Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0622f15d-ce36-41bf-9d29-c76063bdccad","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Sajnos még manapság is sokszor előfordul, hogy ha valamilyen testi panaszt vagy tünetet veszünk észre magunkon, hajlamosak vagyunk azt bagatellizálni egészen addig, amíg az már jelentősen rontja az életminőségünket. Különösen igaz ez a férfiakra, akiknél a prosztataproblémák eleinte kellemetlen, később pedig kezelés híján nagyon súlyos tüneteket és jelentős fájdalmat okozhatnak. Az alábbiakban két házaspár történetét meséljük el, akik ugyanazt a problémát eltérő módon kezelték és oldották meg.","shortLead":"Sajnos még manapság is sokszor előfordul, hogy ha valamilyen testi panaszt vagy tünetet veszünk észre magunkon...","id":"20250327_figyeljunk-a-testunk-jelzeseire-prosztata-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0622f15d-ce36-41bf-9d29-c76063bdccad.jpg","index":0,"item":"12bf91b9-1275-4841-9949-5bd77c6073f9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_figyeljunk-a-testunk-jelzeseire-prosztata-proxelan","timestamp":"2025. május. 13. 19:30","title":"Egy probléma, két történet: ezért fontos, hogy figyeljünk a testünk jelzéseire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"401d20d7-0b62-4582-bef8-781d96b4e5ba","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A 300 ezer forintos kárt is meg kell térítenie.","shortLead":"A 300 ezer forintos kárt is meg kell térítenie.","id":"20250513_bortonbuntetes-hodmezovasarhely-fidesz-iroda-betort-ablak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/401d20d7-0b62-4582-bef8-781d96b4e5ba.jpg","index":0,"item":"b2d74c34-064c-4fab-87a5-8c8ea4870030","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_bortonbuntetes-hodmezovasarhely-fidesz-iroda-betort-ablak","timestamp":"2025. május. 13. 17:47","title":"Börtönbe küldik a hódmezővásárhelyi Fidesz-iroda ablakait betörő férfit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ezek után Trump sem utazik.","shortLead":"Ezek után Trump sem utazik.","id":"20250514_isztambul-putyin-trump-zelenszkij-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f.jpg","index":0,"item":"3aede897-047e-4901-b348-751c3014f650","keywords":null,"link":"/vilag/20250514_isztambul-putyin-trump-zelenszkij-ebx","timestamp":"2025. május. 14. 23:36","title":"A Kreml megerősítette: nem megy Putyin Isztambulba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a9d766b-a753-45ac-8864-8c3fb9162cae","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A GTA 4 modern konzolos portján dolgozhat a Rockstar Games, amely akár már idén megérkezhet.","shortLead":"A GTA 4 modern konzolos portján dolgozhat a Rockstar Games, amely akár már idén megérkezhet.","id":"20250513_rockstar-games-gta-4-port-modern-konzolokra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a9d766b-a753-45ac-8864-8c3fb9162cae.jpg","index":0,"item":"c14a77a6-9e9a-423e-8a14-8bd195a83dc9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_rockstar-games-gta-4-port-modern-konzolokra","timestamp":"2025. május. 13. 11:03","title":"Várja már a GTA 6-ot? Lehet, hogy előtte még jön egy másik nagy dobás is a fejlesztőtől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2add12c9-7088-4cd0-b453-c54c632c94bc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Befutott a Microsoft májusi foltcsomagja, melyben olyan, a Windows rendszereket érintő biztonsági réseket is befoltoz a cég, melyeket már a támadók is ismertek és kihasználtak.","shortLead":"Befutott a Microsoft májusi foltcsomagja, melyben olyan, a Windows rendszereket érintő biztonsági réseket is befoltoz...","id":"20250514_microsoft-windows-10-11-javitocsomag-biztonsagi-hibak-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2add12c9-7088-4cd0-b453-c54c632c94bc.jpg","index":0,"item":"630ede78-29fa-4a28-a066-3056c2b7d170","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_microsoft-windows-10-11-javitocsomag-biztonsagi-hibak-tamadas","timestamp":"2025. május. 