szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Hosszú távú zajstratégiát dolgoz ki a Budapest Airport. A cél, hogy a reptér környékén lakókat is a lehető legkevesebb zajártalom érje.

A Budapest Airport (BA) a repülőgépek által keltett zajhatások, illetve az ezzel összefüggő lakossági aggodalmak miatt a zajmérés és zajcsökkentés szabályozásának felülvizsgálatát és több jogszabály módosítását kezdeményezi a gazdasági és közlekedési tárcánál - közölte a Budapest Airport.

A közlemény szerint a ferihegyi repülőteret üzemeltető társaság új vezetése a légiközlekedési zajra vonatkozó két kormányrendelet módosításával összefüggésben küldte meg javaslatait a minisztériumnak. A Budapest Airport arra kérte a GKM-t, hogy támogassa a repülőtér zajvédelmi programját. Ennek során a társaság a következő 12 hónapban a repülőtér hosszú távú zajstratégiáját dolgozza ki - teszik hozzá. A stratégia célja, hogy megtalálja a megfelelő egyensúlyt a repülőtér üzemeltetése és a reptér környékén élők igényei között.

"A zajkérdés rendkívül fontos számunkra. A reptér környékén élők joggal várják el, hogy minden tőlünk telhetőt megtegyünk, hogy a reptér üzemelése során a lehető legkevesebb környezeti ártalom érje őket." - mondta a Budapest Airport vezérigazgatója, Chris Woodruff a közlemény szerint. Hozzátette azonban: "ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy jelenleg nincsenek megfelelő információink a tényleges zajhatásokról, így azok a lépések sem ismertek még, amelyeket mi magunk tehetünk meg és azok sem, amelyeket a kormányzat, a légitársaságok és a légiirányítás tehet meg a zaj csökkentése érdekében."

A Budapest Airport javaslatai között szerepel az új zajgátló-védőövezetek kijelölése és a zajstratégia kidolgozása. Utóbbiba be kell vonni a légitársaságokat, a légiirányítást végző Hungarocontrolt, a Polgári Légiközlekedési Hatóságot (PLH), a reptér környékén élő közösségeket és minden érintett felet - teszik hozzá.

A javaslatok kiterjednek a ferihegyi repülőtéren a kifutópályák használatának felülvizsgálatára is, oly módon, hogy a le és felszállások - nappal és éjjel - a lehető legkevesebb zajjal terheljék a repülőtér környékén élőket. "Fontolóra kell venni egy olyan folyamat elindítását, melynek keretében a repülőtér zajvédelmet biztosítana azoknak az ingatlanoknak, amelyek a leginkább ki vannak téve a zajhatásoknak" - áll a javaslatok között.

A Budapest Airport számos konkrét jogszabály-módosítási javaslattal állt elő, amelyekkel úgy vélik, hogy jelentősen korlátozható a lakosság zajterhelése. A BA javasolja: a szabályok szigorúbb betartását, az éjszakai gépmozgásokra vonatkozó százalékos korlátozások eltörlését, és ennek a felelősségi körnek a PLH hatáskörébe utalását. Úgy vélik: nagyobb mozgási szabadságot kellene adni a Budapest Airportnak, hogy a repülőtér futópályáinak használatát meghatározza. Ezzel kapcsolatban Szollár Domokos, a BA kommunikációs munkatársa az MTI-nek elmondta: jelenleg (az időjáráson kívül) a légiirányító és a pilóta dönti el, hogy melyik pályát használja, és a választás nem szolgálja minden esetben a zajterhelés csökkentését. Szeretnék azt is elérni, hogy a BA-nak lehetősége legyen bírság kiszabására és az ebből származó bevételt a zaj elleni védekezésre fordíthassa.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Mire költik Ferihegy árát?

A magyar devizatartalék decemberi erős, 1,53 milliárd növekedését az okozta, hogy a Budapest Airport értékesítéséből befolyt teljes összeg - 464,5 milliárd forint, azaz mintegy 1,85 milliárd euró - a devizatartalékba került, mondta az pénteken Sándor György, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyvezető igazgatója. Tegnap a pénzügyminisztériumtól azt közölték: a befolyt összegből 190 milliárd forintot fordítottak devizaadósság-törlesztésre.

MTI Gazdaság

Új tulajdonosa lehet Ferihegynek

A spanyol Ferrovial már korábban jelezte, hogy megszerezné a brit repülőtér-üzemeltetőt, a BAA-t. A tranzakcióban a szingapúri kormány és egy kanadai alapkezelő is részt venne. Így hamarosan új tulajdonosa lehet a decemberben elkelt Budapest Airportnak.

Itthon

Húszmilliárdot bukhat az állam Ferihegy miatt

Új szakaszába lép, és személyes meghallgatásokkal folytatódik az a 90 millió dolláros – mai árfolyamon mintegy 19 milliárd forintos – per, melyet a kanadai Airport Development Corporation indított a magyar állam ellen a ferihegyi 2B terminál üzemeltetési jogának elvonása miatt - írja mai számában a Népszabadság.

hvg.hu Gazdaság

Olcsóbb lesz Ferihegyről repülni

Spórolhatnak a ferihegyi repülőtér használatán a légitársaságok, a Budapest Airport átlagosan 5 százalékkal csökkenti a repülőtéri leszállási díjat és reptéri illetéket.