Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A működését a pénzügyi összeomlás árnyékában megkezdő Bajnai-kormány nem engedte az államháztartási kiadásokat a 2008-as mérték fölé emelkedni, de a kormányfő által „hadigazdálkodásnak” titulált állapot súlyos veszteségekkel járt.
Az örökségről folyó, egyre durvuló vita dacára a Bajnai-kormány az eddigi ismeretek szerint jobb egyensúlyi állapotban adja át az államháztartást, mint 2006-ban a Gyurcsány-kormány – saját magának. Ez persze nem nagy kunszt, hiszen négy évvel ezelőtt a nyári, radikális bevételnövelő és kiadáscsökkentő intézkedések nélkül a hiány meghaladta volna a GDP 10 százalékát, és még az évközi korrekciók után is annak közelében volt. Ekkora deficittel az idén nyílegyenes út vezetett volna a szakadékba.
Pedig a veszélyes tartományba könnyen bele lehetett volna szaladni: ha semmi más nem történik, mint hogy a közkiadások lépést tartanak az inflációval, tavaly a GDP-arányos hiány 6 százalék lett volna, az idén pedig megközelítené a 8 százalékot. Nagyjából ez történt azokban az uniós tagállamokban, amelyek kormánya nem nyúlt bele a költségvetés szerkezetébe, netán a válság hatásainak tompítása érdekében még növelte is a közkiadásokat.
Ezzel szemben a működését a pénzügyi összeomlás árnyékában megkezdő Bajnai-kormány nem engedte az államháztartási kiadásokat a 2008-as mérték fölé emelkedni. A célt nagyjából jól lőtte be, amennyiben a bevételek is hozzávetőleg a válság előtti szinten maradtak, így a mérleg – legalábbis 2009 végéig – a brutális gazdasági visszaesés ellenére sem borult fel végzetesen.
Mindenesetre a kormányfő által „hadigazdálkodásnak” titulált állapot súlyos veszteségekkel járt. A közszféra bérkeretét és a családi pótlékot a kormány két évre befagyasztotta, a 13. havi juttatást és a 13. havi nyugdíjat megszüntette, és tíz százalékpontot lefaragott a táppénzből is. Erőteljesen zsugorodtak a közösségi közlekedésnek, a közmédiának, az önkormányzatoknak nyújtott támogatások, és az idén az agrárszubvenció nemzeti kiegészítése is mérséklődik. Egyes esetekben a szabályrendszer megváltoztatása több évre előre tehermentesíti a költségvetést, mint például a nyugdíjaknál, ahol az inflációt meghaladó nyugdíjprémium csak gyors gazdasági növekedés esetén jár, másutt a megtakarítások tartósságát nem garantálják megfelelő intézkedések.
Így vagy úgy, a magyar állam a 2008 októberétől őt övező hitelzárlatból tavaly tavasszal kitört, az állampapírok referenciahozama a Bajnai-kormány megalakulása óta 9,5-ről 5,5 százalékra mérséklődött (ezt a pályát írta le a jegybanki alapkamat is), a 2009 márciusában 300 forint fölötti euróárfolyam most 260–270 forint között ingadozik. A nemzetközi elemzők pedig nem a csőd, hanem a sikeres kibontakozás példáját látják Magyarországban.
Az idei tényleges hiány megtippelésére a kampány során valóságos többpárti vetélkedés folyik, amelybe a Fidesz győzelmét váró elemzők egyre inkább bekalkulálnak némi fiskális lazítást is. A törvényi felhatalmazás alapján az államháztartással foglalkozó szervezetek közül az Állami Számvevőszék megállapítja, hogy a kormány által benyújtott jelentések nem adnak teljes körű és hiteles képet a nemzetgazdaság állapotáról, és ezt a számvevők részben a pontatlan törvényi előírásokra, részben a hiányos adatszolgáltatásra vezetik vissza. A felelősséget ezzel magától elhárító ÁSZ jelentése számos bevételi kockázatot felsorol, és megjegyzi, hogy az idei deficitcél csak akkor teljesülhet, ha a még meglévő, 143,8 milliárd forintra rúgó tartalékokat a kormány nem költi el.
A Költségvetési Tanács változatlan jogszabályi feltételekkel operáló technikai kivetítése az uniós hiánymutatót a GDP 4,2 százalékára becsüli a kormányzat 3,8 százalékos előirányzatával szemben. Ez nagyjából egybevág az IMF becslésével, mely szerint a tervezettnél kisebb adóbevételek, a megemelt egészségügyi kiadások, a közösségi közlekedés előirányzottnál nagyobb állami támogatása, valamint a visszaállamosított Malév szerkezeti átalakítása megbillenti a mérleget, amelynek helyreállításához a GDP 0,5 százalékára tehető további korrekcióra volna szükség. Ezt a kiigazítást az új kormánynak is meg kell tennie, ha be akarja tartani az úgynevezett plafontörvény fiskális szabályát, amely az idén és jövőre az előző évinél – azaz 3,9 százaléknál – kisebb maastrichti hiányt ír elő. A Fidesz terveit azonban az IMF szakértőinek sem sikerült kifürkészniük. A párt képviselői „kifejezték szándékukat, hogy idővel csökkentik a költségvetési hiányt, de a célt és a politikát nem határozták meg” – állapítja meg a legutóbbi magyarországi tárgyalásokról készült IMF-összegzés.
A Fideszre máris nagy választói és szakpolitikai nyomás nehezedik, hogy győzelme után rögvest lazítson a Bajnai-féle hadigazdálkodáson. Ha megteszi, és elengedi az idei hiányt, könnyen úgy járhat, mint a Medgyessy-kormány, amely 2002-es nagyvonalú jóléti döntéseivel négy évre előre megbénította saját magát és utódját. Az óvatosság már csak azért is indokolt volna, mert a következő évekre programozva van a fiskális feszültség, az államháztartást övező kényszerekből levezetett – 2011-ben 2,8, az azt követő esztendőben 2,5 százalékos – előirányzat automatikus teljesítését a mai törvények és elosztási regulák messze nem garantálják. Ezért az IMF 2011-re a GDP 1,5 százalékára tehető kiigazítást tart szükségesnek, a Költségvetési Tanács technikai kivetítése pedig 4 százalékos, 2012-re 3,7 százalékos deficitet mutat. Más kérdés, hogy nyugodt, újabb válságoktól mentes nemzetközi környezetben ez sem tekinthető tragikus mértékűnek.
Némi könnyebbséget jelent a következő kormányzat számára, hogy a várakozások szerint az idei második félévben már beindul a gazdasági növekedés, és hogy az államháztartás bevételeiben megjelenő uniós támogatások évről évre emelkednek. Az viszont szűkíti a kormányzati mozgásteret, hogy a nemzetközi szervezetektől felvett hitel törlesztése is túlnyomórészt a 2012-es esztendőt terheli meg – derül ki a kormányzat választások előtti elszámolásából, amelyet az Állami Számvevőszéknek adott át.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
Egyelőre nem tudni, milyen rakétával hajtott végre csapást Irán Izrael ellen csütörtök reggel, de az biztos, hogy a lövedék sikerrel jutott át a Vaskupolán.
Hetek óta tartó jogvitában végül igazat adtak a rendőrségnek.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.