szerző:
Vajna Tamás
Tetszett a cikk?

Az év elején egyedül indult, és március végén győzött is a svájci Stadler Bussnang AG a 65,6 százalékban magyar állami tulajdonú Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) által négy motorvonatra kiírt, hatmilliárd forintos pályázaton.

Egyetlen pályázóként nyerte el a Stadler a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. négy motorvonatra kiírt hatmilliárd forintos közbeszerzését. A svájci cég ezzel közelebb kerülhet a MÁV elmaradt konszolidációja miatt tavaly ősz óta halogatott 200 milliárd forintos motorvonattenderéhez is.

A hvg.hu információi szerint holnap aláírandó szállítási szerződés jelentősebb kompromisszum eredménye. A motorvonatosításáról még 2009-ben döntött a GYSEV. Az eredeti műszaki feltételfüzet – az azóta leváltott vezérigazgató, jelenleg a bécsi fióktelepet vezető Székely Csaba ellenjegyzésével – még olyan motorvonatokról szólt, amelyek képesek átjárni a határon: „a villamos motorvonat projekt a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonalszakasz személyvonati kiszolgálását kívánja megvalósítani, azzal a kiegészítéssel, hogy a járműveknek ausztriai közlekedésre is alkalmasnak kell lenniük.”

A most hatmilliárd forintért beszerzett Flirtök azonban erre nem jók.

Szépülő flotta: újabb Stadler-motorvonat GYSEV-kötelékben
Túry Gergely
A tender sajátossága ugyanis, hogy a magyar és az osztrák vasútvonalakat egyaránt használó GYSEV olyan vonatokat vásárol, amelyek csak a MÁV villamos vontatási rendszerének használatára alkalmasak, szaknyelven nem két-, hanem csak egy áramneműek. Igaz, elő vannak készítve arra, hogy a későbbiekben – külön eljárás és finanszírozás keretében – két áramneműre alakítsák őket.

Iparági berkekből származó információink szerint a magyar fél által preferált tender megosztotta a GYSEV vezetését, az osztrák tulajdonos csak úgy állt kötélnek, hogy az árfolyamkockázatot a magyar partner viseli. A Magyarországon egyre erősebb pozíciót betöltő Stadler ugyanis ragaszkodott hozzá, hogy a szerelvények vételárát svájci frankban törlessze a megrendelő.

A MÁV múlt heti közleménye szerint – a 2005-ös Flirt-gate néven ismertté vált és vitatott – beszerzésük óta a Stadler motorvonatai hétmilliárdot spóroltak az államvasutaknak. A svájci portékák megítélése azonban nem ennyire egyértelmű Európában. Februárban a norvég vasúttársaság által megrendelt 50 motorvonat egyike siklott ki, 200 méter hosszúságban megrongálva a pályát, leszakítva a felsővezetéket is. Finnországban pedig márciusban tucatnyi Flirtöt vontak ki a forgalomból olyan rövidzárlatok miatt, amelyek miatt menetközben füsttel teltek meg a szerelvények, az utasok pedig pánikszerűen kiugráltak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!