Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0f7b0e22-83f9-4d41-9045-d8412463e5a3","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Csaknem 1,2 millió belépő személyre, 552 ezer levélre és csomagra, tűzriasztásokra és rosszullétekre is figyelnie kell az Országgyűlési Őrségnek. Az őrök egy év alatt csaknem kétezer veszélyes eszközt vettek el a Parlamentbe érkezőktől, és ugyanennyi jogellenes cselekmény miatt is intézkedniük kellett a Kossuth téren. ","shortLead":"Csaknem 1,2 millió belépő személyre, 552 ezer levélre és csomagra, tűzriasztásokra és rosszullétekre is figyelnie kell...","id":"20250130_parlament-orseg-orszaggyules-kossuth-ter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f7b0e22-83f9-4d41-9045-d8412463e5a3.jpg","index":0,"item":"0e6bf37d-f2f4-44dd-bdb0-30c59b822478","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_parlament-orseg-orszaggyules-kossuth-ter-ebx","timestamp":"2025. január. 30. 05:16","title":"Kétezer veszélyes eszközt próbáltak bevinni egy év alatt a Parlamentbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hét embert állított elő a NAV adócsalás és fiktív kereskedelem gyanújával, a két feltételezett főszervezőnek kezdeményezték a letartóztatását.","shortLead":"Hét embert állított elő a NAV adócsalás és fiktív kereskedelem gyanújával, a két feltételezett főszervezőnek...","id":"20250129_nav-foldgaz-ado-csalas-afa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23.jpg","index":0,"item":"72c9ea2d-fa3b-40cc-82c8-69ff326ab101","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_nav-foldgaz-ado-csalas-afa","timestamp":"2025. január. 29. 14:48","title":"Több tízmilliárd forintot csaltak el földgázzal, száznál is több cégre csapott le a NAV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"725493dd-c803-4b2b-a973-ac6838c51f3c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Osztrák és izraeli kutatók lefordították a Júdeai-sivatagban talált, 1900 évesre datált papiruszt, és kiderült, hogy másról szól, mint azt annak idején gondolták.","shortLead":"Osztrák és izraeli kutatók lefordították a Júdeai-sivatagban talált, 1900 évesre datált papiruszt, és kiderült...","id":"20250129_1900-eves-romai-kori-papirusz-birosagi-eljaras-targyalas-leforditas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/725493dd-c803-4b2b-a973-ac6838c51f3c.jpg","index":0,"item":"26d4aaab-0933-41ae-8ff2-fcf87d46fb58","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_1900-eves-romai-kori-papirusz-birosagi-eljaras-targyalas-leforditas","timestamp":"2025. január. 29. 19:03","title":"Páratlan lelet: 1900 éves papirusz árulkodik a római kori bírósági tárgyalásokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7a38b0b-aac9-4666-9873-22c49147067e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Pszichológus és angoltanár segítségével elemeztük a kellemetlen perceket.","shortLead":"Pszichológus és angoltanár segítségével elemeztük a kellemetlen perceket.","id":"20250129_deutsch-tamas-angolja-pszichologus-stressz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7a38b0b-aac9-4666-9873-22c49147067e.jpg","index":0,"item":"a4861016-fe5d-499d-a9b4-dc4ac8630a4d","keywords":null,"link":"/elet/20250129_deutsch-tamas-angolja-pszichologus-stressz-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 16:27","title":"„Debilizáló szorongást” kelthetett Deutsch Tamásban a dupla stresszhelyzet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d0c00bb-b895-40aa-9884-773f5d7f454c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A támadó kétszer is földre került, de mindkétszer felállt.","shortLead":"A támadó kétszer is földre került, de mindkétszer felállt.","id":"20250129_batonyterenye-verekedes-garazdasag-ugyeszseg-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d0c00bb-b895-40aa-9884-773f5d7f454c.jpg","index":0,"item":"7c27b43f-8b47-4604-97e9-f3c96eed5c68","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_batonyterenye-verekedes-garazdasag-ugyeszseg-vademeles","timestamp":"2025. január. 29. 11:02","title":"Az sem zavarta a bátonyterenyei férfit, hogy áldozata egy rendőrségre fut be, ott is tovább verte – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cca80d53-1632-4516-a32b-7f8eeb7261d3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a harmadik alkalom, hogy új csapatánál töréssel indít. ","shortLead":"Ez a harmadik alkalom, hogy új csapatánál töréssel indít. ","id":"20250129_Hamilton-osszetorte-Ferrarit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cca80d53-1632-4516-a32b-7f8eeb7261d3.jpg","index":0,"item":"a642d3fe-a0bb-4e91-a638-303bdad22423","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Hamilton-osszetorte-Ferrarit","timestamp":"2025. január. 