szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Több, mint két hete nem gyárt autókat a Saab, és egyelőre bizonytalan, hogy mikor indulhat újra a termelés. A bizonytalanságot az okozza, hogy az Európai Beruházási Bank (EIB) igen szigorú feltételekkel járul csak hozzá a társaság átalakításához.

A Saab súlyos készpénzzavarba került tulajdonosa, a Spyker nevű holland cég Vlagyimir Antonov orosz üzletember segítségével próbálja stabilizálni a helyzetet. Az elképzelés szerint Antonov megvásárolná a Saab üzemét és egyéb ingatlanjait, amelyeket aztán az autógyártó visszabérelne. A Saab készpénzhez jutna, rendezhetné a beszállítókkal szembeni tartozásait, így folytatódhatna a gyártás. A terv végrehajtásához a svéd állam és az EIB hozzájárulása is szükséges, mert a bank 400 millió eurós hitelkeretet nyitott meg a Saab fejlesztésére, a hitelre pedig Stockholm állami garanciát vállalt.

A svéd hozzájárulást megszerezte a társaság, és az EIB-vel is sikerült megegyezni, a feltételek azonban igen szigorúak, emiatt pedig "kissé bizonytalan", hogy mikor folytatható a gyártást - mondta a Saab szóvivője. Arról nem beszélt, hogy pontosan milyen kikötésekkel járult hozzá az Európai Unió fejlesztési bankja ahhoz, hogy Vlagyimir Antonov mentse meg a Saabot. A Reuters egy forrása szerint az EIB egyebek mellett azt kéri, hogy az ingatlanvásárlási és visszabérlési ügylet megkötése után 90 napon belül fizessék vissza a 400 millió eurós hitelkeretből felhasznált összeget.

Antonov korábban a Spyker társtulajdonosa volt, az amerikai General Motors (GM) nyomására azonban kilépett a cégből. A GM csak így volt hajlandó eladni az évek óta veszteséges Saabot a holland vállalatnak. Sajtóbeszámolók szerint a GM azért ragaszkodott Antonov távozásához, mert arról értesült az amerikai Központi Hírszerző Ügynökségtől (CIA), hogy az üzletember kapcsolatban áll az orosz maffiával.

Az EIB sem közölt részleteket arról, hogy milyen feltételekkel járul hozzá Antonov szerepvállalásához. Eva Srejber, a bank alelnöke azonban hangsúlyozta, hogy a GM egyetértése is szükséges a terv végrehajtásához. A Spyker 2010 elején állapodott meg a Saab megvételéről. Összesen 74 millió dollárt fizetett a GM-nek, és 326 millió dollár értékű elsőbbségi Saab-részvényt bocsátott ki az amerikai cég számára.

A Spyker 2010-ben 31 696 Saab-gyártmányú autót értékesített, szemben a tervezett 50 ezerrel. A társaság a rosszul alakuló értékesítés hatására idén márciusra készpénzzavarba került, a rendezetlen számlák miatt pedig több beszállító felfüggesztette az együttműködést, az autógyártás ezért leállt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!