Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az informatikai rendszerben volt hiba, ezért átálltak rádiós kapcsolattartásra és papíralapú dokumentációra.","shortLead":"Az informatikai rendszerben volt hiba, ezért átálltak rádiós kapcsolattartásra és papíralapú dokumentációra.","id":"20250108_omsz-fennakadas-mentesiranyitasi-rendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"0f4bf4b4-ee0c-4cc6-ae61-8ef1c3c90987","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_omsz-fennakadas-mentesiranyitasi-rendszer","timestamp":"2025. január. 08. 06:44","title":"OMSZ: komoly fennakadás volt kedden a mentésirányítási rendszerben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90fcafd1-6d4c-4e82-9417-ed68ad910b7d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A több mint száz nő és lány megerőszakolásával vádolt milliárdos rasszizmusáról számoltak be a Harrods volt dolgozói.","shortLead":"A több mint száz nő és lány megerőszakolásával vádolt milliárdos rasszizmusáról számoltak be a Harrods volt dolgozói.","id":"20250109_mohamed-al-fayed-harrods-rasszizmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90fcafd1-6d4c-4e82-9417-ed68ad910b7d.jpg","index":0,"item":"48d11074-3490-4bfa-9d3b-a8c3b0bcb5ab","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250109_mohamed-al-fayed-harrods-rasszizmus","timestamp":"2025. január. 09. 10:39","title":"Újabb súlyos vádak: kiküldték a fekete dolgozókat, ha Mohamed Al-Fayed megjelent a Harrodsban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb4cbc89-dd8c-4dad-b26a-79db9d6e8c8f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már akkor is nőhet a rák kockázata, ha átlagosan napi egy pohár alkoholt fogyaszt – hívja fel a figyelmet az amerikai tiszti főorvos.","shortLead":"Már akkor is nőhet a rák kockázata, ha átlagosan napi egy pohár alkoholt fogyaszt – hívja fel a figyelmet az amerikai...","id":"20250108_alkoholfogyasztas-rak-kapcsolat-tiszti-foorvos-ajanlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb4cbc89-dd8c-4dad-b26a-79db9d6e8c8f.jpg","index":0,"item":"4f0420fe-0e68-4623-a340-f4ac2e3866e6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250108_alkoholfogyasztas-rak-kapcsolat-tiszti-foorvos-ajanlas","timestamp":"2025. január. 08. 20:03","title":"Kimondták: nincs olyan, hogy biztonságos mennyiségű alkohol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0f6f7eb-d177-4916-933f-b9f7446fa759","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A szenzorok, a kamerák és a mesterséges intelligencia az újszülöttek gondozásában is segíthet – gondolták a Bosch mérnökei, és elkészítettek egy okos babaágyat.","shortLead":"A szenzorok, a kamerák és a mesterséges intelligencia az újszülöttek gondozásában is segíthet – gondolták a Bosch...","id":"20250108_bosch-revol-intelligens-babaagy-kisagy-babamonitor-ces-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0f6f7eb-d177-4916-933f-b9f7446fa759.jpg","index":0,"item":"7b4cfd27-bd79-47ce-a87d-b26ee8bdfa17","keywords":null,"link":"/tudomany/20250108_bosch-revol-intelligens-babaagy-kisagy-babamonitor-ces-2025","timestamp":"2025. január. 08. 06:03","title":"Babáknak való, szülőknek szól: intelligens kiságyat mutatott be a Bosch","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7158129b-0986-447d-a947-662d90bb38e9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerencsére nem akadtak össze végül. ","shortLead":"Szerencsére nem akadtak össze végül. ","id":"20250108_Rosszul-felmert-elozes-3-as-fouton-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7158129b-0986-447d-a947-662d90bb38e9.jpg","index":0,"item":"222ce812-9a10-4746-a49b-0fe82f716a08","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_Rosszul-felmert-elozes-3-as-fouton-video","timestamp":"2025. január. 08. 