Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"167b728f-e152-4b15-b25c-4a5840f00ae0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az, hogy egy jelszókezelő önmagában jól titkosított, még nem jelenti azt, hogy megfeledkezhetünk a számítógépezéshez kapcsolódó óvatosságról. Egy amerikai szoftvermérnök esete mindezt jól példázza: nagyon bízott a 1Password jelszókezelőben, azután fölöttébb kellemetlen meglepetés érte.","shortLead":"Az, hogy egy jelszókezelő önmagában jól titkosított, még nem jelenti azt, hogy megfeledkezhetünk a számítógépezéshez...","id":"20250308_disney-kiberbiztonsag-szoftvermernok-1password-jelszokezelo-feltorese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/167b728f-e152-4b15-b25c-4a5840f00ae0.jpg","index":0,"item":"1a206b31-7553-4eab-a301-2c84124cc692","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_disney-kiberbiztonsag-szoftvermernok-1password-jelszokezelo-feltorese","timestamp":"2025. március. 08. 18:03","title":"Rémálom-forgatókönyvet emlegetnek a Disneynél, csak ez most nem mese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea505a41-bd8a-4d02-992f-1933f0f8ee25","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az Európai Unió bosznia-hercegovinai békefenntartó missziója, az EUFOR Althea megerősítette, hogy ideiglenesen megnöveli katonai erőit az országban az ott élő állampolgárok biztonságának érdekében.","shortLead":"Az Európai Unió bosznia-hercegovinai békefenntartó missziója, az EUFOR Althea megerősítette, hogy ideiglenesen...","id":"20250308_A-magyar-TEK-esek-megjelenese-utan-az-EU-megnoveli-katonai-jelenletet-Bosznia-Hercegovinaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea505a41-bd8a-4d02-992f-1933f0f8ee25.jpg","index":0,"item":"a711b35e-8772-441f-aa36-703b67ba965a","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_A-magyar-TEK-esek-megjelenese-utan-az-EU-megnoveli-katonai-jelenletet-Bosznia-Hercegovinaban","timestamp":"2025. március. 08. 12:16","title":"A magyar TEK-esek megjelenése után az EU megnöveli katonai jelenlétét Bosznia-Hercegovinában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik valamennyi csapadék.","shortLead":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik...","id":"20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492.jpg","index":0,"item":"f587f925-58b2-41dc-a333-29f953bf51ae","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","timestamp":"2025. március. 09. 19:45","title":"Képek: turisták nyüzsögnek az apadó Duna medrében Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6bdb9ba-1026-4c95-9781-c454e451b4c8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A brit kormány álláspontja szerint a nemzetközi jog egyértelműen kötelezi Oroszországot az általa Ukrajnának okozott háborús károk megtérítésére.","shortLead":"A brit kormány álláspontja szerint a nemzetközi jog egyértelműen kötelezi Oroszországot az általa Ukrajnának okozott...","id":"20250308_A-zarolt-orosz-vagyon-hozamabol-adtak-hitelt-Ukrajnanak-a-britek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6bdb9ba-1026-4c95-9781-c454e451b4c8.jpg","index":0,"item":"d610bbc3-8d68-4ae8-b0a5-db78a199560a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250308_A-zarolt-orosz-vagyon-hozamabol-adtak-hitelt-Ukrajnanak-a-britek","timestamp":"2025. március. 08. 13:20","title":"A zárolt orosz vagyon hozamából adtak hitelt Ukrajnának a britek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ezzel segítette a reformátusok szerint az állam a Károli Egyetem fejlesztését. A telket egy közelebbről meg nem nevezett ferencvárosi ingatlanra cserélték, szerintük azonos értékben.","shortLead":"Ezzel segítette a reformátusok szerint az állam a Károli Egyetem fejlesztését. A telket egy közelebbről meg nem...","id":"20250309_reformatus-ingatlanmutyi-reakcio-hegyvideki-telek-ix-keruleti-epulet-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a.jpg","index":0,"item":"d284c03b-550e-4c63-a736-860967045adb","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_reformatus-ingatlanmutyi-reakcio-hegyvideki-telek-ix-keruleti-epulet-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","timestamp":"2025. március. 