szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Magyar Államvasutak Zrt. visszaélt gazdasági erőfölényével, állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa, amely a jogsértő magatartásért 1 milliárd forint bírság megfizetésére kötelezte a vasúttársaságot.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) csütörtöki közleménye szerint a Versenytanács tárgyaláson kívül hozott határozatában megállapította, hogy a MÁV a versenytörvénybe ütköző magatartást tanúsított azáltal, hogy a magánvasutakkal kötendő pályahasználati szerződés előfeltételeként bankgarancia nyújtását írta elő, valamint nehezítette, késleltette, illetve megakadályozta e társaságok hozzáférési igényeinek teljesítését a tulajdonában, illetve kezelésében álló ipar- és rakodóvágányokhoz, beleértve a vonatok kiszolgálását is, továbbá egyes kiemelt jelentőségű tömegáru-fuvaroztató vállalkozásokkal 2003-ben, 2004-ben, illetve 2005-ben kizárólagossági kikötést tartalmazó, több évre szóló fuvarozási szerződést kötött.

A MÁV magatartása Magyarország 2004. május 1-i európai uniós csatlakozását követően a közösségi versenyszabályokat is sértették.

Az uniós csatlakozással egyidőben megvalósult vasúti piacnyitás értelmében a vasúti teher- és személyszállításban megnyílt a lehetőség új társaságok belépésére a hazai vasúthálózaton. A saját hálózattal nem rendelkező vasúttársaságok működéséhez szükséges vasúti pálya és más pályatartozékok használatához, illetve egyes járulékos szolgáltatásokhoz a MÁV Zrt.-nek diszkriminációmentes hozzáférést kell biztosítania.

Már 2004 folyamán négy magán vasúttársaság is megjelent a hazai vasúti piacon, s a vasúti árufuvarozásba kívánt bekapcsolódni. Az új piaci szereplők részéről hamarosan több olyan jelzés is érkezett a GVH-hoz, amelyek a MÁV szerződéskötési gyakorlatát és a pályához való hozzáférés körülményeit kifogásolták. A GVH 2005. február 9-én indított eljárást.

A bírság mértéke kifejezi, hogy a GVH az állam által elhatározott piacnyitást akadályozó vállalkozói magatartásokat szigorúan ítéli meg – hangsúlyozza közlemény.

A bírság kiszabásakor figyelembe vette azt is a Versenytanács, hogy a MÁV 2006 májusától vállalta, hogy önként tartózkodik a kizárólagos szerződéses kikötések érvényesítésétől. Tükrözi továbbá azt is, hogy a MÁV-nál időközben végrehajtott belső szervezeti változások révén a jövőben elkerülhető lesz a hálózathoz való hozzáférés megnehezítése, mivel az önálló gazdasági társaságba szervezett MÁV Cargo Zrt. már nem rendelkezik iparvágányok tulajdon-, vagy kezelési jogával.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

A MÁV kényelmesebb vonatokkal készül a balatoni szezonra

A Balatonnál június 10-től érvényes a nyári menetrend, és itt az idei szezonban közlekednek majd először az új, nagyobb kényelmet biztosító Desiro motorvonatok - közölte a MÁV személyszállítási üzletág-vezetője szerdai balatonfüredi sajtótájékoztatóján.

MTI Gazdaság

Hatmilliárdot bukik a MÁV az árvíz miatt

A MÁV-nál az árvíz okozta károk helyreállítási költségei, a bevételkiesés, valamint az áru- és személyszállításban keletkezett többletköltségek becsült összege 6,2 milliárd forint volt - közölte a vasúttársaság pénteken.