Bukszanyitogatók

Az amerikaiak a tavalyinál többet, az európaiak viszont általában kevesebbet terveznek vásárolni a karácsony előtti hetekben. A kereskedők mind élesebb árversennyel csábítják a vevőket, akik egyre szívesebben vásárolnak az interneten.

  • unknown unknown
Bukszanyitogatók
HVG
Az idén sem maradt el a hálaadás napi vásárlói roham az USA-ban, ahol a reggel 6 órai boltnyitásra órákon át várakozó vevők szinte egymást taposták a rendkívüli kedvezményekkel kínált árukért, különösen a 400 dollárnál olcsóbb laptopokért és a 180 dolláros folyadékkristályos (LCD) televízióért. A november negyedik csütörtökén ünnepelt hálaadás napot követő pénteken - amely az USA-ban hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete - nem egy bolt előtt a biztonsági őröknek kellett megfékezniük a tolakodókat.

A hálaadás napi hétvégén az amerikaiak 27,9 milliárd dollárt költöttek, 22 százalékkal többet, mint tavaly. A legnagyobb értékben szórakoztatóelektronikai és számítástechnikai termékeket, könyveket, valamint cd-, illetve dvd-lemezeket vásároltak, de jelentős forgalmat könyveltek el akciós játékokból és ruhából is.

HVG
A vásárlási őrület nem tart ki ugyan az ünnepekig - újabb forgalmi csúcsot általában csak a karácsony előtti hétvégén mérnek -, ám az idén az előrejelzések szerint az amerikaiak 440 milliárd dollárt, a tavalyinál 6 százalékkal többet költenek majd ajándékokra, ételre és italra. A forgalom megugrása jól jön a gazdaságnak is, mert a konjunktúra legfőbb támasza az amerikai lakosság fogyasztása. A washingtoni kereskedelmi minisztérium múlt héten nyilvánosságra hozott adatai szerint az USA gazdasága a harmadik negyedévben éves szinten 4,3 százalékkal nőtt, és ezzel csaknem azonos ütemben, 4,2 százalékkal emelkedett a lakossági fogyasztás, jelezve, hogy a Katrina hurrikán és a rekordokat döntögető üzemanyagárak nem törték meg a „dübörgést".

Böjt követheti azonban a karácsonyi vásárlási rohamot a közgazdászok szerint. A kereskedők ugyanis még a tavalyinál is nagyobb árengedményekkel és csábítóan olcsó kölcsönökkel küzdenek a vásárlók dollárjaiért, ami alaposan megnyirbálhatja profitjukat, és ronthatja az általában január 31-én záruló - a megszokott kiárusítás hatását is magában foglaló - pénzügyi évük eredményét. A világ legnagyobb áruházláncának számító Wal-Mart adatai már tavaly is csalódást okoztak, az idén pedig a legjelentősebb riválisává felnőtt Target is óvatos bevételi célokat jelzett.

Másnapos lehet az ébredés a karácsonyi tobzódás után a vásárlók számára is, akik az utóbbi öt évben - az előző három évtized gyakorlatával szemben - rendre többet költöttek, mint amennyit kerestek. A költekezést az emelkedő értékű ingatlanok jelzáloghiteleinek olcsóbb újrafinanszírozása révén nyert pénzügyi szabadság táplálja, ám sokan bajba kerülhetnek, ha folytatódik az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed kamatemelési hulláma, ami már-már fájdalmas szintre duzzaszthatja a kölcsönök törlesztőrészleteit.

Hagyományosan megfontoltabban vásárolnak az európaiak - ez makrogazdasági szinten meg is látszik a lanyhább konjunktúrán -, akik a Deloitte tanácsadó cég kilenc országra kiterjedő felmérése szerint az idei ajándékozási szezonban a tavalyinál várhatóan 3 százalékkal kevesebbet költenek. Óvatosságukat a visszafogott jövő évi bérmegállapodások, valamint a magas energia- és üzemanyagárak mellett több országban a borúlátó makrogazdasági várakozások és a politikai bizonytalanság is erősítik.

A legtöbb negatív hatás az EU meghatározó gazdaságát jelentő Németország polgárait befolyásolja. A kutatás szerint a legnagyobb mértékben valószínűleg a németek fogják majd vissza vásárlásaikat, a tavalyihoz képest 9 százalékkal. Hozzájuk hasonlóan szigorúbban őrzik majd a családi kassza kulcsát a portugálok, míg a kereskedők leginkább az optimista írek és spanyolok költekezési hajlandóságára számíthatnak. Az előjelek is mérséklik a várakozásokat, hiszen Német- és Franciaországban októberben csökkent a lakossági fogyasztás, Nagy-Britanniában pedig az előzetes adatok szerint novemberben egyenesen a mérések 1983-as kezdete óta a legnagyobb mértékben zuhantak a kiskereskedelmi eladások.

A vásárlói szokások és ajándékozási szándékok tekintetében a felmérés szerint, ha spórolniuk kell, a megkérdezettek többsége hajlandó a neves márkák helyett kevéssé ismert termékeket választani. Ez a megfontolás az amúgy is a garasoskodónak tartott hollandok mellett főleg a portugálokra jellemző. A nadrágszíj szorosabbra húzása jegyében ugyancsak a hollandok, valamint a britek kurtítanák meg leginkább a gyerekeik ajándékaira szánt összeget, míg a franciák, a németek és az írek egyáltalán nem itt kezdenék a takarékoskodást. A portugálok és a belgák mutatkoznak a legkevésbé hajlandónak a hasukon spórolni, ám adott esetben még az olaszok, sőt a franciák is készek lennének lemondani a karácsonytájt megszokott finomságok egy részéről.

Az utóbbi években szűkült ugyan az eltérés az áhított és a végül tényleg megkapott ajándékok között, de az európaiak még mindig jócskán költenek nem igazán vágyott ajándékokra. Különösen igaz ez a parfümökre és a kozmetikumokra, amelyeket jóval kevesebben szeretnének kapni, mint ahányan terveznek adni. Az európai kívánságlisták egyébként igencsak hasonlítanak az amerikaira, általában ugyanazok állnak az élen: szórakoztatóelektronikai és számítástechnikai cikkek, elsősorban lapos képernyős tévék, videojátékgépek, valamint MP3-lejátszók, illetve filmek, lemezek.

Az Atlanti-óceán mindkét partján nő az internetes vásárlások szerepe. Ezt nemcsak az online áruházakban általában elérhető olcsóbb ár gerjeszti, hanem a vevők tudatosabb „piackutatása" is. Sokan ugyanis még ha a vásárlást szívesebben intézik is az üzletekben, előtte azért interneten gyorsan megszondázzák az árakat. Egy részük aztán - immár Európában is egyre többen - meg is rendeli az árut. Az USA-ban az online vásárlás olyannyira az élet részévé vált, hogy a hálaadás napi hétvégét „internetes hétfő" követte, amikor a munkahelyükre visszatérő amerikaiak milliói folytatták az ajándékok beszerzését - immár a világhálón keresztül.

NAGY GÁBOR