szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A szokásosnál is kevesebb az eladható bárány jelenleg a tenyésztőknél amiatt, hogy az idén korán van húsvét, és a múlt évi fedeztetési időszak is elhúzódott – közölte a Magyar Juhtenyésztő Szövetsége.

Bárányok. Egyre kevesebben
© AP
A szervezet szerint a mostani kiviteli időszakban emiatt csak mintegy 200-250 ezer bárányt lehet Nyugat-Európába exportálni, ami mintegy a harmada a kivihető mennyiségnek, holott húsvétkor a báránykivitel 40 százalékát szokták teljesíteni a tenyésztők. A szakemberek véleménye szerint a kereslet még mintegy 2-3 hétig megmarad.

A KSH adatai szerint az anyajuhok száma Magyarországon jelenleg nem haladja meg az egymilliót. Az ágazat a 90-es években drasztikusan szűkült: az 1,3 millió fölötti anyajuhállomány 1995-re majdnem a felére csökkent. Ezután némileg fellendült a tenyésztés, ám mivel a juhtenyésztés gyakorlatilag nem termel nyereséget, újra visszaesés következett.

A kiskérődző ágazatban jelenleg nagy a tőkehiány, kénytelenek minden pénzbevételi lehetőséget megragadni a juhtartók. Ezért a szaporulatot szinte teljes egészében értékesítik, és nem egy esetben a már felnőtt állomány felszámolása is megkezdődött. A juhágazat a magyar mezőgazdaság termelési értékéből mindössze 0,8–1,0 százalékkal, azaz mintegy 14-16 milliárd forinttal részesedik. Az állati eredetű termékekből is csak 2 százalékos a részesedése.

A tulajdonviszonyokat tekintetve az állomány 86,4 százaléka egyéni juhtartók tulajdonában, míg 12,6 százaléka gazdasági társaságoknál található. Az anyajuh állomány 45 százaléka 300-nál kevesebb állatot tartó tenyészetekben él, s az ennél nagyobb tenyészetekben van az anyajuhok 55 százaléka. Juhtartással 7600-7800 tenyészetben foglalkoznak Magyarországon, elsősorban Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Bács-Kiskun megyében. Ebben a térségben található az anyaállomány 54 százaléka.

A belföldi juhhúsfogyasztás minimális, az összes húsfogyasztásból alig fél százaléka, azaz mintegy 0,2-0,4 kilogrammot tesz ki évente és fejenként számolva Magyarországon. Egy átlagos juhászat legfőbb bevétele a bárányértékesítésből származik, a bárányértékesítés szezonalitásából adódóan az árbevétel is rendkívül ingadozó. A három fő értékesítési időszak a húsvét, feragosto – augusztus hónap Olaszországban – és karácsony.

Az anyaállomány csökkenése miatt az élő bárány felvásárlás 3 százalékkal esett vissza 2007-ben. A hazai élő bárány legnagyobb felvevőpiaca továbbra is Olaszország, tavaly a bárányok 86 százaléka került ott piacra. Tavaly a hazai élőbárány-kivitel 1 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. Értéke pedig 11 százalékkal esett vissza.

A juhtermékek (benne a hozzá számolt kecsketermékek) külkereskedelemének árbevétele meghaladja az évi 38-42 millió eurót, azaz a 10 milliárd forintot. Ez azonban évről-évre szintén folyamatosan csökken a kedvezőtlen gazdasági feltételek miatt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!