Gyors, biztonságos és olcsó fizetési mód – ez a qvik
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Megjelent az IMD 2011-es versenyképességi világrangsora, amely Magyarország számára elég rosszul fest: hazánk tavalyi pozícióján öt helyet rontva a vizsgált 59 ország között csak a 47-ik lett. A veszteség legnagyobb forrása valószínűleg a tavaly hitelét vesztett fiskális kormányzás. Íme a hazánk helyzetét is megvilágító részletek.
A versenyképességi világrangsort tartalmazó évkönyvet a független svájci IMD magánalapítvány szerkeszti nemzeti partnerek – Magyarországon az ICEG European Center – közreműködésével. A 2011-es évkönyv tán legfontosabb általános üzenete, hogy a 2008-ban világméretűvé vált pénzügyi és reálgazdasági válság hatása tompul. Magyarország számára pedig, hogy meg kell küzdenie olyan kihívásokkal, mint a nagyobb önuralmat tanúsító fiskális politika fenntartása, az unió legalacsonyabb foglalkoztatási rátája, az nagy adminisztrációs költségek mérséklése, a mérsékelt innovációs teljesítmény javítása vagy a GDP-ből túl nagy szelettel részesedő feketegazdaság visszaszorítása.
A pénzügyi piacok regenerációjának köszönhetően az Egyesült Államok újra a toplista élére állhatott. Ezt a pozíciót a tavalyi másodikkal, Hongkonggal megosztva érdemelte ki. A másik fontos üzenet, hogy a lista 2011-ben egyáltalán nem igazolja a világgazdaság erőközpontjaiként üzemelő nagy gazdaságok dominanciáját. A harmadik Szingapúr, Svédország pedig két helyet javítva érkezett meg a ranglista negyedik helyére. Pozíciója egyértelmű jele az északi országok versenyképességet támogató berendezkedésének. Németország jó erőben van ismét, hat helyet javítva a lista tizedik helyét foglalja el. A fölemelkedése javarészt a stabil és egyre erősödő exportteljesítményének, valamint rugalmas munkaerőpiacának köszönhető.
Magyarország pozíciójára a világgazdaság javulása nem hatott elég pozitívan, még a német versenyképesség erősödése sem húzta eléggé magával. Hazánk 5 hellyel csúszott lejjebb az 59 országot felsorakoztató versenyképességi rangsorban, így 2011-ben csupán a 47-ik helyet foglalta el. Magyarországnak nemcsak az üzleti hatékonysága (a 47-ről az 50-ik helyre) és gazdasági teljesítménye (a 40-ről a 44-ik helyre) romlott szignifikánsan, hanem a kormányzati hatékonysága is (az 51-ikről az 52-ik helyre). A térségünk országai közül Csehország az előző évhez képest egy helyet rontva a 30-ik, Észtország egy helyet javulva 33-ik, Lengyelország két helyet rontva a 34-ik, Szlovákia egy helyet javítva éppen mögöttünk a 48-ik, Románia 4 pozíciót javítva az 50-ik, Szlovénia egy helyet javulva az 51-ik, Bulgária két helyet romolva 55-ik, Horvátország pedig két helyet romolva az 58-ik.
A felmérők standardizált módszerekkel dolgoztak minden ország esetében. A statisztikai adatok mellett a megkérdezett vállalatvezetők véleményadatai is egyharmad súllyal szerepelnek a részindexek kialakításában. Összesen 331 kritériumot vizsgálnak, ezek alapján matematikai módszerekkel alakítják ki a végső mutatókat.
A magyar pozícióvesztésre a kormány teljesítményének elemzésekor lehet leginkább magyarázatot találni. A követett fiskális politika iránti bizalomvesztés, amit a CDS-felárak elszaladása is jelzett, nagyon fontos tényező volt a versenyképesség romlásában. Természetesen a következő kiadványban ez a helyzet változhat, hiszen a mostani vizsgálatban az emelkedő gazdasági növekedést, illetve az államháztartási egyensúly érdekében bejelentett intézkedéseket még nem értékelték. Az mindenesetre érdekes, hogy az egyensúlyi nehézségekkel küszködő Portugália is elénk került e tekintetben.
Ami a magyar gazdaságot a menedzserek szerint jellemzi (az egyes tényezők kiválasztása alapján, %) | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
A kutatás során megkérdezett magyar vállalatvezetők a mellékelt táblázatban felsorolt 15 indikátor közül 5-öt választhattak ki, amelyek érzésük szerint a legjobban jellemzik az ország gazdaságát. A táblázatban szereplő értékek azt mutatják, hogy a választások hány százalékban estek az egyes tényezőkre.
Jól látszik, hogy a képzett munkaerő, a megbízható infrastruktúra, a magas oktatási színvonal, a produktív munkaerő és az alacsony működési költségek rajzolják fel a magyar gazdaság jellemzőit pozitív oldalról. Míg az alsó régiókban a nehézkes finanszírozás, a nem eléggé hatékony jogi környezetet, a politika stabilitási és kiszámíthatósági problémái, a korrupció és a bürokrácia keserítik a vállaltvezetők életét.
