szerző:
M. László Ferenc

Az autók rendszámtábláinak cseréjével növelné a 2012-es költségvetés bevételeit a Nemzetgazdasági Minisztérium. A szaktárca erre az Európai Bizottságnak küldött decemberi jelentésében tett ígéretet: a tervek szerint a cseréből befolyó illeték idén 12 milliárd forintot tehet ki. Bár a jelentés pontos részleteket nem közöl, a hvg.hu információi szerint a kormány arra készül, hogy teljesen új nyilvántartási és azonosítási rendszert vezessen be, ami a rendszámok kötelező cseréjével járhat.

A kormány 12 milliárd forint bevételre számít a gépjárművek rendszámtábláinak cseréjéből: a már betervezett összeget értesüléseink szerint egy teljesen új, területi alapú azonosítási rendszer bevezetésével akarják beszedni. A költségvetésért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a közlekedésüggyel is foglalkozó Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a felelősség ügyében egymásra mutogat, a két tárca egy hete képtelen válaszolni a hvg.hu kérdéseire.

A rendszámtáblák cseréjéből remélt tétel abban az NGM által készített jelentésben szerepel, amit a kormány az Európai Bizottságnak küldött decemberben, a túlzotthiány-eljárás keretében. A jelentés végén található táblázat – amely a kabinet 2012-es kiadáscsökkentő és bevételnövelő intézkedéseit tartalmazza – szerint a kormány 12 milliárdos pluszbevételre számít a cseréből. De míg a többi tétel mellett feltüntették a bevételnövekedést megalapozó jogszabályt vagy intézkedést, a rendszámtábla-cseréhez a minisztérium nem fűzött magyarázatot.

Az autós érdekvédő, illetve lobbiszervezetek körében az az információ terjed, hogy a kormány egy teljesen új, az üzembentartó lakhelyét a rendszámtábla betűsorában feltüntető nyilvántartási és azonosítási rendszer kialakításán dolgozik. Ezt az információt később a döntés-előkészítés bizalmas jellegére hivatkozva egy neve elhallgatását kérő kormányzati forrás a hvg.hu-nak megerősítette. Mint megtudtuk, a rendszámtáblák cseréjének jelentős illetékvonzata lehet, amit az autók tulajdonosai fizethetnek meg – innen a jelentésben feltüntetett, tervezett pluszbevétel.

Bűnmegelőzési indíték

Az utóbbi hetekben több autós civil szervezet is úgy értesült, hogy a kabinet az eddigi három betűből és három számból álló táblák cseréjét tervezi.

Jön a kötelező csere?
©

Állítólag ezt azzal indokolják a kormányban, hogy a járművek területi hovatartozását is feltüntető új rendszámok segítenék a bűnmegelőzést, mert a rendőrség könnyebben kiszúrhatná, ha az ország egy másik részéből való autó tűnik fel az adott vidéken, vagy egy bűncselekmény helyszínén. Az eddig kiszivárgott információkból az nem derül ki, hogy a tervezett új azonosítási és nyilvántartási rendszer alapját a járások vagy a megyék jelentenék-e.

A hvg.hu az Európai Bizottságnak küldött jelentésben szereplő 12 milliárdos tételről az NGM-ben és az NFM-ben is érdeklődött, de a minisztériumoktól az elmúlt egy hétben nem kaptunk választ. Az NGM sajtóosztályán csak annyit közöltek, hogy a hírt nem kívánják kommentálni, majd a közlekedésügyért felelős fejlesztési tárcához irányítottak, ám az NFM szerint a jelentést készítő gazdasági minisztérium az illetékes.

Az eddig kiszivárgott információkat a két tárca sem cáfolni, sem megerősíteni nem akarta.

Kétséges hiánypótlás

Az okmanyirodak.hu-n található adatok szerint jelenleg a rendszámtáblapár cseréje 8,5 ezer forintba kerül. A forgalomban lévő közel 3 millió jármű esetén a rendszámtáblák cseréje ennél jóval nagyobb összeg – több mint 25 milliárd forint – lenne, ám a hvg.hu által megkeresett érdekvédelmi szervezetek szakértői szerint egy év alatt nem lehetne lebonyolítani a teljes cserét (ami áthúzódhat a következő évekre), továbbá azt sem tartják kizártnak, hogy kötelező csere esetén csökkentenék az illeték nagyságát is.

Az egyik lobbiszervezet – az ügy politikai vonatkozásai miatt neve elhallgatását kérő – jogásza szerint nem zárható ki, hogy a tervezett rendszámtáblacsere csak a bevételnövelést szolgálja.

