szerző:
MTI

A két éve tartó kiskereskedelmi fogyasztás-csökkenés mértéke az idén nagyobb lehet az eddigi 2-3 százaléknál, 2009-ben legalább 250-300 milliárd forint visszaesés várható az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) szerint. Az AC Nielsen kutatása pedig már az eddigi veszteségeket is számszerűsítette.

Hipermarket. Olcsóbb helyeket keresünk
© hvg.hu
A forgalmi adózás nehezítése tovább ronthatja a kereskedők kilátásait, csökkentheti a vásárlóerőt – hívja fel a figyelmet keddi közleményében az OKSZ. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb kimutatására a kereskedelmi szövetség úgy reagált: minden várakozást alulmúlt a decemberi kiskereskedelmi értékesítés. A teljes forgalom értéke 856 milliárd forint volt, ami folyó áron számítva is kisebb az előző év végi 889 milliárd forintnál, a visszaesés 33 milliárd forint. Az értékesítés mennyiségét tekintve élelmiszerekből 1,5 százalékkal, ruházatból 1 százalékkal, tartós cikkekből 6 százalékkal, járművekből 20 százalékkal vásároltak kevesebbet az üzletekben 2008 decemberében, mint 2007 utolsó hónapjában.

Tavaly a teljes kiskereskedelmi forgalom értéke - beleértve az élelmiszerek, iparcikkek mellett az üzemanyagok és járművek kereskedelmét is - 8.676 milliárd forint volt, ami mennyiségben 2 százalékkal kisebb a 2007. évinél. Így a 2007. évi 3 százalékos visszaesés után 2008-ban is csökkent a kiskereskedelmi értékesítés az árváltozások kiszűrésével számítva.

Tavaly valamennyi jelentős súlyú árucsoport értékesítése visszaesett, az élelmiszerek eladása 1 százalékkal, a különféle iparcikkeké átlagosan 3 százalékkal. A tartós háztartási cikkek visszaesése 5 százalékos, a járműveké 8 százalékos volt éves szinten - olvasható az OKSZ közleményében.

Nielsen kutatása már kimutatta a válság hatását (Oldaltörés)

Tizenegy európai országban – köztük Magyarországon is – az árak emelkedése miatt csökkent tavaly az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok mennyiségben mért kiskereskedelmi forgalma - mondta Szalókyné Tóth Judit, az AC Nielsen Piackutató Kft. igazgatója.

Magyarországon 2008. október-decemberben a boltok 3,5 százalékkal kevesebb élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot adtak el, mint az egy évvel korábbi hasonló periódusban. Tavaly az első negyedévben az eladott mennyiség stagnálását, a második negyedévben azonban 1,7, a harmadikban pedig 3 százalékos csökkenését regisztrálta a piackutató vállalat.

A Nielsen kutatásai alapján megállapította: már a gazdasági válság őszi berobbanása előtt megindult az élelmiszer-kiskereskedelem volumenének csökkenése. A tapasztalatok alapján azonban az élelmiszerek drágulását a mennyiségi forgalom csökkenése csak körülbelül hat hónappal később szokta követni, így az élelmiszerárak 2008 második félévi jelentős emelkedése is csak 2009-ben jelenhet meg – emelte ki Szalókyné Tóth Judit.

Magyarországon az élelmiszer és vegyi áru kiskereskedelem forgalma értékben 2007 negyedik negyedévében 9 százalékkal emelkedett, az előző év hasonló időszakához képest. Azóta az ütem minden negyedévben csökkent: 2008 első negyedévében 8,8 százalékra, a másodikban 7,4 százalékra, a harmadikban 5,7 százalékra, a negyedikben pedig 5,2 százalékra.

A magyar fogyasztók a gazdasági válság hatására olcsóbb helyeken vásárolták meg az élelmiszereket: jelentősen megnőtt a diszkont áruházak forgalma a tavalyi év utolsó negyedévében. Emellett emelkedett a viszonylag drága szupermarketek, valamint a drogériák forgalma is. Az európai átlaghoz képest Magyarországon a legalacsonyabb a vásárlói lojalitás az üzletek irányába: a vásárlók 22 százaléka boltot vált egy-egy akciós ajánlat miatt.

A Nielsen igazgatója kiemelte: mivel az emberek a prémium termékek miatt hajlandóak többet is fizetni, ha tudják, hogy jó minőséget kapnak, a vezető márkák megőrizték, vagy akár növelték is piaci részesedésüket az elmúlt évben.

A piackutató felmérése azt is megállapította, hogy a magyar fogyasztók a válság miatt elsősorban a gázon és áramon, a műszaki, vagy a ruházati cikkeken spórolnak, míg a megkérdezettek csupán 41 százaléka spórol az élelmiszerekre fordított kiadásain.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
MTI Gazdaság

KSH: 1,6 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom

A kiskereskedelmi forgalom a naptárhatástól megtisztított adatok alapján szeptemberben 1,6 százalékkal, az első kilenc hónapban 2 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakától, szezonálisan és naptárhatástól megtisztítva 0,3 százalékkal mérséklődött az előző hónaphoz képest - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

MTI Gazdaság

KSH: a júliusi kiskereskedelmi forgalom 1,8 százalékkal csökkent

A kiskereskedelmi forgalom változatlan áron számolva 2008 júliusában 1,8 százalékkal csökkent 2007 júliusához képest, míg az első hét hónapban 2,2 százalékkal volt alacsonyabb, mint az előző év hasonló időszakában a naptárhatásoktól megtisztított adatok alapján – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Horn Gábor: A közösségromboló uniós kifizetésekről

Horn Gábor: A közösségromboló uniós kifizetésekről

Nőkkel erőszakoskodott Budapesten, rács mögé került

Nőkkel erőszakoskodott Budapesten, rács mögé került

Benkő nem tud róla, hogy le akarnák váltani

Benkő nem tud róla, hogy le akarnák váltani

Lebontat a hatóság egy szállodát Peruban, mert inka romokra épült

Lebontat a hatóság egy szállodát Peruban, mert inka romokra épült

Fideszes politikus kérte, hogy a Bomba energiaital perelje be Bomba Gábort

Fideszes politikus kérte, hogy a Bomba energiaital perelje be Bomba Gábort

Kósa Lajos ismét a Fidesz alelnöke lehet

Kósa Lajos ismét a Fidesz alelnöke lehet