Ha Magyarország erősségeit és gyengeségeit nézzük a különböző fő vizsgálati területeken, akkor a következőket találjuk. A gazdasági teljesítményünkben a legerősebb elem a közvetlen befektetések beáramlása és az exporttermékek megléte. A legnagyobb gyengeségünk, hogy a tevékenységek külföldre telepítésének veszélye, illetve a gyenge foglalkoztatási színvonal. De a portfólióbefektetők sem találnak elég célpontot, s a GDP növekedése sem elég gyors. A kormányzati hatékonyság legerősebb vonása az induló vállalkozások kezelése és a profithoz mért nyereségadó mértéke. A gyengeségek között az első, hogy nem elég hatékony az szja-rendszer, továbbá elöregszik a társadalom, kiterjedt a feketegazdaság és rossz az átláthatóság.
Az üzleti hatékonyságnál erősek vagyunk abban, hogy a termelőágazatokban alacsony a unit labor cost (a termelékenységnövekedés hatásától megtisztított fajlagos munkaköltség), a menedzsment anyagi elismerése jó, megfelelő a fizetési színvonal, van elegendő női munkaerő. De gyengék vagyunk, ha a rugalmasságot és az alkalmazkodóképességet nézzük. Baj van az értékrendszerünkkel. Rosszul állunk a globalizációhoz, és kevés az életképes kis és közepes cégünk.
Az infrastruktúrában erősek vagyunk többek között az általános és középiskolai oktatásban az egy tanárra jutó diákok számát tekintve, a high-tech export támogatásában, a környezeti jogokban, vagy az alapanyagokhoz való hozzáférésben. Gyengék vagyunk azonban a fenntartható fejlődésben, a nyelvtudásban, a klímaváltozáshoz való viszonyunkban és az innovatív kapacitásokban, az élet minőségében, a kiber biztonságban, a tudományos kutatásban, az egészségügyben, a képzett mérnökök számában, és a zöldtechnológiákban.
A mostani vizsgálat kimutatta – elsősorban a feltörekvő országok esetében –, hogy jó kormányzati teljesítmény ott is lehetséges, ahol az állam nagyobb szabadságot is adhatna a polgárainak. A mostani válsággal terhelt időkben, miközben a világgazdaság igen gyors átalakuláson megy keresztül, a kormányok szerepe felértékelődik. Az IMD évkönyvének idei kiadása ezért külön figyelmet szentel a kormányzati szerepvállalásra. A válság nyomán felbukkanó keynesi reneszánsz – a költségvetési kiadások felfuttatása a visszaesés megfékezése érdekében – arra enged következtetni, hogy a versenyképesség egyik sarokkövévé a kormányzati hatékonyság válik.
Mint az IMD World Competitiveness Center igazgatója, Stephane Garelli professzor figyelmeztetett: „A kormányzati kiadások új rekordot értek el a recesszió óta. A fejlett országokban az állami kiadások GDP-n belüli részaránya átlagosan 47 százalék. S már most találni 12 olyan európai országot, ahol ez az érték az 50 százalékot is meghaladja. A legtöbbet költő országok közül 23 Európában található. Ilyen körülmények között óhatatlan, hogy a kormányzati hatékonyság javuljon, ami jelentős mértékben segítheti elő az országok versenyképességének erősödését.”
Magyarország a válságkezelés során nem követhette a keynesiánus módszereket, hiszen nem növelnie, hanem csökkentenie kellett kormányzati kiadásait. Ettől függetlenül – a vizsgálat tanúsága szerint – a kormányzati teljesítmény erősödése (hiszen például a közkiadásokat tekintve az 51-ikek, a fiskális politikában pedig csak az 55-ikek vagyunk) eredményezhetné a leggyorsabban a versenyképességi rangsorban elfoglalt helyünk ismételt javulását.
Az IMD 2011-es versenyképességi világrangsora | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A papírmentes nyugtaadás mellett egyszerűbb használatot és költségcsökkentést hoz az átállás.
Egy kiadós gombamérgezéssel indul François Ozon új filmje, a Ha megérkezik az ősz. A termékeny francia filmrendezővel az öregkori ráncok szépségéről, az Elemi ösztön nem múló vonzerejéről, egy szexi nagymamáról, egy pusztító családi vacsoráról és Nicole Kidman plasztikai beavatkozásairól is beszélgettünk.
Vasárnap hajnalban megvolt az eszkaláció, két nappal később a kapituláció is – nem így képzelnénk két atomhatalom háborúját. Irán megrogyott, de ennek a háborúnak valójában aligha van vége.
Iránnak az lehet a fő tanulság a most véget érő háborúról, hogy atomfegyver nélkül nem tudja megvédeni magát.
Látványosan távol tartotta magát a közel-keleti konfliktus értékelésétől Orbán Viktor. A kormányfőnek csak hazai használatra van mondása a fejleményekről.
Alapesetben a harcsa félénk állat, azonban ha a fészkét védi vagy fenyegetve érzi magát, támadásba lendül.
Megerősítették, hogy készek a kutatóhálózatról leválasztandó négy központ átvételére.
Elemzésünk a Tisza és a Fidesz első szakpolitikai vitájáról.