szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Míg 2006-ban a labdarúgó vb jelentős keresletet generált az LCD tévék és a DVD felvevők piacán, addig az idei labdarúgó Eb előtt nem tapasztalható hasonló roham. A visszafogottabb kereslet ellenére a GfK Hungária Piackutató Intézet adatai szerint áprilistól erőteljes árverseny indult meg az LCD tévék csoportjában, a DVD felvelvők piacán azonban nem tapasztalható kedvező változás.

Az eladásokat hónapról hónapra nyomon követve a GfK szerint az idei, 2008. évi labdarúgó Eb-t megelőző hónapokban a növekedési indexek a teljes LCD piacon jelentősen elmaradnak a két évvel ezelőtti labdarúgó vb előtti rohamtól, amikor jelentős növekedés következett be az LCD TV-k és a DVD felvevők iránti keresletben. A februári időszakot követően a piac megtorpanni látszott, viszont áprilistól kezdve a kínálatban számtalan, lélektani árhatárnak számító 100 ezer forintos akciós áron hirdetett készülék jelent meg (a 82 cm-es képátlójú kategóriában) erőteljes árharcot elindítva az egyes márkák között.

Az akciós újságokban megjelent síkpaneles TV-hirdetések számát tekintve egyértelműen az április volt kiemelkedő: mintegy háromszor annyi panel TV-t hirdettek meg, mint két évvel ezelőtt. Ehhez persze a GfK szerint hozzátartozik, hogy az elmúlt években a gyártók mind több modellel jelentek meg a piacon, ám megfigyelhető, hogy az Eb indulása előtt nincs akkora ugrás a hirdetett modellek számát tekintve.

A növekedési számok is jelentősen elmaradnak az előző évi tendenciáktól, a gazdasági megtorpanással együtt járó lakossági fogyasztás visszaesése a panel TV piacot sem hagyta érintetlenül.

A GfK Hungária Heti (Flat TV) Monitor adatai szerint a piac áprilistól indult növekedésnek. Ebből arra következtet a piackutató, hogy a lakosság nagy része megint csak májusra halasztotta tévévásárlásait, kivárva a legutolsó pillanatot, amikor a piaci átlagárak várhatóan mélypontra jutnak.

A két évvel ezelőtti labdarúgó világbajnokság a DVD felvevők piacán eredményezett még jelentős keresletnövekedést: 2006. év egészét tekintve 2005-höz képest mintegy 80 százalékkal nőtt az eladások száma. A bajnokságot megelőző május-júniusi időszakban az értékesítés 2006. március-áprilishoz képest csaknem 30 százalékkal emelkedett. Emellett ugyanebben az időszakban 34 százalékról csaknem 44 százalékra nőtt a HDD-s készülékek piaci részesedése is. A merevlemezes készülékeken belül ekkor kerültek túlsúlyba a nagyobb (160 GB) tárkapacitásúak a Gfk szerint.

A 2007-es és a 2008-as év első harmada azonban már nem alakult ilyen kedvezően a DVD készülékek (mind a lejátszók, mind a felvevők) terén sem. Bár a kereslet erősen eltolódott az egyre magasabb értékű készülékek felé (a merevlemezes készülékek aránya csaknem 65 százalék volt 2008. első negyedévében), az értékesített darabszámok egyelőre jócskán elmaradnak a 2006-os adatoktól. Sőt, az áprilisi időszakban a piac nemhogy növekedésnek indult volna, hanem ezzel és a várakozásokkal ellentétben visszaesett.

A szakemberek azonban bizakodóak, hiszen a labdarúgó Eb után augusztusban kezdődnek az Olimpiai Játékok is. Ha viszont még e két nagyszabású esemény hatására sem látható pozitív változás, a DVD felvevők piacának csökkenő tendenciája állandósulhat – jegyezte meg Sztupár Andrea a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének vezetője.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!