Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b706d63e-14d6-489e-a2e4-6a97d140c756","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egyértelművé tette a célokat a kormányfő.","shortLead":"Egyértelművé tette a célokat a kormányfő.","id":"20250308_Orban-Budapestnek-nem-jut-ujabb-beruhazas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b706d63e-14d6-489e-a2e4-6a97d140c756.jpg","index":0,"item":"d0b1b451-7e66-411d-bd1b-ec2ffd1a482c","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Orban-Budapestnek-nem-jut-ujabb-beruhazas-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 12:55","title":"Orbán: Budapestnek nem jut újabb beruházás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Radoslaw Sikorski az X-en reagált arra, hogy Orbán Viktor véleménynyilvánító népszavazást tart Ukrajna uniós tagságáról.","shortLead":"Radoslaw Sikorski az X-en reagált arra, hogy Orbán Viktor véleménynyilvánító népszavazást tart Ukrajna uniós tagságáról.","id":"20250309_nepszavazas-orban-magyarorszaganak-unios-tagsagarol-radislav-sikorski-lengyel-kulugyminiszter-diplomacia-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765.jpg","index":0,"item":"6c9d882e-7e1a-4166-a0f7-07d3fd2ac9c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_nepszavazas-orban-magyarorszaganak-unios-tagsagarol-radislav-sikorski-lengyel-kulugyminiszter-diplomacia-ukrajna","timestamp":"2025. március. 09. 16:27","title":"Inkább az orbáni Magyarország uniós tagságáról látna népszavazást a lengyel külügyminiszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45a0d943-4d7c-4b8b-a903-f55ec6d45b62","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók olyan módszert dolgoztak ki, ami környezetbarát módon és hatékonyan vonja ki az aranyat az e-hulladékból, majd segít hasznosítani a szén-dioxidot.","shortLead":"Amerikai kutatók olyan módszert dolgoztak ki, ami környezetbarát módon és hatékonyan vonja ki az aranyat...","id":"20250309_elektronikai-hulladek-e-hulladek-ujrahasznositas-arany-szen-dioxid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45a0d943-4d7c-4b8b-a903-f55ec6d45b62.jpg","index":0,"item":"3cd434dc-61de-48c3-a36d-c2fafd09083b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_elektronikai-hulladek-e-hulladek-ujrahasznositas-arany-szen-dioxid","timestamp":"2025. március. 09. 08:03","title":"Itt az eljárás, amely visszanyeri az arany 99,9%-át az e-szemétből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff94920b-9689-4240-8811-9301963026f4","c_author":"Remifemin Plus","category":"brandchannel","description":"A változókorról legtöbbünknek jól ismert tünetei, a hőhullámok és alvászavarok jutnak eszébe, de az valójában sokkal több ennél. Egy komplex folyamat, amely számos fizikai és érzelmi változást hozhat magával: a hormontermelés lassú leállása nemcsak az életminőségre, de egészségünkre is hatással lehet. Ugyanakkor, ha tudjuk, mire van szüksége szervezetünknek ezekben a kritikus években, azzal nagyon sokat tehetünk azért, hogy egészségesen, csinosan és kiegyensúlyozottan éljük meg ezt az időszakot.","shortLead":"A változókorról legtöbbünknek jól ismert tünetei, a hőhullámok és alvászavarok jutnak eszébe, de az valójában sokkal...","id":"20250129_Etrend-a-valtozokor-alatt-remifemin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff94920b-9689-4240-8811-9301963026f4.jpg","index":0,"item":"e2e84bee-af89-4016-8465-6b0f2707d9c2","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Etrend-a-valtozokor-alatt-remifemin","timestamp":"2025. március. 08. 11:30","title":"Ezért nem mindegy, mit eszünk a változókor alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remifemin Plus","c_partnerlogo":"01fbafc5-53c4-42c6-a681-eea34113376e","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"9a3edaec-c4c6-4b99-acc9-7fad23fe0888","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A pénzt a tervezett fejlesztésekre fordítanák.","shortLead":"A pénzt a tervezett fejlesztésekre fordítanák.","id":"20250310_tiz-szazalek-jegyarelemes-budapesti-kozlekedesi-kozpont-bkk-javaslat-fejlesztesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a3edaec-c4c6-4b99-acc9-7fad23fe0888.jpg","index":0,"item":"8b7a3025-1a4b-4b44-86db-d78ab0fe500d","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_tiz-szazalek-jegyarelemes-budapesti-kozlekedesi-kozpont-bkk-javaslat-fejlesztesek","timestamp":"2025. március. 10. 