Mentohitelért esedezik a három nagy amerikai autógyár, s az unió is elhatározta, hogy megtámogatja az európai autóipart, amelynek összeomlása az USA és az EU gazdaságát is megrázná.

HVG
Akár 6 milliárd dollárért is meg lehetne venni a General Motorst (GM), a Fordot és a Chryslert. Ennyi most a három amerikai autógyár együttes piaci értéke – kevesebb, mint pár esztendővel ezelőtti éves profitjuk. Csakhogy valószínűleg még ennyiért sem érné meg a vásárlás, szakértők szerint ugyanis ahhoz, hogy a detroiti trió elkerülje a szinte biztos csődöt, legalább 75, de inkább 125 milliárd dolláros segélyre lenne szükség. Mégpedig minél hamarabb. A GM akár egy-két héten belül arra kényszerülhet, hogy csődöt jelentsen.

A három cég közül a legsúlyosabb helyzetben lévő GM tavaly 38 milliárd, az idén eddig 20 milliárd dollár mérleg szerinti veszteséget szenvedett el, készpénzállománya pedig havi 2 milliárd dollárral olvad. A cég még az idén 4 milliárd dollár hitelhez szeretne jutni a szövetségi kasszából, hogy túlélje a megpróbáltatásokat, jövőre további 8 milliárdnyi kölcsönre, valamint 6 milliárdos megújuló hitelkeretre lenne szüksége. A gond akkora, hogy ismét felmerült a pár hete már elvetett terv: vonják össze a Chryslerrel. De a Chrysler is csak úgy tudja átvészelni az idei évet, ha 7 milliárd dollár áthidaló kölcsönt kap. A Ford nincs közvetlen életveszélyben, két éve ugyanis egy 24,5 milliárd dolláros óriáshitel fejében zálogba csapta teljes amerikai vagyonát, beleértve még a logóját is. Mégis 9 milliárd dolláros hitelkeretet kér arra az esetre, ha a piaci helyzet és a gazdasági környezet rosszabbra fordulna.

A detroitiak most mindent megígérnek a segítségért. A három vezérigazgató – Rick Wagoner (GM), Alan Mulally (Ford) és Robert Nardelli (Chrysler) – vállalta, hogy jövőre 1 dollár névleges fizetésért dolgozik, és a cég többi felső vezetőjének a javadalmazását is csökkentik. Az önkorlátozás nem példa nélküli: az autóipari legenda Lee Iacocca a Chrysler vezéreként ugyancsak 1 dollárért dolgozott, miután 1979-ben a szövetségi kormány 1,5 milliárd dolláros hitelgaranciát adott az összeomlás szélére került autógyárnak.

A három nagyfőnök még arra is hajlandó volt, hogy tízórás utat vállalva, cégük egy-egy hibrid autójával utazzon Detroitból Washingtonba segítséget kérni a kongresszustól. Igaz, nem egészen önkéntesen. A közvélemény – és a törvényhozók – igencsak zokon vette, hogy a veszteséget halmozó gyárak vezetői normál repülőjárat helyett méregdrága céges magángépeken érkeztek a két héttel korábbi első tárgyalásra, ahol aztán kedvezményes hitelért esedeztek.

HVG

A három cég azt is vállalta, hogy átszabja kínálatát, a benzinfaló modelleket takarékos kisebbekkel váltja fel, a hibridek mellett mindannyian előállnak teljesen elektromos hajtású autókkal, 2012-re pedig nyereségessé teszik a tevékenységüket. A GM emellett vevőt keres óriásterepjáró-márkájára, a Hummerre, és áruba bocsátotta az 1989–2001 között több lépcsőben megszerzett svéd Saabot. Felszámolná továbbá a Saturn márkáját, a Pontiacból pedig csak kis szériás modelleket gyártana, így csak a Chevrolet, a Cadillac, a Buick és a GMC maradna. Ezt iparági szakértők régóta esedékesnek tartják, mondván: nyolc márka egy cégen belül nemcsak a gyártást teszi költségesebbé, hanem a marketinget is. Az utóbbi három évben már fájdalmas karcsúsításon átesett GM további kilenc gyárát bezárja, munkahelyeinek újabb 20 százalékát felszámolja, márkakereskedői hálózatát 27 százalékkal apasztja, 66 milliárd dolláros adósságállományát pedig, a tartozásokért tulajdonrészt ajánlva, 35 milliárdra próbálja mérsékelni.

Az amerikai autógyárak katasztrofális helyzetét a 26 éve nem látott zuhanást jelző novemberi eladások is alátámasztják. A GM 41, a Ford 31, a Chrysler pedig 47 százalékkal kevesebb személygépkocsit és kisteherautót adott el, mint korábban. A héten rendkívüli ülést tartó kongresszustól azt várják, hogy segítséget nyújt az autógyáraknak, a három cég csődje ugyanis az általuk kért 34 milliárd dollárnál jóval többe kerülne: az amerikai autóipar közvetlenül 250 ezer embert foglalkoztat, a beszállítókkal együtt becslések alapján 3 millió embernek ad munkát. A hírek szerint azonban a kért összeg felével kell beérniük, és kormányzati gondnokot is kaphatnak.

