szerző:
MTI

Kína két év óta a legsúlyosabb üzemanyagválságát éli át: a fővárosban és másutt is sorok kígyóznak a benzinkutaknál és egyes kutaknál korlátozták az eladható üzemanyag-mennyiséget.

Hiány van dízelolajból, ami a kormány és az egyre inkább függetlenedő olajipari cégek közti feszültség éleződésére utal. A kérdés az, melyikük állja az üzemanyag-támogatás növekvő terhét.

A Sinopec, a vezető olajfinomító ígéretet tett arra, hogy növeli a külföldön beszerzett dízelolaj mennyiséget, de még így is legalább öt fővárosi benzinkútnál korlátozta az eladható mennyiséget.

A Sinopec és a PetroChina változatlan áron értékesítik már 17 hónapja az üzemanyagot, jóllehet a nyersolaj ára rekordokat dönt a világpiacon.

A hazai árak és a világpiaci nyersolajárak közti szélesedő szakadék 2005 nyarán is hetekig tartó hiányokat okozott, akkor számos helyen a benzinkutak nem szolgáltak ki teherautókat, racionalizálták az eladásokat. A hiány, amely hírügynökségi jelentések szerint először a délkeleti tengerparti tartományokban, majd Sanghajban jelentkezett, az ország belső területeire is kiterjedt.

A pekingi vezetés, amely attól tart, hogy inflációhoz, esetleges elégedetlenséghez vezet az energiaféleségek árának emelése, arra kényszeríti a finomító cégeket és a forgalmazókat, hogy finanszírozzák meg az állam által rögzített árakat. A dízelolaj literenként 64 dollárcent körül mozog, miközben Szingapúrban 1, Nagy-Britanniában 2 dollár körül mozog az ár. Ez veszteségessé teszi a vállalatokat, amelyek mérsékelni igyekeznek a piacra vitt mennyiséget.

A Petrochina egyik illetékese szerint a cég tonnánként mintegy 200 dollárnak megfelelő összeget veszít az importált dízelolaj kínai töltőállomásoknak való értékesítésekor.

Az elemzők szerint a jelenség a kínai állami vállalatok ellentmondásos helyzetét tükrözi: egyrészt bizonyos politikai felelősséget kell vállalniuk, másrészt viszont saját érdekeiket is követniük kell.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
MTI Gazdaság

IEA: kevés lehet az üzemanyag télen Európában

Európában a télen szűkössé válhat bizonyos üzemanyagok, például a gázolaj, vagy a dízel kínálata a finomítói kapacitások elégtelensége, illetve a kéntartalomra vonatkozó új normák miatt - állítja a Nemzetközi Energiaügynökség(IEA) havi olajpiaci jelentésében.

Egy rejtélyes bécsi ügyvéd is felsejlik a Strachét lebuktató videó mögött

Egy rejtélyes bécsi ügyvéd is felsejlik a Strachét lebuktató videó mögött

Keményen dolgozol vagy már munkaalkoholista vagy? Ez a 7 kritérium elárulja

Keményen dolgozol vagy már munkaalkoholista vagy? Ez a 7 kritérium elárulja

A Mokka Nyertes Zsuzsát hívta beszélgetni az időskori szexről, aki közölte, nem érzi magáénak a "titulust"

A Mokka Nyertes Zsuzsát hívta beszélgetni az időskori szexről, aki közölte, nem érzi magáénak a "titulust"

Hajdu Nóra: Európa és a világ

Hajdu Nóra: Európa és a világ

Ma bemutatták a Huawei/Honor új telefonját

Ma bemutatták a Huawei/Honor új telefonját

Többet dolgozik ma az átlagos magyar, mint egy jobbágy a középkorban

Többet dolgozik ma az átlagos magyar, mint egy jobbágy a középkorban