07:24","title":"Tíz százalékkal emelné a jegyek árát a BKK","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba00b3e4-df56-4b40-abb4-c40559bbbe11","c_author":"Dulai Péter","category":"360","description":"Petróczi András mindenkit megtévesztett, amikor kétségbeesetten nyilatkozott a médiában. A ma 25 éve történt, megdöbbentő gyilkosságot szenvtelenül mesélte el újra és újra, majd a tárgyalóteremben már azt mondta, nagyon szerette az édesanyját. Védője szerint a sajtóban azzal is szították a közhangulatot, hogy a színésznő fiatalkori fotóját mutogatták, amin még csinos volt. Petróczi valódi motivációi valószínűleg örökre rejtve maradnak, ami tény, hogy felbujtóként súlyosabb ítéletet kapott, mint maga a gyilkos.","shortLead":"Petróczi András mindenkit megtévesztett, amikor kétségbeesetten nyilatkozott a médiában. A ma 25 éve történt...","id":"20250309_Soproni-Agi-halala-evfordulo-anya-gyilkossag-fiatal-elkovetok-eletfogytiglan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba00b3e4-df56-4b40-abb4-c40559bbbe11.jpg","index":0,"item":"6347ddca-9cd7-4ed8-8b98-c9d4c9d70040","keywords":null,"link":"/360/20250309_Soproni-Agi-halala-evfordulo-anya-gyilkossag-fiatal-elkovetok-eletfogytiglan","timestamp":"2025. március. 09. 15:30","title":"„Egy szem lányomat megölette az egy szem unokám” – az egész országot sokkolta Soproni Ágnes halála","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b61f516a-3b88-4a69-94bc-b3efe1095832","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Százasával érkeztek a jelzések vasárnap, hogy nem sikerült a vásárlás, akár a sarki boltban, akár online. Délutánra elvileg megoldották a dolgot.","shortLead":"Százasával érkeztek a jelzések vasárnap, hogy nem sikerült a vásárlás, akár a sarki boltban, akár online. Délutánra...","id":"20250309_mastercard-fennakadasok-online-fizetes-bolti-vasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b61f516a-3b88-4a69-94bc-b3efe1095832.jpg","index":0,"item":"823b25a2-d44a-4c91-a813-c0c4bd704913","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_mastercard-fennakadasok-online-fizetes-bolti-vasarlas","timestamp":"2025. március. 09. 14:37","title":"Önnél sem működött a kártyás fizetés? Világszerte gond volt a Mastercarddal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Szeptember elsejétől a kormányzat azzal próbálja a távolsági buszjáratokról a vonatok felé terelni az utazókat, hogy központilag megemelte bizonyos járatokon az utazási díjat. A hvg.hu utánajárt a kísérletnek.
Népligeti buszpályaudvar, kora délutáni csúcs. A Siófokon át Kaposvárra készülő fehér Man lomhán beáll a helyére. A túloldalt járó motorral, különböző festésű Volánbuszok parkolnak. A Gemenc Volán fehér-zöld festésű Scaniája után bekanyarodik a Tisza Volán Rába emblémás "hófehérkéje" is. Ez utóbbi délután háromkor startol majd Szegedre. Az indulás előtti percekben jó, ha féltucatnyi hely maradt üresen. A sofőr elmondása szerint a múlt héten is végig szinte "telt házzal" közlekedett.
Az árváltozás négy, autópályát is érintő útviszonylatra, a Budapest - Szombathely, illetve -Szeged, -Győr és -Nyíregyháza között közlekedő járatokra vonatkozik, és feláras jegyváltást írt elő. Azt, hogy pontosan mely járatokra vonatkozik ez a drágulás, a buszpályaudvaron nem csak mi nem tudtuk pontosan, hanem az állomáson megkérdezett utasok, sőt a buszsofőrök zöme sem. Az áremelkedés ugyanis nem az összes járatra vonatkozik, hanem csak azokra a viszonylatokra, amelyeken "a sűrűn közlekedő vasút magas szintű szolgáltatást biztosít, ezáltal az autóbuszok utasai számára valódi alternatíva" - áll a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében.
Stiller Ákos
De hol biztosít a vasút magas szintű szolgáltatást? Az IC-ken. Magyarán olyan buszjáratokra kerül "IC-felár", melyek menetidőben, szolgáltatásban a vasúttal leginkább összemérhetők. A tárca nem titkolt célja, hogy az IC-knek még inkább piacot teremtsen, a forgalmat az expressz buszokról - amennyiben van párhuzamos közlekedési mód - a vasútra terelje át.
A kormány szándéka szerint ennek a projektnek a sikere alapozhatja meg a vasúti közlekedéssel kialakult párhuzamosságok kezelését. A pilot projekt eredményeit hat hónap múlva felülvizsgálják és eldöntik, hogy kiterjesztik-e más járatokra is vagy az egész nem hozza a remélt változásokat. Amit viszont most tapasztaltunk, az alapján nehéz elképzelni, hogy az áttörés sikerülhet.