14. 10:03","title":"Vészfrissítés jött a Windowshoz, 72 hibát javíthat egyetlen kattintással","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65417a2a-151a-4156-b3ea-e8f6afe0a9f5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A helyszíntől még 80 kilométerre is látszott a füstfelhő.","shortLead":"A helyszíntől még 80 kilométerre is látszott a füstfelhő.","id":"20250514_felrobbant-egy-vegyi-uzem-spanyolorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65417a2a-151a-4156-b3ea-e8f6afe0a9f5.jpg","index":0,"item":"6d0d2e22-9891-4ed3-a704-985523baf9bb","keywords":null,"link":"/vilag/20250514_felrobbant-egy-vegyi-uzem-spanyolorszagban","timestamp":"2025. május. 14. 21:41","title":"Nyolcvanezer embernek kellett otthonába zárkózni Spanyolországban, mert felrobbant egy vegyi üzem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a808deca-3924-4405-85df-231631b9baf6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kedden ismét többen gyűltek össze a Ferenciek terén, hogy a gyülekezési jog korlátozása és az arcfelismerő rendszerek alkalmazása ellen tiltakozzanak. A hivatalos rész után a Bem József térre vonultak, Hadházy Ákos itt is tartott egy rövid beszédet, majd többen átmentek egy újabb helyszínre. ","shortLead":"Kedden ismét többen gyűltek össze a Ferenciek terén, hogy a gyülekezési jog korlátozása és az arcfelismerő rendszerek...","id":"20250513_hadhazy-akos-tuntetes-gyulekezesi-jog-ferenciek-tere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a808deca-3924-4405-85df-231631b9baf6.jpg","index":0,"item":"25883d6b-d03b-4145-9ee9-0567abd84eb0","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_hadhazy-akos-tuntetes-gyulekezesi-jog-ferenciek-tere","timestamp":"2025. május. 13. 17:27","title":"Ismét tüntetett a Ferenciek terén Hadházy Ákos, majd a tömeggel a Külügyminisztériumhoz vonult, és volt, akivel még a Honvédelmi Minisztériumhoz is átgyalogolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"133eabc9-9d7d-455e-bc19-8ff19a018c95","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250515_Marabu-Feknyuz-Titkos-ugyeink","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/133eabc9-9d7d-455e-bc19-8ff19a018c95.jpg","index":0,"item":"ed3d5762-8c78-4cae-86dc-85701c487455","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Marabu-Feknyuz-Titkos-ugyeink","timestamp":"2025. május. 15. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Titkos ügyeink","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyre kevésbé valószínű, hogy a fővárosi közlekedési vállalat megmenthető. Ha a január 27-ig esedékes, 8,9 milliárd forintos hitelfizetési kötelezettséget sikerül is kinyögni, a BKV-nak pár hónapon belül a fizetési, majd a műszaki, végül a jogi csődből is meg kellene menekülnie.
A főváros nem adott pénzt, helyette arra adott lehetőséget, hogy a BKV eladósodjon - fogalmazott Domokos László, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke csütörtöki sajtótájékoztatóján, ahol bemutatták a BKV gazdálkodásáról készült ÁSZ-jelentést.
A számvevőszék teljesítmény-ellenőrzése akár precedenst is teremthet, hisz az első alkalom volt, amikor az ÁSZ önkormányzati tulajdonban lévő céget világított át. A Sepsey Tamás vezette vizsgálat lényegében arra a kérdésre kereste a választ, hogy a Fővárosi Önkormányzat miért nem tudta eredményesen megszervezni a tömegközlekedést.
