szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A háztartási vegyi áru és illatszer szaküzletek száma négy százalékkal csökkent az elmúlt három és fél év során, és 2911-nél tartott tavaly év végén. A szakboltok mezőnye az 50 négyzetméteresnél kisebb szakboltoknál ritkul, míg a láncok bővülnek.

A szaküzletek piaci részesedése a kiskereskedelmi forgalomból, az ACNielsen által felmért háztartási vegyi áru és kozmetikum kategóriákban évek óta 20-21 százalék körül mozog. Az ACNielsen a háztartási vegyi áru és kozmetikum 60 termékkategóriájának kiskereskedelmi forgalmát méri folyamatosan, arcápoló krémektől a vízöblítőig. A 60 kategória együttes bolti forgalma 511,4 milliárd forintot ért el tavaly. A dm-Drogerie Markt tizenkilenc új boltot nyitott az elmúlt másfél évben, ugyanakkor a Rossmann 34-et, a Schlecker hálózata pedig egyelőre tíz boltból áll, idén július közepén.

A szaküzletekben kiemelkedik a forgalom a következő termékcsoportokból: hajfesték, nők számára borotválkozás előtti szer, arcápoló szer, papírtisztító kendő, hajformázó, hajkondicionáló, kézkrém, dezodor, eldobható borotvához pótfej, fogkefe, babaápolási termék, padlótisztító és ablaktisztító.

Az összesen 2 911 háztartási vegyi áru szakbolt és drogéria regionális megoszlása érdekes képet mutat: Budapesten és Pest megyében működik az üzletek 26 százaléka. Valamivel kevesebb, mint az ott élő lakosok számaránya (28 százalék) az ország népességéből.

Ebből a szempontból kiemelkedően felülreprezentált a Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Vas és Veszprém megyét tömörítő északnyugat, ahol az üzletek 24 százaléka található. A vidéki átlagnál magasabb egy főre jutó vásárlóerő ebben a régióban vonzza a szaküzleteket. A bolttípus virágkorát északnyugaton két és három évvel ezelőtt ért el, amikor 26 százalékos mutatót regisztrált az ACNielsen.

Északkeletre 23 százalék jut a bolttípusból, immár négy éve, egyenletesen. Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyében a bolttípus pozíciója javult a korábbi évekhez képest. Dékeleten, azaz Jász-Nagykun-Szolnok, Bács-Kiskun, Csongrád és Békés megyében a részarány tavalyi, 16 százalékos mutatója némi ingadozások után visszatért az 1998-as helyzethez. Délnyugat (Tolna, Somogy, Baranya és Zala megye) az országos bolthálózatból múlt évben 11 százalékkal részesedett, hasonlóan az előző három évhez. De a mutató korábban sem ment 13 százalék fölé.

Összességében megállapítható, hogy – az északnyugati országrészt kivéve - a szaküzletek regionális megoszlása eléggé egyenletes, a lakosság számarányához viszonyítva.

A drogéria láncok évről évre javítják piaci pozíciójukat. A dm-Drogerie Markt 35 milliárd forintos forgalmat ért el tavaly, ami 16 százalékos növekedést jelent, az előző évhez képest. A lánc boltjainak száma 182. A Rossmann még gyorsabb ütemben fejlesztett; múlt évi 33,1 milliárd forintos forgalma 22 százalék pluszt jelez, tavalyelőtthöz képest, és hálózata 150 boltból áll július közepén.

Az Azúr eltűnt a drogéria láncok palettájáról. Helyette azonban megjelent a nemzetközileg ismert, sikeres konkurens, a Schlecker. Eddig mindössze kilenc üzletet nyitott Magyarországon, és kezdeti forgalmi adatai legfeljebb a piacépítés első lépéseiről tájékoztatnak.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!