Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"88c16c59-ebcd-4a02-bcc8-7a2d960f2d67","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Rózsa András zuglói polgármester kedden megpróbálta megnézni, mennyi szemét halmozódott fel a helyszínen, de a MÁV megtagadta a belépést. ","shortLead":"Rózsa András zuglói polgármester kedden megpróbálta megnézni, mennyi szemét halmozódott fel a helyszínen, de a MÁV...","id":"20250128_Legalabb-50-kobmeter-szemet-lehet-azon-a-teruleten-ahova-Mini-Dubajt-tervezik-felepiteni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88c16c59-ebcd-4a02-bcc8-7a2d960f2d67.jpg","index":0,"item":"8b52084c-66ee-4576-8bfa-e215f95a094d","keywords":null,"link":"/itthon/20250128_Legalabb-50-kobmeter-szemet-lehet-azon-a-teruleten-ahova-Mini-Dubajt-tervezik-felepiteni","timestamp":"2025. január. 28. 14:19","title":"Nem engedték be a zuglói polgármestert Rákosrendező területére, ahol a Mini-Dubajt húznák fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b94df7b-9611-499a-b985-947449812ccf","c_author":"EUrologus","category":"360","description":"Nem az angoltudása, sokkal inkább szakmai felkészültsége hagy kivetnivalót maga után Deutsch Tamás fideszes EP-képviselőnek. EUrologus vélemény az EP-képviselők nyelvi készségeiről.","shortLead":"Nem az angoltudása, sokkal inkább szakmai felkészültsége hagy kivetnivalót maga után Deutsch Tamás fideszes...","id":"20250129_Deutsch-Tamas-angol-europai-parlament","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b94df7b-9611-499a-b985-947449812ccf.jpg","index":0,"item":"6756c9d2-d2f8-40b1-8a82-289665b61e0d","keywords":null,"link":"/360/20250129_Deutsch-Tamas-angol-europai-parlament","timestamp":"2025. január. 29. 14:23","title":"Deutsch Tamás nem az angoljával lóg ki az EP-képviselők közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bd2b799-a10d-483c-8b99-f5adb1ea6a76","c_author":"Balogh Csaba","category":"tudomany","description":"Mozgalmas hónap volt a január, előbb a Honor, majd Xiaomihoz tartozó Redmi, végül a Samsung is bemutatta új mobiljait. Mit szóltak a felhasználók? Melyik mobilra mennyire kattantak rá? A Google keresési adataiban néztünk szét.","shortLead":"Mozgalmas hónap volt a január, előbb a Honor, majd Xiaomihoz tartozó Redmi, végül a Samsung is bemutatta új mobiljait...","id":"20250128_samsung-galaxy-s25-xiaomi-redmi-14-pro-plusz-honor-magic-7-pro-felhasznaloi-erdeklodes-google-keresesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bd2b799-a10d-483c-8b99-f5adb1ea6a76.jpg","index":0,"item":"8c68b748-572a-49e0-8add-339c36f0e61f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250128_samsung-galaxy-s25-xiaomi-redmi-14-pro-plusz-honor-magic-7-pro-felhasznaloi-erdeklodes-google-keresesek","timestamp":"2025. január. 28. 15:12","title":"Honor, Redmi, Samsung – mennyire hozták lázba az embereket az új okostelefonok? Elővettük a Google kereső adatait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"829af996-7a55-4564-9f9c-db45cdf87437","c_author":"Kuglics Sarolta (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Egy szélsőjobboldali képviselőt ki is kellett küldeni az Európai Parlament nemzetközi holokauszt emléknapjának eseményéről. Magyar zeneszerző történetével emlékeztek meg a tragédiáról.","shortLead":"Egy szélsőjobboldali képviselőt ki is kellett küldeni az Európai Parlament nemzetközi holokauszt emléknapjának...","id":"20250129_holokauszt_europai_parlament_megemlekezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/829af996-7a55-4564-9f9c-db45cdf87437.jpg","index":0,"item":"00713620-d70c-4b77-b4ea-f1c8e69d25af","keywords":null,"link":"/eurologus/20250129_holokauszt_europai_parlament_megemlekezes","timestamp":"2025. január. 