Terjedelmes elmarasztalás
Az ÁSZ-jelentés rögzíti: az önkormányzat többek között elmulasztotta a tulajdonosi jogkörrel felruházott bizottságok beszámoltatását, nem biztosította a BKV közszolgáltatási köztelezettsége teljesítéséhez a forrásokat, és annak ellenére nem volt eredményes a cég feladatellátása, hogy a Fővárosi Önkormányzat rendelkezett közlekedéspolitikai stratégiával.
Sepsey Tamás és Domokos László ismerteti a Számvevőszék jelentését
merites.hu
A 19 melléklet és 3 függelék nélkül is 90 oldalas dokumentum megállapította, hogy bár a cég működési szabályozása lényegében megfelelő volt a rendszer szakszerű működtetéséhez, de a gazdálkodása 2003 óta folyamatosan veszteséges volt, és 2010 végén az adóssága elérte a 72,8 milliárd forintot. Mindeközben az elmaradt beruházások (eszközfejlesztés, állagmegóvás) összértéke a cég saját számításai szerint 2010 végéig elérte a 700 milliárd forintot.
A hosszú éveken át tartó kínlódás mára teljesen ellehetetlenítette a BKV-t. A cég járműparkjának több mint 85 százaléka túljutott már a tervezett élettartamán, a járművek többségének üzemeltetése pedig nemcsak hogy magas forgalomkockázati szintre jutott, de veszélyt jelenthet az utasok és a közlekedésben részt vevők számára is – áll az ÁSZ jelentésében.
Miközben a cég belső adóssága fenntarthatatlanná duzzadt, a BKV teljes munkaidős dolgozóinak átlagkeresete ugyanakkor 16,9-22,2 százalékkal magasabb volt 2005-2010 között, mint a KSH-adatok alapján kimutatható szektorfizetési átlag.
Útjelzők
Az ÁSZ-dokumentum megjelenléséhez képest napra pontosan egy évvel korábban jelent meg a Hírszerzőn egy olyan összeállítás, amely Tarlós István BKV-ra vonatkozó elképzeléseit ismertette. Ebben a főpolgármester részeire szétszedett közlekedési vállalatról, kiszervezett buszszolgáltatásról és egy lassú kilábalási pályáról vizionált. A fő megállapítása egybecseng az ÁSZ konklúziójával: az újratermelődő veszteség egyik fő oka az, hogy a jegybevételekből a BKV képtelen magát fenntartani. Ám miközben a cégtől a főváros jóval több szolgáltatást rendelt, mint amennyit ki tudott volna kifizetni, a veszteségességi spirálból az se tudta kihúzni, hogy az állam időről-időre (az utóbbi években egyre gyakrabban) pluszpénzeket, hitelátvállalást, állami garanciát adott a számára.
Az ajtók zárodnak?
Túry Gergely
A "Hogyan tovább BKV" kérdése tavaly többször előkerült, de hiába nyilatkozta Orbán a Wall Street Journalnak, hogy a közösségi közlekedés ügyét a magyar kormány rendezni fogja, a BKV adósságának állami átvállalásáról nem született döntés.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bő egy hete közleményt adott közre, miszerint a BKV baja nem az, hogy rosszul gazdálkodik, hanem az, hogy a megrendelt szolgáltatásokat a cégnek nem fizetik ki. A cég idei működése 139 milliárd forintba kerül, amiből az utasok 50 milliárd forintot fizetnek be a jegyek és bérletek útján, az állam 16 milliárd forintos árkiegészítést tesz ehhez hozzá. Így marad a mintegy 73 milliárd forintos különbség, amit nem fedez senki.
Múlt kedden a hivatalos álláspont még az volt, hogy nincs szükség vészforgatókönyvre, és a Főpolgármesteri Hivatalban nem készülnek a BKV leállására, de egy nappal később Tarlós István már azt mondta, hogy nincsenek tartalékok és lefaragható tételek a cég költségvetésében, és állami segítségnyújtás nélkül a cég menthetetlen.