09. 13:40","title":"Reagáltak Balog Zoltánék az ingatlanmutyis vádakra: pénz helyett kapták a hegyvidéki telket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"763bafab-2832-4a96-a74b-3c0589d419b5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hatalmas üzleti lehetőségek és jókora bukások kapcsán szoktak a kriptovaluták bekerülni a hírekbe, de mekkorák valójában a kockázatok? Mi alapján érdemes dönteni, hogy kriptóba tegyünk-e a pénzünk egy részét, és hogyan lehet meglátni, mi az, ami biztonságos?","shortLead":"Hatalmas üzleti lehetőségek és jókora bukások kapcsán szoktak a kriptovaluták bekerülni a hírekbe, de mekkorák...","id":"20250310_Kasszakulcs-podcast-kripto-altcoin-bitcoin-kriptoavaluta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/763bafab-2832-4a96-a74b-3c0589d419b5.jpg","index":0,"item":"7a4bce26-5536-40d0-bb6a-5a12414a5e43","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250310_Kasszakulcs-podcast-kripto-altcoin-bitcoin-kriptoavaluta","timestamp":"2025. március. 10. 06:00","title":"Félnem kell-e a kriptótól? – Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79b37bf6-e60b-428c-a000-ca3b42d3673c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az önkormányzatok mellett az OTP Bank és az MBH Bank lehet a legnagyobb vesztese annak az új kormányzati ötletnek, amely szerint a településeknek a Magyar Államkincstárnál kell majd tartaniuk a pénzük nagy részét. A bankok 900-1000 milliárd forintnyi bankbetétet veszíthetnek el, emiatt viszont az önkormányzatoknak is drágulhat a bankolás. A Magyar Önkormányzatok Szövetsége szerint alkotmányellenes lehet az intézkedés, ami ráadásul akadályozná a napi munkát is. ","shortLead":"Az önkormányzatok mellett az OTP Bank és az MBH Bank lehet a legnagyobb vesztese annak az új kormányzati ötletnek...","id":"20250310_onkromanyzat-allamkincstar-mbh-otp-betet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79b37bf6-e60b-428c-a000-ca3b42d3673c.jpg","index":0,"item":"f588c019-b41b-46fc-8418-2a716834da39","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_onkromanyzat-allamkincstar-mbh-otp-betet-ebx","timestamp":"2025. március. 10. 05:30","title":"Drágább számlavezetést, a bankoknak ezermilliárdnyi betétkiesést és az önkormányzati munka akadozását okozhatja a kormány új terve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A minden elődjénél több autópályát építtető Gyurcsány-kormány újabb - kétkedéssel fogadott - módszert vezetett elő a sztrádaprogram büdzsén kívüli finanszírozására.
Teljes sebességre kapcsolt a sztrádaépítésekkel a Gyurcsány-kormány. Az idén összesen 95 kilométerrel bővül a hazai gyorsforgalmiút-hálózat, a jövő évi országgyűlési választásokig pedig még összesen mintegy 120 kilométer gyorsforgalmi út készül el. Múlt szombaton átadták a politikai üggyé terebélyesedett M5-ös autópálya Kiskunfélegyházától Szegedig vezető 45,7 kilométeres szakaszát, ezt követi a hét végén az M0-s keleti szektorának az M5-öst a 4-es főúttal összekötő, 13 kilométeres szakaszának forgalomba helyezése (az Üllőt és Vecsést elkerülő másik 13 kilométeres pályarész már novemberben elkészült).
Az "úthenger" jövőre is robog tovább. Átadják az M3-as Nyíregyházát és az M35-ös Debrecent elkerülő útjait, az M6-osnak az Érdi-tető és az M0-s közötti, állami beruházásban készülő részét, majd forgalomba helyezik a koncesszióban megvalósuló M6-os Dunaújvárosig ívelő szakaszát. Márciusra már az országhatárig ér az M5-ös, végül pedig e kormányzati ciklus záróakkordjaként áprilisban felavatják az M7-es Ordacsehi és Balatonkeresztúr közötti szakaszát. Összességében a szocialista-szabaddemokrata kormány négy éve alatt átadott gyorsforgalmi utak hossza várhatóan meghaladja a 390 kilométert, és további 385 kilométer pálya építését kezdték meg.