29. 17:48","title":"Náci bekiabálás is volt az Európai Parlament Holokauszt-emléknapján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7958251-3cfd-4358-8807-7f0c9ad7ae2c","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250129_Marabu-Feknyuz-Subi-dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7958251-3cfd-4358-8807-7f0c9ad7ae2c.jpg","index":0,"item":"10830622-2556-4b32-a9ce-9e7bac81263b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Marabu-Feknyuz-Subi-dubaj","timestamp":"2025. január. 29. 10:07","title":"Marabu Féknyúz: Subi-dubáj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"103c5d80-0dd7-46d7-bbf7-cd7fa49fe425","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Tóth Lászlóval, a magyar építésszel nem tud betelni Hollywood. Brady Corbet filmjét, A brutalistát tíz Oscar-díjra jelölték, és ebből jutott a feleséget játszó Felicity Jonesnak és Guy Pearce-nek is, aki Van Burent, a pénzembert alakítja. A két színészt egy online kerekasztal-beszélgetésen kérdezhettük.","shortLead":"Tóth Lászlóval, a magyar építésszel nem tud betelni Hollywood. Brady Corbet filmjét, A brutalistát tíz Oscar-díjra...","id":"20250129_brutalista-Felicity-Jones-Guy-Pearce-interju-Oscar-jeloles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/103c5d80-0dd7-46d7-bbf7-cd7fa49fe425.jpg","index":0,"item":"48ab9203-b4a0-4436-a25d-0817c021e427","keywords":null,"link":"/360/20250129_brutalista-Felicity-Jones-Guy-Pearce-interju-Oscar-jeloles","timestamp":"2025. január. 29. 17:30","title":"„Óriási segítség volt, hogy A brutalistát Budapesten forgattuk” – interjú az Oscarra jelölt Felicity Jonesszal és Guy Pearce-szel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2828f6d-76cc-447b-9dca-e3fb1dec94fa","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Egy légügyi tanácsadó került az élére.","shortLead":"Egy légügyi tanácsadó került az élére.","id":"20250115_hvg-cegvilag-allam-a-szakmaban-Uj-ceget-alapitott-a-kormany-a-repter-uzemeltetesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2828f6d-76cc-447b-9dca-e3fb1dec94fa.jpg","index":0,"item":"d2b46e59-3908-4744-95a0-afeced59a2fb","keywords":null,"link":"/360/20250115_hvg-cegvilag-allam-a-szakmaban-Uj-ceget-alapitott-a-kormany-a-repter-uzemeltetesere","timestamp":"2025. január. 29. 15:02","title":"Új céget alapított a kormány a reptér üzemeltetésére, Nagy Márton lett a gazdája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cce341c-5b43-4520-b7cf-bbb3d20d84a8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Donald Trumpnak is odaszúrt az iráni külügyminiszter.","shortLead":"Donald Trumpnak is odaszúrt az iráni külügyminiszter.","id":"20250128_iran-izrael-egyesult-allamok-atomprogram","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cce341c-5b43-4520-b7cf-bbb3d20d84a8.jpg","index":0,"item":"a4f4fe3f-dc72-44e1-a0c8-4b19b7a29dc8","keywords":null,"link":"/vilag/20250128_iran-izrael-egyesult-allamok-atomprogram","timestamp":"2025. január. 28. 11:27","title":"Irán szerint Izrael és az USA bolond lenne megtámadni a nukleáris létesítményeiket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyre kevésbé valószínű, hogy a fővárosi közlekedési vállalat megmenthető. Ha a január 27-ig esedékes, 8,9 milliárd forintos hitelfizetési kötelezettséget sikerül is kinyögni, a BKV-nak pár hónapon belül a fizetési, majd a műszaki, végül a jogi csődből is meg kellene menekülnie.
A főváros nem adott pénzt, helyette arra adott lehetőséget, hogy a BKV eladósodjon - fogalmazott Domokos László, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke csütörtöki sajtótájékoztatóján, ahol bemutatták a BKV gazdálkodásáról készült ÁSZ-jelentést.