Néhány napja felvetődött azonban már az is, hogy a BKV csődje olyan helyzetet teremthet, mint amire Esztergomban volt példa: vagyis az eladósodott BKV működtetését az állam rendeletileg magához vonja.
Ködös végjáték?
A BKK egyelőre nem kívánt reagálni az ÁSZ-jelentésre, ugyanakkor a kormányzat helyzetet mentő szándékának sincsenek jelei. Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke úgy tudja, már semmiféle tárgyalás nem zajlik a főváros, a BKV és a kormány között, sőt tudomása szerint a kormányzat részéről már nincs hajlandóság a BKV megmentésére. – Nincs több pénz, a három százalék alatti hiánycél mindent felülír – mondta Dorner Lajos.
A magyarnarancs.hu úgy tudja, hogy a főváros maga próbálja betömni a legsürgetőbb adósságokat, mivel a főpolgármester nem kapott időpontot a miniszterelnöknél, de halovány ígéretet sem, hogy a decemberben zárolt 32 milliárd forintos normatív támogatást megkaphatják. Ugyanerről értesült a Népszabadság is, azzal kiegészítve, hogy Tarlós a BKV-mentő terveit már egy hete megküldte a kormánytagoknak.
Az utasokkal még nem foglakozott senki
Túry Gergely
Ha a BKV záros határidőn belül nem kapja meg a teljesítményarányos normatív támogatást (ami 2006 óta 35 milliárd forint volt, de idénre már eleve hárommilliárddal kevesebbet kapott volna), akkor a működés finanszírozása lehetetlenné válik. Január 27-én lejár a BKV-nak egy 8,9 milliárd forintos finanszírozási hitele az MKB-nál, amit a Fővárosi Önkormányzatnak valószínűleg a saját, OTP Banknál lévő áthidaló hitelkeretéből kell majd megújítania. De alig egy hónappal később több, egyenként is milliárdos nagyságrendű, lejáró hiteltartozást kellene rendezni, miközben információink szerint a BKV már decemberben sem tudta kifizetni az alvállalkozóit.
Dorner Lajos úgy tudja, hogy a BKV-nál a fizetési helyzet ma már olyannyira súlyos, hogy a február elején esedékes munkavállalói fizetéseket már csak az éves bérletből befolyó keretösszegből tudja a vállalat fizetni. A VEKE elnöke szerint a következő hetek igazi kérdése, hogy a BKV-nál a pénzügyi csőd vagy műszaki összeomlás történik meg hamarabb. Amennyiben a cég valahogy mégis túléli a krízist, április 30-án lejár a fővárossal kötött közszolgáltatási szerződés, aminek még szintén kérdéses a sorsa.
Ezt csak úgy lehetne majd bárkivel újrakötni, ha tartalmazza az európai közösségi irányelvet, miszerint az önkormányzat, az állam és a szerződő cég is garantálja a cég működésének fenntartásához és a megrendelt szolglátatásokhoz szükséges pénzügyi kereteket. Vagyis azt, ami miatt ma a BKV ebbe a kilátástalan helyzetbe került.
Érdekes fejlemény, hogy miközben a csődfenyegetettség napi szintű, az ÁSZ-jelentés nyilvánosságra kerülése utáni napon a Fővárosi Önkormányzat a honlapján tudatta, hogy nem akarja ritkítani a BKV-járatokat, és a korábbiakkal ellentétben a javaslatai között már nem szerepel a jegyáremelés lehetősége. Ezzel szemben április 30-i visszafizetési határidővel 9 milliárd forintos tulajdonosi kölcsönt, valamint további 6 milliárdos közszolgáltatási ellentételezést is kész fizetni a BKV-nak, hogy addig, amíg a kormánnyal nem sikerül zöld ágra vergődni, megkíméljék a budapestieket a leállástól.
Egy előzetes jelentés szerint a hajó „rosszkor volt rossz helyen”, a legénység hiába tett meg minden tőle telhetőt, a Bayesian az időjárásnak nem tudott ellenállni.