Mi dönt arról, hogy melyiket válasszuk?
Az utazási döntésünk nagyban függ az ártól, a menetidőtől, a menetrendtől (az indulási időponttól és a járatok gyakoriságától) és hogy a célállomás milyen messze van az utazás végpontjától. Ha az expressz is három órát vesz igénybe, lehet, hogy a jóval alacsonyabb árat is igénybe veszi az utas, mert olyan sokat nem nyer a rövidebb menetidővel.
A pótjegyes felár az új rendelkezés szerint a távolsági övezettel arányosan nő. Aki Szegedre utazik a Népligettől, az például 265 forinttal fizet többet az expressz buszokra, Szombathely esetében 380 forinttal. Egy teljes áru jegy pótjeggyel Szegedre 3395 forint. Ugyanezt a viszonylatot a MÁV nagyjából ötszáz forinttal drágábban, 3855 forintért árusítja. Ebben az esetben a busz nemcsak olcsóbb, de valamivel gyorsabb is: 2 óra 22 perc vonatozás helyett csak 2 óra 10 perc a menetidő. De mit ér akkor ez az egész pótdíjazási akció? - kérdezhetnénk teljes joggal. Nagyjából semmit: és ez az utasok számán is jól látszik.
Szombathely esetében kicsit más a helyzet, hiszen a menetidő 4 óra 25 perc, ami 4850 forintba kerül teljes áron pótdíjjal. A MÁV IC ugyanezt a távot 2 óra 51 perc alatt teszi meg, amiért 5100 forintot kell fizetni all inclusive. Itt legalább a jóval gyorsabb menetidő csak egy kicsit drágább: ezen a viszonylaton akár működhet is a differenciálás.
Benkő Imre
Kevés a közös halmaz
Egy, a Volán Egyesülésnél dolgozó forrás a hvg.hu-nak azt állította, hogy tavasszal is legfeljebb csak újabb nyolc vonalra terjeszthetik ki a felárazást. Szerinte annak a szakszervezeti félelemnek (lásd erről keretes írásunk), hogy ez komoly változást idézne elő a rendszerben, szerinte „összességében nagyobb a füstje, mint a lángja” – mondta.
Az nyílt titok, hogy az autópályán közlekedő gyorsjáratokkal jól keresnek a Volánok, és az is, hogy rendre az itt keletkező nyereségből pótolják a helyi (vagy rövid távú helyközi) járataikon keletkező veszteségeiket. Ez utóbbiak fenntartásához viszont rendszerint a helyi politika ragaszkodik. A győri expresszjárat utasszám-csökkenése a Kisalföld Volán bevételeit mérsékelheti, de például pótdíjfizetési kötelezettség nem terheli azokat a Zalaegerszegről, Mohácsról, Szekszárdról és Bonyhádról induló (és érkező) gyorsjáratokat, amiket a Volán-társaságok a megnövekedett igényre hivatkozva indítottak. Akárcsak a vasútnál: vannak "normál", gyorsított és expressz járatok: a felárazás csak az utóbbira vonatkozik.
Aggódnak a szakszervezetek
A napokban a nyugat-dunántúli volános szakszervezetek közleményt adtak ki, melyben nehezményezték, hogy a kormány a MÁV-ot helyezi előtérbe. A nyugat-dunántúli volánosokat (Balaton Volán Zrt., a Kisalföld Volán Zrt., a Vasi Volán Zrt. és a Zala Volán Zrt.) tömörítő szakszervezetek azt kérték Fónagy Jánostól, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkárától, hogy egyeztessenek. Az emelt szintű szolgáltatásokért fizetendő kiegészítő jeggyel kapcsolatban veszélyét látják annak, hogy nem a vasút, hanem az egyéni közlekedés felé tereli majd az utasokat. Az pedig, hogy a párhuzamosságok drasztikus megszüntetését még nem vitték végig, szerintük kedvező a Volán-társaságok eredményessége szempontjából.
A mostani MÁV-Volán szembeállításhoz valójában az is hozzátartozik, hogy azért kevés a közös halmaz: ma a 6300 Volán autóbusz egy-egy útján jó, ha átlagban 20 km-t tesz meg, és az is, hogy a 38 ezres járatszámból talán ha 40-et érint a szeptembertől bevezetett pótjegyezés. A volánbuszok 92 százaléka a megyehatáron se lép át. Cserébe az ország 3154 települése közül alig van, ahová ne mennének el naponta legalább egyszer. Míg ez a vonatok esetében jó, ha eléri a települések 30 százalékát.
A rövid válasz az, hogy igen, de részletesebb válasz is van arra, hogy miként tudott Orbán Viktor kormányfő lánya egyik évről a másikra berobbanni a magyar művészetpártolók világába.