szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A kormány segíteni fogja a kutatás-fejlesztést az abban tevékenykedő szakemberek megtartásának támogatásával - mondta Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter az Autóipari Versenyképességi Munkacsoport ülése után.

Az autóipari szakemberek felvetésére, miszerint a kormány azzal is ösztönözhetné a késztermékek vásárlását, hogy eltörli a regisztrációs adót, a miniszter kijelentette: megvizsgálják ezt a lehetőséget, de ez mindenképpen csak úgy képzelhető el, hogy ha az adókiesést más forrásból kompenzálni lehet.

Fontos a meglévő kompetenciák megőrzése, mivel Nyugat-Európában idén 30-40 százalékkal esik vissza az autógyártás, Kelet-Európában még jobban, és ha elveszik a képzett munkaerő, nehéz lesz pótolni a fellendülés idején - tette hozzá Lepsényi István, a Knorr-Bremse vezérigazgatója, a munkacsoport társelnöke.

A szerda délutáni munkacsoport tagjai üdvözölték azt a pályázati lehetőséget, amelynek eredményeként a csökkentett munkaidőben foglalkoztatott alkalmazottak bérének és járulékainak egy részét megtéríti az állam. Erre jelenleg 16 milliárd forint áll rendelkezésre nemzeti forrásból, és további 50 milliárd csoportosítható át az uniós forrásokból, amennyiben arra áldását adja Brüsszel is - mondta a miniszter.

A helyzet súlyosságát jelzi, hogy a 110 ezer autóipari alkalmazottból eddig 5-8 ezret bocsátottak el, de további akár 15-20 ezer alkalmazottól is megválhat az iparág, amely a magyar export negyedét adja.

Bajnai Gordon kifogásolta, hogy a bankok a támogatott kamatozású, illetve a garantált hiteleket késve folyósítják. Lepsényi István ezt megtoldotta azzal, hogy gyorsan kell érkeznie a munkahelymegtartó támogatásnak is, mielőtt felmondanának a dolgozóknak.

A miniszter generális gazdaságélénkítő, és versenyjavító eszköznek nevezte a munkabéreket sújtó adó- és járulékterhek csökkentését. Két hét múlva lesz konkrét terv, de az biztos, hogy a költségvetés hiánya nem növelhető - mondta. Így más adó emelésének, illetve a kiadások csökkentésének kombinálásával érhető el a teher csökkentése - tette hozzá.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Az amerikai kormány segíteni akar az autóiparon

A Fehér Ház pénteken jelezte: kész arra, hogy segítséget nyújtson a csődközeli állapotba jutott detroiti autógyáraknak. Dana Perino szóvivő közölte, hogy a kormány kész közbeavatkozni és megmenteni az amerikai autóipart az összeomlástól, miután előző éjszaka összeomlottak az autógyárak megsegítését célzó mentőcsomagról folytatott egyeztetések.

hvg.hu Autó

Az autóipar dilemmája: takarékos autó vagy eladható kocsi?

2008 negyedik negyedéve globális szinten siralmas volt az autógyárak szempontjából. Az idei kilátások sem túl biztatóak. A szakma ugyanis kettős dilemma előtt áll: takarékos, környezetkímélő autókat gyártsanak, vagy az olcsó benzint kihasználva, továbbra is a benzinfaló izomautókat. Most éppen ismét ezek fogynak jobban.

Hét nap gazdaság

Autóipari üvegek

Az autóipari üvegek piacán öt éven át működtetett kartell miatt az Európai Bíróság összesen 1,38 milliárd euró...

MTI Autó

Pánikol az unió az autóipari válság miatt

Rendkívüli találkozóra Brüsszelbe hívta az Európai Unió tagországainak ipari ügyekben illetékes minisztereit az Európai Bizottság az autóipart sújtó nemzetközi válság miatt.