Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A Financial Times Deutschland szerint a döntő kérdés az: mit ér valójában egy drága vezeték, ha nincs elegendő földgáz, amit szállítani tud.
Szinte temette a Nabucco gázvezetéket hétfőn a Financial Times Deutschland; a német üzleti körök lapja szerkesztőségi cikkében arra reagált, hogy az elmúlt hét végén bejelentették a tervezett gázvezeték építésének, illetve a szállítások megkezdésének későbbre halasztását.
Sok levegő a vezetékben című kommentárjában az újság arra mutatott rá, hogy energiapolitikailag a Nabucco tulajdonképpen nem volt rossz elgondolás. Mivel Európának a jövőben több földgázra van szüksége, egyidejűleg pedig túlzottan függ az orosz szállításoktól, egy Törökországon keresztül húzódó gázvezeték alapjában értelmes alternatívát jelentett - fogalmazott a lap, megjegyezve, hogy a vezetéket ma minden korábbinál nagyobb veszély fenyegeti.
A német üzleti körök lapja már azt is elgondolkoztatónak nevezte, hogy a vezeték megépítése mintegy kétszer olyan drága lesz, mint azt tervezték. Bár - mint utalt rá - más hasonlóan nagy projektek esetében is előfordult már, hogy többe kerültek, mint azt eredetileg tervezték. Az újság szerint nagyon nagy problémát az sem jelent, hogy az építés befejezését későbbre halasztották, a fukusimai szerencsétlenség miatt ugyanis Európában növekszik az atomerőművekkel kapcsolatos kétely, és a földgáz iránti igény az elkövetkező évtizedekben inkább növekedni fog.
A Financial Times Deutschland szerint a döntő kérdés azonban az: mit ér valójában egy drága vezeték, ha nincs elegendő földgáz, amit szállítani tud. Az eredetileg tervezett fő szállító, Azerbajdzsán már régóta - a Nabucco késedelmei miatt is - más fogyasztók felé kacsingat - írta a lap, utalva arra, hogy egy másik opciót Irán jelentene, Teherán azonban politikai okokból egyelőre nem szalonképes. Ha pedig a vezetéket más közép-ázsiai országokhoz - mint például Kazahsztánhoz - csatlakoztatnák, a költségek még inkább csillagászati magasságokat érnének el, és a vezeték gazdaságossága erősen megkérdőjeleződne. Arról nem is beszélve, hogy már a dél-európai fogyasztók is harcba szálltak a közép-ázsiai földgázért.
A hat energiakonszernből- köztük a magyar Molból - álló konzorciumnak a lap szerint a lehető leggyorsabban azt kellene tisztáznia, hogy honnan érkezne a gáz a vezetékbe. Ebből a szempontból felmerülhet a dél-európai konkurenciával való koordináció - vélekedett a Financial Times Deutschland, utalva arra: máskülönben a Nabuccóban közreműködőket az a veszély fenyegeti, hogy egy olyan, többmilliárdos vezeték jön létre, amely földgáz helyett csak "forró levegőt" szállít.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.