A számvevőszék teljesítmény-ellenőrzése akár precedenst is teremthet, hisz az első alkalom volt, amikor az ÁSZ önkormányzati tulajdonban lévő céget világított át. A Sepsey Tamás vezette vizsgálat lényegében arra a kérdésre kereste a választ, hogy a Fővárosi Önkormányzat miért nem tudta eredményesen megszervezni a tömegközlekedést.
Terjedelmes elmarasztalás
Az ÁSZ-jelentés rögzíti: az önkormányzat többek között elmulasztotta a tulajdonosi jogkörrel felruházott bizottságok beszámoltatását, nem biztosította a BKV közszolgáltatási köztelezettsége teljesítéséhez a forrásokat, és annak ellenére nem volt eredményes a cég feladatellátása, hogy a Fővárosi Önkormányzat rendelkezett közlekedéspolitikai stratégiával.
Sepsey Tamás és Domokos László ismerteti a Számvevőszék jelentését
merites.hu
A 19 melléklet és 3 függelék nélkül is 90 oldalas dokumentum megállapította, hogy bár a cég működési szabályozása lényegében megfelelő volt a rendszer szakszerű működtetéséhez, de a gazdálkodása 2003 óta folyamatosan veszteséges volt, és 2010 végén az adóssága elérte a 72,8 milliárd forintot. Mindeközben az elmaradt beruházások (eszközfejlesztés, állagmegóvás) összértéke a cég saját számításai szerint 2010 végéig elérte a 700 milliárd forintot.
A hosszú éveken át tartó kínlódás mára teljesen ellehetetlenítette a BKV-t. A cég járműparkjának több mint 85 százaléka túljutott már a tervezett élettartamán, a járművek többségének üzemeltetése pedig nemcsak hogy magas forgalomkockázati szintre jutott, de veszélyt jelenthet az utasok és a közlekedésben részt vevők számára is – áll az ÁSZ jelentésében.
Miközben a cég belső adóssága fenntarthatatlanná duzzadt, a BKV teljes munkaidős dolgozóinak átlagkeresete ugyanakkor 16,9-22,2 százalékkal magasabb volt 2005-2010 között, mint a KSH-adatok alapján kimutatható szektorfizetési átlag.
Útjelzők
Az ÁSZ-dokumentum megjelenléséhez képest napra pontosan egy évvel korábban jelent meg a Hírszerzőn egy olyan összeállítás, amely Tarlós István BKV-ra vonatkozó elképzeléseit ismertette. Ebben a főpolgármester részeire szétszedett közlekedési vállalatról, kiszervezett buszszolgáltatásról és egy lassú kilábalási pályáról vizionált. A fő megállapítása egybecseng az ÁSZ konklúziójával: az újratermelődő veszteség egyik fő oka az, hogy a jegybevételekből a BKV képtelen magát fenntartani. Ám miközben a cégtől a főváros jóval több szolgáltatást rendelt, mint amennyit ki tudott volna kifizetni, a veszteségességi spirálból az se tudta kihúzni, hogy az állam időről-időre (az utóbbi években egyre gyakrabban) pluszpénzeket, hitelátvállalást, állami garanciát adott a számára.
Az ajtók zárodnak?
Túry Gergely
A "Hogyan tovább BKV" kérdése tavaly többször előkerült, de hiába nyilatkozta Orbán a Wall Street Journalnak, hogy a közösségi közlekedés ügyét a magyar kormány rendezni fogja, a BKV adósságának állami átvállalásáról nem született döntés.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bő egy hete közleményt adott közre, miszerint a BKV baja nem az, hogy rosszul gazdálkodik, hanem az, hogy a megrendelt szolgáltatásokat a cégnek nem fizetik ki. A cég idei működése 139 milliárd forintba kerül, amiből az utasok 50 milliárd forintot fizetnek be a jegyek és bérletek útján, az állam 16 milliárd forintos árkiegészítést tesz ehhez hozzá. Így marad a mintegy 73 milliárd forintos különbség, amit nem fedez senki.
