A kínai gazdasági nacionalizmus nyugtalanítja az európai befektetőket

A kínai gazdasági nacionalizmus erősödése nyugtalanítja az európai befektetőket, jóllehet a Kínában jelen lévő európai vállalatok többnyire optimisták az ázsiai országban lévő érdekeltségeiket tekintve – közölte kedden az EU Kínai Kereskedelmi Kamarája (European Union Chamber of Commerce in China, EUCCC).

  • MTI MTI
A kínai gazdasági nacionalizmus nyugtalanítja az európai befektetőket

Az európai befektetők Kína erős gazdasági növekedését tekintve bizakodóak, azonban az ázsiai országban befektető vállalatok egyre kifinomultabb protekcionizmussal néznek szembe – derült ki az EUCCC éves helyzetjelentéséből. „Egyre növekszik a gazdasági nacionalizmus, és ez aggodalommal tölt el minket” – mondta Jörg Wuttke az EUCCC elnöke a kamara keddi sajtókonferenciáján.

„A gazdasági nacionalizmus alapvetően a protekcionizmusban nyilvánul meg” – hangsúlyozta Wuttke. Hozzátette, hogy a Coca-Cola vállalat mintegy 2,5 milliárd dollárt kínál a kínai Huiyuan Juice Group-ért, az ügylet kimenetele lakmuszpapírként fogja megmutatni Peking hozzáállását a külföldi befektetésekhez.

A China Securities Journal keddi számában megjelent cikk szerint elképzelhető, hogy kínai versenytársak lobbitevékenységbe kezdenek a kínai kormánynál annak érdekében, hogy megakadályozzák a Huiyuan Juice Group Coca-Cola általi felvásárlását.

Wuttke hangsúlyozta, hogy egyetlen európai vállalat sem vásárolt fel jelentős kínai érdekeltségeket, a protekcionizmus a külföldi közvetlen tőkebefektetéseket (FDI) számos kulcsfontosságú szektorban akadályozza. Ezzel magyarázható, hogy a 27 tagállamból álló Európai Unió miért csak kevesebb, mint 5 százalékkal részesedik a kínai FDI-ből.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Drámaian nő a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. Lépni kell! Nem csak a józan üzleti megfontolás, hanem a jogszabályoknak való megfelelés érdekében is.