Vámháború: Hol tartunk most? Mire kell készülniük a vállalatoknak?
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. előrejelzése szerint – amelyet az Erste Bank kal együttműköd ve készítettek el – a konvergencia-program idei része szinte biztosan teljesül, a GDP-arányos államháztartási hiány az előirányzott 6,8 százalék alatt, 6,5 százalék körül lesz. A reálkeresetek 3-3,5 százalékkal csökkennek.
Jobban nő az export, mint az import. Megáll a cserearányromlás © Fazekas István |
Az átlagosnál jóval gyorsabb 2006. decemberi béremelkedés feltehetőleg a szigorodó 2007. évi szabályozás miatt előrehozott kifizetések következménye. A versenyszektorban a 2006. évi 8,5 százaléknál kisebb, az OÉT által javasolt 5,5-8 százázalékos sáv felső határa közelében levő bruttó keresetemelkedés várható. A nettó keresetek 5 százalék körül emelkednek, a reálkeresetek 1,5-2 százalékkal csökkennek. A költségvetési szektorban a (még nem teljesen világos tartalmú) bérmegállapodás alapján a II. félévben kb. 4 százalékos béremelésre kerül sor a 2008 januárjában kifizetendő 13. havi bér felének terhére. Itt a reálkeresetek éves átlagban 5-6 százalékkal csökkennek. (Ha 2008 januárjában nem kerül sor kompenzációra, a megállapodás nem érinti a 2007-re tervezett kiadásokat, így a konvergencia-program teljesítését.)
A folyó fizetési mérleg hiánya a GDP százalékában a 2004. évi 8,4 százalékról 2007-re 5,8 százalékra csökken. Ez a külkereskedelmi hiány csökkenésének következménye. A kivitel (euróban) 2004 óta 2-3 százalékponttal gyorsabban nő a behozatalnál, noha a világpiaci energiaárak emelkedése miatt Magyarország cserearányai 2005 után 2006-ban is 2 százalékkal romlottak (idén várhatóan stagnálnak). A nettó EU-támogatásokkal együtt számolt „folyó fizetési és tőkemérleg együttes egyenlege”, az úgynevezett külső finanszírozási igény természetesen még kedvezőbben alakul, 2004-ben a GDP 8,1 százalékát, 2007-ben pedig már csak 4 százalékát teszi ki. Ennek idén már túlnyomó részét a nettó működőtőke-beáramlás finanszírozza. (A GDP több mint 4 százalékát kitevő tőkeimport mellett 1 százaléka körüli tőkeexport várható.) A külső adósság tehát csak kissé emelkedik.
A GKI prognózisa a magyar nemzetgazdaság 2007. évi folyamatairól
2004. | 2005. | 2006. | 2007. (előrejelzés) | |
1. A GDP volumenindexe (%) | 105,2 | 104,2 | 103,9 | 103,0 |
2. Az ipari termelés indexe (összehasonlító áron, %) | 107,4 | 107,3 | 110,1 | 108 |
3. Nemzetgazdasági beruházások indexe (összehasonlító áron, %) | 107,9 | 105,6 | 102* | 104 |
4. Az építési-szerelési tevékenység indexe (összehasonlító áron, %) | 106,8 | 116,6 | 98,4 | 104 |
5. A kiskereskedelmi forgalom volumenindexe (%) | 105,8 | 105,8 | 104,4 | 101,5 |
6. A kivitel változásának indexe (folyó áron, euróban, %) | 115,3 | 111,4 | 115,7 | 113 |
7. A behozatal változásának indexe (folyó áron, euróban, %) | 113,2 | 108,3 | 113,4 | 110 |
8. A külkereskedelmi mérleg hiánya (milliárd euró) | 3,9 | 2,9 | 2,1 | 1,0 |
9. A folyó fizetési és tőkemérleg együttes hiánya (milliárd euró) | 6,7 | 5,3 | 5* | 4,0 |
10. Az euró átlagos árfolyama (forint) | 251,7 | 248,0 | 264,3 | 252 |
11. Az államháztartás hiánya (pénzforgalmi szemléletben, helyi önkormányzatok nélkül, milliárd forint) | 1284,1 | 984,4 | 2034 | 1550 |
12. A bruttó átlagkereset indexe | 106,1 | 108,8 | 108,1 | 106 |
13. Fogyasztói árindex | 106,8 | 103,6 | 103,9 | 106,5 |
14. Fogyasztói árindex az időszak végén (előző év azonos hónap=100) | 105,5 | 103,3 | 106,5 | 104,5 |
15. Munkanélküliségi ráta az időszak végén (%) | 6,3 | 7,3 | 7,5 | 8 |
* GKI Zrt. becslése
A tényadatok forrása: KSH, MNB, PM
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és termelékenység javítását - a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Az üzlet értéke mellett az adásvétel adózási következményeit is érdemes számba venni, legyenek a szereplők cégek vagy akár magánszemélyek.
Az Onet és Bloomberg úgy tudja, elismernék az orosz területi nyereségeket.
A kabinet szerint kiemelt nemzetgazdasági érdek fűződik a dunakeszi járműgyártás fenntartásához.