Nemcsak sztrádaépítésben döntött rekordot a kormány, de a megaberuházás finanszírozásának folyamatos alakítgatásában is. A koncepció csupán az elmúlt egy évben legalább négyszer változott meg - már amennyire ezt az idei évre szóló költségvetésben, illetve a sztrádatörvény módosítgatásaiban nyomon lehet követni. Ez utóbbit, azon belül a finanszírozásra vonatkozó passzust idén decemberben már harmadszor korrigálja az Országgyűlés, ám a kormánypárti és az ellenzéki képviselők ezúttal, tőlük szokatlan összhangban, úgy vélik: a kormány most sem bukkant rá az üdvözítő megoldásra.
Tavaly ősz óta gyötrődik a kormány saját sztrádaígéretei finanszírozhatóságával, mióta szembesült vele, hogy már a 2005-ös évre az autópálya-törvényben előirányozott több mint 300 milliárd forintot igénylő programhoz sincs elegendő forrás a büdzsében, nem is szólva a 2007-ig összesen ezermilliárd forintot meghaladó summáról (HVG, 2005. szeptember 9.). Ezért az első, tavaly ősszel kiszivárgott verzió szerint a sztrádaépítések cechét a befektetők állták volna, koncessziós szerződések keretében. A büdzsé tervezetéből egy csapásra ki is került az építésekre 2005-ben mindösszesen szánt 237 milliárd forintból 200 milliárd, sőt a már elkészült pályák "értékesítéséből" 137 milliárd forint bevételt is feltüntettek benne. A koncepción felvillanyozódott Pénzügyminisztérium (PM) ugyanis a már 2004-ben átadott vagy félkész, még állami pénzből épült szakaszokat - utólag - a befektetőknek adta volna el, a bevételből pedig a deficitet csökkentette volna.
Még meg sem száradt a tinta a papíron, amikor ezt a konstrukciót az új módira, a köz- és magánszféra együttműködésére (ppp) változtatták, mégpedig azzal a sajátos megoldással, hogy a magánpartner szerepét egy állami cégnek szánták. Az eljárás fő előnye a PM szemében az volt, hogy a "magántőke" bevonásával a költségvetés körein kívülre helyezhető a sztrádaberuházás, vagyis nem terheli tovább a büdzsét. Mivel az addigi sztrádaberuházó Nemzeti Autópálya Rt. (NA) nem volt alkalmas a feladat levezénylésére - az uniós szempontok szerint ugyanis a magánpartner bevételeinek legalább a felét a piacról kell beszereznie -, az Állami Autópálya-kezelő Rt. (ÁAK) került a képbe. Bár az utóbbi egyetlen centiméter sztrádát sem épített korábban, hiszen a dolga a karbantartás és az üzemeltetés volt, de bevételei zöme valóban a piacról származott: azaz a matricák értékesítéséből, így látszólag megfelelt az uniós kritériumoknak.
Van másik? (Oldaltörés)
Útépítésre, a meglévő szakaszok átvételére azonban az ÁAK-nak sem volt pénze. Ezért a kormány úgy döntött, az ÁAK 3 milliárd euró értékben kötvényt bocsát ki - ezt 2005 őszére időzítették. Ezt követően már csak az volt a feladat, hogyan hidalják át az ÁAK kötvénykibocsátásáig hátralévő hónapokat. Jobb híján az NA hitelezett neki, a kölcsönt pedig az ÁAK - immár az általa felvett hitelekből - az év végén visszafizette volna. Ebbe az idillbe tenyerelt bele szeptemberben Joaquín Almunia, az EU illetékes biztosa azzal a kijelentésével, hogy a magyar kormánynak a büdzsé kiadásai között kell elszámolnia a sztrádaberuházásra szánt pénzeket is. Azt legalábbis biztosan nem teheti meg, hogy a már átadott szakaszok utólagos "eladásából" próbálja kozmetikázni a költségvetést.