Múlt kedden a hivatalos álláspont még az volt, hogy nincs szükség vészforgatókönyvre, és a Főpolgármesteri Hivatalban nem készülnek a BKV leállására, de egy nappal később Tarlós István már azt mondta, hogy nincsenek tartalékok és lefaragható tételek a cég költségvetésében, és állami segítségnyújtás nélkül a cég menthetetlen.
Néhány napja felvetődött azonban már az is, hogy a BKV csődje olyan helyzetet teremthet, mint amire Esztergomban volt példa: vagyis az eladósodott BKV működtetését az állam rendeletileg magához vonja.
Ködös végjáték?
A BKK egyelőre nem kívánt reagálni az ÁSZ-jelentésre, ugyanakkor a kormányzat helyzetet mentő szándékának sincsenek jelei. Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke úgy tudja, már semmiféle tárgyalás nem zajlik a főváros, a BKV és a kormány között, sőt tudomása szerint a kormányzat részéről már nincs hajlandóság a BKV megmentésére. – Nincs több pénz, a három százalék alatti hiánycél mindent felülír – mondta Dorner Lajos.
A magyarnarancs.hu úgy tudja, hogy a főváros maga próbálja betömni a legsürgetőbb adósságokat, mivel a főpolgármester nem kapott időpontot a miniszterelnöknél, de halovány ígéretet sem, hogy a decemberben zárolt 32 milliárd forintos normatív támogatást megkaphatják. Ugyanerről értesült a Népszabadság is, azzal kiegészítve, hogy Tarlós a BKV-mentő terveit már egy hete megküldte a kormánytagoknak.
Az utasokkal még nem foglakozott senki
Túry Gergely
Ha a BKV záros határidőn belül nem kapja meg a teljesítményarányos normatív támogatást (ami 2006 óta 35 milliárd forint volt, de idénre már eleve hárommilliárddal kevesebbet kapott volna), akkor a működés finanszírozása lehetetlenné válik. Január 27-én lejár a BKV-nak egy 8,9 milliárd forintos finanszírozási hitele az MKB-nál, amit a Fővárosi Önkormányzatnak valószínűleg a saját, OTP Banknál lévő áthidaló hitelkeretéből kell majd megújítania. De alig egy hónappal később több, egyenként is milliárdos nagyságrendű, lejáró hiteltartozást kellene rendezni, miközben információink szerint a BKV már decemberben sem tudta kifizetni az alvállalkozóit.
Dorner Lajos úgy tudja, hogy a BKV-nál a fizetési helyzet ma már olyannyira súlyos, hogy a február elején esedékes munkavállalói fizetéseket már csak az éves bérletből befolyó keretösszegből tudja a vállalat fizetni. A VEKE elnöke szerint a következő hetek igazi kérdése, hogy a BKV-nál a pénzügyi csőd vagy műszaki összeomlás történik meg hamarabb. Amennyiben a cég valahogy mégis túléli a krízist, április 30-án lejár a fővárossal kötött közszolgáltatási szerződés, aminek még szintén kérdéses a sorsa.
Ezt csak úgy lehetne majd bárkivel újrakötni, ha tartalmazza az európai közösségi irányelvet, miszerint az önkormányzat, az állam és a szerződő cég is garantálja a cég működésének fenntartásához és a megrendelt szolglátatásokhoz szükséges pénzügyi kereteket. Vagyis azt, ami miatt ma a BKV ebbe a kilátástalan helyzetbe került.
Érdekes fejlemény, hogy miközben a csődfenyegetettség napi szintű, az ÁSZ-jelentés nyilvánosságra kerülése utáni napon a Fővárosi Önkormányzat a honlapján tudatta, hogy nem akarja ritkítani a BKV-járatokat, és a korábbiakkal ellentétben a javaslatai között már nem szerepel a jegyáremelés lehetősége. Ezzel szemben április 30-i visszafizetési határidővel 9 milliárd forintos tulajdonosi kölcsönt, valamint további 6 milliárdos közszolgáltatási ellentételezést is kész fizetni a BKV-nak, hogy addig, amíg a kormánnyal nem sikerül zöld ágra vergődni, megkíméljék a budapestieket a leállástól.