Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Ismét megváltozott a költségvetés várható mérlege: az uniós elszámolású egyenleg az év végén 1090 milliárd forintos többletet mutathat.
Nem verték nagydobra kormányzati körökben, újabban hogyan tervezik elszámolni a kötelező magán-nyugdíjpénztári rendszer likvidálásával megszerzett vagyont. Az unió statisztikai hivatalának, az Eurostatnak áprilisban elküldött úgynevezett notifikációs jelentés úgy kalkulált, hogy a központi költségvetést, a társadalombiztosítási alapokat és az önkormányzatokat felölelő kormányzati szektor az idén nem hitelfelvevő lesz, hanem 581,6 milliárd forinttal mérsékelni fogja hiteligényét. Magyarán: az államháztartás többlettel zár. A szeptember 30-ai, idei második notifikációs jelentés már csaknem kétszer akkora, 1090,1 milliárdos uniós elszámolású szufficitről tud. A közvetlen kiadásokat-bevételeket számba vevő úgynevezett pénzforgalmi mérleg törvényi előirányzata 1184,2 milliárd forintos deficit, ezt a magán-nyugdíjpénztári vagyon átvétele és elszámolása fordítja többletbe. Más kérdés, hogy a notifikációs jelentés az év végén várható pénzforgalmi hiányt is bő 300 milliárddal nagyobbra teszi a törvényi előirányzatnál.
Az áprilisban Brüsszelnek benyújtott konvergenciaprogramban megjelent levezetés szerint az állam a GDP 9 százalékára becsülhető vagyont vesz át a magánpénztáraktól; ennek az egyszeri hatásnak köszönhetően az uniós elszámolású mérleg 4 százalékos többletet mutatna. Viszont a kormány döntött – a konvergenciaprogram múlt időben fogalmaz – arról is, hogy a MÁV és a BKV adósságának „jelentős részét” átvállalja, emellett az előző kormány működése során a köz- és magánszféra együttműködésével létrehozott létesítményeket „kiváltja” (vagyis átveszi a tulajdonosaiktól), és ezek az egyszeri hatások a GDP 2 százalékára mérséklik a bevételi többletet. Az 581,6 milliárd forintban megjelölt deficitcél ennek nagyjából megfelelt. Az 1090,1 milliárd forintban megadott új bevételi többlet azonban csaknem eléri a GDP 4 százalékát, vagyis a közösségi közlekedési vállalatok adósságának átvállalása lekerült a napirendről.
A kormányzati szektor második negyedéves adatairól szintén szeptember 30-án publikált KSH-jelentés szerint a magán-nyugdíjpénztári vagyonból – az állami rendszeren kívül maradóknak kifizetett reálhozamot és tagdíj-kiegészítést leszámítva – 2709,7 milliárd forint bevétel elszámolása történt meg. Áprilisban a KSH az év végére 21 719,6 milliárdos államadósságot jelzett előre, a mostani dokumentum már csak 20 658 milliárdot prognosztizál. Ez nagyjából a GDP 71,5 százaléka – lett volna. Csakhogy a KSH a GDP-adatokat is korrigálta, így az államadósság az új GDP 74 százaléka körül alakul. A módosítás módszertani változtatások és uniós előírások miatt történt, az új adatok a GDP változásának ütemét alapvetően nem befolyásolták – a folyó áras adatokat annál inkább.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Mutatunk újabb hét könyvet, amit nyugodt szívvel ajánlunk a nyárra.
A borbár üzletvezetője szerint a szóváltás nemi irányultságtól független volt.