09:22","title":"A frászt hozta a szemből érkezőre egy autós, aki rosszul mért fel egy előzést – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"091e58cf-61bc-4aef-a1e0-563d452bf9d1","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az elnök ugyanakkor állítja, Kamala Harrisszel szemben ő legyőzte volna Trumpot.","shortLead":"Az elnök ugyanakkor állítja, Kamala Harrisszel szemben ő legyőzte volna Trumpot.","id":"20250108_joe-biden-amerikai-elnok-egeszsegi-allapot-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/091e58cf-61bc-4aef-a1e0-563d452bf9d1.jpg","index":0,"item":"f23dcbcf-00b8-42fe-a7e7-1cf9df930d92","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_joe-biden-amerikai-elnok-egeszsegi-allapot-donald-trump","timestamp":"2025. január. 08. 19:20","title":"Joe Biden elismerte, nem biztos, hogy bírt volna még négy év elnökséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11c29b12-87b3-4235-b375-86671195adf7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A férfi majdnem lekéste miatta a repülőjárata indulását.","shortLead":"A férfi majdnem lekéste miatta a repülőjárata indulását.","id":"20250108_onvezeto-taxi-vegtelen-korozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11c29b12-87b3-4235-b375-86671195adf7.jpg","index":0,"item":"ee52e1f6-4c36-4c94-b0c6-88f5912f8c95","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_onvezeto-taxi-vegtelen-korozes","timestamp":"2025. január. 08. 10:28","title":"Végtelen körözésbe kezdett egy sofőr nélküli taxi a csapdába került utasával – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"798af6ac-ed1a-4988-9a35-68fe12f9a270","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Skoda hivatalosan is leleplezte az új dizájnnal és modernizált technikával támadó Enyaq villanyautó testvérpárt, melynek kupé kivitele rekordalacsony légellenállású.","shortLead":"A Skoda hivatalosan is leleplezte az új dizájnnal és modernizált technikával támadó Enyaq villanyautó testvérpárt...","id":"20250108_itt-a-megujult-skoda-enyaq","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/798af6ac-ed1a-4988-9a35-68fe12f9a270.jpg","index":0,"item":"85b37f9a-1a3d-44d4-bb2c-a3e192ffc7a5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_itt-a-megujult-skoda-enyaq","timestamp":"2025. január. 08. 14:08","title":"A levegő kér elnézést a Skoda legújabb villanyautóitól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A minden elődjénél több autópályát építtető Gyurcsány-kormány újabb - kétkedéssel fogadott - módszert vezetett elő a sztrádaprogram büdzsén kívüli finanszírozására.
Teljes sebességre kapcsolt a sztrádaépítésekkel a Gyurcsány-kormány. Az idén összesen 95 kilométerrel bővül a hazai gyorsforgalmiút-hálózat, a jövő évi országgyűlési választásokig pedig még összesen mintegy 120 kilométer gyorsforgalmi út készül el. Múlt szombaton átadták a politikai üggyé terebélyesedett M5-ös autópálya Kiskunfélegyházától Szegedig vezető 45,7 kilométeres szakaszát, ezt követi a hét végén az M0-s keleti szektorának az M5-öst a 4-es főúttal összekötő, 13 kilométeres szakaszának forgalomba helyezése (az Üllőt és Vecsést elkerülő másik 13 kilométeres pályarész már novemberben elkészült).
Az "úthenger" jövőre is robog tovább. Átadják az M3-as Nyíregyházát és az M35-ös Debrecent elkerülő útjait, az M6-osnak az Érdi-tető és az M0-s közötti, állami beruházásban készülő részét, majd forgalomba helyezik a koncesszióban megvalósuló M6-os Dunaújvárosig ívelő szakaszát. Márciusra már az országhatárig ér az M5-ös, végül pedig e kormányzati ciklus záróakkordjaként áprilisban felavatják az M7-es Ordacsehi és Balatonkeresztúr közötti szakaszát. Összességében a szocialista-szabaddemokrata kormány négy éve alatt átadott gyorsforgalmi utak hossza várhatóan meghaladja a 390 kilométert, és további 385 kilométer pálya építését kezdték meg.