Nem jött be az amnesztia - maradnak a külföldi rendszámok
©

A parlamentnek tavaly ősszel benyújtott költségvetési törvénytervezetben ugyanis a külföldről behozott autók után szedett regisztrációs adóból 39 milliárdos bevételre számított a Nemzetgazdasági Minisztérium. A tárca 2010-es 30 és a 2011-es 32,3 milliárdhoz képest bevétel-növekedéssel számolt, ám az Országgyűlés gazdasági bizottságának elnöke, Rogán Antal által az adótörvényekhez benyújtott módosítója miatt a tervezett összeg 14 milliárdra csökkent. Ezt nem ellensúlyozza ugyan a decemberi jelentésben szereplő 12 milliárdos összeg, de az időközben bevezetett, a kötelező felelősségbiztosításhoz csatolt új adófajta, a baleseti adó további 24 milliárdos többletbevételt hozhat 2012-ben az államnak.

Egy neve elhallgatását kérő kormányzati forrás szerint az új azonosítási és nyilvántartási rendszer kidolgozása megtorpant az NFM-ben, így nem biztos, hogy még idén elindul a rendszámtáblacsere. A kormány december 28-án megjelent, a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló új rendelete még a három betű és három szám kombinációjából álló táblát tartalmazta. A rendelet még az uniós csatlakozás előtti rendszámtáblák cseréjét sem írja elő.

Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint tavaly közel 45 ezer új személygépkocsit írattak be a forgalomba, a rendszámtáblailletékükből megközelítőleg 382 millió forint bevétel származott. A válság miatt idén sem várható ugrásszerű növekedés a piacon, így az is kizárható, hogy ebből származó bevételre gondoltak volna a jelentés készítői.

Ez viszont azt jelenti, hogy a kormány téves adatokat küldött az Európai Bizottságnak, mint ahogy az sem világos, hogy miből kívánja így előteremteni a kieső 12 milliárd forintot.

Nem jött be az amnesztia

A kormánypártok 2011-ben többször módosították a rendszámtáblákra vonatkozó jogszabályokat, elsősorban annak érdekében, hogy rávegyék a regisztrációs adót nem fizető, külföldi rendszámmal közlekedő autósokat a magyar rendszám felvételére – és az adó megfizetésére. A július 15-e és január 15-e közötti időszakban amnesztiát biztosítottak a külföldi rendszámú magyar autósoknak. Azoknak, akik áttértek a hazai rendszámra, elengedték a regisztrációs adó felét. Ugyanakkor szeptember 1-től szigorodtak a szabályok: a külföldi rendszámú autók üzembetartóinak és használóinak bizonyítaniuk kellett, hogy a munkahelyük külföldön van, már nem volt elég a külföldi tartózkodási hely. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) sajtóosztályán a hvg.hu-val azt közölték, hogy a tavalyi amnesztiával január 15-ig 1979 jármű tulajdonosa élt, amiből a magyar államnak 363 millió forint bevétele származott. Januártól a szabályok tovább szigorodtak, az eddigi 30 nap helyett már csak egy napig lehet a Magyarországon élő lakosoknak külföldi rendszámú autót vezetniük. Decemberben a vezess.hu autós portál arról írt, hogy a rendőrség ritkán ellenőrzi a külföldi rendszámú autókat, az ORFK adatai szerint havonta két-három sofőr bukik csak le. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke a hvg.hu-nak azt mondta, becslésük szerint tavaly 15 ezer külföldi rendszámú autó közlekedett az utakon. A NAV adatai arra utalnak, a külföldi rendszámú autósok elleni küzdelem eddig nem volt sikeres.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
hvg.hu Gazdaság

Autók külföldi rendszámmal: új szabályozás szeptembertől

Szeptember 1-jétől megváltozott a közúti közlekedésről szóló törvény. A módosítást már kihirdették július 12-én, de csak szeptembertől lépett hatályba, ezzel egy kis reagálási időt hagyva a külföldi rendszámmal közlekedő autósoknak. E szerint a közúti forgalomban csak magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel vehet részt jármű, ha az üzembentartója belföldi személy, vagy vezetője Magyarország területén lakóhellyel rendelkezik.

Fejenként 1 milliárd dollárt kapott tegnap a világ 10 leggazdagabb embere

Fejenként 1 milliárd dollárt kapott tegnap a világ 10 leggazdagabb embere

Nem járnak a BKK hajói a Duna alacsony vízállása miatt

Nem járnak a BKK hajói a Duna alacsony vízállása miatt

800 millió eurós bírságot kapott az Audi

800 millió eurós bírságot kapott az Audi

Nem lehet a kormány büszke arra, ami kiderült a gyerekszegénységről

Nem lehet a kormány büszke arra, ami kiderült a gyerekszegénységről

Gulyás Gergely hallgatott a 9 ezer ember kirúgásáról

Gulyás Gergely hallgatott a 9 ezer ember kirúgásáról

Hivatalosan még egy párt sem kezdeményezte a Fidesz kizárását az Európai Néppártból

Hivatalosan még egy párt sem kezdeményezte a Fidesz kizárását az Európai Néppártból