Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4e3c04e6-05f4-4751-a9e5-9b525b0eed92","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20241128_Marabu-Feknyuz-Nem-kell-az-unio-penze","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e3c04e6-05f4-4751-a9e5-9b525b0eed92.jpg","index":0,"item":"3404bc87-52b0-40df-a415-24c8e2a7e02a","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_Marabu-Feknyuz-Nem-kell-az-unio-penze","timestamp":"2024. november. 28. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Nem kell az unió pénze","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b306fbd-b0eb-4df8-b97c-6901c35f7c98","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A NAIH szerint a Megafon több hibát is vétett.","shortLead":"A NAIH szerint a Megafon több hibát is vétett.","id":"20241128_megafon-adatszivargas-naih-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b306fbd-b0eb-4df8-b97c-6901c35f7c98.jpg","index":0,"item":"6b1461ef-6d95-438a-9184-665f337f84ee","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_megafon-adatszivargas-naih-figyelmeztetes","timestamp":"2024. november. 28. 12:53","title":"Figyelmeztetést kapott a Megafon az adatvédelmi hatóságtól a januári adatszivárgás miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A vizsgálatok harmadik fázisában nem teljesített jobban a placebónál a Cassava Sciences kísérleti gyógyszere, aminek a fejlesztése már eddig is botrányoktól volt hangos.","shortLead":"A vizsgálatok harmadik fázisában nem teljesített jobban a placebónál a Cassava Sciences kísérleti gyógyszere, aminek...","id":"20241127_alzheimer-gyogyszer-kutatas-kudarc-cassava-sciences","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218.jpg","index":0,"item":"579ee6b7-ba14-43b4-ae36-12bf63046cc6","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_alzheimer-gyogyszer-kutatas-kudarc-cassava-sciences","timestamp":"2024. november. 27. 13:03","title":"Látványos kudarcot vallott az egyik kísérleti Alzheimer-gyógyszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52a439ad-f428-43d6-84f8-7ed7098a03cc","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Többeket még mindig keresnek. ","shortLead":"Többeket még mindig keresnek. ","id":"20241126_voros-tenger-elsullyedt-hajo-sea-story-tulelok-holttestek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52a439ad-f428-43d6-84f8-7ed7098a03cc.jpg","index":0,"item":"ba09e97d-136e-4413-8cd8-d608ba244c1f","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_voros-tenger-elsullyedt-hajo-sea-story-tulelok-holttestek","timestamp":"2024. november. 26. 17:59","title":"Négy embert holtan találtak a Vörös-tengeren elsüllyedt hajó utasai közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3264f227-3735-4e58-af65-9e8e44d71343","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Jim Carrey a 150. fickó volt, akinek felajánlották a Dumb és Dumber főszerepét. ","shortLead":"Jim Carrey a 150. fickó volt, akinek felajánlották a Dumb és Dumber főszerepét. ","id":"20241127_Dumb-es-Dumber-3-Farrelly-testverek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3264f227-3735-4e58-af65-9e8e44d71343.jpg","index":0,"item":"88438643-8d5e-4023-a541-920c8805041c","keywords":null,"link":"/kultura/20241127_Dumb-es-Dumber-3-Farrelly-testverek","timestamp":"2024. november. 27. 13:25","title":"Már csak tíz évet kell aludnunk, és elkészülhet a Dumb és Dumber 3.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bda7ce34-6b16-474e-bb7b-148a4db397d1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Dacia hazai képviselete úgy döntött, hogy némileg megemeli a Spring árát.","shortLead":"A Dacia hazai képviselete úgy döntött, hogy némileg megemeli a Spring árát.","id":"20241128_dragabb-lett-magyarorszag-legolcsobb-villanyautoja-dacia-spring","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bda7ce34-6b16-474e-bb7b-148a4db397d1.jpg","index":0,"item":"0f1953ea-a2ac-4ecf-8c35-1b921e62d8c9","keywords":null,"link":"/cegauto/20241128_dragabb-lett-magyarorszag-legolcsobb-villanyautoja-dacia-spring","timestamp":"2024. november. 28. 