Nemcsak sztrádaépítésben döntött rekordot a kormány, de a megaberuházás finanszírozásának folyamatos alakítgatásában is. A koncepció csupán az elmúlt egy évben legalább négyszer változott meg - már amennyire ezt az idei évre szóló költségvetésben, illetve a sztrádatörvény módosítgatásaiban nyomon lehet követni. Ez utóbbit, azon belül a finanszírozásra vonatkozó passzust idén decemberben már harmadszor korrigálja az Országgyűlés, ám a kormánypárti és az ellenzéki képviselők ezúttal, tőlük szokatlan összhangban, úgy vélik: a kormány most sem bukkant rá az üdvözítő megoldásra.
Tavaly ősz óta gyötrődik a kormány saját sztrádaígéretei finanszírozhatóságával, mióta szembesült vele, hogy már a 2005-ös évre az autópálya-törvényben előirányozott több mint 300 milliárd forintot igénylő programhoz sincs elegendő forrás a büdzsében, nem is szólva a 2007-ig összesen ezermilliárd forintot meghaladó summáról (HVG, 2005. szeptember 9.). Ezért az első, tavaly ősszel kiszivárgott verzió szerint a sztrádaépítések cechét a befektetők állták volna, koncessziós szerződések keretében. A büdzsé tervezetéből egy csapásra ki is került az építésekre 2005-ben mindösszesen szánt 237 milliárd forintból 200 milliárd, sőt a már elkészült pályák "értékesítéséből" 137 milliárd forint bevételt is feltüntettek benne. A koncepción felvillanyozódott Pénzügyminisztérium (PM) ugyanis a már 2004-ben átadott vagy félkész, még állami pénzből épült szakaszokat - utólag - a befektetőknek adta volna el, a bevételből pedig a deficitet csökkentette volna.
Még meg sem száradt a tinta a papíron, amikor ezt a konstrukciót az új módira, a köz- és magánszféra együttműködésére (ppp) változtatták, mégpedig azzal a sajátos megoldással, hogy a magánpartner szerepét egy állami cégnek szánták. Az eljárás fő előnye a PM szemében az volt, hogy a "magántőke" bevonásával a költségvetés körein kívülre helyezhető a sztrádaberuházás, vagyis nem terheli tovább a büdzsét. Mivel az addigi sztrádaberuházó Nemzeti Autópálya Rt. (NA) nem volt alkalmas a feladat levezénylésére - az uniós szempontok szerint ugyanis a magánpartner bevételeinek legalább a felét a piacról kell beszereznie -, az Állami Autópálya-kezelő Rt. (ÁAK) került a képbe. Bár az utóbbi egyetlen centiméter sztrádát sem épített korábban, hiszen a dolga a karbantartás és az üzemeltetés volt, de bevételei zöme valóban a piacról származott: azaz a matricák értékesítéséből, így látszólag megfelelt az uniós kritériumoknak.
Van másik? (Oldaltörés)
Útépítésre, a meglévő szakaszok átvételére azonban az ÁAK-nak sem volt pénze. Ezért a kormány úgy döntött, az ÁAK 3 milliárd euró értékben kötvényt bocsát ki - ezt 2005 őszére időzítették. Ezt követően már csak az volt a feladat, hogyan hidalják át az ÁAK kötvénykibocsátásáig hátralévő hónapokat. Jobb híján az NA hitelezett neki, a kölcsönt pedig az ÁAK - immár az általa felvett hitelekből - az év végén visszafizette volna. Ebbe az idillbe tenyerelt bele szeptemberben Joaquín Almunia, az EU illetékes biztosa azzal a kijelentésével, hogy a magyar kormánynak a büdzsé kiadásai között kell elszámolnia a sztrádaberuházásra szánt pénzeket is. Azt legalábbis biztosan nem teheti meg, hogy a már átadott szakaszok utólagos "eladásából" próbálja kozmetikázni a költségvetést.