29. 15:56","title":"Hamilton máris összetörte a Ferrari egyik autóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c78da024-3ee8-4a72-80ef-cef109adba58","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nagyjából négy hetet kellett várni 2025 első súlyos hibájára az Apple operációs rendszereiben – a jó hír, hogy már a hibajavítás is megérkezett hozzá. ","shortLead":"Nagyjából négy hetet kellett várni 2025 első súlyos hibájára az Apple operációs rendszereiben – a jó hír, hogy már...","id":"20250129_apple-veszfrissites-hibajavitas-iphone-ipad-mac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c78da024-3ee8-4a72-80ef-cef109adba58.jpg","index":0,"item":"2d2ef6b0-a89c-40c9-a9c5-f7a8d1040f82","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_apple-veszfrissites-hibajavitas-iphone-ipad-mac","timestamp":"2025. január. 29. 15:03","title":"Vészfrissítés jött az Apple eszközeihez – iPhone, iPad, Mac és sok más is érintett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea555878-58d2-4cec-aed9-3279b7043bad","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"A Huawei Mate XT normál mobilként, kompakt tabletként és hatalmas táblagépként egyaránt használható. Testközelből ismerkedtünk meg a méregdrága kínai csodamobillal, és annak kistestvérével, a szintén hajlítható Mate X6-tal.","shortLead":"A Huawei Mate XT normál mobilként, kompakt tabletként és hatalmas táblagépként egyaránt használható. Testközelből...","id":"20250130_haromfele-hajlithato-duplan-nyithato-mobil-huawei-mate-xt-x6-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea555878-58d2-4cec-aed9-3279b7043bad.jpg","index":0,"item":"9677a556-9031-4271-a058-81b90df4f9ec","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_haromfele-hajlithato-duplan-nyithato-mobil-huawei-mate-xt-x6-teszt-velemeny","timestamp":"2025. január. 30. 11:03","title":"Ez egy valóban forradalmian új mobil: kezünkben a háromba hajlítható Huawei Mate XT","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Óriási pilótahiány: adómentes fizetéssel, villákkal csábítják őket
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Lassan fojtogatóvá válik a pilótahiány. Különösen azóta, hogy a gyorsan fejlődő ázsiai gazdaságok sok üzleti utazást tesznek szükségessé, s egyre több embernek futja arra is, hogy magáncélból üljön repülőre. A pilóták migrációja és a pilótaképzés képtelen lépést tartani a szárnyaló piac igényeivel.
A Cathay Pacific, a Quantas és az Emirates légitársaságok körülbelül 400 új repülőgép leszállítására vár a közeljövőben, hogy megfeleljen a légi utazás iránti gyorsan növekvő keresletnek a kelet-ázsiai és csendes-óceáni térségben. Csakhogy megközelítőleg sincs annyi pilótájuk, amelyekkel az újonnan üzembeálló gépeket üzemeltetni lehetne. A Bloomberg beszámolója szerint A Philippine Airlines kénytelen volt járatokat törölni júliusban és augusztusban csak azért, mert pilótái egy részét elszippantotta az igen jól fizető külföldi kereslet.
A Boeing várakozásai szerint ez a régió lesz a legnagyobb vásárlója a „kétfolyosós” repülőgépeknek ahogy az utazási piac növekszik. Csak Indiában és Kínában együttesen 1,2 milliárd olyan középosztályhoz tartozó ember él, aki ki tudja fizetni a repülés költségeit, azaz potenciális ügyfél a légitársaságok számára. Az ázsiai és óceániai légitársaságok a következő 20 évben körülbelül 8 ezer repülőgépet fognak vásárolni mintegy 1200 milliárd dollár értékben az Airbus SAS szerint.
A légitársaságok világszerte közel 50 ezer pilótára támasztanak majd keresletet a 2010 és 2050 közötti időszakban a flották bővülése miatt, de a jelenlegi tréningkapacitás csak szűken haladja meg a 47 ezret a Nemzetközi Civil Repülési Szervezet (International Civil Aviation Organization) szerint. Ez a hiány máris alkalmazási háborút robbantott ki a légitársaságok között. Az Emirates például adómentes fizetéssel és négy hálószobás villákkal csábítja a kapitányokat, az AirAsia Bhd (a régió legnagyobb fapados légitársasága) pedig tandíjmentes tréningeket kínál.
„Ez egy fontos ügy, s nagy kihívást jelent az iparág növekedésében. És ha sikerül találni egy pilótát, akkor nagyon meg kell fizetni, mert akkora a hiány” – mondta Binit Somaia, az Ázsiai és Óceániai Repülési Központ (Centre for Asia Pacific Aviation – CAPA ) sydney-i elemzője a Bloombergnek.
