szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Sajtótájékoztatót tartott Tarlós István, miután részt vett azon a kormányülésen, amely a BKV egyre tarthatatlanabb helyzetére kereste a megoldást. A főpolgármester elmondta: Rogán Antal volt az előterjesztője a hétfőn nagy port felvert, havi 10 ezer forintos útdíj bevezetésének, de szerinte a miniszterelnököt sem biztos, hogy mindenről pontosan tájékoztatták a fővárosi tömegközlekedési cég ügyében.

A kormány kedden délelőtt vette napirendjére a BKV ügyét, a megbeszélésen részt vett Tarlós István főpolgármester is. Az ülésen szóba került a BKV decemberben zárolt 32 milliárd forintos normatív támogatásának a feloldása, valamint azok a javaslatok, amiket a Fővárosi Önkormányzat tett a vállalat megmentése érdekében.  Tarlós István főpolgármester a sajtótájékoztatón csak arról kívánt beszélni, amit ő maga hozzátett a kormányüléshez.

A kérdésről kedd délután a Nemzetgazdasági Minisztérium azt közölte, hogy a kormány és Budapest vezetése is elkötelezett abban, hogy megmentsék a BKV-t, de vannak még kérdések, amelyeket tisztázni kell. Ezt Szatmáry Kristóf gazdaságszabályozásért felelős államtitkár mondta keddi sajtótájékoztatóján.

Hozzátette, hogy a kormány kész minden segítséget megadni a fővárosnak, hogy a BKV a szolgáltatását fenn tudja tartani. A kormány egy 1 plusz 1 forintos elvet akar érvényesíteni, azaz minden 1 forint kormányzati támogatás mellé 1 forint önkormányzati forrást szeretnének. Szatmáry Kristóf azt is elmondta, hogy a 32 milliárd forint zárolt normatív támogatás feloldására is van lehetőség, ennek viszont az a feltétele, hogy átfogó tervet készítsenek a BKV finanszírozásáról, illetve a fővárosnak biztosítania kell a kormányt, hogy elő tudja teremteni a saját forrásait.

Tarlós István, ha BKV-ra száll...
Hernádi Levente Haralamposz

Tarlós szerint Rogán a hunyó

Mint azt az utóbbi napokban több részben megírtuk, a BKV életben maradása alapvetően attól függ, hogy az állam kellő szerepet vállal-e a megmentésében. Csak az első félévben 41 milliárd forintnyi hiteltartozás jár le, miközben az aktuális, működési keretben is jókora lyuk tátong. Ehhez jön hozzá a BKV járműparkjának egyre sürgetőbbé váló megújítása. Ha csak az elmúlt 48 órát nézzük: tegnap két metró füstölt, ma a hideg miatt több mint 80 busz hibásodott meg, és két villamosvonalon is szünetelt a forgalom a reggeli csúcsidőszakban

Tarlós István elmondta: a kormánynak még szüksége van néhány napra, hogy a főváros által benyújtott javaslatok közül válasszon. Mint tegnap megírtuk, sem a főváros, sem Tarlós nem támogatja azt az ötletet, miszerint minden Budapesten autózót havi tízezer forintos extra adóval sújtsanak, hogy az ebből nyert 32 milliárd forintos plusz bevételből javítsák a BKV pénzügyi helyzetét. Tarlós az ötletgazda kilétét is felfedte: elmondása szerint Rogán Antal volt az, aki ezzel előállt, ami viszont ellentmond annak, hogy ugyanezt Rogán hétfőn tagadta. A főpolgármester ugyanakkor újból kijelentette: ő maga semmilyen körülmények között nem támogatja az útdíj bevezetését, és biztos abban, hogy ezt a miniszterelnök és a kormány sem akarja.

Az LMP reagált

A főpolgármesteri sajtótájékoztatót megelőzően adott ki az ügyben sajtóközleményt az LMP. Ebben a parlameti párt leszögezi, hogy hosszú távon a számára elfogadható az a Nemzetgazdasági Minisztérium által szorgalmazott elv, hogy az állam minden forint után, amit a főváros a BKV finanszírozásába beletesz, tegyen bele egy forintot. De az a párt szerint fontos, hogy ebbe a kormányzati hozzájárulásba nem számíthat bele a fogyasztói árkiegészítés, amit az állam lényegében az utasnak ad, hogy olcsóbban utazhasson. Jelenleg ugyanis az LMP azt látja, hogy az NGM elcsalja az árkiegészítést, a fővárosi közlekedés finanszírozásával kapcsolatos felelősséget pedig elhárítja.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!