Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Az év elején egyedül indult, és március végén győzött is a svájci Stadler Bussnang AG a 65,6 százalékban magyar állami tulajdonú Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) által négy motorvonatra kiírt, hatmilliárd forintos pályázaton.
Egyetlen pályázóként nyerte el a Stadler a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. négy motorvonatra kiírt hatmilliárd forintos közbeszerzését. A svájci cég ezzel közelebb kerülhet a MÁV elmaradt konszolidációja miatt tavaly ősz óta halogatott 200 milliárd forintos motorvonattenderéhez is.
A hvg.hu információi szerint holnap aláírandó szállítási szerződés jelentősebb kompromisszum eredménye. A motorvonatosításáról még 2009-ben döntött a GYSEV. Az eredeti műszaki feltételfüzet – az azóta leváltott vezérigazgató, jelenleg a bécsi fióktelepet vezető Székely Csaba ellenjegyzésével – még olyan motorvonatokról szólt, amelyek képesek átjárni a határon: „a villamos motorvonat projekt a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonalszakasz személyvonati kiszolgálását kívánja megvalósítani, azzal a kiegészítéssel, hogy a járműveknek ausztriai közlekedésre is alkalmasnak kell lenniük.”
A most hatmilliárd forintért beszerzett Flirtök azonban erre nem jók.
Iparági berkekből származó információink szerint a magyar fél által preferált tender megosztotta a GYSEV vezetését, az osztrák tulajdonos csak úgy állt kötélnek, hogy az árfolyamkockázatot a magyar partner viseli. A Magyarországon egyre erősebb pozíciót betöltő Stadler ugyanis ragaszkodott hozzá, hogy a szerelvények vételárát svájci frankban törlessze a megrendelő.
A MÁV múlt heti közleménye szerint – a 2005-ös Flirt-gate néven ismertté vált és vitatott – beszerzésük óta a Stadler motorvonatai hétmilliárdot spóroltak az államvasutaknak. A svájci portékák megítélése azonban nem ennyire egyértelmű Európában. Februárban a norvég vasúttársaság által megrendelt 50 motorvonat egyike siklott ki, 200 méter hosszúságban megrongálva a pályát, leszakítva a felsővezetéket is. Finnországban pedig márciusban tucatnyi Flirtöt vontak ki a forgalomból olyan rövidzárlatok miatt, amelyek miatt menetközben füsttel teltek meg a szerelvények, az utasok pedig pánikszerűen kiugráltak.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
A tömeg emberekből áll – őket mutatjuk meg külön-külön és együtt a HVG fotósainak szemével.
A Tisza Párt és a fővárosi csőd sem maradt ki.
Hatalmas. Ez minden idők legnagyobb Pride felvonulása. Ha nem hiszi, nézze meg a videókat.
Beszédek a 30. Budapest Pride-on.
A hatalom melegellenes politikája minden eddiginél több ellenzékit vitt ki az utcára – fogalmazott a Die Zeit tudósítójának egy Budapest Pride-résztvevő.
A Tisza elnöke szerint látszatpolitizálás folyik trükkök százaival és hazugságokkal.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.
Közéjük Charles Leclerc fért be.