Szexi, és a profitot is növeli, de hogyan kapcsolódhat egy kisebb cég ehhez a trendhez?
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések üzleti stratégiába építéséhez.
A francia számvevőszék jelentése szerint Franciaországban az atomenergia drasztikusan drágul, már most is az állam támogatja, és a helyzet csak még tovább romlik majd a következő évtizedben.
Miközben idehaza a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak Kovács Pál személyében államtitkára is van annak kellő intenzitású sulykolására, hogy Magyarországon új atomerőművet kell építeni, az atomerőműveiket fokazatosan lekapcsoló Németországgal szemben "bezzegországként" emlegetett Franciaországban is fordulhat a kocka egy számvevőszéki jelentés után.
A francia Állami Számvevőszék 446 oldalas, vezetői összefoglaló nélkül publikált jelentése arra a kérdésre kereste a választ, hogy "minden költséget figyelembe vesznek-e" Franciaországban a nukleáris energia beárazásánál. A számvevőszék válasza erre „nem” volt. A tanulmány szerint az 1978 és 2002 között üzembe helyezett 58, jelenleg is működő atomreaktor átlagos beruházási költsége 1.25 millió euró/MW-ra jött ki. A jelentés ugyanakkor leírja azt is, hogy a következő generációs atomerőművek ennél jóval drágábbak lesznek, elsősorban a szükséges biztonsági előírások miatt. A 2006-ban elkezdett Flamanvielle-i (Franciaország) atomreaktor, melyet eredetileg az idén kellett volna átadni, előre láthatóan csak 2016-ban kezdhet működni, és az ár a korábbi építési átlagár majd háromszorosa. A 3.7 millió euró/MW-os költség egyébként az eredetileg tervezettnek is a másfélszerese.
Paks: zavartalan előkészületek |
A paksi bővítés valójában egy - vagy kettő - atomerőmű építését jelenti, és erre a Teller és a Lévai projekt Energiaklub által kiperelt iratai szerint teljes erővel ráfeküdt a kormányzat. Olyannyira, hogy az alaphangon 3000 milliárd forintosra becsült építési projekt körül már megindult a helyezkedés is. Az MVM a beruházást elősegítő projektcéget alapít éppen, és legalább öt jelentkezőt várnak az évszázad bizniszéhez. |
A francia számvevőszék szakértői összességében úgy találták, hogy a francia atomenergia ára 49.5 euró/MWh egységáron számolható, de a Le Figaro szerint éppen a fukushimai katasztrófa következtében megszigorított biztonsági intézkedések további mintegy tíz százalékkal, 54 euró/MWh közeli egységárra növelik a termelési költséget. A jelentés cáfolja azt az atomipar által gyakran hangoztatott állítást, hogy a nukleáris energiatermelés olcsó. Az aktuális számításokkal szembe állítva az ún. Champsaur Bizottság tavaly még 12 euróval karcsúbb, 42 euró/MWh-s egységárral számolt.
A jelentést a nemzetközi megújuló energiás gyűjtő-site-ról a Magyar Szélenergia Ipari Társaság szemlézte, amely egyúttal szembeállította a szél- és az atomenergia árait is egymással. Az Európai Szélenergia Társaság (EWEA) becslése szerint 2020-ra a francia atomenergia ára átlépi a bűvös 100 euró/MWh határt is, ha az 58 reaktorból kiváltják azt a 22-t, aminek lejár az üzemeltetési ideje és újat építenek helyette. Ha a szélipar számítása igaz, akkor az atomenergia nemcsak veszélyesebb, hanem lényegesen drágábba energia is lesz, miután a szárazföldi szélenergia termelési költségei a számításaik szerint 58 euró/MWh, tengeri előállításai költségei pedig 75 euró/MWh körül alakulnak.
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések üzleti stratégiába építéséhez.
2025. július 10-én lezárult a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” pályázat. Július 15-étől új forgóeszköz-finanszírozási lehetőség nyílt meg a feldolgozóipari mikro- és kisvállalkozások számára.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Magyar Péter azt mondja, van receptje a lakhatási válság ellen. A feladat nem kicsi: lakhatási szakértőt, az építéstörténet szakértőjét és a témával foglalkozó szociológust is kérdeztünk az emberemlékezet óta tartó lakhatási válság okairól és a fordulat lehetőségéről.
Érdekes, hogy a „luxizás” ellen most szót emelő Lázár magántulajdonában is volt már ilyen típusú autó.