Ha nem is ilyen rossz, de az ázsiai és európai gyártók helyzete is aggasztó. A japán Toyota és Honda novemberben a detroitiakéhoz mérhető piacvesztést szenvedett el az USA-ban, és odahaza is visszaestek az eladásaik. A Toyota decemberben japán gyárai egy részét két napra leállítja, menedzserei téli prémiumát 10 százalékkal csökkenti. Visszafogja termelését a Honda is, amely a múlt héten bejelentette, hogy a piaci nehézségek miatt visszalép az évi félmilliárd dollárt felemésztő Forma–1-es részvételétől. A dél-koreai Hyundai és a hozzá tartozó Kia egyelőre csak az USA-ban tervez lassítást.

Európában az újautó-eladások az előzetes becslések alapján novemberben az októberi 15 százaléknál is nagyobb visszaesést mutatnak, ráadásul a kontinens keleti felén is megállt a növekedés, még a sokáig mentsvárként emlegetett Oroszországban is megtorpantak az eladások. A korábban a detroitiaknak nyújtandó segítséget illegális állami szubvenciónak minősítő Európai Bizottság november végén maga is 5 milliárd eurós központi támogatásról döntött, igaz, megpántlikázva: környezetbarát modellek kifejlesztésére. Az uniós gyártók pedig további 40 milliárd euró kedvezményes hitelt is szeretnének, hogy elkerüljék az ágazaton az utóbbi hónapokban végigsöpört termelési szünetek folytatódását.

Németországban jövőre az újraegyesítés óta legalacsonyabb szintre zuhanhatnak az eladások – egyes kereskedésekben már közel fél áron kínálják a nagy értékű autókat –, miközben a bonni kormány a GM-leányvállalat Opel megmentéséről tárgyal. Angela Merkel kancellár – akire egyre nagyobb nyomás nehezedik a vezető német iparág megsegítését követelve – állítólag az amerikai döntésre vár. Az Opel-gyáraknak otthont adó német tartományok külön összegeket különítenek el a munkahelyek megmentése érdekében. Nicolas Sarkozy francia elnök az egyik Renault-gyárban a múlt héten hirdetett meg egy 26 milliárd eurós gazdaságélénkítő csomagot, amelynek egyik fő kedvezményezettje az autóipar. Egymilliárd eurós hitelkerettel segítik például a megtorpant gépjármű-hitelezést, a tízévesnél idősebb autók tulajdonosainak pedig ezer eurót ígért, ha járművüket környezetkímélő újra cserélik. A Renault, valamint a másik francia gyártó, a Peugeot és Citroen márkákat egyesítő PSA-konszern lapértesülések szerint a 20 százalék körüli árcsökkentések ellenére is egymillió eladatlan új autónak keres vevőt. Jean-Philippe Collin, a PSA igazgatóságának tagja, egy minapi budapesti sajtóbeszélgetésen az eladási gondok ellenére kizárta a további termelési szüneteket és gyárbezárásokat.

Gondban van a stockholmi kabinet is, amely nem nagyon szeretné állami tulajdonba venni a GM által meghirdetett Saabot. Nem fűlik a foga a Ford által 1999-ben 6,4 milliárd dollárért megvett, most pedig 6 milliárdért áruba bocsátott, veszteséges Volvóra sem. A Saabért kisebb a lelkesedés, a Volvo iránt nagyobb, de nem Európából, hanem a hírek szerint Ázsiából. Nem zárják ki a brit Jaguart és a Land Rovert tavaly felvásárló indiai Tatát, de a Rover-modellek gyártási jogát 2005-ben megszerző kínai SAIC Motort sem. A svédek 70 százaléka viszont inkább azt szeretné, ha az állam szállna be, vagy esetleg – ami a kormánynak jobban tetszene – egy svéd befektetőcsoport venné kezébe az irányítást.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Nemzetközi gazdaság

Autóerőd

A gazdasági válság mintha megállt volna Wolfsburg határánál: tódulnak a látogatók a Volkswagen (VW) központjába, a...

És akkor a kalocsaiak elővehetik a régi orosz nyelvkönyveket

És akkor a kalocsaiak elővehetik a régi orosz nyelvkönyveket

A "Gyere haza fiatal" program befuccsolt, Kisteleken a "Ne menj el fiatallal" próbálkoznak

A "Gyere haza fiatal" program befuccsolt, Kisteleken a "Ne menj el fiatallal" próbálkoznak

Az akadémiai dolgozók felháborodtak Palkovics nyilatkozatán

Az akadémiai dolgozók felháborodtak Palkovics nyilatkozatán

Fekete-Győr szerint 9,7 százalékot szerzett a Momentum, de tévedett

Fekete-Győr szerint 9,7 százalékot szerzett a Momentum, de tévedett

Kifulladóban a párizsi sárgamellényes mozgalom

Kifulladóban a párizsi sárgamellényes mozgalom

Az Élősködők című film kapta Cannes-ban az Aranypálmát

Az Élősködők című film kapta Cannes-ban az Aranypálmát