A koncepciójával ily módon megbukott kormány így újabb finanszírozási változatot volt kénytelen kiagyalni. A mostani törvénymódosításban az előterjesztő Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) azonban nem ezzel állt elő, hanem valójában felmentést kér ez alól a parlamenttől. A javaslat ugyanis úgy szól, hogy a kormány a későbbiekben egy külön rendeletben határozna arról, milyen konstrukcióban fizeti az egyes sztrádaberuházásokat. Ebből pedig csupán annyit villantott fel a GKM, hogy az utakat két csoportba sorolnák. Az egyikbe, az úgynevezett programutak körébe azok a - tételesen fel nem tüntetett - sztrádák kerülnének, amelyek finanszírozása az államháztartáson kívül szerepeltethető, mivel magántőkéből valósulnának meg; pontosabban az ÁAK fizetne értük az immár 2-2,5 milliárd euróra redukálódott kötvénykibocsátás után. A másikba a tisztán költségvetési forrásból létesülő, kényszerűségből a büdzsében maradó "nem programutak" kerülnének. Utóbbiakból vélhetően nem készül el túl sok, hiszen 2006-ra csupán mintegy 40 milliárd forint szerepel a költségvetésben a gyorsforgalmi hálózat fejlesztése címén.
A ködös módosító javaslat az Országgyűlés gazdasági bizottságát is nyugtalanítja, olyannyira, hogy addig nem is támogatja a tervezetet, amíg a PM-től választ nem kap arra, valóban megfelel-e az új elszámolási mód az uniós szabályoknak, és ezt az Állami Számvevőszék is megerősíti. Tóth Sándor MSZP-s képviselő a választ be sem várva egyéni módosító indítvánnyal igyekszik megtorpedózni a GKM javaslatát, mondván: azzal, hogy a kormány rendeletben kíván határozni a gyorsforgalmi utak besorolásáról és finanszírozásuk mikéntjéről, voltaképpen a parlamenti kontrollt igyekszik kikerülni. A tárca érvelése szerint erről szó sincs, csupán azt akarják megúszni, hogy az egyes szakaszok minősítése, státusuk esetleges megváltoztatása miatt - például azért, mert a későbbiekben uniós forrás is szerezhető rájuk - évente akár többször is módosítgatni kelljen a sztrádatörvényt. Egyébként a 2003-as jogszabály melléklete rögzíti, mely utakat milyen ütemezésben kell megépíteni, és azon csak a parlament felhatalmazásával lehet változtatni. A finanszírozás módszerének kidolgozását pedig a törvény eddig is a kormány hatáskörébe utalta - véli felismerni a lényeget a tárca, két évvel a törvény hatálybalépését követően.
Nem aratott osztatlan sikert a GKM az útügyekkel foglalkozó intézmények ésszerűsítésével sem. A tárca szerint az eddigieknél jóval egyszerűbb, átláthatóbb szervezet a következő volna: az addigi sztrádaberuházó NA a "nem programutak" fejlesztését végezné, és újdonságként a közúthálózat bővítéséért is felelne. A korábbi közútkezelő és -fejlesztő, az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (UKIG) viszont a GKM csúcsintézményévé nőné ki magát: a meglévő 30 ezer kilométernyi közút mellé megkapná a "nem programutaknak" minősített sztrádák vagyonkezelői jogát is. A GKM-nél összpontosuló, a közút- és gyorsforgalmiút-hálózatra fordítható összegeket szintén az UKIG oszthatná tovább. Az ÁAK pedig afféle állami tulajdonú koncesszorrá lényegülne át, amelynek egyik feladata a pénzvadászat, azaz a kötvénykibocsátás lenne, amiből a programutakat építené és üzemeltetné. Az idén szeptemberben a megyei közútkezelő kht-k összevonásával létrejött Magyar Közút Állami Közútkezelő Kht. pedig a közutak karbantartását irányítaná.
A finanszírozás pontosítása után a GKM áttért a lehetséges megtakarítások felhajtására is. Kóka János gazdasági miniszter hétfőn egy sajtótájékoztatón azt fejtegette, hogyan lehetne lefaragni a tervezés alatt álló sztrádák költségeiből. Szerényebb, ám a biztonságot nem veszélyeztető műszaki tartalommal, például a leállósávok karcsúsításával akár 23 százalékot, kilométerenként 300 millió forintot is meg lehet spórolni - véli.
A Kozma utcai izraelita temetőben helyezték örök nyugalomra Keleti Ágnes ötszörös olimpiai bajnok tornászt, a Nemzet Sportolóját, aki január 2-án hunyt el, és a temetése napján töltötte volna be a 104. életévét.