07:21","title":"Drágább lett Magyarország legolcsóbb villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ba4f5b9-2fcb-4918-b1af-af451912190d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"130 kilométer/órás széllökésekre számítanak.","shortLead":"130 kilométer/órás széllökésekre számítanak.","id":"20241127_hollandia-schiphol-jarattorles-vihar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ba4f5b9-2fcb-4918-b1af-af451912190d.jpg","index":0,"item":"5a27bc82-8371-4744-98e4-3dc221140156","keywords":null,"link":"/elet/20241127_hollandia-schiphol-jarattorles-vihar","timestamp":"2024. november. 27. 14:24","title":"Budapesti járatot is töröltek vihar miatt az amszterdami repülőtéren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"690881cc-9b3e-42f7-bb97-0945af322873","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Ez már a bank harmadik jelentős tranzakciója volt. ","shortLead":"Ez már a bank harmadik jelentős tranzakciója volt. ","id":"20241127_Felmilliard-euros-nemzetkozi-kotvenykibocsatast-hajtott-vegre-az-Eximbank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/690881cc-9b3e-42f7-bb97-0945af322873.jpg","index":0,"item":"ed53a117-2fbe-44fa-aa16-e04233d7ed13","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_Felmilliard-euros-nemzetkozi-kotvenykibocsatast-hajtott-vegre-az-Eximbank","timestamp":"2024. november. 27. 11:56","title":"Félmilliárd eurós nemzetközi kötvénykibocsátást hajtott végre az Eximbank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mol: 2012-2014 között termelhet gázt a Makói-medence
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Sikeres program esetén a Makói-medencében a gázmező-fejlesztés és -kitermelés 2012-2014-ben várható – mondta Áldott Zoltán, a Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. kutatás-termelés ügyvezető igazgatója.
Az ExxonMobil és a Mol hétfőn bejelentett együttműködése kapcsán kifejtette: a nem konvencionális módszerekkel kitermelhető szénhidrogének azért kerültek a társaságok érdeklődésének homlokterébe, mert a világpiaci árak már a nehezebben felszínre hozható energiahordozókat is érdemessé teszik a kitermelésre. Ehhez azonban a 100 dollár feletti olajár szükséges.
A Mol és az ExxonMobil az első szakaszban, 2008-2010 között a Makó-Nyugat területen 4-6 kutat fúr, illetve repeszt, majd teszteli ezeket. A Makó-Kelet területen a már meglévő kutakat nyitják meg újra, illetve ha szükséges, újakat is fúrnak, repesztenek.
A kutatási időszakban a nyugati területen a Mol és az ExxonMobil 50-50 százalékban részesedik, míg a keleti területen a Mol és az ExxonMobil 33,3-33,3 százalékkal, a korábbi kizárólagos tulajdonos, a Falcon pedig 33 százalékkal rendelkezik.
Áldott Zoltán elmondta: a cél az, hogy a projektek során kiderüljön, van-e a föld alatt akkora gázmennyiség, amit gazdaságosan ki lehet termelni, s a kitermelés kockázata összevethető-e a Mol által már művelt területekével. A kitermelést ugyanis csak akkor érdemes megkezdeni, ha kereskedelmi mennyiségű gázt gazdaságosan és folyamatosan a felszínre lehet hozni. A Falcon továbbra is részt vesz a munkálatokban, de a Makói árokban a Mol és az ExxonMobil kutatási koncepciója valósul meg.
A kutatási koncepció megvalósításának fontos része, hogy megtalálják azt a technológiát, ami a célzónában felhalmozott csapdázott gázt a felszínre hozhatja. Az ExxonMobilnak már van ilyen technológiája, amit egy észak-amerikai gázmezőn dolgozott ki. Nem biztos azonban, hogy a technológián nem kell módosítani, de a Mol úgy ítéli meg, az ExxonMobil technológiája sikeres lehet a Makói-árokban.
Holoda Attila, a Mol eurázsiai kutatási és termelési igazgatója kifejtette: a Mol feltételezései szerint a Makói- medencében mintegy 2000 kútra van szükség ahhoz, hogy a teljes ipari gázvagyont ki lehessen termelni. A Mol egy évben mintegy 50 kutat tud lefúrni, de azt reméli, hogy az olajipari szolgáltató-partnerek segítségével ez a szám növelhető.
Egy kút költségeinek átlagos megtérülési ideje 2-3 év. A Makói-árokban azonban egy kút sokkal kevesebb gázvagyont tud kitermelni, mint egy hagyományos. A nem konvencionális kút ráadásul sokkal drágább, mivel mélyebb, és nem tud annyi gázt felhozni élettartama alatt, mint a hagyományos.
A Mol szakemberei szerint a kockázatot és a problémákat önmagában véve nem a mélység, hanem a hőmérséklet és a nyomás, valamint az a technológia jelenti, amit kutak megnyitására alkalmaznak. Igaz, Észak-Amerikában már a gáz 25-30 százalékát a Makói-medencében alkalmazandó nem konvencionális technológiával termelik ki.