Az Etihad Airways frissen végzett pilótái. Csillapíthatatlan éhség
arabiansupplychain.com
A világ légiutas-forgalma 2028-ig éves átlagban 4,7 százalékkal fog emlkedni az Airbus becslése szerint. A világ nagy cargo- és utasgépeinek száma közel a duplájára emelkedik az említett időszakban a jelenlegi 15750-ről 32000-re. Az Emirates, a legnagyobb arab légitársaság több mint 200 megrendelt gép átadására vár, így érthető ha idén 250 jövőre pedig ennél is kétszer több pilótát akar frissiben alkalmazni. A cég 2017-ig több mind 28 milliárd dollárt kíván terjeszkedésre költeni jelenleg Houstontól Madridig, Szingapurtól Buenos Airesig toborozza a pilótákat.
A hongkongi Cathay Pacific 1000 új alkalmazott – különösképpen repülőgép-személyzet – felvételét hirdette meg, A Jetstar, a Quantas fapados részlege 120 új pilóta alkalmazását hirdette meg. A Singapore Airlines, és a PT Garuda Indonesia is pilótákat keres. Az AirAsia pedig felállította Kuala Lumpur mellett a saját ingyenes képzést nyújtó repülőakadémiáját, ahol évi 500 pilótát fognak kiképezni, igaz ötéves hűségnyilatkozat fejében. A Singapore Air repülőfőiskolája pedig máris évi 150 kadétot képez. A CAPA 125 millió dollárért épít repülési egyetemet Indiában, s évi 300 új pilótát bocsátanak majd ki.
A térség országaiban vannak olyan törekvések is, hogy helyi származású pilótákat alkalmazzanak minél nagyobb számban. Az Egyesült Arab Emírségekben például az „emiratizálás” kifejezett sikernek számít a pilótaképzésben. Ennek élén az Etihad Airways jár, amely évi 150 repülési szakembert, jelentős részben pilótát képez ki Abu Dzabiban.
A pilótahiány, amelyet a fapados légitársaságok rohamos terjedése egyre csak fokoz, a fizetéseket is feljebb nyomja. „Komoly tévedés azt hinni, hogy a fapados cégek alacsonyabb fizetéseket adnak. Versenypiacon vagyunk, nem tehetünk mást, mint jól fizetünk” – mondta a Bloombergnek Tony Davis, a Singapore Air érdekeltségébe tarftozó Tiger Airways Holding diszkont légitársaság vezérigazgatója.
A Boeing 777 és Airbus A330-as kétfolyosós gépek kapitányainak alapfizetése a Singapore Air-nél havi 9300 szingapúri dollárnál (6870 USD) kezdődik, s ebben nincsenek benne a további juttatások. Például további 3800 szingapúri dollár üti a markukat, ha legalább 70 órát repülnek egy hónapban.
Az Emiratesnél a kapitányi havi kezdő fizetés 34410 dirham (9370 USD), amihez még olyan juttatások jönnek, mint a repült órák és a hatékonyság után járó prémiumok. Számos másféle jövedelmet is húzhatnak a pilóták az adómentes fizetéstől, a profitból való részesedésen át szolgálati villákig és egyenruha tisztításig.
Nem csoda, hogy pilótának lenni a nemzetközi szakmai szervezetek felmérései szerint a jövő egyik legmagasabbra értékelt és legvágyottabb foglalkozása lehet – mondta a Bloombergnek Barry Jackson, az Ausztrál és Nemzetközi Pilótaszövetség elnöke, aki 1987 óta maga is pilóta a Quantasnál.
Történetének egyik legnagyobb sztrájkja fenyegeti a Lufthansát: a német légiforgalmi társaság pilótáit tömörítő Vereinigung Cockpit (VC) szakszervezet tagjainak több mint 90 százaléka döntött a munkabeszüntetés mellett. A sztrájkra február 22-től 25-ig kerül sor.
Eredménytelennek nyilvánította hétfőn a Lufthansa légitársaság pilótáinak szakszervezete a munkaadókkal folytatott tárgyalásokat és négynapos sztrájkot hirdetett április 13-i kezdettel.
Idén már biztosan nem sztrájkolnak a Malév pilótái, de a munkabeszüntetés lehetőségét továbbra is fenntartják arra az esetre, ha nem tudnak megegyezni a munkáltatóval - mondta Óvári Tamás, a pilótákat tömörítő Hunalpa elnöke szombaton.
Egy halálos és 38 sérült áldozatot követelő baleset történt vasárnap egy légi bemutatón, a németországi Nürnbergtől 30 kilométerrel északkeletre lévő Lillinghof repülőterén - közölte a rendőrség.