A koncepciójával ily módon megbukott kormány így újabb finanszírozási változatot volt kénytelen kiagyalni. A mostani törvénymódosításban az előterjesztő Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) azonban nem ezzel állt elő, hanem valójában felmentést kér ez alól a parlamenttől. A javaslat ugyanis úgy szól, hogy a kormány a későbbiekben egy külön rendeletben határozna arról, milyen konstrukcióban fizeti az egyes sztrádaberuházásokat. Ebből pedig csupán annyit villantott fel a GKM, hogy az utakat két csoportba sorolnák. Az egyikbe, az úgynevezett programutak körébe azok a - tételesen fel nem tüntetett - sztrádák kerülnének, amelyek finanszírozása az államháztartáson kívül szerepeltethető, mivel magántőkéből valósulnának meg; pontosabban az ÁAK fizetne értük az immár 2-2,5 milliárd euróra redukálódott kötvénykibocsátás után. A másikba a tisztán költségvetési forrásból létesülő, kényszerűségből a büdzsében maradó "nem programutak" kerülnének. Utóbbiakból vélhetően nem készül el túl sok, hiszen 2006-ra csupán mintegy 40 milliárd forint szerepel a költségvetésben a gyorsforgalmi hálózat fejlesztése címén.
A ködös módosító javaslat az Országgyűlés gazdasági bizottságát is nyugtalanítja, olyannyira, hogy addig nem is támogatja a tervezetet, amíg a PM-től választ nem kap arra, valóban megfelel-e az új elszámolási mód az uniós szabályoknak, és ezt az Állami Számvevőszék is megerősíti. Tóth Sándor MSZP-s képviselő a választ be sem várva egyéni módosító indítvánnyal igyekszik megtorpedózni a GKM javaslatát, mondván: azzal, hogy a kormány rendeletben kíván határozni a gyorsforgalmi utak besorolásáról és finanszírozásuk mikéntjéről, voltaképpen a parlamenti kontrollt igyekszik kikerülni. A tárca érvelése szerint erről szó sincs, csupán azt akarják megúszni, hogy az egyes szakaszok minősítése, státusuk esetleges megváltoztatása miatt - például azért, mert a későbbiekben uniós forrás is szerezhető rájuk - évente akár többször is módosítgatni kelljen a sztrádatörvényt. Egyébként a 2003-as jogszabály melléklete rögzíti, mely utakat milyen ütemezésben kell megépíteni, és azon csak a parlament felhatalmazásával lehet változtatni. A finanszírozás módszerének kidolgozását pedig a törvény eddig is a kormány hatáskörébe utalta - véli felismerni a lényeget a tárca, két évvel a törvény hatálybalépését követően.
Nem aratott osztatlan sikert a GKM az útügyekkel foglalkozó intézmények ésszerűsítésével sem. A tárca szerint az eddigieknél jóval egyszerűbb, átláthatóbb szervezet a következő volna: az addigi sztrádaberuházó NA a "nem programutak" fejlesztését végezné, és újdonságként a közúthálózat bővítéséért is felelne. A korábbi közútkezelő és -fejlesztő, az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (UKIG) viszont a GKM csúcsintézményévé nőné ki magát: a meglévő 30 ezer kilométernyi közút mellé megkapná a "nem programutaknak" minősített sztrádák vagyonkezelői jogát is. A GKM-nél összpontosuló, a közút- és gyorsforgalmiút-hálózatra fordítható összegeket szintén az UKIG oszthatná tovább. Az ÁAK pedig afféle állami tulajdonú koncesszorrá lényegülne át, amelynek egyik feladata a pénzvadászat, azaz a kötvénykibocsátás lenne, amiből a programutakat építené és üzemeltetné. Az idén szeptemberben a megyei közútkezelő kht-k összevonásával létrejött Magyar Közút Állami Közútkezelő Kht. pedig a közutak karbantartását irányítaná.
A finanszírozás pontosítása után a GKM áttért a lehetséges megtakarítások felhajtására is. Kóka János gazdasági miniszter hétfőn egy sajtótájékoztatón azt fejtegette, hogyan lehetne lefaragni a tervezés alatt álló sztrádák költségeiből. Szerényebb, ám a biztonságot nem veszélyeztető műszaki tartalommal, például a leállósávok karcsúsításával akár 23 százalékot, kilométerenként 300 millió forintot is meg lehet spórolni - véli.