szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Lezajlott az első magyarországi "E-Business Symposium", amelynek célja a hazai elektronikus üzleti élet bemutatása és szereplőinek megszólaltatása volt.

Pár kattintás a vásárlás. 0-24-ig
mozog az üzlet
© sxc.hu
Az elektronikus kereskedelem a világ nagy részén már teljesen hétköznapivá vált, sőt, a konferencián elhangzottak alapján az Európai Unió e-kereskedelmi volumene már vetekszik az Egyesült Államokéval. A kelet-közép-európai régió is szélsebesen fejlődik, Magyarországon ma már sokak számára természetes könyvet, elektronikus eszközöket vagy dvd-t online vásárolni. Emellett természetesen a szolgáltatások (például szállás- és jegyfoglalás) is egyre elterjedtebbek, az online kereskedelem mintegy 70 százalékát például az ételrendelés adja.

A GfK kutatása szerint a haza internetezők közel 20 százaléka vásárolt már neten, ráadásul, aki egyszer elektronikusan vásárolt, sokkal hajlamosabb a későbbiekben is ezt a csatornát használni. Ennek egyik oka lehet, hogy szintén a GfK adatai alapján az interneten vásárlók 80 százalékának csak pozitív tapasztalatai vannak!

Az e-business szimpóziumon a GKIenet ügyvezetőjétől, Kis Gergelytől további olyan, a vállalati stratégiaalkotáshoz fontos információkat is megtudhattak a résztvevők, mint, hogy a magyar fogyasztók körében is egyre bővül az online tévézés vagy rádiózás, illetve, hogy egyre többen lennének itthon is hajlandóak az online fizetésre. A GKIenet adatai szerint továbbá 2008 márciusában már mintegy 1900 e-bolt működött Magyarországon, és a növekedési arány közel 50 százalékos.

A hazai elektronikus kereskedelem egyik példája az Extreme Digital. A cég ügyvezetője, Várkonyi Balázs előadásában példát mutatott a hazai kezdő vállalatoknak arra, miként lehet felvirágoztatni és sikeresként megtartani egy magyar vállalkozást az internet segítségével.

A vásárlás mellett az internet további fontos erénye, hogy rendkívül könnyű előzetesen tájékozódni mindenről. Egyre inkább terjednek az áru- és szolgáltatás-összehasonlító oldalak (például a depo.hu vagy a kirakat.hu). Ezek képviselői szintén arról számoltak be, hogy bár korábban csak információszerzésre használták őket az ügyfelek, ma már egyre nő a vásárlók aránya is. Az online összehasonlító oldalak mellett egyre szaporodik az internetes aukciós oldalak száma is, sőt nő az ott regisztrált ügyfelek száma is. Mint a konferencián elhangzott az aukciós oldalak előnye, hogy itt nem az eladónak kell keresnie a vevőt, inkább a vevő keresi a terméket, sőt, akár olyan terméket is, amelyhez máshol már nem fér hozzá. Ráadásul éjjel-nappal nyitva van, azaz elérhető.

A konferencián kiemelt szerep jutott a hazai online könyvkereskedelmi piac bemutatásának, hiszen ez az e-kereskedelem egyik húzóágazata. A Matyi Dezső, az Alexandra Könyváruház vezérigazgatója és Dietrich Tamás, a Bookline.hu vezérigazgatója fémjelezte kerekasztalnál elhangzott, hogy bár a rendszeres olvasók száma visszaesik, egyes adatok szerint ma már a hazai könyvforgalom 8 százalékát adja az online piac.

Ez vélhetően a kényelemnek köszönhető, vagy annak, hogy az interneten egyszerűbb megtalálni a keresett könyvet, ugyanakkor egy vidéki kisvárosban is ugyanakkora a kínálat, mint a fővárosban. A könyvpiac két nagy szereplője szerint Magyarországban még 12-15 százalékra nőhet az online könyvvásárlás aránya – persze, ez az arány az Egyesült Államokban már most 15-20 százalék körüli.

Amint a konferencián Bőgel György, a CEU Business School tanára elmondta, a vállalatok számára is egyre fontosabbá válik a kétirányú online kommunikáció, azaz a webkettes eszközök használata. Egyre gyakrabban használja a felhasználó a szavazásokat vagy a mások tapasztalataira épülő fórumokat, hogy tájékozódjon a világ dolgairól. A web 2.0 tehát mindenképpen beszivárog az e-businessbe is, mivel a vállalatok is ezen keresztül érhetik el legfontosabb közösségüket, a fogyasztókat.

Az e-business természetesen nemcsak az elektronikus kereskedelemről szól. Amint az első e-business szimpóziumon is elhangzott, egyre többen használják az online szöveg- vagy ábrakészítő alkalmazásokat. Ezeknek természetesen fontos előnyük, hogy nagy részük ingyenes, viszont hátrányos lehet, hogy a vállalati rendszerrel kompatibilitási problémák merülhetnek fel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

GKM: kevesebb teher az e-kereskedőkön

Az elektronikus kereskedelemhez kötődő törvények módosítása révén csökkennek a vállalkozások terhei, és egységes keretrendszer működtethető a kéretlen elektronikus hirdetések ellen - közölte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), a kormány május 2-i ülésén elfogadott törvénymódosítási tervezet előterjesztője.

MTI Tech

Módosul az e-kereskedelmi törvény: harc a spamek ellen

A tervek szerint még a nyár elején módosul az elektronikus kereskedelemről szóló törvény: a jogszabály tételesen kimondja, hogy már az az elektronikus levél is tiltott, amelyik a címzett hozzájárulását kéri például reklámok elektronikus úton való küldéséhez.

Vállalkozás

A Praktiker beszállt az e-kereskedelembe

Online termékvásárlási szolgáltatást indított a Praktiker a karácsonyi vásárlási boom kezdetén. Jelenleg 17 ezer termék érhető el a cég website-járól, házhoz szállítást későbbre ígérnek.

Itthon

Sikeresen indult a vállalkozók e-kereskedelmi programja

A vártnál is nagyobb az érdeklődés az idén májusban indult program iránt, amelynek célja, hogy tanácsadással segítse a kis- és középvállalkozásokat (kkv) az elektronikus kereskedelem eszközeinek használatában.

MTI Gazdaság

Korlátok és engedmények a tervezett e-kereskedelmi törvényben

Nem kell az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó cégeknek a reklamációk fogadására üzlethelyiséget fenntartaniuk - egyebek mellett ezt tartalmazza az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos törvényeket módosító javaslat, amelyet Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter terjesztett a parlament elé, a szöveg az Országgyűlés honlapján olvasható.

MTI Tech

Felkészülés a honvédelmi e-kereskedelmre

A MÁV Informatika Kft. szervezésében megkezdődött a honvédelmi ellentételezési projekthez kapcsolódóan, 80 magyar védelemipari cég számítástechnikai és marketing szakértőinek felkészítése az Epicos e-kereskedelmi portál és az Exostar beszerzési rendszer használatára.