat, az online alkuszok - bár hagyományos módon értékesítő kollégáikkal együtt ők is a biztosítóktól kapott jutalékból élnek - a szolgáltatás minőségére vonatkozóan is adnak tanácsot, sőt értékelik is az ajánlatokat. A Netrisk az utasbiztosítások között a "tipp" szóval jelzi az általa a legkedvezőbbnek ítélt ár-érték arányú szolgáltatást, a Biztositas.hu pedig százalékos értékkel fejezi ki a különbségeket (ezt természetesen a biztosítók is árgus szemekkel figyelik; több biztosító éppen ezek hatására javított termékén). Aki pedig ennyi információval sem elégszik meg, az e-mailben vagy telefonon kérhet további tájékoztatást.

LOVAS JUDIT

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!