Egy hagyományos gázmezőn egy konvencionális kút költsége 2-4 millió dollár, s a fúrás 2-3 kilométer mélységű. A nem konvencionális kút fúrásának költsége 8-12 millió dollár, a mélysége pedig 2,5-5,5 kilométer. Évente 50, nem hagyományos kút fúrása azonban még további költségekkel jár: ezekhez ugyanis a kapcsolódó felszíni létesítmények további 30-40 millió dollárba kerülnek. A Mol által bemutatott elemzések szerint egy konvencionális kút működésének időtartama mintegy 15 év, a nem konvencionálisé pedig mintegy 30 év.
A Mol jelenlegi elképzelései szerint 1 hordó olajegyenértékű gáz-mennyiség kihozatala a Makói-medencében 2-3 dollár költséggel jár. A Mol átlagos kitermelési költsége 3-4 dollár olaj-egyenértékű, de ebben benne van a gáznál drágább olajkitermelés is. Az árak a folyó költségeket tartalmazzák, az amortizációt nem. A nem konvencionális kitermelés teljes költsége azért nagyobb, mert sokkal nagyobb összegű beruházást (CAPEX) igényel. Holoda Attila elmondta: a Mol termelési költségei a legjobbak Európában.
Az 1567 négyzetkilométeres Makói-medencében az eddigi felmérések és nagy pontosságú becslések szerint a kitermelhető ipari gázvagyon 2 milliárd hordó egyenértéknek felel meg, azaz 340 milliárd köbméter gáz feletti vagyont képez. Az ipari vagyonnak - a jelenlegi technológiai ismeretek alapján, évi ötven kút lefúrásával számolva - a következő 30 év során mintegy 30 százaléka termelhető ki.
A földtani vagyon és az ipari vagyon közötti különbség az, hogy az előbbi a teljes gázmennyiségre vonatkozik, az utóbbi pedig a kitermelhető részre. A harmadik fogalom a készlet, ami a gazdaságosan kitermelhető részt képezi, de erről a Makói-medence esetében még nem beszélhetünk, mivel ennek nagyságát csak később lehet meghatározni.
A Mol és az ExxonMobil leányvállalata, az ExxonMobil Kutatás és Termelés Magyarország Kft. (ExxonMobil) 2008. április 11-én írt alá megállapodást közös kutatási program indításáról a Mol Makói-árokban lévő 106. és 107., nyugati területi kutatási blokkjaiban. Az ExxonMobil finanszírozza a teljes kutatási programot, és a felek megegyeztek abban, hogy 50-50 százalékban részesednek a kutatási eredményekből.
A Mol korábban közölte azt is: megerősítette pozícióját a Makói-árokban azzal, hogy megszerezte az ExxonMobil részesedésének 50 százalékát a kanadai Falcon csoporthoz tartozó TXM-nek, a Makói-árok keleti területén lévő bányatelkén végzendő kutatásokban. Egy korábbi bejelentés szerint az ExxonMobil leányvállalata, az Esso 2008. árpilis 10-én megállapodást írt alá a Falcon leányvállalatával, a TXM-mel, több szakaszra osztott kutatási program elvégezéséről a TXM Makói-árok felett húzódó bányatelkében. A Mol 2008. április 11-én csatlakozott az ExxonMobil-Falcon megállapodáshoz az ExxonMobil részesedés 50 százalékának megszerzésével.
Az év második felében új földgázkutak üzembehelyezését tervezi a Falcon Oil & Gas Corporation hazai leányvállalata Makó térségében. A „Makó-árokban” a cég szerint Európa legnagyobb gázkészlete húzódik meg.
A magyar forradalmi sámánok tavaly februárban jelzett szándékaitól eltérően nem a Szent Korona, hanem az amerikai ExxonMobil tulajdonába került át a makói "gigantikus" gázlelőhely nagy része - írja a Népszabadság. A világ vezető olajcége dollárszázmilliókat fektet be, noha bizonytalan, hogy kitermelhető-e egyáltalában a gázmező, és ha igen, milyen áron.
Hatalmas a különbség a Századvég és a Medián közvélemény-kutatási eredményei között. A kormánypárti intézetnél a Fidesz-KDNP biztosan vezet a Tisza előtt, a harmadik legnépszerűbb párt pedig az MKKP.