szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A karácsonyi vásári szezon nem várt rohammal indult az Egyesült Államokban. Minden eddiginél nagyobb tömeg állt sorban a boltok pénztárainál, más kérdés, hogy a kasszákba a reméltnél kevesebb pénz folyt be. Egyedül az online piacterek nem panaszkodhatnak, számukra az idei fekete péntek minden szempontból kiemelkedő volt.

A recesszió az USA munkaképes lakosságának több mint fele alól kihúzta a szőnyeget: elvesztették állásukat, elúsztak hiteltörlesztéseikkel - derült ki a Pew Research Center kutatásából. A 2010-es karácsonyi kereskedelmi szezon első napjai arról tanúskodnak, hogy  az amerikaiak vásárlási kedve töretlem, ám jobban figyelnek arra, mit raknak a kosarukba, mint pár évvel korábban.

Többen kevesebbet

A ShopperTrak hétvégén közzétett kutatása szerint a hálaadást követő napon, november 26-án pénteken (a "fekete pénteken")  10,7 milliárd dollárt költöttek az amerikaiak az üzletekben. Ezen a napon évek óta kiugró forgalmat bonyolítanak a kereskedők (innen a fekete péntek elnevezés, ekkor vágják zsebre a legnagyobb profitot).

Hajnali sorállás
geardiary.com

Az idei fekete pénteken szemmel láthatóan többeket kapott el a vásárlási láz, mint tavaly. Pénteken és a hétvégén 4 millióval többen látogattak az üzletekbe, mint  2009-ben, amikor 195 millióan tértek be a boltokba vagy látogattak meg egy-egy online áruházat. Az áruházak bevétele a nagyobb tömeg ellenére sem nőtt látványosan a 2009-es ünnepi hétvégéhez képest,  mindössze 0,3 százalékkal múlta felül a tavalyit.

A ShopperTrak a tavalyinál 1 százalékkal több vevőt jósolt, valamint a forgalom több mint 3 százalékos növekedését erre az évre. Elemzők szerint a hétvégi számok okot adnak óvatos optimizmusra. Az amerikaiak alkalmazkodtak a válsághelyzethez - az ünnepekkor is óvatosan költenek; a kereskedők pedig, hogy éves forgalmukat hozzák, a tavalyinál is korábban kezdék meg az akciós árusításokat. Az online piactereket is többen látogatták az advent előtti utolsó pénteken, mint bármikor korábban, így a webáruházak forgalma várhatóan minden eddignél nagyobb mértékben járulhat hozzá a pozitív karácsonyi kereskedelmi mérleghez.

Nem számít, mennyire fekete a péntek?

A hálaadást követő első hétvége a kereskedők számára kiemelt fontosságú. Az áruházláncok a fekete péntekkel induló év végi hajrá során zsebelik be forgalmuk mintegy harmadát, a november-decemberi tapasztalataik alapján készítik el terveiket a következő évre. A karácsonyi vásár mérlege nemzetgazdasági szempontból is kritikus, hiszen a GDP 70 százaléka, 14 300 milliárd dollár a fogyasztói aktivitásból származik.

Roham az elektronikai cikkekért
trendztinfo.com

Az előrejelzések mindenesetre biztatóak - a Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség (National Retail Federation - NRF) a fogyasztás 1 százalékos növekedésére számít 2010-ben. Ehhez a szakértők szerint a karácsonyi vásárlási szezonban éves összehasonlításban 2,3 százalékkal kellene a vásárlóknak többet költeniük, mint tavaly. Összehasonlításképp 2009-ben mindössze 0,4 százalékkal nőtt a fogyasztás november-decemberben, 2008-ban, a válság mélypontján pedig közel 4 százalékkal esett vissza a költési kedv az USA-ban.

A karácsonyi szezon első hétvégéjének mérlege alapján nem tűnik teljesíthetetlennek a cél, legalábbis az NRF szerint. A szövetség számításai szerint ugyanis a három napos hétvége során a vásárlók személyenként 365 dollárt hagytak a boltokban, azaz az "elvárt" 688,87 dolláros ünnepi fejkvótájuk több mint felét már elköltötték. (Ezek a számok a ShopperTrak által végzett felmérésben szereplőnél jóval dinamikusabb növekedésére engednek következtetni, ám a szakértők szerint az eltérés mögött elsősorban mintavételi különbségek húzódhatnak.)

Sokan vannak, de óvatosan vásárolnak
blackfriday.com

Az első hétvége számai sokak szerint megtévesztőek. Egyes szakértők felhívták a figyelmet, hogy idén a kereskedők - a korábbi szokásoktól eltérően - már november elején megkezdték a leárazásokat. A ShopperTrak szerint a hónap első felében több mint 6 százalékkal nőtt a forgalom 2009 azonos időszakához képest, nagyobb mértékben, mint az elmúlt években bármikor, azaz sokan már az "előszezonban" bevásároltak. A hálaadást követő hétvégén a korábbi években mindössze az ünnepi büdzsé 8-9 százalékát költötték el a vásárlók, a múlt hétvége mérlege azonban minden eddignél kedvezőbb lett, így az sem lehetetlen, hogy a leértékelésekre vadászó vevők a korábbi gyakorlattal ellentétben idén egy szusszra letudták az ajándékvásárlást.

Tele a webes piacterek

Bár előfordulhat, hogy karácsonyig pangásra lesznek ítélve az amerikai boltok, az idei szezonnak egy nyertese már mindenképp akad. A ComScore felmérése szerint idén a legjobb ajánlatokért nem a boltokba, hanem a webre mennek az érdeklődők. A piackutató 11 százalékos megugrást vár az online áruházak forgalmában az év végéig - az online piacterek forgalmának novemberben mért több mint 25 százalékos növekedését tekintve ez egyáltalán nem tűnik teljesíthetetlennek.

Az idei fekete pénteken a vásárlók közel harmada (minden eddiginél nagyobb arány) döntött úgy, nem veszi nyakába a várost, hanem otthonából, az internetről intézi a bevásárlást. Az online fizetéseket lebonyolító MasterCard és a PayPal forgalma is minden várakozást felülmúló mértékben nőtt - közel 30 százalékkal szárnyalva túl az előző év azonos időszakában mértet. A legnépszerűbb online áruház idén is az Amazon lett (a webes piactér forgalma 25 százalékkal magasabb volt a tavalyinál), de a Wal-Mart, a Target és a Best Buy weboldalainak terhelése is kiemelkedő volt pénteken.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!